oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 02:35:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: uudelleen muutoskatsastaminen  (Luettu 23938 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 22 Lokakuu 2009, 11:31:52 »

heräsi tuolta toisen keskustelun puolelta kysymys (etujättö)...

kun muutoskatsastuksessa voidaan tutkia koko pyörän laillisuus, vaikka katsastukseen mentäisiin jonkun tietyn asian takia, niin onko katsurilla mahdollisuus hylätä pyörä aiemmin hyväksytysti katsastetun osan perusteella??

kysymys siis heräsi jätöstä, joka on noussut "suuren yleisön" tietoon vasta viime aikoina. eli jos pyörä on muutoskatsastettu vaikka vuonna 1989 ja silloin hyväksytty keulamuutos jolla jättö on 25cm (esimerkki todellisesta elämästä), niin voiko katsuri puuttua tähän jos samaa pyörää mennään katsastamaan vaikka jäykkäperän takia??

teoriassahan pyörä on laillinen vanhan katsastuksen pohjalta, mutta jos siis jotain muuta siinä muutetaan niin katsastushan koskee silloin taas koko pyörää...

tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 22 Lokakuu 2009, 21:11:03 »

Periaate on se, että mitään ajoneuvoteknisiä sääntöjä ei sovelleta takautuvasti. Tämä merkitsee, että vanhan lain mukaan muutoskatsastettu kapistus kelpaa tänäänkin, ellei kyseistä muutoskatsastettua osaa tms. muuteta uudelleen. Voi tietysti olla hankalaa todistaa, että kapistus on muutoskatsastettu joskus 1600-luvulla... Pyörittää silmiään
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #2 : 23 Lokakuu 2009, 14:08:45 »

käytännössä siis jos katsastaa uudestaan niin pitää olla nykypykälien mukainen (huomioiden tietty aikakauden vaatimukset). esimerkkitapauksessa pyörä on todistettavasti katsastettu 1989 ja siitä on ake:lla tiedot. ainoa ongelma on se että ake ei säilytä ko. papereita kuin vuoden, eli mitään osalistoja tai prosentteja ym ei voi todistaa kukaan. ainoa varma tieto on että laite on katsastettu ja runkomuutokseen on ollut ake:n lupa. mutta kuka uskoo ketä??

esim.tapauksessa kyllä on nykyisin säädettävät t-palat joilla jättö on ok, mutta yritä siinä sitten leimata kun niillä keulakulma on jo vähän loivempi kuin 47 astetta. säädä palat nollille niin jättö ei kelpaa ja säädä jättö kohdilleen niin kulma ei käy...

...ja taas on yksi laiton kopteri suomen teillä  Pyörittää silmiään Pyörittää silmiään   (jos joskus vielä konekin käy).
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 23 Lokakuu 2009, 14:10:57 »

lisäyksenä huomioidaan että apu2 mahdollistaa toki sen loivan keulan, mutta eri asia on kokeeko omistaja reiluksi maksaa 500 € että 1000 €:n pyörää testataan...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 24 Lokakuu 2009, 08:28:36 »

Siis pitää täyttää ne vaatimukset, joita vaadittiin muutoskatsastushetkellä 1989. Jos keulageometriaan tehdään uusia muutoksia, sitten pitää täyttää myös tämän päivän vaatimukset. Vuonna 1989 katsastetulla keulamuutoksella voi kuitenkin ajella maailman tappiin saakka. Ja jos haluaa tänään muutoskatsastaa vaikka leveämmän takarenkaan, se ei vaikuta mitenkään jo kertaalleen katsastetun keulan laillisuuteen.
tallennettu

Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #5 : 24 Lokakuu 2009, 12:23:03 »

Eikös tuossa ole kuitenkin saivartelun mahdollisuus jos perää tahi renkaan profiilia muutetaan.
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #6 : 25 Lokakuu 2009, 07:07:08 »

Muutoksessa voi tulla kuitenkin ongelmia jos muutoskatsastuksen yhteydessä todetaan, että esimerkiksi etupäätä on muutettu tai se ei täytä aikaisemman muutoskatsastuksen tietoja.

Silloin myös se pitäisi muutoksen yhteydessä päivitää ja siitä ei yleensä hyvää seuraa.

 
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 25 Lokakuu 2009, 12:24:33 »

Saivartelun mahdollisuus näissä on aina... Pyörittää silmiään

Kuten sanottu, lain mukaan vuonna 1989 suoritettu muutoskatsastus pätee tänäänkin edellyttäen, että kyseinen muutoskatsastettu osa tai kohta pyörästä on siinä kunnossa kun se vuonna 1989 muutoskatsastettiin.
tallennettu

Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #8 : 25 Lokakuu 2009, 17:07:39 »

Näin se tietysti on, mutta jos muutoskatsastus on tehty virheellisesti tai pyörää on muutettu myöhmmin niin katsastajan pitää siihen puuttua.

Jos katsastaja ei puutu havaistemaan epäkohtaan hän syyllistyy rikokseen ..

Jos muutoskatsastus tehty väärin ei tarkoita sitä  että virhe hyväksytään uudelleen, vaan se pitää korjata.

Onnneksi muutettujen pyörien omistajat tietävät tilanteen ja osaavat varautua, mutta kun pyörä vaihtaa omistajaa ja muutoksia tulee niin sitten voi tulla yllätyksiä.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #9 : 25 Lokakuu 2009, 18:21:16 »

ja sehän on se iso ongelma jos ei ole itse aiempaa muutoskatsastusta ollut tekemässä. tosiaan kun ake säilyttää (säilytti) tietoja katsastuksesta vuoden, niin nykyisin ei ole mitään mahdollisuutta todistaa mitä on katsastettu ja mitä tehty jälkeenpäin. ei ole kuin tieto siitä että on katsastettu, ei mittoja, prosentteja... voisi jopa sanoa että tällaiset vanhat katsastukset on dokumentoitu käsittämättömän huonosti. kuitenkin muutokset ovat pysyviä/pitkäikäisiä, miksi tiedot heitetään roskiin??

eli turhaa jauhamistahan tämä on, ketuttaa vaan jos on itse tilanteessa jossa ei voi muutoskatsastaa uusia muutoksia kun vanhat eivät ole enää hyväksyttäviä...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Cromfel
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #10 : 25 Lokakuu 2009, 22:37:49 »

Sivuosuma näin rekisteröintikatsastuksen merkeissä. Kannattaako pyörän osista esim putkista laittaa maininta johonkin vai riittääkö tieto siitä että osat ovat olleet paikallaan kun pyörä katsastettu? Vai kuinka todistan jos joku kyselee tienpäällä että ko. kalusto on ollut paikallaan rekisteröintikatsastuksessa.
tallennettu

Harley-Davidson FXSTC 1340 Softail Custom -99
Harley-Davidson XL 1200 C Sportster -98
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #11 : 26 Lokakuu 2009, 10:13:05 »

jos pyörä on katsastushetkellä alkuperäisestä poikkeava niin silloinhan vaihdetuista osista menee prosentit ihan normaalisti. ja kaikki muutokset on oman edun nimissä hyvä saada paperille, muuten ei ole mitään millä todistella puskan juurella kyykkiessä osien olleen paikallaan katsastushetkellä. itse pitää vaatia erillinen luettelo vaihdetuista osista, ja katsurin puumerkki siihen. silloin ei ole tienvarsitarkastuksissa niin heikoilla. pelkkä muutosprosentin merkintä otteeseen ei auta kun siitä ei selviä muuta kuin että jotain on muutettu. voi myös pyytää katsuria kirjaamaan pyörän ulkoisia tuntomerkkejä otteeseen, esim jos on helposti tunnistettavia muutoskohteita (pakoputkien muoto, rungon muutokset, hallintalaitteet...)
periaatteessa kannattaa saada paperille mahdollisimman tarkka kuvaus laitteen muutoksista, jos EI aio sitä enää ikinä muutella. jos aikoo myöhemminkin tehdä muutoksia, voi olla hyvä että jättää itselleen tiettyä liikkumavapautta papereiden puitteissa...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto