oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
17 Kesäkuu 2024, 09:58:22 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Katsauspeikkopelon lietsontaa...  (Luettu 16905 kertaa)
Korson Welles
Newbie
*
Viestejä: 6


« : 05 Huhtikuu 2013, 07:32:31 »

Eduskunnan eilisen kyselytunnin keskustelusta bongattu lause Mikko Alatalon puheenvuorosta: "...tosin EU:lta tulee liikennepaketti nyt tulevaisuudessa, jossa myös moottoripyörät ja mopot tulevat EU:ssa määräaikaiskatsastuksen piiriin."

Tämmöttisii laukovat päättäjämme faktoina. Ihan pokkana vielä!  Pyörittää silmiään

tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #1 : 05 Huhtikuu 2013, 07:46:54 »

Ehkä maailma on erilainen kepulaisen silmin tai sitten sinisten silmälasien takaa.

Pakosta seuraisi muuten ainakin kolme asiaa. Halpoja rakenteluaihioita tulisi markkinoille pilvin pimein, vanhojen pyörien romutus alkaisi oikein urakalla ja mp-kanta romahtaisi välittömästi. Koska kanta romahtaisi niin myös onnettomuudet per rekisteröity pyörä lähtisivät räjähdysmäiseen nousuun eli tilastollisesti katsastus olisi aiheuttanut aivan päinvastaisen ilmiön kuin mikä oli tarkoitus.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #2 : 05 Huhtikuu 2013, 09:09:09 »

Lainaus
Pakosta seuraisi muuten ainakin kolme asiaa. Halpoja rakenteluaihioita tulisi markkinoille pilvin pimein, vanhojen pyörien romutus alkaisi oikein urakalla ja mp-kanta romahtaisi välittömästi.

Halvoilla rakenteluaihioilla tarkoittanet pyöriä joita ei ikinä ole uskallettu viedä katsastukseen/katsastuksessa hylkäyksen, esim päästö- tai prosenttiylitys, saaneet pyörät.

Sellaiset pyörät käyvät toki aihioista mutta kanta-ajoneuvo pitäisi hankkia muualta tai olla niin pätevä rakentaja että kykenee jo kertaalleen hylätyn pyörän muokkaamaan uudelleen katsastuskelpoiseksi. Mikä ei liene mitenkään mahdotonta.

Vanhojen pyörien, jota ryhmää et ole rajannut mitenkään, osuus lienee katsastushylkäyksissä pieni koska 70-, 80-, ja vielä yhdenksänkymmentäluvullakin oli päästörajat on kohtuu helposti täytettävissä ja muutkin vaatimukset melko väljiä. Väittäisin että näistä ikäryhmistä säilyy liikenteessä merkittävä osuus.

Perustelen, vanhojen pyörien osalta, siten että tuskin tulee mitään taannehtivaa lainsäädäntöä koskemaan moottoripyöriä. Eli mennään edelleen niillä pykälillä jotka ensirek. päivänä ovat olleet voimassa. Jos näin ei asia tule olemaan, toteutuu Jarkon yllä oleva ennustus.

Suurempana peikkona näen, varaosatarvitsijan tai rakentajan näkökannalta, sen että ei saisi käyttää tarvike-/oma-/piensarjavalmisteosia korvaamaan alkuperäisiä.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #3 : 05 Huhtikuu 2013, 10:59:06 »

Halvoilla rakenteluaihioilla tarkoittanet pyöriä joita ei ikinä ole uskallettu viedä katsastukseen/katsastuksessa hylkäyksen, esim päästö- tai prosenttiylitys, saaneet pyörät.

Tarkoitan lähinnä kaikkia niitä pyöriä, joista mittari ei toimi, valojen umpio on heikossa kunnossa, jokin merkkivalo on lakannut toimimasta, takajarru vaatisi täydellisesti toimiakseen jotain osaa mitä ei enää saa, pakoputket vaihdettu liian äänekkäisiin, jne. pikkujuttuja, jotka saattavat kuitenkin saada vanhan pyörän omistajan pistämään pyörän vaihtoon ennenkuin alkamaan metsästämään puuttuvia osia maailmalta. Tälläisiä pieniä juttuja jotka eivät häiritse omistajaa tällähetkellä saattaa löytyä yllättävän paljon, jos niitä joku joskus alkaa kyttäämään.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 08 Huhtikuu 2013, 14:21:45 »

Taitaa olla väärä foorumi JSantalan tyyppiselle kommentoinnille - tämä on Muunneltujen Moottoripyörien Yhdistyksen foorumi. Täällä ei tunneta käsitteitä "osaa mitä ei enää saa" koska siinä tapauksessa otetaan jonkun toisen vehkeen jarru ja sovitetaan se paikalleen - sama koskee muitakin katsastusta varten vaadittavia korjauksia/muutoksia. Muutenkin rakennettujen laitteiden omistajat pitävät niiden toimintakunnosta pääsääntöisesti hyvää huolta jo oman turvallisuutensa vuoksi. Aivan jonninjoutavaa trollaamista ja pelonlietsontaa tuollainen.

Eri juttu sitten puhtaasti käyttöpyörän statuksella olevat vanhemmat vehkeet joihin alkuperäisten varaosien saanti alkaa olemaan kiven alla - tähän ryhmään kuuluu jo suuri osa 90-luvulla valmistetuista ei-amerikkalaisista laitteista. Mutta nekin ovat meille pelkkiä rakenteluaihioita joten paalaamon sijaan ne voi kiikuttaa lähimmän moottoripyöräharrastajan tontille Virnistää.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #5 : 09 Huhtikuu 2013, 06:23:35 »

En tietenkään tarkoittanut MMAF-foorumilaisten tai -jäsenten pyöriä. Tarkoitin, että ne jotka eivät viitsi tai osaa näperellä pyöriään katsastuskuntoon pistävät ne kiertoon halvalla ja ostavat uuden pyörän. Kyseessä ei ollut lietsonta mihinkään suuntaan eikä edes kannanotto koko katsastukseen vaan mahdollisten seurausten pohdiskelu. Henkilökohtaisesti en tietenkään katsastusta kannata, mutta se ei estä asioiden pohdiskelua.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #6 : 09 Huhtikuu 2013, 10:57:58 »

On erinomaisen hyvä asia että uusia pyöriä jotkut ostavat: pussihousuporukalle 30 vuoden perästä entisöitävää materiaalia ja rakentelijoille aihioita jatkossakin. Ei saa halveksia uusien pyörien ostajia joilla on peukalot väärissä käsissä. Kyseisenlainen käyttäytyminen pitää suuren osan kansasta erossa erinäisistä paheista ja antaa jopa ansiomahdollisuuksia joillekin.
Suurin pelkoni ja painajaisten lähteeni on vaara siitä että rakentajan mahdollisuuksia kavennetaan sillä että tulee tiukka direktiiivi siitä millaisia vara- tai korvaavia osia saa käyttää.

Toistaiseksi rakentelutilanne on hyvä kahdeksankymmentäluvulla ja sitä ennen ensirekisteröityjen pyörien osalta. Merkistä riippumatta. Kun tullaan lähemmäksi euroaikaa niin pykälät kiristyvät vaiheittain mitä saa tehdä ja mitä ei. MMAF/Smoto on ansiokkaasti pidentänyt "vanhan liiton" aikaisia rakentelumahdollisuuksia. Koko ajan kuitenkin painajaispeikot omien poliitikkojen/virkamiesten ja erityisesti EU-poliitikkojen suunnalla haluavat "ratsastaa" TEOILLA jotka vaikuttavat kokonaisuuteen vain vähän mutta saavat sillä kukan hattuun kun on pelastettu maailmaa ja liikenneturvallisuutta.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto