oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 19:32:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 [3]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen  (Luettu 79589 kertaa)
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #30 : 26 Heinäkuu 2009, 10:17:25 »

ei ole laillinen ratkaisu mytta kyllähän noita näkyy muillakin olevan.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #31 : 26 Heinäkuu 2009, 12:53:58 »

Muistaakseni uuden kilven voi tilata konttorilta eri muotoisena mutta mustalla taustalla kuten se vanha leveakin. Hintaa on marginaalisesti.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
JonesL
Jr. Member
**
Viestejä: 18


« Vastaus #32 : 28 Heinäkuu 2009, 11:01:43 »

Eli onko nyt olemassa jotain vuosimallirajausta koskien näkyvyysvaatimuksia? Tuo 30 astetta sivulle kun on vähän turhan rajoittava tekijä...

Vanhaa juttuahan tämä, mutta ei osunu vastausta tähän asiaan ainakaan meikäläisen silmään. Kiinnostaisi kovasti tietää juurikin tästä vuosimalli vaikutuksesta kilven asentamiseen. Kaverille oli katsastuskonttorilla sanottu että sen pyörässä -42 H-D ei ole mitään vaatimuksia kilven sijainnille, ainoa vaatimus on se että kilpi on kiinteästi asennettu pyörään vaikkahan olisi pohjapanssarina koneen alla  Järkyttynyt . Kiinnostaisi siis tietää kuinka nämä vaatimukset muuttuu kun tullaan vuosimalleissa nuorempiin pyöriin.
tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #33 : 11 Elokuu 2009, 19:58:36 »

Muistaakseni uuden kilven voi tilata konttorilta eri muotoisena mutta mustalla taustalla kuten se vanha leveakin. Hintaa on marginaalisesti.

Pari tuollaista kilpeä olen bongannut ja nyt heräsi kysymys, että millä ehdoilla moisen saa tilata (käyttöönottovuosi tms.)?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #34 : 12 Elokuu 2009, 07:39:02 »

Jos pyörä on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön kun mustia kilpiä on vielä jaettu niin sellaisen saa siihen hakemalla. Vuosiluku oli muistaakseni 1972.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #35 : 12 Elokuu 2009, 08:42:22 »

1974
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #36 : 12 Elokuu 2009, 09:54:06 »

Lait eivät yleensä valkene tavallisen persjalan lukutaidolla, mutta joka tapauksessa Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 893/2007, pykälä 25 sanoo:

"Ajoneuvoa varten voidaan hakemuksesta antaa rekisterikilvet, joissa 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu rekisteritunnus on valkoisin merkein mustalla pohjalla ilman kansallisuustunnusta, jos ajoneuvossa on aikaisemmin ollut tällaiset kilvet tai jos ulkomailta tuotu ajoneuvo on otettu käyttöön ennen vuotta 1972."

Ja tämän perusteella minullakin on tallissa yksi jälkiasennetulla mustapohjaisella rekkarilla varustettu rousku.

Mutta myös yleisesti ottaen kaikki asiat ovat päivän päätteeksi aina jotenkin toisin...
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu 2009, 09:56:33 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #37 : 12 Elokuu 2009, 10:49:44 »

Päivän päätteeksi asiat ovat siis muuttuneet, sehän on hyvä.

"Uudenmalliset" prätkän kilvet otettiin käyttöön 1974, mutta vanhojakin sai vielä konttorista riippuen jonkin aikaa. Alkuperäisissä "Suomi-pyörissä" mustapohjaisen kilven saa takaisin, jos ao. pyörässä on joskus sellainen ollut, periaatteessa mahdollista vielä 1974 jälkeenkin. Jostain syystä käytettyinä tuotuihin on raja vedetty vuoteen 1972, en tiedä, minkä takia.
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #38 : 12 Elokuu 2009, 11:04:30 »

AKE toteaa, että "1972 nykyinen kilpityyppi otettiin käyttöön", mutta liekö muutos mennyt eri tahtia eri ajoneuvoilla... eipä tämä silti paljon tämän päivän paistetta muuta.

Rekisterikilpien historiaa

Itsenäisyyden alussa 1917-1922 käytettiin erilaisia kilpiä kaupungeittain.
1922-1929 normaali kilpi oli valkopohjainen, jossa oli läänitunnus ja enintään nelinumeroinen luku.
1930-40 -luvuilla käytettiin vuosittaisia kilpiä: parittomina vuosina mustat merkit valkoisella ja parillisina vuosina valkoiset merkit mustalla pohjalla. Tunnuksessa oli läänitunnus, välimerkki ja enintään nelinumeroinen luku. Kilvessä vasemmalla oli sinetti ja vuosiluvun kaksi viimeistä numeroa.
1950 vuosittaiset kilvet poistuivat. Normaalikilven tunnuksessa oli kaksi kirjainta, välimerkki ja enintään kolminumeroinen luku valkoisin merkein mustalla pohjalla. Ensimmäinen kirjain oli läänitunnus.
1960 kilpeen tehtiin valkoinen reunus. Kirjaimia oli kolme ja numeroita yksi tai kaksi.
1972 nykyinen kilpityyppi otettiin käyttöön.
1996 auton kilven kokoa pienennettiin. Vanhat mitat ovat 123 mm x 342 mm ja 123 mm x 397 mm.
2000 siirtokilpi muuttui siirtomerkiksi.
2001 otettiin käyttöön EU-kilvet autoihin, perävaunuihin sekä moottoripyöriin.
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu 2009, 11:07:02 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Lampinen
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #39 : 29 Elokuu 2009, 08:49:53 »

Hain justiinsa mustavalkokilvet -73 tuontirautikseen, (tuotu viimevuonna). Konttorinsetä sano 1974 olevan viimeinen vuosi johon kilvet saa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto