Jos on vapaa pääsy moottorinohjauksen muokkaamiseen, kuten useimmissa eurooppalaisissa merkeissä, voi ajatella että voisi vaihtaa ristiin ja tehdä korjauksen sytytys ja ruiskutuskarttoihin. Mutta turhaa sinänsä jos samanlainen tai samanlaisilla arvoilla varustettu TPS on saatavilla. Epälineaariset anturit ovat useimmiten merkkikohtaisia ja niissä on merkittäviä eroavaisuuksia eri merkkien välillä ja usein törkeä hinta. Lineaarisia antureita taasen saa pikkurahallakin autotarvikeliikkeestä alkaen 25€/kpl.
Molempia ohjaa kyllä samanlaine ecu?
Tätä lausetta en ihan tajunnut. Onko kyse kahdesta samanlaisesta pyörästä joista toiseen haluat vaihtaa TPS:n?
Pyörämerkitä tai mallista riippumatta niissä voi olla identtinen ECU mutta sisälmykset eli moottorinohjaustiedostot voivat olla hyvinkin erilaiset. Esimerkiksi Ducati ja Guzzi käyttävät identtisia ECUja mutta toiminnot ovat aivan erilaisia. Ohjelmointijuttuja.
Omia löpinöitä asiasta lisää:
http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.htmlECU = Electronic Control Unit eli sähköinen ohjausyksikkö joka nykypyörissä hallinnoi moottorin ohella myös ajonhallintaan liittyviä seikkoja.