oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
16 Toukokuu 2024, 19:06:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Prosenttikatsastuksen kuuluvan vaurioituneen osan vaihto  (Luettu 8646 kertaa)
janshovel70
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« : 19 Maaliskuu 2010, 15:05:45 »

Elikkä mitäs toi uusi laki toi tullessaan ongelmasta jos prossien piiriin kuuluva osa hajoaa käyttökelvottomaksi,
voiko osan vaihtaa menettämättä prosentteja? Epävarma

Jani
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 19 Maaliskuu 2010, 15:31:48 »

Vuodenvaihteen lakimuutos ei tuonut tähän uutta. Voimassaoleva pykälä:
Lainaus käyttäjältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258 - 3 § (16.11.2006/1087) Ajoneuvon osien osuudet
3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.


Yksittäisen kriittisen osan, esim. lohkon puoliskon tai keulaputken, voi kolarin tai muun perusteellisen ja ennalta-arvaamattoman tuhon seurauksena vaihtaa ilman prosenttiseuraamuksia.

Edellyttää tietty konttorin kanssa asioimista niin, että ne prosentit eivät kulu. Tuo kriittisen osan lisäys sorvattiin tuonne rakenettujen ajoneuvojen kolarikorjausta ajatellen.
« Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2010, 15:33:49 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 21 Maaliskuu 2010, 22:00:57 »

Mistäs lähtien kriittisen osan vaihtaminen on tarkoittanut korjausrakentamisen sallimista? Taitaa Santulla olla vielä pää sekaisin Floridan lämmöstä...

Kun virkamiehet tuon "kriittisen osan" määritteen lakiin kirjoittivat, tarkoittivat he sillä osaa jota ilman moottoripyörä ei toimi - taisivat oikein huomautuksiin kirjata esim. vaihdelaatikon rattaan tms. Eli se ei suinkaan salli korjausrakentamista.

Toisaalta, jos sulta hajoaa alkuperäinen osa josta menisi prossat ja korvaat sen toisella samanlaisella niin kannattaako siitä mennä huutelemaan kylillä? Järjen käyttö on sallittua. Tietysti jos homma menee vakuutusyhtiön kautta jossa kirjataan jokainen vaurioitunut nippeli ylös niin sitten se on eri asia. Jos taas havittelet "vaurioituneen" osan korvaamista jollain kustomkäikäleellä niin se vie kyllä prosentit, oli alkuperäinen rikki tai ei. Muutenhan alkaisi lekat heilumaan talleissa kun alkuperäisiä osia taottaisiin solmuun että saadaan vaihtaa ne toisiin ilman prossamenetyksiä Virnistää...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu 2010, 09:47:15 »

Kyllä tota kriittisen osan määritelmän tulkintaa pikkusen kevennettiin, kun uudet prossataulukot tulivat voimaan ja kanta-ajoneuvon tarkastus poistui. Laphilaisen pannu on elävä esimerkki tästä. Tiukkaa on silti vieläkin, homma menee suurinpiirtein näin:

- Prossat valmiiksi "tapissa"
- Joku eteenpäin menemisen kannalta olennainen osa (kuten lohko) hajoaa
- TraFi:sta lupa vaihtamiselle ilman prosenttien menetystä
- Konttorille

Kuten herra H toteaa, myös arkijärjen käyttö on sallittua. Jos orggisetulamppu hajoaa, se tavallisesti vaihdetaan samanlaiseen eikä enempiä huudella kellekään. Laitonta - kyllä. Moraalitonta, rikollista ja paheksuttavaa - ei.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto