oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Toukokuu 2024, 09:55:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Liian suuri etujättö?  (Luettu 12905 kertaa)
MBj
Newbie
*
Viestejä: 4


« : 28 Toukokuu 2008, 13:23:53 »

Hei,

Olen kuullut että etujättö pitäisi olla n. 50-120 mm. Suunnitelmieni mukaan saan projektipyörälläni n. 160 mm. Tietääkö joku, olisiko pyörä ihan mahdoton ajaa tuolla mitalla? En haluaisi muuttaa runkoa niin paljon kun se olisi nyt mielestäni hyvännäköinen. Sen lisäksi minulla on jo T-kappaleet, etuputket ja pyörät, joten niitä en haluaisi vaihtaa. Pyörän muita mittoja ovat aika kesyitä; akseliväli n. 1700 mm, rake n. 36 astetta, pyörät 21" ja 18".
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 28 Toukokuu 2008, 13:41:08 »

...rake n. 36 astetta...

Tuosta päätellen teet pyörän nollakulmaisilla t-kappaleilla. Jos haluat jättöä pienemmäksi voit yksinkertaisesti vaihtaa siihen kulmaa muuttavat t-kappaleet - olettaen tietysti että pyörään josta et sen enempää kerro saa sellaisia.

Mutta ei 160 mm ole vielä huono ajaa ainakaan noin lyhyillä ulottuvuuksilla. Itse asiassa tehtaan Harrikoissa on tuon suuntaisia mittoja jo uutena.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 28 Toukokuu 2008, 13:43:35 »

Ei oo liian suuri, jos kaikki muu on kunnossa. Hitaissa nopeuksissa saattaa pyrkiä yliohjaamaan, jolloin joudut tasapainoilemaan ohjaustangon kanssa, mutta suuremmissa nopeuksissa vakaa.

Suuri paljastus: uudessa kopterilaissa jätön maksimimitaksi on kaavailtu 175 mm, jonka senkin saa ylittää tietyin edellytyksin...
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 28 Toukokuu 2008, 13:51:27 »

...Olen kuullut että etujättö pitäisi olla n. 50-120 mm...

Tuohon vielä sen verran täsmennystä että LAKI määrää etujätön haarukaksi tällä hetkellä 50-100 mm mikä ei kuitenkaan ole ajettavuuden kannalta mitenkään ehdoton - onhan suurimmassa osassa tehdastekoisia pyöriä jo pidempi jättö kuten yllä mainittiin. Siksipä katsastuksessakaan tätä mittaa ei yleensä mitata vaan tyydytään toteamaan ajoneuvon ajettavuus muilla keinoin. Koeajolla tai sitten etuhaarukkaa paikallaan kääntelemällä, tällöin runko ei saisi liikkua liikaa sivu- tai pystysuunnassa. Pystysuuntainen liike on näistä kahdesta pahempi, silloin on yleensä syytä muuttaa ohjausgeometriaa.
tallennettu
MBj
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #4 : 29 Toukokuu 2008, 07:31:13 »

Kiitos vastauksista, ja muuten erittäin hyvästä sivusta.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto