oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Joulukuu 2024, 18:11:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Takavalojen kahdennus  (Luettu 71754 kertaa)
bt80
Newbie
*
Viestejä: 6


« : 27 Heinäkuu 2009, 17:58:40 »

Takavalojen kahdennus? Asia vaikuttaa aika selkeältä kun lukee direktiivin 1993L0092-b kohdista 6.4 ja 6.6. Mutta mahtaako olla jotain muuta lainsäädäntöä johon olisi syytä tutustua ennen kuin lähtee takki auki konttorille herroja neuvomaan? Pyörä vm.2001.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 28 Heinäkuu 2009, 11:59:07 »

Missä mielessä kysyt? Pitää kahdentaa vai ei pidä kahdentaa? Mitä konttorilla ohjeistettiin?

Takavaloja saa olla useampia, niiden pitää kuitenkin olla symmetrisesti keskilinjaan nähden.

Takavalojen sijoituksen osalta toistaiseksi ei ole muita pykäliä luetavaksi kuin tuo direktiivi. Kesken oleva APU2-hanke avaa tähän mahdollisesti poikkeuksia, tai sitten ei.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
bt80
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #2 : 28 Heinäkuu 2009, 21:24:40 »

Takavalot on kahdennettu siten, että kummallakin puolella valaisin, jossa vilkku, ajovalo sekä jarruvalo(e-hyväksytyt). Muutoskatsastuksessa inssi sai melkein halvauksen, "siis sulla ei ole takavaloa", luuli valoja vilkuiksi. No selitin asian ja vastaus " ei, ei, ja tähän kun piirretään suorakaide lamppujen ympäri niin valaisevaa pinta-alaa ei ole 60% alasta". Tunnelma kiristyi ja mieleen palautui lämpimästi nuo kultaisen -80 luvun katsastuskokemukset. Kun äijä rupes rauhoittumaan päästiin asialinjalle,mutta korjauskehotus " taka- ja jarruvalojen sijoitus virheellinen".Virheellisyys johtuu siis kahdennuksesta. Lamppujen keskinäinen etäisyys(vilkut), korkeus ym ovat ok.  No sitten löytyi tämä ko. direktiivi ja menin eilen 27.7. toiselle konttorille, joka on asuinkuntani ns. vanha pääkonttori. Inssi oli samoilla linjoilla tämän 60% säännön kanssa. Kinasin tietty vastaan koska oli ässänä tämä direktiivi. Tämä lupasi selvittää, että mistä olivat keksineet sen 60% säännön(puhui jotain vihreästä kirjasta) ja lupasi soittaa!! No tänään soi puhelin puolen päivän aikaan ja mielipide oli nyt kääntynyt siten, että "ei siinä kyllä muuta sanota kuin,että yksi tai kaksi valaisinta, että kyllä se sitten käy". Korosti, että tämä on minun tulkinta ja että eikö se asia ole sitten kesken siellä toisella konttorilla... Tästä pitää kai vetää se johtopäätös, että valot on lain mukaan asennettu oikein ja tapaus loppuunkäsitelty.
tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #3 : 30 Heinäkuu 2009, 13:52:49 »

Nuo kahdennuksen pinta-alalaskut koskevat, jos halutaan laskea kaksi valaisinta yhdeksi. Mm. tarpeeksi vanhoissa autoissa saa ajovalot kahdentaa.
tallennettu
maick
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #4 : 04 Tammikuu 2010, 20:41:53 »

Lainataan vanhaa ketjua:

Kellermannilta on vastikään tullut ECE-hyväksytty taka-/jarruvalo/vilkku -yhdistelmätsydeemi. Siis tällainen:
http://kellermann-online.com/km_shop/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=35&Itemid=58&lang=en



Eikös tämä nyt sitten ole sallittu tapa valaista pyörän takapää?
Sitten vaan kilpi sivulla, sääntöjen mukaan valaistuna?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 04 Tammikuu 2010, 21:01:49 »

Sallittu on. Oon vähän ihmetellyt, että miksi tuollaisia on tullut vasta nyt...
tallennettu

mopar72
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #6 : 04 Tammikuu 2010, 23:18:45 »

Tota mitähän kaikkia vastuksia ja releitä noiden lisäksi tarvitaan,onko samassa kaupassa asennus sarjaa myös?
Ei meinaan toi google kääntäjän jutut oikein auennut ja sivun englanninkielikin toimii vain osittain.

Esa
tallennettu
maick
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #7 : 05 Tammikuu 2010, 08:28:48 »

Tota mitähän kaikkia vastuksia ja releitä noiden lisäksi tarvitaan,onko samassa kaupassa asennus sarjaa myös?
Ei meinaan toi google kääntäjän jutut oikein auennut ja sivun englanninkielikin toimii vain osittain.

Esa

Mulla on kanssa deutchlandia vähän ruosteessa. Eikös täällä foorumilla piipahtele jotain saksaneläjiäkin?
Josko siltä suunnalta saisi jeesiä...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 05 Tammikuu 2010, 13:19:50 »

Näkyy olevan uusimmissa tarvikekatalookeissa toi setti. Jotain omaa vilkkurelettä myyvät kylkiäisenä...
tallennettu

race-ace
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #9 : 05 Tammikuu 2010, 16:42:47 »

 MOI

Kellermanin vilkut/takavalo sydeemit näyttää toimivan ainaskiin 2002 hd omalla boxilla loistavasti. Näyttää kieltä

-AnA-

race-ace100@luukku.com
tallennettu
arvo
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #10 : 25 Tammikuu 2010, 14:37:10 »

niin käykös se kilpi sitten laittaa siihen sivulle näitä käyttäessä?vm.88 ja täytyy rengaskoot muutosleimata.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #11 : 25 Tammikuu 2010, 18:30:52 »

-84 eteenpäin muuttu kilven näkyvyysvaatimukset, eli sivukilpi on mahdollinen, mut pitää näkyä muistaakseni 80 asteen kulmassa sinne "pimeälle" puolellekin. eli kovin paljon ei saa sivusta katsoen renkaan taakse jäädä. 83 ja vanhemmissahan näkyvyysvaatimus on vain 30 astetta. muistin varassa taas mennään, onhan täällä jossain se linkki missä tää käsiteltiin, löytynee hakemalla...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #12 : 25 Tammikuu 2010, 18:37:50 »

vai oliko se nyt niin että kilvelle riittää 30 astetta näkyvyys, mut sivussa olevalle valolle vaaditaan uudemmissa 80 astetta. eli siis jos takavalo on kilven yhteydessä niin vaatimus on 80 astetta kummallekin sivulle, mut jos on erillinen takavalo keskellä niin kilvelle ja kilvenvalolle riittää 30 astetta???

ei pysty. syytän kaikesta kuumetta  Cool
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 25 Tammikuu 2010, 21:46:36 »

Riippumatta siitä, missä takavalo sattuu olemaan, kilpi saa olla sivulla, näkyvyysvaatimus 30 astetta kummallekin sivulle.
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #14 : 26 Tammikuu 2010, 10:01:00 »

mut eikös uusissa (1984-) pidä takavalon näkyä 80 astetta? eli käytännössä jos takavalo on kilvessä niin...

vai onks tää muuttunut?
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto