oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
15 Toukokuu 2024, 16:59:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Prosenttien laskemisesta  (Luettu 27147 kertaa)
Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« : 15 Helmikuu 2007, 16:51:09 »

Morjens uudelta käyttäjältä. Hymyilee leveästi

Laskeskelin tuossa shovelini (vm. -51) prosentteja laskurilla ja huomasin että pitkäksi menee.
Eli pyöräni otteessa lukee, että vaihdetut osat 48%.
Moottorista lukee otteessa, että moottori tarvike, mallia shovel
(moottorissa ei numeroita)
Rungosta myös maininta että on tarvike.
etupää on alkuperäinen.

Eli vaikka kuinka rukkasin laskuria, niin rosentit huitelee yli:
-runko 28%
-Moottori 18% (laatikko alkup)
-etuvalo 1%
-takavalo 1%
-Vannekehät 8%
-pakoputkisto 2%
-Istuin 4%

Eli yhteensä 62% (Vanhoilla säännöillä 70%)

Elikkä ihmetyttää, miten tuo yleensä on prosenttikatsastettu aikoinaan (vuonna 1998)?
Runkonumerot varmennuksineen löytyvät yms.

Eli sanokaas viisaat, mitä tulisi tehdä, että pääsen alle 50%?
Voinko esim vaihtaa rungon alkuperäiseen ja saan prosentteja takaisin tuon 28%? (Vaan mistähän sellaisenkin löytäisi?)
Tarkoitus on myös laittaa 16" etuvannekehä mallia alkuperäinen, sieltäkin nasahtaisi 4%?
Tällä hetkellä tankkikaan ei ole alkuperäinen, mutta löytyy hyllystä,
laitan sen joka tapauksessa paikalleen, enkä huomioinut laskelmassa.

Tarkoitus olisi saattaa pyörä prosentteineen kuntoon, lähinnä
tuon rungon vaihto on vissiin se vaihtoehto?
Sieltä saatavat prosentit laittaisin sitten T- kappaleisiin ja pidempiin
yläputkiin.

Odotan Kommentteja innolla.

-Tippala-
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #1 : 15 Helmikuu 2007, 21:45:45 »

olisikohan mahdollista että kyseiseen härveliin on tehty ensimmäiset muutoskatsastukset kultaisella 80luvulla...nyt saatan taas puhua läpiä päähäni,mutta jotenkin aivokuoreeni on jäänyt että siihen aikaan prosentit nollaantui 10vuodessa...
eli eka prosentti kats.vuonna 88 tahi aijemmin ja sitten uudestaan 98,uusilla muutoksilla...tuo prosenttien nollautuminen taisi poistua silloin,kun autojen korinvaihdot kiellettiin itsekantavien osalta...
mutta painotan,että olen tod.näk. väärässä,mutta jos taasen oikeassa,niin omistat sellaisen kultakimpaleen,että saataisin hyppiä hattuni päällä kateudesta...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 15 Helmikuu 2007, 23:00:58 »

Jep, näillä  tiedoilla vaikea vastata eikä kaikkia tietoja kannata tänne ehkä levitellä. Otathan huomioon, että alkuperäisen osan kanssa samanlainen osa ei tuo takaisin prosentteja (vaikka veteraani- ja museoväki niin kuvitteleekin).

Vain se oikeasti alkuperäinen, tehtaalta ko. laitteen kanssa rullannut osa tuo niitä kaivattuja prosentteja. Tietty kun vain muutama osa on numeroiden perusteella yksilöitävissä tämä alkuperäisyys jää yleensä pelkän väittämän varaan.

Tähän voi olla poikkeuskena sellaiset muutokset jotka on tehty joskus ennen koko prosenttihässäkkää. Oliks se 80 luvulla tms?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 16 Helmikuu 2007, 00:04:51 »

Annettujen tietojen pohjalta rakkinetta ei nykysäädöksillä saa lainmukaiseksi muuten kuin palauttamalla tehtaalla alun perin kyseisellä valmistenumerolla valmistettuun kapistukseen kuuluneita alkuperäisiä osia takaisin paikoilleen. Koska on katsastuksen asiakkaan velvollisuus todistaa, että osat ovat todellakin niitä alkuperäisiä, ei tämäkään ole todellisuudessa mitenkään mahdollista, sillä mitään yksilöintitietoja ei osissa yleensä ole.

Tavoitteenamme on, että prosenttivammaiset kapistukset voisi saattaa lainmukaiseen kuntoon palauttamalla niitä tarpeellisessa määrin alkuperäiseen suuntaan, mutta tämä edellyttää käytännössä autoverolain muuttamista. Työn alla, katsotaan, mitä saadaan aikaan.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 16 Helmikuu 2007, 08:15:42 »

Yön aikana muistui mieleen, että 90-luvun lopun "vapaaehtoisissa" prosenttitarkastuksissa narahtaneet pyörät menivät lähes kaikki oikeuteen, ja suurin osa tapauksista lopulta voitettiin KHO:n enakkopäätöksellä (KHO 2417/3/99 27.9.2000).

Noihin aikoihin tallien nurkkiin jäi myös muutamia harvoja pyöriä, joita silloiset omistajat eivät syystä tai toisesta halunneet noihin talkoisiin tuoda. Nyt nämä %-talkoista livahtaneet pelit ovat hiljalleen taas taas ilmestyneet markkinoille, usein uudella ja pahaa-aavistamattomalla omistajalla varustettuina.

Pyöräsi on muutoskatsastettu juuri noiden %-talkoiden aikoihin. Harrikoiden jahti oli pahimillan juuri 1998 (jolloin myös MMAF perustettiin virkapainostuksen vastapainoksi). Se voi siis olla noista tarkastuksista läpimennyt jolloin siihen ei kannata / voi tehdä mitään muutoksia tai sitten se voi olla peli joka on väistänyt nämä tarkastukset.

Oletan tässä, etttä et ollut ko. pyörän kanssa missään tekemisissä 1998? Jos pyöräsi ei käynyt noissa mainituissa prosenttitalkoissa niin tuosta yllämainitusta KHO:n ennakkopäätöksestä on paljonkin apua.  Käytännössä se merkitsee laitteen merkitsemistä ajoneuvorekisteriin yksittäiskappaleena, kaikkien prosenttien nollautumista ja teknisen vaatimustason määräytymistä alunperin hyväksytyn vuosimallin mukaan. Sulle tästä ei tule kuin mahdolliset tappelukulut.

Koko juttu: http://www.mmaf.fi/arkisto2000.html#khopaattaarekisteroinnista
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu 2007, 08:21:41 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #5 : 16 Helmikuu 2007, 08:19:02 »

Ok.

Tämänhetkisessä otteessa lukee kaikki muutokset, mitä pyörään on tehty.
Eli rengaskoot, kaikki vaihdetut osat, tuo runko ja moottori, kaikki täsmäävät.
Eli olisikohan kyseessä tuo Leesserin mainitsema vaihtoehto.
Ei tässä ole ote käsillä, mutta muutoskatsastus tehty aiemmin kuin tuo
valmistenumeron varmenne runkoon (1998).

Eli en huolestu, kun pyörää katsoo ja vertaa otteeseen, kaikki silti täsmää prosenteista huolimatta.

Kiitos vastauksista, Tippala

PS. Leikitäänpä ajatuksella, jos vaihdan esim rungon tai moottorin, voinko tehdä sen huoletta, koska prosentit nistä on jo menneet. Kaikesta huolimatta se alkuperäisen kaltainen runko kiinnostaisi.

Muokataanpa, kun tuli Santun kanssa kirjoteltua yhtäaikaa.

Olen ostanut pyörän ihan äskettäin (2006). Tuolloin tarkistin otteen ja pyörän ja kaikki tuntui täsmäävän.

Mitä minun tulisi tehdä, että saisin varmuuden, että pyörä on laillinen?
Eli mistä saan selvitettyä, onko kyseessä juuri "prosenttitalkoiden" aikaan tarkastettu laita ja onko juuri tälle yksilölle
KHO:n päätöksiä.
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu 2007, 08:29:45 kirjoittanut Tippala » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 16 Helmikuu 2007, 08:25:31 »

Ei tässä ole ote käsillä, mutta muutoskatsastus tehty aiemmin kuin tuo valmistenumeron varmenne runkoon (1998).


Tämä selvensi, laite on käynyt %-tarkastuksissa ja läpäissyt ne.

Leikitäänpä ajatuksella, jos vaihdan esim rungon tai moottorin, voinko tehdä sen huoletta, koska prosentit nistä on jo menneet. Kaikesta huolimatta se alkuperäisen kaltainen runko kiinnostaisi.

Otathan huomioon, että nyt jos teet muutokset niin prosentit lasketaan uuden taulukon mukaan. Jos wanhassa ne riitti niin tässä uudessa ei takuulla riitä. --> Älä muuta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #7 : 16 Helmikuu 2007, 08:35:04 »

Ok.

Ei muuteta mitään.
Eli enkö voi vaihtaa esim rengaskokoa? Sehän pitäisi muutoskatsastaa.
Ja silloinhan prosentit lasketaan uudelleen vai lasketaanko?

Tykkäisitkö Santtu huonoa, jos laittaisin vaikka yv:nä tai sähköpostilla kopion otteesta ja kuvan pyörästä sinulle,
niin voisit kommentoida asiaa. Olet kuitenkin paljon enemmän perillä näistä jutuista kuin minä.
Kuten tuossa aiemmin sanoit, tänne ei ehkä kannata kaikkia asioita kirjoitella.
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu 2007, 08:51:01 kirjoittanut Tippala » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 16 Helmikuu 2007, 09:11:59 »

Mitenkäs tuo Santtu nyt on? Jo kertaalleen vaihdetun osan vaihtaminen uudestaan kun ei vaikuta prosentteihin - laukaiseeko silti tällainen muutoskatsastus prosenttipommin jos pyörä viedään uuden prosenttisäännön aikana konttorille?

Tällainen yllä kuvatun kaltainen tapaus on näitä mielenkiintoisia yksilöitä menneiltä vuosilta. Silloinhan katsastuskäytäntö vaihteli viikottain, yhtenä päivänä riitti jos vanhassa pyörässä oli yli 25 vuotta vanhoja HD:n osia - toisena taas piti olla alkuperäistä. Joskus taas riitti jos muutokset oli tehty ennen maahantuontipäivää ja pääkaupunkiseudun ulkopuolella sitten katsasteltiin ihan mitä vaan.

Ihmetyttää toisaalta mistä tuohon laitteeseen on prosentit keksitty jos kerran otteeseen on merkitty vaihdetuksi moottori ja runko.

Voit Tippala laittaa noita tietoja myös allekirjoittaneelle sähköpostilla niin tutkitaan niitä yhdessä - osoitehan on vanha tuttu hemuli@pan.nu
tallennettu
Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #9 : 16 Helmikuu 2007, 09:31:24 »

Ok Hemuli

Laittelen illalla tai viikonlopun aikana kuitenkin.

Laitan myös Santtu sinullekin jos sopii.

-Tippala-
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 16 Helmikuu 2007, 10:21:21 »

Mullekin saat laittaa kuvan, jos lystäät... Virnistää

Ennen vuotta 1998 oli voimassa järjestelmä, jossa osan sai vaihtaa samanlaiseen prosenttiseuraamuksitta. Tämä voisi selittää sen, että rakkine on joskus läpäissyt %-tarkastuksen.

Jos nyt muutat laitetta lisää, seuraa ongelmia. Muutoskatsastettavien kohteiden (mm. runko) osalta laki määrää, että jyvitykset tehdään uudestaan, jolloin seurauksena on ...hmm ... kaikenlaista "kivaa".

Jos sulla Tippala ei oo kiirettä muuttamisen kanssa, niin ajele nykykuosissa ensi kesä. Tämän vuoden kuluessa pitäisi tapahtua lisää %-asioiden säädösmuutoksia, joiden toteutumisen jälkeen voisit käsittääkseni tehdä haluamasi muutokset ilman sitä "kivaa".
tallennettu

Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #11 : 16 Helmikuu 2007, 11:48:22 »

Ok Wintteri.

Laitan sinullekin tietoa iltasella töiden jälkeen.
Hyvin se työpäivä kuluu, kun foorumeita lueskelee  Virnistää
tallennettu
Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #12 : 17 Helmikuu 2007, 09:42:55 »

Laitoin s-postia Hemulille ja Santulle.
Wintterin osoitetta en löytänyt, mutta pyysin poikia välittämään viestin myös sinulle,
jos heillä on osoitteesi.

tallennettu
Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #13 : 17 Helmikuu 2007, 23:53:38 »

Kiitos H W ja S posteista
älliä on tullut päähän.
Jatketaan etiäppäin.

Jari
-Insinööri, mutta muuten terve-

Näitä vastaavia rosenttipulmia koskien, suosittelen poikia, pyytäkää kuiteskiens lupa ennen kuin lykkäätte Hymyilee leveästi
Mulle oli perkeleesti apua.

Kitoos.
Ja edellenki känni
tallennettu
Tippala
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #14 : 03 Huhtikuu 2008, 12:16:56 »

Mullekin saat laittaa kuvan, jos lystäät... Virnistää

Ennen vuotta 1998 oli voimassa järjestelmä, jossa osan sai vaihtaa samanlaiseen prosenttiseuraamuksitta. Tämä voisi selittää sen, että rakkine on joskus läpäissyt %-tarkastuksen.

Jos nyt muutat laitetta lisää, seuraa ongelmia. Muutoskatsastettavien kohteiden (mm. runko) osalta laki määrää, että jyvitykset tehdään uudestaan, jolloin seurauksena on ...hmm ... kaikenlaista "kivaa".

Jos sulla Tippala ei oo kiirettä muuttamisen kanssa, niin ajele nykykuosissa ensi kesä. Tämän vuoden kuluessa pitäisi tapahtua lisää %-asioiden säädösmuutoksia, joiden toteutumisen jälkeen voisit käsittääkseni tehdä haluamasi muutokset ilman sitä "kivaa".
[/font]

MoroWintteri ja muut!

Nostetaas vanha aihe esille. Eli onko %-asioissa tullut muutoksia/helpotuksia. Pitkäkeula kiinnostaa ja eipä vieläkään ole kiirettä, pyörä todennäköisesti liikenteessä vasta kesällä -09
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto