oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
05 Toukokuu 2024, 02:53:36 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Akseliväli vm 1952 suomipyörä  (Luettu 17467 kertaa)
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« : 01 Elokuu 2007, 13:00:20 »

Eli eli,

Urbaanissa legendassa sanotaan, että vanhempia kuin 1952 suomipyöriä voi muokata aika rajattomasti. Esim akseliväli voi olla tuon maagisen 200 cm:n yli? Monien pyörien laput ( poikkeuksetta brittipyöriä ) olen nähnyt joissa ei ole akseliväliä merkitty lainkaan motoon. Oma on myös sellainen. Ja sitkeästi myyjäkin väitti asian olevan sellainen, että pyörästä voi tehdä vaikka 230 pitkän, jos siltä tuntuu. Lapuissa on rengaskoot, ei muuta. Mukana kulkee kuitenkin muutoskatsastus lappu vuodelta 2000 ERILLISENÄ. Siinä siis akseliväli sekä leveä takanakki yms. Lappu on siis varalta,. Koskaan en ole sitä tarvinnut, vaikka parit tarkistukset on tapahtunut. Eli miten on, oi gurut???

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 01 Elokuu 2007, 14:15:47 »

Hevosmiesten tietotoimiston juttuja Hymyilee leveästi...

Ei laki erottele suomipyörää tai tuontipyörää puhumattakaan ensirekisteröintivuodesta kun puhutaan akselivälistä. Sitä kahta metriä ei saa ylittää ellei kyse ole tehdastekoisesta chopperista, sitä ei rajoita kuin EU-direktiivin määritys moottoripyörän maksimipituudesta eli neljä metriä. Kahden metrin akselivälirajoitus koskee muutettuja ajoneuvoja.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 01 Elokuu 2007, 14:46:50 »

Legenda pohjannee siihen taustatietoon, että ennen vuotta 1973 kun raiskausvero tuli päälle ei ajoneuvojen muutokset tai identiteetti oikeasti kiinnostanut juuri ketään. Elettiin vapaiden nopeuksien ja penisilliinillä talttuvien tautien aikaa. Periaatteessa siis vm. -52 laitteeseen on voitu vaikka joskus 60-luvun alussa vaihtaa vaikka bamburunko ja sukkahousuveto ja se olisi ns. "ok" koska takautuvasti on tullut voimaan hyvin vähän rajoituksia. Käytännössä asiahan ei ole näin, vaikka en itse ollut tuolloin kuvioissa niin käsittääkseni teknistä kuntoa ja ajoneuvon rekisteritietojen oikeutta valvottiin jo ennen sotia vaihtelevin menetelmin. tähän mennessä tällaiset bamburungot ovat jostain syystä myös kadonneet vuosien tuuliin...

Summa summaarum, pienellä teoreettisella tasolla mahdollista jos myös muutokset olisi tehty 50-luvulla (tjsp), pääosin kuitenkin sitä hevosmiesten tietotoimiston legendaa.

Btw, olikos se niin että akselivälin kasvattaminen / muuttaminenha tuli lailliseksi vasta 1992???
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
choppermika
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #3 : 01 Elokuu 2007, 21:49:04 »

oon kanssa ihmetellyt kun aina välillä esim. nettimotossa on ollut pyöriä kaupan joissa lukee esim. että akseliväli 215cm otteessa... mistäköhän löytäisi itsekin sellaisen katsastusmiehen joka mullekin tuollaisen otteen kirjoittaisi...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 01 Elokuu 2007, 22:47:40 »

Laissahan on annettu mahdollisuus poiketa "vähäisissä määrin" annetuista rajoista mikäli pyörän muut ominaisuudet mahdollistavat sen turvallisen käytön. Tällä tarkoitetaan esim. kallistusvaraa. Jotkut katsurit ovat sitten käyttäneet tätä poikkeamamahdollisuutta asiakkaan hyväksi.

Käytännössä ei ole hyväksytty kuin ketjujen säätövara, eli jos akseliväli on kaksi metriä silloin kun taka-akseli on etummaisessa asennossaan saa se poiketa siitä sen verran kuin rungossa on säätövaraa. Kuka tekee ensimmäisen rungon jossa on puoli metriä ketjunsäätöaukkoa? Virnistää
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #5 : 02 Elokuu 2007, 15:25:52 »

Niinpä,

Näin sen olen ajatellutkin. Aina välillä joutuu aiheesta kinastelemaan. Kuitenkin, mikä on sitten ns. vapaa-akseliväli??? Sellainen jota ei ole otteessa, eikä tarvitse merkitä....?? Legendaako myös? Kuitenkin, mulla sellainen on...Huh ja toimii...höh???

CF

tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto