oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Toukokuu 2024, 12:58:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: jarrulevyjen/rattaitten tekemisestä kokemuksia!?  (Luettu 22743 kertaa)
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« : 09 Kesäkuu 2008, 13:09:49 »

pitäisi ruveta suunnittelemaan ja tekemään jarrulevyt ja takaratas. kellään kokemuksia eri materiaaleista jne.?
tarkotus tehdä ihan mustasta raudasta. rosterilevyistä kuullut vaan huonoja juttuja.
lähinnä kiinnostaa maateriaalin kovuus mistä olisi paras tehdä.
jarrulevyt varmaankin paras tehdä ihan perus pehmeestä s235-s355:stä ?
vai mitenhän toimisi kovat. kulutusteräkset? kuullostas ainakin hyvältä,että levy olisi pitkäkestoinen ja vaihtelis vaan paloja Virnistää.tosin vois kyllä tukkia peruspalat nopeesti.no sitten vaan kovemmat palat.
entäs lämpeneminen? miten vaikuttaa eri materiaaleihin? kovaa kulutusterästä ei ainekaan lämpö vääntelis..
millainen ero ois jarrutuntumalla jos leikkaa erimateriaalista? kukaan kokeillut? vai pitääkö itse kokeilla?
onko eroa pysähtyvyyteen?

mites rattaat mikä olis paras materiaali? perus rauta vai joku kovempi? jos tekee kovemmasta niin syökö sitten taas ketjua liikaa kun ratas ei kulu?

tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #1 : 25 Kesäkuu 2008, 09:46:20 »

Jos puhe katupyöristä. Rattaisiin käy mikä hyvänsä teräs. Voimansiirto/laakerikauppojen myymät raakarattaat kestää hyvin saman kuin ketjutkin. Yhtäaikaahan ne pitäis aina vaihtaakin. Ne on tehty yleensä Fe 37:ta.
Eikä katupyörissä jarrulaikankaan materiaali ole kovin nuukaan. Oon käyttänyt valurautaa, Fe 52 ja rosteria. On legendaa että rosteri ei toimis jarrulevynä. Toki vääntyy lämmöstä helpommin, mutta ongelma taitaa olla vasta RR-pyörissä. Toimii hyvin normikäytössä.
Tärkeetä on että teko/työstövaiheessa aihio ei ota lämpöjä, niin ei jää jännityksiä, mitkä laukee kun vähän jarruttaessa lämpenee.
Tärkeintä kumminkin on että vedenpoistouria/ -reikiä on riittävästi. Koska jos niitä on liian vähän, se ensimmäinen sekuntti ja pari ekaa levyn täyspyörähdystä menee kuivaukseen.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 25 Kesäkuu 2008, 21:17:24 »

joo ihan kadulle on tulossa.
materiaali tulee olemaan hyvää s355:sta.
kiekot leikataan laaserilla kunhan saan kuvat piirrettyä.ja koneistetaan sitten.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 02 Heinäkuu 2008, 15:21:12 »

Hyvä muistaa sitten minkälaisia jarrupaloja käyttää minkäkin levyn kanssa:
...on huolehdittava, että jarrupalan ja jarrulevyn materiaalit ovat yhteensopivia. Patarautalevyn kanssa ei saa käyttää sintrattuja jarrupaloja, sillä sintteripalat tuottavat niin paljon lämpöä, että levy ei välttämättä sitä kestä. Materiaaleista riippuu myös...

Katso myös FAQtaa: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.18.2
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu 2008, 12:36:21 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #4 : 03 Heinäkuu 2008, 12:42:11 »

Hyvä muistaa sitten minkälaisia jarrupaloja käyttää minkäkin levyn kanssa:
Katso myös FAQtaa: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.18.2

kyllä joo palat aina levyjen kanssa yhteensopivat.
meinasin kans aluksi,että jos tekisin myös kulutusteräksestä levyt.
niihin sitten paremmat palat.
josko vaikka pysähtyvyys paranis tai jotain..
ei kellään tuntunut olevan kokemuksia kulutusteräksestä.
taitaa jäädä tällä kertaa ne tekemättä.

tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #5 : 03 Heinäkuu 2008, 17:17:15 »

Mitäs tommoseen off set rattaan tekemiseen tartee ottaa huomioon?
tarkoitus olis saada noin 12mm levitystä. rattaan paksuus on 9mm eli tarttee laittaa jotain väliin (alla on toinen ratas, josta leikattu/sorvattu hammaskehä pois).
onko materiaalilla merkitystä, jos vaikka laittaa 3mm pellinpalan väliin ja hitsaa "yheks puuks"?
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #6 : 03 Heinäkuu 2008, 19:09:12 »

eipä sillä materiaalilla ole juuri merkitystä.
voi hitsata tai ihan vaan sopiva offsetpala väliin hitsaamatta.
tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #7 : 04 Heinäkuu 2008, 07:38:33 »

Mitä sä tarkotat kulutuskestävällä teräksellä? Kerro joku nimi. Tarkotatko esim Domexia. Mitä on monissa laserleikkaamoissa hyllykamana?
Vai tarkotatko että karkaset aihiot?
Kun valkkaat materiaalia, huomioi sitten että on paljon matskuja, mitä ei saa sellaisessa aihio muodossa, kun haluais. Ainakaan Suomessa.

Tosta Domexista kun oon tehny levyjä, niin on ehtity pyörät vaihtaa omistajaa tai jarruja päivitetty muuten vaan, ennen kun levy on kulunu. Et ainakin 10v ajot kestää...
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #8 : 04 Heinäkuu 2008, 10:02:47 »

tarkoitan kulutuskestäviä teräslevyjä.ne on niinkuin valmiiksi karkastuja jo.
kulutusteräkset on tarkoitettu kohteisiin missä vaaditaan kovaa kulutuksen kestoa.esim.kaivureihin,maansiirtokoneisiin,erillaisiksi teriksi jne.
ja toinen käyttötarkoitus on rakenteen keventäminen.esim isot nosturit.
perus kulutusteräslevy on noin. 5 kertaa kulutus kestävämpää kuin perus s355.

joo just esim.domex,hardox,dillidur...

materiaaleja kyllä löytyy.
leikkaan levyjä työkseni.
tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #9 : 04 Heinäkuu 2008, 12:01:15 »

No nii, jos tollasia löytyy hyllystä, mikä vaan käy. Ei se mitään salatiedettä oo.

Ps. ei noista kyllä nostureiden puomeja tehdä. Tai jos tehdään, on tullu materiaalisuunnittelussa virhe.
Noihin nostureidenpuomeihin, runkoihin jopa henkilöautojen turvarakenteisiin, on tänä päivänä ihan eri teräkset. Mut se siitä, ei liity mitenkään jarrulevyihin. 
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #10 : 09 Heinäkuu 2008, 13:46:30 »


Ps. ei noista kyllä nostureiden puomeja tehdä. Tai jos tehdään, on tullu materiaalisuunnittelussa virhe.
Noihin nostureidenpuomeihin, runkoihin jopa henkilöautojen turvarakenteisiin, on tänä päivänä ihan eri teräkset. Mut se siitä, ei liity mitenkään jarrulevyihin. 



kyllä muuten varmasti tehdään dillingerin dillimax teräksestä nosturin puomeja.
kaikkea muutakin miltä vaaditaan huomattavan suurta kantavuutta.

en kerkee nyt enempiö kirjotella kyseisestä teräksestä.
autoteollisuudessa käytetään vähän eri matskuja.
mutta se siitä,piti vaan osoittaa olevani oikeassa.
tai siis tietäväni mistä puhun.
 käy hessu tzekkaa ihmees.

http://www.begroup.com/upload/fi/tuotepdft/terakset/max.pdf

ja jarrulevyt leikataan 6mm hardox nimisestä teräksestä.
vastaavaa kuin dillingerin vain eri valmistaja.
saa nähä miten hyvin sitten pysähtyy...
« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu 2008, 13:52:15 kirjoittanut teemu » tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #11 : 09 Heinäkuu 2008, 17:29:54 »

kertokaapas Ukot miten ton rattaan karkasun kävi kun sitä hitsailtiin tigillä.

meni tummanpunaseks hitsatessa. ja kestääkö enää käyttöä? Huh

OT: dillinger kuuluu pitsaan ( http://www.ses.fi/fi/elokuva.asp?id=270 )
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #12 : 12 Heinäkuu 2008, 18:23:57 »

eiköhän se kestä.
ja kokeilemallahan se aina selviää Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto