oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
05 Toukokuu 2024, 16:09:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Laakerin irroitus.  (Luettu 41630 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 29 Joulukuu 2008, 17:53:44 »

päätin sitten kaiken muun ohessa vaihtaa ohjauslaakerit uusiin, ja tietenkään ei mennyt niinkuin piti.
eli alempi laakeri jumissa ja vain puolet lähti irti (siis sisäosa jäi jäljelle).
antakaas nyt hyvä vinkki sen irti saamiseksi. ei huvittais tuhota koko akselia rälläkällä, on kuitenkin aika ahdas paikka...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
_thanatos_
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #1 : 29 Joulukuu 2008, 19:18:58 »

Kyseessä on siis ilmeisesti kartiorullalaakerin sisäosa? Jumissa alemman T-palan päällä, jumissa akselissa? Oletko koittanut antaa lämpöä? varma (eli testattu) tapa on hitsata pultit kartioon kiinni jolloin holkkia pääsee lyömään t-palan suunnasta.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 29 Joulukuu 2008, 20:58:31 »

Ja olet varma, että siellä ei ole lukkoprikkaa tms edessä eli se on vain prässäämällä kiinni?

Kylmä (talvella helppoa), lämpö ja prässi (vaikka järeä tunkki paremman puutteessa) yleensä auttaavat näissä ahdistusongelmissa.

Ja jos ei lähde omassa tallissa niin useimmissa hyvin varustetuissa prätkäpajoissa (esim. HD-liikkeet jotka tekevät myös isohkoja muutostöitä) on sopivat tuurnat ja prässi jolla lähtee. Saattaa olla konepajoissakin mutta enempi onnen kauppaa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
leesseri
Vieras
« Vastaus #3 : 30 Joulukuu 2008, 08:33:55 »

hitsaat laakeripesään hitsaus-sauman ja jäähdytät sen vedellä...kooli tippuu pois...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 30 Joulukuu 2008, 15:45:56 »

...Kylmä (talvella helppoa), lämpö ja prässi (vaikka järeä tunkki paremman puutteessa) yleensä auttaavat näissä ahdistusongelmissa...

Mitenhän Santtu sen tunkin työnnät ohjauslaakerin sisäskoolin alle Virnistää ?

Jos t-kappaleissa on läpipainettava akseli (kuten esimerkiksi HD Sportster ja Dynamallit) niin helpoin tapa irrottaa sisäskooli on prässätä akseli irti t-kappaleesta. Pyörissä joissa on teräksestä tehdyt t-kappaleet akseli on usein hitsattu kiinni ja tämä konsti ei onnistu.

Hitsaaminen auttaa aina, itse tein aikoinaan erikoistyökalun sopivan mittaisesta putkenpätkästä jonka mahtui työntämään ohjausakselin päälle. Yläpäähän sopiva tulppa johon liukuvasaran päähän sopiva kierretangon pätkä, alapää hitsattiin kolmella pisteellä akselilla olevaan skooliin kiinni. Sen jälkeen muutama napautus liukuvasaralla ja skooli on irti. Rälläkällä kun pyyhkäisi nuo kolme pistettä pois niin työkalu on taas valmis käyttöön.
tallennettu
Pekka L
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #5 : 30 Joulukuu 2008, 16:16:27 »

Sitten on olemassa myös ulosvetäjiäkin tähän tarkoitukseen. Jos ei esimerkiks oo mahdollisuutta tulitöihin! http://www.tecsol.fi/liitteet/uusi/000327.pdf tuolta vaikka sivulta 8 löytyy malli... Kuvassa irrotetaan hammasratasta.
tallennettu
Plap
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #6 : 31 Joulukuu 2008, 00:05:49 »

Onkohan paikallisen halpiskaupan linkit täällä kiellettyjä (?).
No mä kävin laakerin irroittamista varten hakemassa tuollaisen (laadusta en sano mitään, mutta ainakana ensimmäisen laakerin irroituksessa ei mennyt rikki):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=20353.htm&tuote=20353&ryhmaid=134.

tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #7 : 31 Joulukuu 2008, 12:41:53 »

no niin...
vinkkejä löytyy vaan ei sitä "ihmekonstia" mitä toivoin Hymyilee
mun ongelma tässä tapauksessa on juuri toi työkalujen puute, eli ei ole hitsivehkeitä, kaasupilliä, prässiä eikä oikein muutakaan. siis hyvin varustettu talli kyseessä (omakotitalon alakerrassa säilytyksessä). täytyy siis nöyrästi ottaa ja kiikuttaa työkalujen lähelle. kiitos.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Pikku-T
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #8 : 31 Joulukuu 2008, 15:36:58 »

Itse taistelin saman ongelman kanssa. Se lähti kun laitoin dremeliin pienen katkaisulaikan joita saa halpahalleista ja yllättäen se puri laakerin kooliin. Dremelillä sittein leikkasin kooliin syvän uran ja löin meisselilla ja vasaralla halki niin se putosi pois.
tallennettu
Pekka L
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #9 : 31 Joulukuu 2008, 18:39:56 »

Tota noin... Se työkalujen puute tulee tietysti vaivaamaan aina, jos ei niiden hankkimista koskaan aloita!

Tuommosen laakerinulosvetäjän hankinta - kotikäyttöön vaikka jostain honkkarista tms! - ei ole kuin muutaman kympin panostus. Ja on todennäköisesti käytettävissä seuraavallakin kerralla. Kuten veli Plap kertoi!

Jos edelleen aiot pyörääsi huoltaa (ja korjata!), voit ulosvetäjää tarvita muissakin kohdissa...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #10 : 01 Tammikuu 2009, 19:30:33 »

totta että aina niitä kaluja tarvitaan. tällä hetkelläkin on laitteita kolmessa eri osoitteessa ja sitten vielä jotkut työstöt tehdään ihan muualla niin ei pysy perässä missä mitäkin on. ja kun välimatkat mitataan sadoissa kilometreissä niin...

joku on joskus kehottanut säännölliseen elämään ja pysyvään asuinpaikkaan Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 01 Tammikuu 2009, 22:13:12 »

Tuollainen ulosvetolevy ei sovi moneenkaan t-kappaleeseen jossa on kiinteät liikkeenrajoittimet.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #12 : 02 Tammikuu 2009, 19:08:35 »

rälläkkä, putkipihdit, moska...

täytyy sanoa että ei luovuttanut tämä kaveri helpolla, piti pistää paloiksi Hymyilee

mutta taas etenee!
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #13 : 02 Tammikuu 2009, 22:55:27 »

Kokeile hakata puukonterä tai teräväksi smirgelöity iso talttapääruuvarin pää laakeripesän juureen. Siis hakkaat jotain terävää ja kiilamaista laakerin tyven ja t-palan väliin niin, että se pakottaa laakerin liikkeelle. Ite hakkasin sinne Moran terän ja perän talttameisselin. Mora meni sitten roskiin, mutta laakeri irtosi. Siis pakkohan laakerin on irrota, kun kiilaalla pakotetaan. Brutaalia, mutta toimivaa.... eikä vaadi erikoistyökaluja.
-Rezi-

« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu 2009, 23:11:08 kirjoittanut Rezi » tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #14 : 03 Tammikuu 2009, 13:44:04 »

itse joudun työssäni poistamaan kiinnileikanneita,tahi muuten vahingoittuneita laakereita...yleensä kartiolaakerin sisäkooli on "leiponut"kiinni akseliin,jolloin ainoa nopea tapa irroittaa se,on hitsata kooliin migillä sauma,joka aiheuttaa "supistuksen" koolissa ja halkaisee sen...ei käytetä mitään ulosvetäjiä,sun muita hilavitkuttimia...ei väliä,onko kooli ulko tai sisäpuoleinen...halki se pitää saada ja työssäni vielä mielellään nopeasti...kaasulla niitä ei lämmitetä,koska silloin koolissa kiinni oleva materiaali lämpenee mukana...mig on nopein ja tehokkain tapa "tuhota" laakerikooli... helppo esimerkki on scanian navan laakerointi,jos sen haluaa poistaa ilman "lämpöä",niin pitää olla 80tonnin prässi,jolla painetaan ulos vanha laakeri "kasetti"...helppo ja nopea tapa on polttoleikata laakerikoolit näkyviin ja hitsata niihin saumat...näin jämät tippuu lattialle ja uuden laakeri"setin" voi painaa paikoilleen 5tonnin prässillä...tuo oli noin niiku esimerkkinä...välttämättä kaikkia kooleja ei mahdu hitsaamaan,niin silloin se pitää halkaista,esim aikaisemmin mainitulla dremelin härvelillä...
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto