oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Toukokuu 2024, 18:56:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rakentelumenetelmien "hyväksyttävyys"  (Luettu 8504 kertaa)
Creature
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« : 18 Kesäkuu 2010, 13:30:06 »

Ensimmäisen varsinaisen projektin edetessä hiljalleen herää myös kysymyksiä joistain mahdollisesti vältettävistä menetelmistä vakavassa rakentelussa.

Pakkelilla kokonaan leivottuja juttuja varmasti karsastetaan. No, yksinäisyydessä rakennetun pyörän maalin alle toisten paha nähdä, mutta nauretaanko kaveri tallilta ulos jos vaikka hitsaussaumoja siistitään kittaamalla?

Autopuolella taitaa olla melko runsaat kuorrutuksetkin ok ja tinailua ei kai kukaan halveksu. Oman pyörän tankkia on myös tullu tasoteltua tinalla, koska tarttuu ja pysyy takuulla ja tiivistää mahd tihkumiset.

Entäs sitten näyttelyissä arvosteluperusteena tuollaset vimäsen päälle hiotut saumat. Hyvä hitsaussauma (muukin kuin tig) viimeistelemättömänä ei sinänsä tarvi olla kenenkään mielestä ruma, mutta meneekö hiotut kuitenkin aina edelle. Monien arvostamasta käsityön jäljestä ei viimemainituissa ainakaan puhuta.

Puhtaasti makuasioita vai ei?
tallennettu
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #1 : 18 Kesäkuu 2010, 20:39:29 »

Itse ainakin meinaan kittailla tehtaan saumat sileäksi. Kyseessä ei tosin ole HD tai muukaan custom tai chopper.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 19 Kesäkuu 2010, 11:42:43 »

Ainakin sellaiset saumat joilla on merkitystä pyörän rakenteen kannalta - kuten runkoliitokset - jättäisin suosiolla hiomatta. Vaikea sitä on näyttelytasoista pyörää tehdä niin että siihen ei tulisi yhtään tinaa tai kittiä - ainakaan meikäläisen hitsaustaidoilla. Aina se pelti tahtoo sauman kohdalta vetää alaspäin vaikka kuinka varovasti hitsaa. Tankit olen kyllä pyrkinyt tekemään tiiviiksi hitsaamalla, en tinaamalla.

Kaikkiin tyylisuuntiin ei myöskään sovi moldatut saumat, toisiin taas kuin nenä päähän. Loppupelissä se oma silmä on paras työkalu määriteltäessä "oikeita" työmenetelmiä.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto