oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
20 Toukokuu 2024, 11:38:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Runkojigi?  (Luettu 15042 kertaa)
Walt
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« : 18 Helmikuu 2009, 18:39:10 »

Kävin tuossa päivällä hakemassa palkkia, 100x100 2 metriä ja 40x40 kuutisen metriä.
Suunnittelin ainakin että jalat kulmiin ja niiden päähän mutterit, joihin pultit joilla saa ruuvattua pukin vaateriin betonilattialla.
Perän puolelle liuku lukituspulteilla, jolloin saa pituus suunnan mallattua tarkkaan ja siitä pystyyn jalka teleskoopilla & lukituksella, niin saa taka-akselin korkeuden kohdilleen.

Jos jollakin on hyviä vinkkejä jigin valmistukseen niin otan mielellään vastaan ja varsinkin jos on kuvia valmiista käytössä olevista niin mielellään näkisin.

Tuohon tulevaan jigiin on tarkoitus pistää ensin jytäri ja jossain välissä myöhemmin M-72

tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #1 : 18 Helmikuu 2009, 18:52:18 »

http://www.chopperhandbook.com/neatstuff/framejig2.htm
tallennettu
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #2 : 18 Helmikuu 2009, 22:39:39 »

Ja tästä suoraan saman sivuston piirustuksiin...

http://www.chopperhandbook.com/neatstuff/welding-jigs-1.htm

Ja tästä toinen piirustus...

http://www.crimescenechoppers.com/system/user_upload/path/13/jig.pdf
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu 2009, 22:43:18 kirjoittanut Horseman » tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Walt
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #3 : 18 Helmikuu 2009, 23:27:39 »

Hmm.. minun silmään tuo on ainakin melko typerä vaihtoehto.
Siinä on toki toimiva säätö tuolle ohjausakselin kallistukselle ja korkeudelle rungossa, mutta säätökappale jää juurikin eteen niin että ei ole mahdollista vetää akselin lävistäjän suuntaista puikkoa, jolla verrata keulan kulmaa runkoon nähden.
Muita säätöjä ei näytä tuossa olevankaan.


tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #4 : 18 Helmikuu 2009, 23:41:02 »

Mikään ei estä rakentamasta kiinnitystä niin että puikon saa asennettua.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 20 Helmikuu 2009, 10:24:28 »

Sen ohjausakselin kallistuksen ja korkeuden säätöpalan tarkoitus on eliminoida tuo puikkometodi. Kun kiinnikkeet ovat oikeilla kohdilla ja kunnolla tehty niin silloinhan ohjausakseli tulee automaattisesti suoraan ja keskelle?

Jos ei halua tuollaisia hienoja säätöpalikoita tehdä niin yksi hyvä apuväline on kun merkkaat jigin alustan tarkan keskilinjan ja teet rungon päälle mahtuvan kevyen säädettävän vaakaprofiilin johon saat ripustettua luotilankoja. Niillä on sitten helppo katsoa että rungon osat ovat oikeassa suhteessa keskilinjaan.

tallennettu
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #6 : 28 Helmikuu 2009, 22:09:31 »

Maa oon noilla luotilangoilla ja suorakulmilla tehny noita runkoja. Mulla on iso poyta, 1200X2400 ja siina keskiviiva ja lisaks jenkareikia siellataalla kaikennakoisia kiinnityksia varten.
Aika hyvin rungon tolla tavalla suoraks saa, ainakin huomattavasti suoremmaks kuin tehtaalta tulleet on. 
Kolaroimattomissa vakiorunkoissa on nayttany olevan tommosia 5-10mm heittoja keskilinjaan nahden, mitattuna siis eturenkaasta kun takakummi on keksella viivaa ja emaputkesta pistaa luotilankan viivalle.
Toki valilla kyllakin on takakummi pois linjasta kun kaikki muut tasmaa. 
Tommosia pikku heittoja ei kylla ajossa huomaa.
Ryssista tulleessa -37 Norton Internationalissa oli Vasili liimannut Pannonian runkon puolikkaan Nortonin etuosaan kiinni ja siina oli sen verran heittoa etta naky etu- ja takakummi samaan aikaan. Ton huomas jo ajossa, ei oikeestaan suoraan mennessa mutta kun vetasi mutkaan niin sitten alko tapahtua... Virnistää


Tarttis kylla semmonen taka-aksilan pidike tehda, tai ostaa. Siihen tarttis saada aksila pultattua vaateriin ja sais saataa siita korkeutta sen mukaan mika renkas tulee.  Oliskohan tommosia missaan/kellaan kaupan? 
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto