oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
08 Toukokuu 2024, 16:26:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Taka-akseli  (Luettu 14225 kertaa)
susaki
Newbie
*
Viestejä: 5


« : 26 Maaliskuu 2011, 09:58:41 »

Pyörä olis 1100 turbo suikka ja takahaarukka on mallia leveä 300 gummilla. Pohdinnan aihe on tämä, että taka-akseli on tehty akseliteräksestä ja paksuutta on 20mm, niin että kestääkö?mielipiteitä asiasta tietäviltä. ohuelta se kyllä näyttää mutta mietin että siihen kun tulee vielä holkit jossa 4mm seinämä vahvuus ja vanteessakin on laakereita pieninvälein niin tukematonta pintaa on aika vähän. Huh
tallennettu
_thanatos_
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #1 : 26 Maaliskuu 2011, 10:43:03 »

Niin...
joku fiksumpi varmaan kertoo mitä materiaalia noi akselit on. Jos sovitaan että kyseessä on FE52 (S355) jossa murtolujuus on 520N

A = pii*(20 mm)^2/4 = 314,16 mm^2
Fmax = 314,16^2 * 520 N/mm^2 = 163 363 N
N = a*m => m = N/a
a = g = 9.81 m/s^2
m = 163 363 N / 9.81 m/s^2 = 16 653 kg

Laitat sitten vielä piirustukset esille niin pähkäillään mitä voimia ja kuinka suuria siihen akseliin taas vaikuttikaan. Toisaalta...olis varmaan pitänyt laskea myötörajan kanssa. Vaikenee
takaisin nukkumaan-->
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #2 : 26 Maaliskuu 2011, 12:15:38 »

josse on rautakaupan vedettyakseli teräs, niin se vastaa jotain 4.8 pulttia eli paskarautaa. hommaat jostain romikselta auton vetarin ja teet siitä. se kyllä kestää.
mulla on tukutuku Virnistää prätkässä 123mesen vetari takarenkaan akselina. Paikallinen konepaja sorvasi kierteet niin sanovat että oli aikaevästä.
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
susaki
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #3 : 26 Maaliskuu 2011, 18:28:17 »

Se akseli on sorvattu duuni paikan akseli aihiosta, mitä käytetään tehtaisiin menevissä prosessipumpuissa et tuskin se mitään ihan kura kamaa on?
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #4 : 27 Maaliskuu 2011, 21:26:32 »

holkit jossa 4mm seinämä vahvuus ja vanteessakin on laakereita pieninvälein niin tukematonta pintaa on aika vähän. Huh
varmaan kestää, kun on muutenkin hyvin tuettu.
nimim. tietämättömyys lisää matskun paksuutta Virnistää
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 28 Maaliskuu 2011, 09:43:01 »

Ei kai noissa uudemmissa pyörissä nyt ihan turhan takia ole suurennettu akselipaksuuksia? Toki jos saa huomattavasti alkuperäistä lujempaa materiaalia niin mikä ettei kestäisi. HD-puolella on vähänkään tehokkaamissa värkeissä nähty paljon vääntyneitä taka-akseleita, erityisesti 3/4" (19 mm) paksuisia. Toisaalta, ne on kyllä ihan paskarautaa.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto