oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
20 Toukokuu 2024, 05:47:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??  (Luettu 12816 kertaa)
mikko
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« : 26 Huhtikuu 2009, 20:15:10 »

niin, mopo kasassa ja ajeltu on. kummastuttaa tuo mopedin voplaus/tärinä kantatessa oikeelle, vasemmalle ei mitään tärinää. rengas linja on siinä parin millin sisään keskellä sen puolesta pitäs olla ok. vai pitääkö se olla ihan keskellä kun vakio softaileissa rengas linja on hieaman sivussa ja nyt on takapää  muutettu jäykäksi. onko kellään vastaavaa ongelmaa tullut vastaan?? seuraavaks tuli mieleen noi renkaat että  oisko niissä jotain hässäkkää tai "vikaa", takarengas on 180/70 15" (oikeesti16,5mm) mezeler ja edessä 3"/21" speedmaster...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 27 Huhtikuu 2009, 10:09:40 »

Mahdollisia ongelmia: Rengaspaineet, renkaiden kuluma, jokin esine renkaassa, toisen puolen laakerit, ohjauslaakerissa ongelma, swingin laakeri.... Onko kyseessä nimenomaan woble eikä weave?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
mikko
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #2 : 27 Huhtikuu 2009, 16:38:50 »

niin käytin keulaakin kerran irti ja emäputken laakerit yms näyttäis olevan ok, perä on muutettu jäykäksi eli  taka swingin ongelmaa ei ole, öö woble? weave? se on semmosta pystyttäistä vetkutusta kun ajais esim sika tiheellä nimismiehenkihara hiekkatiellä... tosiaan toi laakeri homma täytyy kyllä mun selvittää, hämää vaan kun tosiaan vasemmalle kantatessa menee niin mukavan pehmeästi.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 28 Huhtikuu 2009, 07:54:59 »

Vople ja Veivi: http://www.bajahill.net/mpslangi.html#v ...on myös värähtelytiloja jotka ovat näiden yhdistelmiä. Wobbleen auttaa yleensä ohjausiskari (kun muut asiat on kunnossa) ja etujätön korjaus pidemmäksi (tai lyhyemmäksi jos se on erityisen pitkä). Veivin pääsyynä taas ovat yleensä puolikuntoiset iskunvaimentimet. Itse suunniteltujen pyöärien kanssa mahdollisten ongelmalähteiden kirjo kasvaa mutta asiat on toki korjattavissa.

Kuvauksesi mukaan vaikuttaa veiviltä eli aaltomaista värähtelyä kulkusuunnassa --> Viittaa ongelmaan iskunvaimennuksessa ja etuakselin kiinnityksessä. Muuttuuko sen taajuus nopeuden funktiona?

Poissuljetaan mahdolliset ongelmat takana: Uusi nakki? rengaspaineet? Vanteen ja rihtauksen suoruus? Taka-akselin kiinnitys ja suoruus? Kaikki kunnossa = Vika melko suurella varmuudella keulassa (pl. esim epäsopiva rengaspari).

Laita lisää myös muita detaljeja rakenteesta. Onko esim. keulan jäykistys hoidettu muuten kuin vain etuakselilla (lokarin yhteydessä jäykistyspala?)? Onhan etuvanne suora ja pyöreä? Kanittaako jarru?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
mikko
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #4 : 28 Huhtikuu 2009, 16:06:57 »

no niin taisin löytää syyllisen, ja kävin jo kokeilemassa ja nyt tuo veivi tosiaan on hävinnyt aika hyvin mutta hieman ravistelee 50 vaudeilla jos on matalat kierrokset koneessa, nelosella ei oikeestaan veivaa. niin jouduin tossa rengas linjauksessa pistämään hieman etunakkia vasemalle, ja en epähuomiossa hokannut että etu akselin kanto vasemalle jäi tohon jengojen kohdalle etu akselia kiristäessä eli rengas oli sitten jäänyt ton akselin ja jengaosuuden erotuksen verran vinoon, noh nyt sitten toi rengas linja on 5mm pielessä mutta rengas eipä tuo näytä haittaavan. ja nostin eturenkaan paineen kahdesta  2,5baariin, en tiedä, olisko pelkkä renkaan paine auttanut... keulana mulla on orkkis springer. paljos porukka yleensä noita paineita pitää näissä jäykissä vehkeissä prätkän renkailla? mulla nyt takana 1.6 ja edessä toi 2,5
tallennettu
KvL
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #5 : 29 Huhtikuu 2009, 10:15:26 »

paljos porukka yleensä noita paineita pitää näissä jäykissä vehkeissä prätkän renkailla? mulla nyt takana 1.6 ja edessä toi 2,5

Sama kiinnostaisi itseänikin, törkkäsin nyt alkuun 2 molempiin, täytyy siitä lähteä tunnustelemaan...renkaat siis etu 140/90/16 & taka 150/80/16
tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #6 : 30 Huhtikuu 2009, 06:26:36 »

Kokeilemalla se selvii itelle parhaat paineet. Mä oon pitäny vuosikausia rystyssä takana 16":lla 2,5 bar ja edessä 21:llä 4 bar.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto