oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
17 Toukokuu 2024, 00:16:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tankin sisäpuolen pinnoitusaine  (Luettu 32617 kertaa)
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« : 27 Huhtikuu 2010, 19:10:23 »

Nyt löytyis sellainen aine joka on suhteellisen helppo saada pysymään polttoainetankin sisäpinnassa estämässä korroosiota ja syöpymistä teräs-, alumiini- ja kuitutankeissa.
Jos asiasta kiinnostuneita löytyy enemmän kuin itse on, niin laitetaan saman tien isompi tilaus vetämään. Yksikköhinta putoo kun tilausmäärä kasvaa. Listalla on jo viiden tankin pinnoitusaie.
Kiinnostuneet voivat ilmottautua.

mm
tallennettu
race-ace
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #1 : 28 Huhtikuu 2010, 12:47:17 »

          MOI

Kyllähän tämä monia kiinnostaa mutta kerropa lisää
 Hymyilee onko yksi vai kaksi komponentti aine
 Hymyilee tarviiko "paistamista"
 Hymyilee mihin liukenee jos tarvii poistaa.
 Hymyilee missä hinta luokassa mennään jos vaikka nyt 5 tankkiin tilaus

-AnA-
race-ace100@luukku.com
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 28 Huhtikuu 2010, 22:13:07 »

Pysyiskö myös muovitankissa? Buell S1:sen tankki on surullisen kuuluisa läpi puskevista bensahöyryistä jotka pilaavat maalaukset. Caswellilta ja POR:lta olen kysynyt ja kummankaan aineet ei pysy muovissa.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #3 : 10 Toukokuu 2010, 06:43:50 »

Ennenkö annan tarkempia hintatietoja, kun en tiedöä ihan tarkkaan itsekään, ehkkä noin 50 - 70 euroa satsi, kerrottakoon että aine soveltuu metalli- ja komposiittitankeille mikäli kyse on polyesteri-, vinyyliesteri-, tai epoksitankista. Lujitteella ei ole merkitystä. Kestomuoville aine ei käy. Mitä Lienee Buellin tankki?

Enpä usko että on olemassa menetelmää jolla rikkomatta kyseisen möhnän saa tankin seinästä irti.

Aine on kaksikomponenttinen epoksi. Tarkoitettu nimenomaan tähän tarkoitukseen.
Nyt kun bio-osuus polttoaineesta kohoaa niin tavan peltitankit tuskin ovat kovin pitkäikäisiä.

mm
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #4 : 10 Toukokuu 2010, 08:01:53 »

Mulla ainakin on huono kokemus 2-komp. pinnoitteesta.

Inkkarin tankki oli hieman jännityksessä, mitä ei kyllä heti huomannut.  2K mömmöt sisään kaiken taiteen ja ohjeen sääntöjen mukaan. Tankki paikoilleen ja kiristys, jolloin tankin pohja joutui jännitykseen, hetki ajoa ja taas vuosi. Kova epoksi halkesi kuin näkkäri. Kestää kyllä nykybensaa, eikä ole mihinkään sieltä tankista lähtenyt.

Eli 2K pinnoitteella ei sitten saa tulla minkäänlaista jännitettä tankkiin. (tosin pitkän päälle noi jännitykset on muutenkin huonoja tankille)

J
tallennettu
HileD
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #5 : 25 Toukokuu 2010, 21:25:59 »

Saiskos lisää invormaatiota aineesta ja merkin? Miksi juuri tämä aine helppo ja hyvä?
Jos saat vakuutettua mut niin voisin liittyä mukaan jos ei oo jo myöhästä?
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #6 : 04 Kesäkuu 2010, 09:14:22 »

Ei o mitenkään myöhäistä.
Asia on edelleen ns vaiheessa.

Itse kun olen ollut työssä lentokone- avaruustekniikka- ja ajoneuvokomposiittihommissa on  oppinut tietämään millaisia ominaisuuksia eri 2K-epokseilla on. Laatuja on satoja ellei jopa tuhansia. Ja niiden sekoitussuhteita. Lisäksi tulevat kovettimet, pehmentimet, hidastimet, kiihdyttimet ja muut mömmöt millä voidaan muokata aineiden ominaisuuksia tarkoituksenmukaisiksi.

Kaksikomponenttiepoksi ei takuulla irtoa puhtaasta metallipinnasta jos se on metallipinnalle tarkoitettua epoksia.

Mitähän ainetta Jack oli tankkiinsa lorauttanut? Oli ilmeisesti käynyt niin että aine oli liian kovaa laitettavaksi muotoaan muuttavalle metallipinnalle. Metallin ja epoksin lämpölaajenemiskertoimet ovat erilaiset. Metalli laajenee mutta epoksi ei juurikaan.

Nyt, markkinoimassani tapauksessa, on kysymys elastisesta epoksista joka sietää jopa alumiinin lämpölaajenemisen. Tarkoitettu nimenomaan ajoneuvojen polttoainetankkien suojaamiseen sisältäpäin syöpymiseltä.

Minimitilausmäärä on vain sen verran suuri ettei omat harrastelurahkeet (rahat) riitä ja toiseksi, mitä tekisin yli kahdenkymmenen litran määrällä omituistarkoitukseen tarkoitetulla määrällä kun on vain pari tankkia itsellä pinnoitettavaksi?

Aine on EPOLAM 2022 ja sitä tuo maahan http://www.comprocks.com/

Jos joku haluaa investoida tähän niin minäkin voin siirtyä vain "osakkeenomistajaksi".

Syy aineen tarpeeseen on siinä että rakennan alkoholikäyttöistä moottoripyörää siviiliajoon kuten varmaan kaikki MMAF:n jäsenet ovat kerhokirjeestä lukeneet. Rahaa siis menee hiukan muuallekin.

mm
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu 2010, 09:25:05 kirjoittanut motomatti » tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #7 : 04 Kesäkuu 2010, 09:41:11 »

Nyt kun bio-osuus polttoaineesta kohoaa niin tavan peltitankit tuskin ovat kovin pitkäikäisiä.

Huh? Siis mitä?? Oon ymmärtänyt, että nää alkoholipolttoaineet tuhoais jotain bensahanojen, kaasareiden, ym. tiivisteitä. Mutta että myös peltiä?
En oo ikinä omistanu ajoneuvoa tai ruohonleikkuria, puutarhajyrsintä, missä tankki olis jotain muuta kuin peltiä.
Ja toivottavasti en omistakaan. Pitääkö ne kaikki jossain vaiheessa pinnottaa jollain möhnällä?
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #8 : 06 Kesäkuu 2010, 11:48:53 »

Nykyiset ja tulevat bensiinit sisältävät alkoholia enenevässä määrin ja alkoholi sisältää väistämättä vettä. Vettähän on tietenkin ollut tankissa ennenkin. Harvoin olen nähnyt täysin ruosteetonta tankkia tähänkään mennessä. Osa muovi- ja kuitutankeista ovat myös vaarassa. Alumiinitankit myös. Vesihän on bensiiniä painavampana ennenaikaan lillunut siellä tankin pohjalla hapettomassa tilassa bensan peittämänä. Alkoholiin sitoutuneena ja siten bensiiniin sekoittuneena sen vaikutus yltää myös bensiinin pinnalle saakka ja syöpyminen näiltä osin on tehokkaampaa. Lisäksi ilmasta kondensoituu samalla tavoin vettä tankin sisäpintaan lämpötilavaihteluiden ansiosta. Mutta se ei joudukaan nyt tankin pohjalle vaan lisää alkoholiin sitoutuessaan bensiinin vesipitoisuutta.

En ole kemisti ollenkaan. Asioista paremmin tietävät kykenevät antamaan selvityksiä kemiallisten reaktioiden ja niiden etenemisen ennusteita eri materiaaleille minua paremmin.
Aihe on erittäin mielenkiintoinen koska lähiaikoina alkaa, kauniisti sanottuna, bio-osuus nousta. Aluksi vain 10% tasolle mutta 2020 mennessä jo 20% tienoille.

Auto ja moottoripyörä- ja pienkonevalmistajat/maahantuojat ovat jo listanneet ne mallit joihin ensi vuoden "perusbensiini" E10 käy. Kaikkea tietoa ei kuitenkaan ole vielä julkaistu.
Tässä tämän hetken tietoa. http://www.e10bensiini.fi/ Jos pyörä/automallisi ei ole luettelossa on toistaiseksi oltava varovainen/odottavalla kannalla.

ST1 on jo jonkin aikaa myynyt polttoainetta nimeltä RE85 jossa alkoholiosuus (etanoli) on  85% ja loput tavallista 95-oktaanista.

mm
tallennettu
HileD
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #9 : 07 Kesäkuu 2010, 22:14:28 »

Pistin motomatti sulle yv:een...
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #10 : 09 Kesäkuu 2010, 14:45:44 »

Mitähän ainetta Jack oli tankkiinsa lorauttanut? Oli ilmeisesti käynyt niin että aine oli liian kovaa laitettavaksi muotoaan muuttavalle metallipinnalle. Metallin ja epoksin lämpölaajenemiskertoimet ovat erilaiset. Metalli laajenee mutta epoksi ei juurikaan.

en nyt muista nimeä, mutta tuolta yhdestä brittimotoristeille tarkoiteusta pussihousukaupasta sitä vuosia sitten hain. Ihan oli tankin sisäpuoliseen pinnoitukseen tarkoitettua. (tosin en tiedä toimiiko ko. kauppa enään. Oli tuolla Munkassa)
tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #11 : 10 Kesäkuu 2010, 07:01:40 »

Ei oo toiminu moneen vuoteen.
tallennettu
pkinnune
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #12 : 31 Heinäkuu 2010, 13:53:12 »

3M:llä on yksikomponentti kumipinnoite muistaakseni 776 numeroltaan,laittaisin ennemmin sitä kun epoksia tankiin,yks klommo tankiin ja epoksi poksahtaa irti,mut tuo kumi pinnoite ei lähe,ex möhkön tankissa tuo on jo 6vee ollu,ja kestää bensat+liukkarit,hki:ssä hot melt myy ja muualla viralliset 3M myyjät
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #13 : 01 Elokuu 2010, 10:56:03 »

Voipi tuo 3M pinnoite olla myös hyvä aine. Itsellä ei ole kokemusta kuin tietyn tyypin kaksikomponentti-uretaaneista jotka kyllä kestät kemikaaleja mutta lisäävät tarpeettomasti painoa.

Tarkoittamani pinnoite on kaksikomponentti epoksi. Sen erikoisominaisuus on juuri elastisuus eli se ei ole milläänsäkään jos tulee klommo tai muu taipuma. Sen tarkemmin selvittämättä kumien ja epoksien omiaisuuksia niiden ominaisuudet menevät aika pitkälle ristiin: on kovakumeja ja kumimaisia epokseja. Nyt on kysymys sellaisesta kumimaisemmasta. Lisäarvoa tälle tuo se että asennettuna sen kerrosvahvuus tulee olemaan hyvin ohut joten painon lisääntyminen ei ole suurta koska aine on viskositeetiltään varsin juoksevaa. Läpivientien reikähalakisijat eivät "ahdistu".

Palaan taas asialle kunhan "eurooppalainen" lomakausi on ohi syyskuussa ja pääsen neuvottelemaan hankintahinnasta ja määrästä.

mm

 
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #14 : 07 Joulukuu 2010, 01:48:37 »

tää on vanha ja unohdettu aihe mut... asiaa sivuten...mites parhaiten sais vanhan ja seisseen tankin ruosteet ja muut sisältä pois? tää vois ehkä kans tarvii uudet pinnoiteet tankkiin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto