oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Helmikuu 2018, 06:26:56 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Davidsson Garage tukee MMAF:n toimintaa vuonna 2014
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 : 01 Kesäkuu 2016, 20:42:56 
Aloittaja -UP- - Uusin viesti kirjoittanut -UP-
Kyllä, teen siis sähkömoottorilla kulkevaa pyörää. Vaikka kiinnittäisinkin rakentaessa huomiota häiriöiden estämiseen, jää selvitykset kyllä tekemättä jo hinnan puolesta.

Toisella foorumilla tuli kommenttia, ettei nämä uudet säädökset kumoa vanhoja, eli ennen 6/2003 ensirekisteröidyn moottoripyörän pitäisi pystyä muutoskatsastamaan sähkötekniikalle ilman emc-todistusta. Voisiko asia olla näin? Ja jos näin on, miten selitän tämän konttorille?

 92 
 : 01 Kesäkuu 2016, 15:48:18 
Aloittaja -UP- - Uusin viesti kirjoittanut Erkko!
Teet sähkömoottorilla kulkevaa pyörää?

Siinähän ei tietenkään ole kipunasytytystä, niin eikös tuo koko homma ohiteta?

Mutta jos häiriönsuojauksen haluat varmistaa vaadituilta kohdilta, niin se on tuo latausjärjestelmä mikä koteloidaan ja vedetään runkoon. Sytytysjärjestelmää ei ole.. Tulppia ei ole..

Häiriönsyojauksessa kaikki vedetään samaan pisteeseen että varmistetaan niiden oleminen samassa potentiaalissa. Jos johtosarjoihin tehdään häiriönsuojaus niin ne vedetään myös samaan pisteeseen.

Häiriönsuojauspurkkien jokainen irrallinen pelti vedetään maadotuspiuhalla yhteen ja siitä laitteen yhteiseen potentiaalin tasaus pisteeseen. 1.5mm2 voisi riittää, mutta varmuuden vuoksi kannattaa käyttää 2.5mm2 johdinta. Kierretappi pellissä ja rengas abiko on hyvä.

Kun olet niin tehnyt niin tuon boldatun muussa tapauksessa kuran voi ymmärtääkseni ohittaa..
Meillä tehdään EMC testit laitteille, kun on kaupallisia.. Rapia 15keur meni läpi tai ei. Tulee jostain ulkomailta ukko.

 93 
 : 01 Kesäkuu 2016, 06:59:54 
Aloittaja -UP- - Uusin viesti kirjoittanut -UP-
Olen työstänyt sähkömoottoripyöräkonversiota, joka alkaa olla jo aika pitkällä. Otin siis yhteyttä katsastuskonttoriin kysyäkseni tarkempia tietoja muutoskatsastuksesta. Kävi ilmi, että pyörälle vaaditaan emc-hyväksyntä alkuperäisestä vuosimallista riippumatta. Tämä tuli hieman yllättäen, sillä vastaavia pyöriä on kuitenkin suomessa kourallinen rekisteröity. Olin itse siinä luulossa, että tuo vaatimus tulee vasta 6/2003 ja myöhemmin ensirekisteröidyille moottoripyörille.

Käsittääkseni kyse on siis Trafin määräyksestä: TRAFI/32281/03.04.03.00/2014, jossa viitataan säädökseen 97/24/EY 8 LUKU.

Lainaus
Jos kipinäsytytteisellä polttomoottorilla varustetussa moottoripyörässä tai L5e-luokan ajoneuvossa ei ole välittömästi sen hallintaan vaikuttavia sähköisiä järjestelmiä kuten sähkötoimisia jarruja, L-luokan rakenneasetuksen liitteessä 2 säädetyt vaatimukset katsotaan muutetun tai korjatun ajoneuvon osalta täytetyiksi, jos lataus- ja sytytysjärjestelmään kuuluvat laitteet on koteloitu  metallilla ja sytytystulpan johtimissa ja -hatussa on häiriösuojaus. Häiriösuojauksesta on oltava merkintä johtimien kuoressa ja -hatussa. Muussa tapauksessa edellytetään vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitystä siitä, että tehdyt muutokset eivät aiheuta häiriötä ajoneuvon sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta.

Onko nyt tosiaan niin, ettei tällaisen konversion muutoskatsastus tai omavalmisteena rekisteröiminen ole enää mahdollista ilman emc-hyväksyntää? Eri lähteistä olen lukenut, ettei Suomessa yksikään taho voi toimittaa virallista hyväksyntää ja esimerkiksi Ruotsissa se maksaisi (kymmeniä) tuhansia euroja.

 94 
 : 29 Toukokuu 2016, 18:42:58 
Aloittaja Jarppi - Uusin viesti kirjoittanut Jarppi
Helsinki Bike Show 11.6.2016 klo 11:00 - 16:00
Tapahtuma palaa perinteiseen kaivopuistoon!


 95 
 : 18 Toukokuu 2016, 12:57:50 
Aloittaja Tuusulan T-Bone - Uusin viesti kirjoittanut Malco
Kokeillaanpa tätä kautta: Olenko oikeassa, jos oletan että moottoripyörän tehorajoitteet alkuperäiseen verrattuna eivät ole voimassa, mikäli pyörän katsastaa omavalmisteena ?

 96 
 : 15 Toukokuu 2016, 09:42:41 
Aloittaja mika_toikka - Uusin viesti kirjoittanut mika_toikka
Moi

Pitäis kehittää rakentelupaikka ajatellen ens syksyä ja talvea, mahdollisesti myös pidemmäksi aikaa. Nykyisessä tallissa alkaa kaverilla nähtävästi auton rakentelu homma joten siellä ei mahdu enää pyörää tekemään.
Pitäis olla tilaa ja mielellään työkalut, hitsata, rälläköidä jne eli tarkotus rakentaa aihiosta ihan uus cafe raaseri. Työkalutkin löytyy kyl omasta takaa mut ei viitti lähtee keskisuomesta niitä tänne asti kuskaa.

 97 
 : 12 Toukokuu 2016, 12:54:22 
Aloittaja Malco - Uusin viesti kirjoittanut Malco
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151613

1. " 1) haitallisten päästöjen taso ei ylitä kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivin 97/24/EY 5 luvun liitteessä II säädettyjä päästövaatimuksia;  "

-VS.

2. "omavalmisteen päästöjen on alitettava 1993 voimaan tulleen E-tason vaatimukset ja melun osalta alle 80cc 96db, 80-175cc 99db tai yli 175cc 103db." - SMOTO

Puhutaanko tuossa SMOTON julkilausumassa samasta asiasta. Ja onko se omavalmisteen päästötesti tarkalleen ottaen minkälainen ?
97/24/EY -5 luvun Liite 2 ei mene kertalukemisella itsellä jakeluun. Hymyilee leveästi


 98 
 : 12 Toukokuu 2016, 08:53:02 
Aloittaja Röpöttäjä - Uusin viesti kirjoittanut Röpöttäjä
Joop! Tämän omavalmisteen kyhäily alkoi 2007 osien pikkuhiljaa ostoilla ja työstämisillä. 2011 paketti oli jo kasassa aika pitkälti. Apu2 odotuksin. 3/2013 pyörä oli Skanbike lehdessä. Samoin oli pieni juttu Bike 3/2013 lehdessä. Rakensin mopon sellaiseksi että täyttäisi Euro 3 normit. Kaasaripeli Mikuni HSR45 mutta elektroonisesti oisko hyvin sanottu vai prosessorilla ja lamdalla ohjatulla hapetus systeemillä eli lamdan kautta tieto tarttetaanko happea lisää palotapahtumaan vai ei.  On seisontatuen katkaisimet, ohjauslukot, katit yms. Nyt tämän uuden lain puitteissa taitaa kaikki joutaa roskiin, mopokin tulee toimimaan viileämmin. Runkonumeroksi tuli kun olin ripeä niin xxxxxxxxxxxx00001. Nyt pitää saada nuo testit kuntoon. Melu, kääntyvyys, jarru, lukko ja katsastusasiat kuntoon.... Se että kuka hitto kertoo paljonko pitää olla ulosottokelpoisen ajoneuvoveron määrän. Sponsorit ohoi!

 99 
 : 10 Toukokuu 2016, 15:00:07 
Aloittaja Röpöttäjä - Uusin viesti kirjoittanut Malco
Onko tästä jossakin enempi juttua, että voi tutustua ?
Pyörän lisäksi kiinostaa, että miten käytännössä toimii omavalmisteen toteuttaminen pyrogratian kannalta.

 100 
 : 10 Toukokuu 2016, 12:20:23 
Aloittaja Malco - Uusin viesti kirjoittanut Malco
Ihmeen vähän on aiheesta keskustelua, vaikka laki tämän on sallinut jo useita kuukausia Hymyilee
 
Lähtötietoja olen kaivanut mm. Trafin kautta ( http://www.finlex.fi/data/normit/42316-TRAFI_32281_03_04_03_00_2014_FI_Kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen_nelipyorien_seka_niiden_pera-vaunujen_rakenne_ja_varusteet.pdf  ,sekä http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/yksilollisesti_valmistettu_l-luokan_ajoneuvo) ja näiden pohjalta selannut direktiivejä, mutta melko raskasta tekstiä on pienen ihmisen sulatettavaksi.

Trafin ohjeiden mukaan pitäisi tutustua Trafi/32281/03.04.03.00/2014 - Liite 3.
Liiteen 3 osalta kysyisin, miten tätä pitäisi lukea: Esim. kohdassa 37 on ehdot Hxi ja Xxii. Rittääkö vain toinen, vai tuleeko molemmat ehdot täyttää ? Oletan, että pelkkä ohiajotesti riittää ja E-merkinnät voi unohtaa.
Samaten kohdassa 28 on monta ehtoa, riittäkö että vain yksi näistä täyttyy, vai tuleeko jokainen ehto täyttää erikseen ?

Tässä muutama omaa mieltä askaruttava kysymys:

- Millainen runko käy aihioksi omavalmisteeseen:
* Tarvitseeko runko minkään valtakunnan papereita, Jos raksi on ruudussa omavalmiste, tai Tehdastekoisen ajoneuvon osasta merkittävästi muutettu ?
* Jos pohjana on paperillinen euroopan sisältä tuotu pyörä, josta aletaan toteuttamaan omavalmistetta, miten menee piirileikki Tullin ja verottajan kanssa ? Oletan että verot maksetaan vasta uudesta omavalmisteena rekisteriin menevästä laitteesta, mutta tuleeko rungon alkuperästä olla minkälaiset todistukset ?
* Omavalmisteinen osa - antaako laki todella mahdollisuuden kasata rungon suorasta putkesta. Edellämainittu Liite 3 ei mielestäni viittaa runkoon muuten kuin kohdan 56 Ajoneuvon rakenteellinen kestävyys (EU) N:o 3/2014 . Ja tähänkin riittää ehdon C täyttäminen; "Hakijan on hyväksynnän tai katsasatuksen suorittajaa tyydyttävällä tavalla osoitettava, että saadöksen keskeiset vaatimukset täyttyvät"

-Moottori omavalmisteessa:
*Omavalmisteen moottori voi olla alkuperäinen tehdasvalmis kone, jos prosentit ylittyvät muilla osilla: runko, haarukat, renkaat, tankki jne.
*Lasketaanko moottori kokonaan uudeksi, jos se turbotetaan, olen ymmärtänyt että MP muutoskatsastuksissa käytäntö on ollut prosentteja laskettaessa on että koko moottori katsotaan tällöin vaihdetuksi. = 28% ?
* Oletan että annetuilla vaatimuksilla omavalmistepyörän saa toteuttaa ilman kattia: "omavalmisteen päästöjen on alitettava 1993 voimaan tulleen E-tason vaatimukset ja melun osalta alle 80cc 96db, 80-175cc 99db tai yli 175cc 103db." - SMOTO

Muistelisin aikaisemmin lukeneeni, että pelkästään kahdesta eripyörästä yhteenkasaamalla ei voi toteuttaa omavalmistetta. Eli Osat lasketaan tehdastekoiskisi, eivätkä omavalmisteen ehdot täyty. Joten joko runkoa ja/tai moottoria on muutettava merkittävästi jotta prosentit ylittyisivät. Tällöin osien alkuperällä ei käsittääkseni ole suurren suurta merkitystä, kunhan *Liite 3 ehdot täyttyvät.

Näillä pohdinnoilla pääsisi jo alkuun. Viimeisenä on toki peikko nimeltä uuden moottoripyörän ALV, mutta mietitään sitä sitten myöhemmin jos tämä oikeasti joskus konkretisoituu.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto