oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
20 Toukokuu 2024, 10:19:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: takalokasuoja kiinni swingarmiin? aloittelija kysyy...  (Luettu 22171 kertaa)
bigmasi
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 22 Joulukuu 2009, 16:56:51 »

Terve,

yhden kesän ajojen jälkeen Yamaha xvs 650 dragstarilla päätin, että bobbaan siitä omalle silmälle mieluisamman. Homma on periaatteessa (isoveljen auttaessa Iskee silmää) "pala kakkua" kun suurin osa muutoksista on bolt on -kamaa tms. Haasteellisimpana muutoksena tällaiselle täysin märkäkorvalle tulee takalokasuoja. Nyt tarvitaan kokeneempien apua ja runsain mitoin.

Faktaa ja ajatuksia:

- Dragstarissa on takajousitus hoidettu swingarmilla
- Pyörästä tulee yhden istuttava, mutta takalokarille olis kuitenkin mielekästä saada jonkinlaista matkalaukkua kiinnitettyä. Jos on mahdollista niin oishan se kiva, että sais jonkun tytön vaikka kaupungin toiselta laidalta kotiin kuljetettua kuitenkin..?
- Ihan kumia sen lokasuojan ei tarvitse nuolla, mutta mielellään laittaisin sen aika lähelle pyörää. (alkuperäisen lokasuojan ja kumin välissä on varmaan reilut 10 senttiä  Vaikenee)
- Alkuperäisesti lokari on kiinni rungossa ns. strutsien (en tiedä onko oikea termi) kanssa. Strutseista haluan ehdottomasti eroon.
- Vaikka puhun bobberista niin en silti halua lyhyttä takalokaria vaan sen pitäisi jatkua suurinpiirtein sinne pyörän taakse keskivaiheille ja mielellään se sais myös alkaa suht aikaisin mopon alta. Eli jonkinlaista yli 50% pyörän ympärysmitasta on hakusessa.
- Haluan pyörääni terästä mieluummin kuin muoviseoksia yms...
- Pyörään tulee jousellinen penkki

Näistä lähtökohdista oon ajatellut, että lokasuoja tulisi kiinni swingarmiin ja lisäisin sille vielä tuen taakse. Swingarmin ja pyörän välissä on kuitenkin aika ahtaasti tilaa ja noita lokasuojia ei tunnu netistä löytyvän ihan samanlaisella taivutusprofiililla (?) kuin mitä swingarmissa on. Sovittamista ilmeisesti tiedossa aika hurjasti vai onko?

Kysymyksiä:
- Mistä niitä löytyy? (vinkkejä nettisivuista, spekseistä yms.) Haluaako joku rakentaa mulle sen?
- Onko swingarmiin kiinnittäminen yleensäkään fiksua? Vaarallista? Parasta? Hölmöä? Ainoa oikea ratkaisu?
- Miten kiinnitys? Onko pakko hitsata kiinnikkeet? Uskaltaako swingarmiin porata reikiä kiinnitystä varten?
- Jos matkustaja istuu takalokarille niin lentääkö se heti ensimmäisessä montussa kuskin yli katuun?

Kysymyksiä on runsaasti ja toivottavasti kokeneemmat jaksaa vastailla aloittelijalle. Lyhyetkin mietinnät ja mielipiteet luen tarkasti ja kiitollisuudesta puhisten.

Kiitos
Jari Kykkänen




* IMGP1859.jpg (55.95 kilotavua, 600x288 - tarkasteltu 4031 kertaa.)
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 22 Joulukuu 2009, 17:45:41 »

- Mistä niitä löytyy? (vinkkejä nettisivuista, spekseistä yms.) Haluaako joku rakentaa mulle sen?
.

Kysele Jep Jep, Hoghaus, Voodoo Metalli, Moore Custom Craft, Flying Chopper jne. Eri kaarella olevan lokasuoja-aihiot on yleensä hyllykamaa ja peruskauraa rakentelussa. Jos ei löydy sopivalla profiililla, halkaisijalla ja leveydellä hyllystä niin tilaavat esim Custom Chromelta tai tekevät itse.

- Onko swingarmiin kiinnittäminen yleensäkään fiksua? Vaarallista? Parasta? Hölmöä? Ainoa oikea ratkaisu?
.

Ihan toimiva ratkaisu. Nostaa jousittamattoman massan painoa mutta todennäköisesti keventää pyörää. Ei kuitenkaan suositella rata-ajoon sekunnin kymmenysten hiontaan, mutta siis perusajoon aivan ok.

- Jos matkustaja istuu takalokarille niin lentääkö se heti ensimmäisessä montussa kuskin yli katuun?
.

Riippuu montusta.... ;-) Jäykkäperien takaritsillä istuva vaimoväki kertoilee, että matala rengaspaine ja pieni kottikärryn rengas istuimena ovat paras yhdistelmä. Sama sääntö taitaa sopia tähän.

Ota muuten sitten mitoituksessa huomioon, että rengas muuttaa profiiliaan ajon aikana erilaisissa ajotilanteissa, se ei siis ole liikkeessä aivan samanmittainen kuin tallin lattialla. Muutaman sentin rako kyllä riittää hyvin.

Samoin on nähty virityksiä joissa rengas paikallaan on hitsattu lokari kiinni ja sitten joskus loppukesästä huomattu renkaanvaihdossa, että karkkimaalattu lokari pitääkin leikata irti että saisi renkaan vaihdettua...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #2 : 22 Joulukuu 2009, 20:54:29 »

Tässä pari kuvaa siitä miten tein homman Intruderissa. Intikka on keppivetoinen, kuten lienee Dragstarkin. Kardaanivetoisessa renkaan paikka kun on eturenkaan tapaan kiinteä ja mahdollistaa renkaa laittamisen iholle. Minusta hitsaaminen on hyvä vaihtoehto kiinnitykseen.
Renkaan irroittaminen on sitä vaikempaa mitä "syvempi" kiinnihitsattu lokari on. Bobberissa tosin lokari voi olla mallia "matala". Huomioi, että renkaan irrotus vaatinee sen siirtämistä ensin sivullepäin. Ainakin Intikassa navassa olevat hampaat ovat kulmavaihteen "sisällä", siksi siirto ensin sivulle about 10mm ja sen jälkeen vasta pois haarukasta.

Iholla oleva lokari pitää istua hyvin renkaaseen. Woodoo Metalin sivuilta löytyy mittataulukoita lokareista. Niistä on taatusti hyötyä.

Minä en kyllä lokarin päällä istuisi. Se nimittäin "hyppää" töyssystä aika ärhäkästi.  Iskee silmää




 
tallennettu
bigmasi
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #3 : 22 Joulukuu 2009, 22:46:09 »

Mahtavaa, kiitos. Soittelen noita kauppoja heti joulun jälkeen läpi ja kyselen lisää...

Ja kiitos Rezi. Kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;-) Dragstarissa tosin on iskari penkin alla eli swingarmissa on myös ylempänä lisäputki, joka kiinnittyy sitten iskariin. Juuri tämä väli on se tiukka väli mikä hiukan pistää miettimään. Täytyy varmaan ottaa pyörästä koko swingarm irti ja mennä se kädessä liikkeeseen mallailemaan. Muuten ei kokematon osaa kyllä profiileja vertailla. Kaikki lokasuojien profiilit, joita olen netistä löytänyt näyttävät liian pyöreiltä taikka sitten liian kulmikkailta. Tosin tässä kirjottaessa tajusin, että voihan se lokasuoja olla pyöreämpi, jos se vaan mahtuu sinne renkaan ja swingin väliin. Eihän sen tietenkään tarvii olla tasan sama profiili kuin swingissä on. Tyhmä pää kun miettii kaiken ensiksi vaikeimman kautta...  Epävarma Tuntuu heti jo helpommalta...

Entäs se kiinnitys?

Hitsaaminen voi olla huono vaihtoehto ainakin jos teen niin pitkän lokasuojan kuin haluaisin eli yli puolet renkaan ympärysmitasta. Rengastahan ei sitten saa millään pois ilman lokasuojan irti hitsaamista... Eli suositteletteko hitsaamaan pultinpaikkoja armiin, poraamaan pultinpaikkoja armiin vai ruuvaamaan siihen jonkinlaiset bolt-on kiinnikkeet?

Paikalleen kiristettävät kiinnitykset kuulostaa mun korvaan hyvältä ratkaisulta, mutta onko kokemusta siitä, että alkaako pultit tärinästä löystyä/irrota ja lokasuoja tipahtaa renkaan päälle? Itseä ei pultit ja mutterit ulkonäöllisesti haittaa ollenkaan... onpahan vaan rakennellun näkönen.

Tyylikkäin ratkaisu mun mielestä (ja ehkä myös helpoin) olisi porata swingarmiin reikiä ja laittaa lokasuoja tylysti pulteilla siihen kiinni, mutta huolestuttaa tommosen kantavan runko-osan porailu?

- Jari -


tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 23 Joulukuu 2009, 09:30:34 »

Meillä kotosuomessa tuota "swingarmia" kutsutaan takahaarukaksi Iskee silmää...

Kannattaa aina muutoksia tehdessä pitää mielessä kohtuullinen huoltoystävällisyys. Helpottaa kummasti pikku remontteja jos lokarin saa irti. Taitaa lähes kaikki lokarit olla ruuviliitoksilla riippumatta siitä onko se rungossa tai takahaarukassa kiinni. Kyllä ruuviliitos kestää matkustajan tai matkatavaroiden painon eikä murru tärinästä samalla tavalla kuin hitsattu pelti.

Noin pitkä lokari kannattaa kiinnittää vähintään neljästä pisteestä siten että kaareen hitsataan sisäkierteelliset holkit ja haarukkaan eteen korvakkeet ruuveille ja taakse vastaavat taka-akselin kohdalle. Takakorvakkeista sitten vedetään tukirauta hieman takaviistossa lokariin hitsattuihin holkkeihin.

Tuossa vielä pari kuvaa edellä kuvatuista ruuvikiinnityksistä:





tallennettu
bigmasi
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #5 : 23 Joulukuu 2009, 17:48:11 »

Meillä kotosuomessa tuota "swingarmia" kutsutaan takahaarukaksi Iskee silmää...

Oonkin hakenu tuota sanaa  Virnistää

Kiitos, noi kuvat ja tekstit on selvittänyt mulle enemmän kuin oisin osannut toivoakaan. Jääköön tämä ketju muille vinkiksi, itse peräydyn takavasemmalle, tunti sitten irroitettu takahaarukka kädessäni ja alkuvuodesta menen alan liikkeisiin sovitteluhommiin. Hitsausta näyttää olevan luvassa, mutta luulenpa, että saavat liikkeessä hitsailla tarvittavat kiinnitykset ja itse sitten vain kiristelen muttereita. Nähdään tien päällä...

Kiitos kaikille.

- Jari -
tallennettu
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #6 : 23 Joulukuu 2009, 20:34:37 »

Jotta lopputulos miellyttäisi silmää, pitää lokari ostaa renkaan mukaan, ei takahaarukan mukaan. Lokaria ja haarukkaa modataan sitten täsmäämään keskenään.
Laitan tähän linkin Woodoometallin lokaritaulukosta. Ota rullamitta käteen ja mittaa renkaan halkaisijaa ja leveyttä. Sitten päätät millaisen raon haluat lokarin ja nakin väliin ja haet taulukosta sopivan lokarin. Homman voi pilata heti alkumetreillä ostamalla lokarin, jaka ei istu renkaaseen.

Työn iloa Virnistää

http://www.voodoometal.com/products/fenderlist.pdf

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 23 Joulukuu 2009, 21:09:49 »

Eikös swingarm ole suomeksi se kuuluisa heilahduskäsi? Virnistää
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 23 Joulukuu 2009, 22:50:05 »

Eikös swingarm ole suomeksi se kuuluisa heilahduskäsi? Virnistää

Vai onko se sittenkin joku golftermi? Sähän tiedät kun siinä viheriön nurkalla asustelet Virnistää...
tallennettu
mikpart
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #9 : 17 Huhtikuu 2010, 12:27:30 »

Oletko bigmasi löytänyt sopivan lokasuojan pyörään? Jos olet niin kerro ihmeessä / laita kuvia projektista. Itsellä on nimittäin liikkunut samanlaiset ajatukset päässä.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto