oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Toukokuu 2018, 02:14:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Sherwood MC tukee MMAF:n toimintaa vuonna 2014
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 : 21 Kesäkuu 2016, 21:04:55 
Aloittaja Lävi - Uusin viesti kirjoittanut Lävi
JOUTSA CHOPPER SHOW 9.7.2016 klo 12-17!!

Paikka: Valkoinen kartano Joutsan keskusta

LIVE: Jo' Buddy
Dj: Mr Sievä

Näyttelyluokat: Chopper, HD-Chopper, Bobber, Custom, Bicycle,
HotRod / Custom (car)

Sponsored By: Roskapankki, Weird Antiques, Jaakko ja Ansa Avikainen, Nike Lunna Speedway, Herman´s Racing ja Hgc.

Liput: 5 e

JCS Lauantaina 9.7 klo 12 >

TERVETULOA!

 92 
 : 18 Kesäkuu 2016, 14:48:22 
Aloittaja Hurtta - Uusin viesti kirjoittanut Hurtta
Moro! Apuja tarvitaan, kun pitäisi löytää asiansa osaava peltiseppä/ rakentaja tekemään istuin-takakuuppa -yhdistelmä cafaraceriin. Mielellään Keski-Suomesta, mutta kauempaakin käy. Olisiko hyviä vinkkejä (kokeneista) rakentajista?

 93 
 : 17 Kesäkuu 2016, 09:02:25 
Aloittaja MMAF Puheenjohtaja - Uusin viesti kirjoittanut turbomursu
Kävin äsken auton katsastamassa ja kyselin MP:n valoista, kun on tulossa tuplaumpiot. Pyörä on -84, joten E/e-hässäkän voi onneksi unohtaa. Parkeista sanottiin, että pitää olla keskilinjalla tai symmetrisesti, mutta noin vanhaan pyörään ei parkkeja tarvii laittaa. Ystävällisesti vielä lähettivät sähköpostiin tämmöisen valo-ohjeen.

Mielenkiintoinen kohta heti alussa, jos takavalon sijoitusta pähkäilee.
Lainaus
Ajoneuvoon voidaan asentaa vain säädösten mukaisia pakollisia ja vapaaehtoisia valaisimia tai
merkkivalolaitteita. Ajoneuvoon ei saa asentaa muita valaisimia. Esimerkiksi seuraavat valaisimet
tai valaisinasennukset eivät ole sallittuja:
 Takavalaisimen asentaminen ajoneuvon keskilinjasta poiketen takapyörän viereen, jos
sijoitus- ja näkyvyysvaatimukset eivät täyty
 Elävät valaisimet, joiden valaisevan pinnan muoto vaihtelee tai valaisevan pinnan paikka
muuttuu
 Ajoneuvon alustaan kiinnitetyt alustavalaisimet
 Muut koristevalaisimet
Eli ymmärtäisin, että takavalon voi asentaa sivukilpitelineeseen, jos näkyvyysvaatimukset täyttyvät. Tuosta ei sitten voi sanoa, että voiko "tuuning-valoja laittaa ollenkaan esim. kytkimen taakse.

 94 
 : 14 Kesäkuu 2016, 15:11:29 
Aloittaja Jarppi - Uusin viesti kirjoittanut Jarppi
Helsinki Bike Show 2016 - tulokset:

Cafe Racer
1. Tatu Ovaskainen - H-D Sportster
2. Henri Ikola - Honda Cafe Ave
3. Börje - Triton '53

Sportbike
1. Klaus Hakola - Honda Hornet
2. Tuomas Salmela - H-D Night Rod Special
3. Ilkka Uusi-Luomalahti - Suzuki TL1000R

Streetfighter
1. Jamppa - Buell X1
2. Janne Renqvist - BMW R80GS
3. Sami Helin - Honda Manta Ray

Custom
1. Johnny Martinsson - Jolly Jumper
2. Markku Leinonen - H-D Night Train
3. Jari Nuutinen - Performance Scrambler

Classic Custom
1. Harri Tirkkonen - Panhead '51
2. Tuomas Timonen - Devil's Shovel
3. Roni - Panshovel

Chopper
1. Nina Pauloff - Lilith
2. Retzi - H-D chopper
3. Sami Järvelä - Panhead '48

Best paint
Johnny Martinsson - Jolly Jumper

Jury's choice
Johnny Martinsson - Jolly Jumper

People's choice
Marko Timonen - H-D '56

 95 
 : 13 Kesäkuu 2016, 21:47:07 
Aloittaja MMAF Puheenjohtaja - Uusin viesti kirjoittanut Erkko!
Lainaus käyttäjältä: Katsastajan käsikirja
01.12.1957 oli voimassa säädös, jonka mukaan moottoripyörässä
- tulee olla lähi- ja kaukovaloheitin
- kolmipyöräisessä kaksi edellä mainittua valonheitintä.
MaA Tpp 34 §, 392/57

01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä
- tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot
- kolmipyöräisessä riittää yksi valonheitin
MaA Tpp 34 §, 392/57 + 233/67

01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä tulee olla
- lähi- ja kaukovalonheitin
- väri valkoinen tai vaaleankeltainen
- lähivalon heitin E- hyväksytty tai vähintään 15 W lampulla varustettu symmetrinen lähivalo.
- 50 - 120 cm korkeudella
- saa olla kaksi valonheitintä, valaisevien pintojen väli enintään 10 cm lähivalo vain toisessa, kaukovalo molemmissa ja milloin valonheittimet päällekkäin, lähivalot ylemmissä. Referenssiluku enintään 40.
ANA Tpp 73 §, 150/83

Ymmärränkö nyt niin, että ennen -84 rekisteröityyn moottoripyörään saa laittaa etulampun/etulamput todella vapaasti? Ei ole mitään näkyvyys/korkeus/etäisyys tms. esteitä enää?
Mä olen ymmärtänyt niin että sijoittaminen on kuitenkin määritelty samoin kaikissa pyörissä etuvalojen suhteen, mutta valojen/umpioiden merkinnät on vapaammat vanhemmissa pyörissä.. ja ettei pre '84 tartte tota parkkia. Fiksut korjaa, kun tyhmät sekottaa.
Lainaus käyttäjältä: MMAF pdf:ssä seisoi näin
Etulyhty on asennettava niin kauas eteen, että se ei häikäise
kuljettajaa taustapeilin tai muun heijastavan pinnan kautta.
Minimiasennuskorkeus maanpinnasta on 500 mm,
maksimiasennuskorkeus 1200 mm. Umpion on oltava esteettä
nähtävissä 80 asteen sektorilla molemmille sivuille, 15 asteen
sektorilla ylöspäin ja 10 asteen sektorilla alaspäin. Toisin
sanoen valon näkyvyys ei saa es
tyä moottoripyörän rakenteen
johdosta. Jos ajo-, kauko- ja seisontavalot on ryhmitetty
samaan umpioon, sen tulee sijaita moottoripyörän keskilinjalla.
Jos umpioita on useampia, ne
pitää asentaa symmetrisesti
joko päällekkäin moottoripyörän keskilinjalle siten, että linssien
sisäreunojen välinen etäisyys on enintään 200 mm, tai
vierekkäin samalle korkeudelle siten, että linssien sisäreunojen
välinen etäisyys on enintään 200 mm ja kumpikin linssi on
yhtä kaukana moottoripyörän keskilinjasta. Lähi- ja
kaukovalot voidaan sijoittaa eri umpioihin tai kahdentaa
siten, että molemmissa umpioissa on sekä lähi- että
kaukovalo. Lähivalo saa palaa myös yhtä aikaa kaukovalon kanssa.

Mun asia liittyy myös tuohon pre '84 aikaan.
E-merkintä on tullut siis kaikkiin valoihin '89, joten niitä ei tarvitse huomioida, kunhan watit on oikein. Mitenkäs noi pätee ledien kanssa? Vilkut saa olla e-merkitsemättömät ledit, mutta 15W? Siinäpä onkin pähkinä purtavaksi että sellaiset löytää. Joo, ei tartte olla vilkkuja ton ikäsessä, mutta kuka ilman niitä haluaa ajaa? En ole ikinä ymmärtänyt miksi ajoneuvoissa mitataan valoja tehon yksiköllä kun valoisuuteen on oma lukunsa luxi.

Samainen 15W löytyy myös ajovalojen tiedoista. Tuollaisia LED valaisimia löytyykin sitten reilummalti. Mitenkäs tuon pitkien kanssa, sen vaadituista tehoista ei ole mitään tietoa. Sinne kun tuuttaa tuollaiset 55W LED valoa pitkille, kun varmasti näkee.

Olenko muuten tulkinnut oikein ettei takavalon ja jarruvalon tarvitse olla samassa umpiossa?

 96 
 : 11 Kesäkuu 2016, 20:26:44 
Aloittaja -UP- - Uusin viesti kirjoittanut Erkko!
Kyllä, teen siis sähkömoottorilla kulkevaa pyörää. Vaikka kiinnittäisinkin rakentaessa huomiota häiriöiden estämiseen, jää selvitykset kyllä tekemättä jo hinnan puolesta.
Hieman ihmettelen mikäli kuluttaja laitteessa tälläistä tehtäisiin. Tietysti verkonhaltijalla on oikeus vaatia että siihen kytkettävät laitteet eivät aiheuta häiriötä verkkoon päin missään tapauksessa. Tiedän tapauksia että merkittävä keksintö on torpattu Suomessa, koska pelättiin tulevia ongelmia ja maksuja sekä tietenkin takaisin vetoja markkinoilta. Nyttemmin samaiset laiteet on markkinoilla, mutta toinen maahantuoja on ottanut markkinat haltuun.

Sähkölaitteita ei myöskään testata enää samassa mittakaavassa, kun pre-EU. Nykyään valmistaja sanoo että kyseinen tuote on markkinoille sopiva ja turvallinen. Vasta kun ongelmia esiintyy, niin laitteita aletaan testamaan.

Meillä EMC testejä tehdään, koska halutaan varmistaa ettei laitteiden järjestelmät koskaan mene alas häiriöiden takia. Kyseessä on kymmenien tai satojen ihmisten henki. EMC testit itsessään on aivan overkill. Niissä ei ole mitään järkeä. Niissä testataan ettei syöttävät tai muut häiriötä aiheuttavat järjestelmät aiheuta häiriötä datan siirtoon. Näin varmistetaan ettei missään olosuhteessa suuret virrat generoi jännitettä datansiirto väyliin. Ja niissä ei ole kysymys siitä että se aiheuttaisi datan siirrolle ongelmia, vaan ettei sitä näe millään laitteella. Nykyiset can, profibus, ethernet järjestelmät on melko kestäviä häiriölle. Mitään tekoa ei ole käytännön kanssa.

Olen ollut käynnistämässä 315kW sähkömoottoria taajuusmuuttaja syötöllä, joka generoi aivan järjettömästi lähistölle. Vieressä kulki häiriönsuojaamaton ethernet väylä. Sähkömoottorin syöttökaapeli oli ilman häiriönsuojaa. Käytössä ei ollut mitään ongelmaa. Kyseinen järjestelmä ei todellakaan menisi läpi EMC testistä.

Häiriönsuojauksessa kannattaa ottaa kaksi asiaa huomioon, häiriön aiheuttajat ja häiriöherkät. Suuret tehot kuuluvat ensimmäiseen ja ne suojataan siten että kyseisen kaapelin häiriösuoja kytketään maihin sekä ylhäältä että alhaalta. Häiriöherkät taas suojataan kytkemällä kyseisen kaapelin yläpää maihin. (tähän tulee poikkeus paikoissa, joissa voidaan todentaa potentiaalin tasaus, että joka paikassa maa, on sama maa ja ettei vuotovirtoja synny missään. Näissä tapauksissa myös häiriöherkkien kaapelit voidaan vetää maihin sekä ylhäältä että alhaalta). Lisäksi kaikkien keskusten suojakuoret kannattaa tehdä metallista ja niiden potentiaalin tasaus kannattaa suorittaa huolellisesti. Näin estetään häiriön aiheuttaijien häiriön pääseminen ulos ja häiriö herkkien laitteiden altistuminen häiriölle. Ja joo, ne kannattaa sulkea omiin keskuksiinsa / koteloihin.

Periaatteessa järjestelmät joissa ei ole häiriö herkkiä laitteita, ei tarvitse tehdää mitään häiriönsuojauksia.. jollei nyt halua varmistaa ettei oma laite aiheuta ongelmia jonkun toisen valmistaman laitteen kanssa.. tai näin mopo hommissa ettei kulkuset ala sulamaan päällä istuessa tai kello käy väärään suuntaan.. Mutta näissä taidetaan puhua vain muutamista kymmenistä kilowateista, niin eihän niiden generoimilla jännitteillä edes keitetä vettä.. ja eipähän tartte tehdä vasektomiaa.. Virnistää

 97 
 : 10 Kesäkuu 2016, 08:43:16 
Aloittaja Jarppi - Uusin viesti kirjoittanut Jarppi
Huomenna kaikki kaivariin!
Sää näyttää varsin lupaavalta ja tontilla taas rakennettujen moottroripyörien parhaimmistoa!

Huom!
Aamupäivällä järjestettävä Helsinki puolimaraton reitti kulkee kaivarin kautta joten varautukaa siihen että jotain poikkeuksia on hetkellisesti liikenne järjestelyissä.
Juoksu alkaa 8:45 ja kestää 3h joten viimeistään 11:45 pitäisi olla hölkkääjät poissa.
http://helsinkihalfmarathon.fi/info-ukk/

 98 
 : 09 Kesäkuu 2016, 00:05:01 
Aloittaja Hemuli - Uusin viesti kirjoittanut Vimpa
Moi,

Tästä on jo tässä viestiketjussa minusta kyllä aika selvästi otettu kantaa, mutta kysynpä vielä kerran, enenkuin teen mitään turhaa tai hautaan ajatuksen.

Eli minulla vanha -93 varjo, jonka perää olin laskemassa tuollaisella valmiilla palikalla, joka asennetaan pampun perään. Kysyin tätä yhdeltä katsastusmieheltä, joka totesi että ihan ok (ei  tarvitse muutoskatsastaa), toinen taas totesi että kyllä se pitää. Tästä nyt sitten iski epävarmuus ja ahdistus, siksi tätä vielä varmistan.

Lainasin tuolta aikaisemmasta seuraavaa " Esimerkkisi iskarit saa siis vaihtaa alkuperäistä vastaaviin ja samaan malliin tarkoitetuiksi ilman muutoskatsastusta. Sensijaan jos samalla esimerkiksi akseliväli muuttuu tai maavara putoaa täytyy ajoneuvo muutoskatsastaa (ks. alla)."

Eli näin ollen tuo jälkimmäinen kaveri olisi oikeassa, että pitäisi katsastaa ts. unohtaa koko homma Surullinen vai onko tähän olemassa jotakin muuta mikä sen laskemisen sallisi > alkuperäinen pamppuhan ei muutu... Halu olisi kova...

 99 
 : 06 Kesäkuu 2016, 12:58:02 
Aloittaja Pokko - Uusin viesti kirjoittanut Pokko

Näyttely saatiin vietyä onnistuneesti läpi. Näyttelypyöriä oli 76 kpl ja näyttelyvieraita arvioitiin käyneen paikalla päivän aikana n.3000 yleisöääniä annettiin 661 kpl
 Suuret kiitokset kaikille näytteilleasettajille, vieraille ja kaikille jotka edesauttoivat tapahtuman järjestelyissä ja erityiskiitos Sponsoreille. Ensi vuonna uudestaan.

LAHTI HELA RIDE-IN BIKE SHOW VOITTAJAT 2016

 CUSTOM 1. : Markku Leinonen Bike: Night train fxstbi
 CUSTOM 2. : Jari Töykkälä Bike: K-750
 CUSTOM 3. : Mono Bike: softail

BOBBER 1. : Tuomas Timonen Bike: devIls shovel
 BOBBER 2. : Juho Routtu Bike: Hard spup 74 HD
 BOBBER 3. : Mikko Kantto Bike: Shovelhead 75

STREETFIGHTER 1.
 Rasmus Leib, Bike: Kawasaki z1000 turbo
 STREETFIGHTER
 jaettu 2. & 3. :
 Juha Leivonen Bike: Yamaha R6 turbo
 Joni Kauvo Bike: Suzuki hayabusa turbo

CHOPPER
 jaettu 1. & 2. :
 Jessica Love Bike: Pitkä hippi kopteri
 Paolof Bike: Lilith
 CHOPPER 3. : Max Bike: HD

BAGGER jaettu 1. & 2. :
 Kille Bike: road glide special 2015
 Klaus Riste Bike: rock king
 BAGGER 3. : Iivo Invenius Bike: Triumph bagger

PEOPLE`S CHOICE :
 Jari Töykkälä Bike: K-750

SPONSORIEN VALINTA:

Max Bike:HD

Lisätiedot:
 Sabre MC Lahti, President, Markku Mälkiä 044 023 6007

 100 
 : 03 Kesäkuu 2016, 20:37:04 
Aloittaja -UP- - Uusin viesti kirjoittanut jsantala
Hienoa kuulla, että kyseessä oli sekaannus ja homma voi noiden vanhempien pyörien kohdalla jatkua kuten ennenkin. Pitäisi varmaan tuo oma sähköpyöräni kaivaa jälleen ulos kellarista ja pistää liikkumaan omin voimin.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto