oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Toukokuu 2024, 18:19:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: pakoputkien äänten muokkaaminen  (Luettu 55293 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #15 : 15 Toukokuu 2008, 07:40:55 »

Saahan sitä teoriaa tässä pyöritellä, en ole missään tapauksessa sitä vastaan. On vaan jokunen änkkärimalli tullut nähtyä ja koettua ja tässäkin tapauksessa yksinkertainen on osoittautunut parhaaksi.

En ole oikein ikinä ymmärtänyt noiden etu- tai takakammioiden vaikutusta ääneen, tuntuu vaan että ne lisäävät terävyyttä. Pakoaukon supistaminen kartiomaisella "tötteröllä" kyllä vaimentaa ääntä mutta tekee siitä enempi "poksauttelevan" - kartiolla voisi kuvitella olevan myös kaasujen liikettä kiihdyttävä vaikutus, ainakin jos sellaisen rakentaisi vaimentimen keskelle niin että putki laajenisi sen jälkeen ennen pakoaukkoa. Näin se toimisi samaan tapaan kuin sylinterikannen imukanava. Supistetun osan pituudella on suuri merkitys lopputulokseen.

Tämä kaikki tietysti kumoutuu jos käykin ilmi että pakokaasun inertia ei riitä vauhdin kiihdyttämiseen kanavaa sopivasti supistamalla.
tallennettu
Tuomo
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #16 : 18 Toukokuu 2008, 20:10:57 »

Jossain takavuosien easyriders-numerossa oli tarina kaverista, joka lähti etsimään sitä "täydellistä pakoääntä". Opiskeli paljon, kokeili kaikki eri kombinaatiot (halkaisija, pituus, käyrien tiukkuus jne jne). Oli pitkiä aikoja häveyksissä, mut kun nähtiin niin väitti että äänet parantuneet mutta että vielä pitää testata sen ja sen jutun vaikutus. Habitus luonnllisesti muuttunut "hullu professori" -tyyppiseksi. Erään pidemmän session jälkeen kuitenkin päästiin tavoiteeseen ja äänet täydelliset. Mutta äänet olivat niin hyvät että ne  olivat harmoniassa ympäröivän maailmankaikkeuden synkronipisteen kanssa. Toisinsanoen tyypin HD oli muuttunut aikakoneeksi! Kuitenkaan asiantuntemus ei ollut vielä tasolla että olisivat pystyneet kontrolloimaan mihin aikakauteen "matkat" suuntauivat. Eli olkaapa varovaisia kun rassaatte niitä mopojanne. 
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #17 : 18 Toukokuu 2008, 20:49:43 »

Noista kammioista vielä...

Kerran olin paikalla kun heput keksivät että jättämällä vaimenninosan perään kammiotila ennen varsinaista pakoaukkoa saataisiin muhkeampi ääni. Siinä sitä sitten kuunneltiin ja ei oikein tiedetty mitä olla mieltä kunnes joku otti pätkän putkea joka oli halkaisijaltaan juuri sopiva vaimentimen sisään - tällä putkella sitten "ohitettiin" kammio ja kas, ääni muuttui paljon pehmeämmäksi. Saman tien kun putki otettiin pois vaimentimesta niin terävyys palasi.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto