oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 01:11:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: tankin muutos prosenteista.  (Luettu 16955 kertaa)
-wla-
Jr. Member
**
Viestejä: 10


« : 18 Syyskuu 2009, 19:00:44 »

Eli kävin tänään konttorilla muutoskatsastamasa pannun av. niin tuli ilmi semmoinen asia et jos muokkaan orkkis kaksi osaisia tankkeja eli vähän kavennusta ja hitsaisin ne yhteen niin siitä menee prosentit. onko tosiaanki näin kun kuitenkin orkkis tankit kyseessä?
tallennettu
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #1 : 18 Syyskuu 2009, 19:29:23 »

Tankistahan menee vaihdossa 4%. Miun ymmärryksen ja oikeustajun mukaan tuosta muutoksesta ei voisi viedä kuin max 2%, sekin alkaa olla jo saivartelua...
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 18 Syyskuu 2009, 19:59:29 »

Eli kävin tänään konttorilla muutoskatsastamasa pannun av. niin tuli ilmi semmoinen asia et jos muokkaan orkkis kaksi osaisia tankkeja eli vähän kavennusta ja hitsaisin ne yhteen niin siitä menee prosentit. onko tosiaanki näin kun kuitenkin orkkis tankit kyseessä?

Jos kanta-ajoneuvoon kuuluvasta osasta POISTUU jotain, siitä menee prosentteja. Koska tankki ei kuitenkaan poistu kokonaan, ei koko tankin prosenttejakaan voida viedä. Mikä on "oikea" määrä prosentteja tuollaisessa muutoksessa, onkin sitten hirveän vaikea kysymys. Lain mukaan katsuri määrää sen arvioimalla. Mun mielestä tossa voisi ajatella jotain välillä 25-35 % tankin osuudesta, eli koko pyörän prossista enintään 2 %.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 18 Syyskuu 2009, 21:22:05 »

Jos tankin muoto säilyy alkuperäisenä niin kyllä katsastusinssin pitäisi se hyväksyä alkuperäisestä muokattuna eikä viedä prosentin osaakaan. On saivartelua väittää että alkuperäisestä muokatusta menee prossia jos malli on kuitenkin selvästi tunnistettavissa. Tuollaisissa kaksiosaisissa tankeissa kun tunnistettavuus kulkee kuitenkin poskien muodon perusteella - ei siihen vaikuta vaikka niistä siivun vetää sisäsyrjältä pois ja hitsaa puoliskot yhteen.

Tämäkin on taas vaan valitettavasti ihan päivästä ja katsastusmiehestä kiinni.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 18 Syyskuu 2009, 21:33:16 »

Tunnistettavuussääntö koskee vain auton koria ja moottoripyörän runkoa:

Lainaus
Jos liitteessä tarkoitetusta osakokonaisuudesta käytetään vain taulukossa erittelemätön osa, katsastustoimipaikka määrää osuuden arvioimalla. Kuitenkin alkuperäisen auton tai nelipyörän korikehikon tai korin varusteiden taikka moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleenmuotoilu käyttämällä ainakin osittain alkuperäisestä osasta peräisin olevaa materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta edellyttäen, että osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jälkeen tunnistettavissa.
tallennettu

JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #5 : 19 Syyskuu 2009, 19:34:28 »

Tunnistettavuussääntö koskee vain auton koria ja moottoripyörän runkoa:


Sama edessä itselläkin.. Alkup.tankin pellistähän saa melkein mitä vaan. Kysyinkin inssiltä, että mites se materiaalin alkuperäisyys sitten todetaan Hymyilee leveästi 
Mulla on kyseessä japsin tankki ja prossat on sen verran kortilla, että kaikki mahdolliset tarvii raapia kokoon. Toinen hauska osa on penkki. Jos käytän alkup. penkin muovipohjasta palan uuteen, paljonko on prosentit? Voishan tuota superlooniakin siivun tarvita.

J
tallennettu
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #6 : 19 Syyskuu 2009, 21:13:11 »

Penkin % on sen samat 4. Ja pinnoja putoilee kuten tuossa tankin tapauksessakin.
Jos on tarkalla jo valmiiksi, eikä alkuperäisen hyödyntäminen tuota tuskaa, niin raapimaan vaan.
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
-wla-
Jr. Member
**
Viestejä: 10


« Vastaus #7 : 19 Syyskuu 2009, 22:20:53 »

Niin tai näin nyt on se tankin 4% otteessa kun on tällä hetkellä kingi tankki kiinni, mutta sitä funtsailin ennen muutosta et laitanko vielä orkkikset kiinni ja säästän  prossat. No ei mulla kyllä mitään hätää ole kun on 20% otteessa ja pyörä on laillinen, mutta kun ei ikinä tiedä jos joskus joutuu vaihtaan tekniikan niin menee jännäksi.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 20 Syyskuu 2009, 10:57:57 »

Niin tai näin nyt on se tankin 4% otteessa kun on tällä hetkellä kingi tankki kiinni, mutta sitä funtsailin ennen muutosta et laitanko vielä orkkikset kiinni ja säästän  prossat...

Siis tankista on jo kertaalleen menetetty prossat? Silloin ei kyllä onnistu niiden palauttaminenkaan - joskus aikoinaan tätä itse yritin ja AKE ilmoitti tylysti että jos et pysty todistamaan ko. osien kuuluvan nimenomaan juuri siihen pyöräyksilöön niin ei käy.

Ja T-Bonelle - tää taisi taas olla sitten soveltamista mutta aikoinaan konttorilla oli tapana että jos alkuperäisestä osasta on yli puolet jäljellä saa siitä täydet prossat. Eli lyhennetty lokari, kavennettu tankki - täydet pinnat. Kyllähän se nyt menee saivartelun puolelle jos kurja harrastaja muokkaa ruosteisista orkkisosista jättäen siivun peltiä välistä niin johan satraappi tulee ja vääntää viimeisetkin prossat pois Iskee silmää ...
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu 2009, 11:00:48 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 20 Syyskuu 2009, 19:59:28 »

Ja T-Bonelle - tää taisi taas olla sitten soveltamista mutta aikoinaan konttorilla oli tapana että jos alkuperäisestä osasta on yli puolet jäljellä saa siitä täydet prossat. Eli lyhennetty lokari, kavennettu tankki - täydet pinnat. Kyllähän se nyt menee saivartelun puolelle jos kurja harrastaja muokkaa ruosteisista orkkisosista jättäen siivun peltiä välistä niin johan satraappi tulee ja vääntää viimeisetkin prossat pois Iskee silmää ...

No tältä osin laki ei ole muuttunut miksikään, joten ei ole tarpeen muuttaa soveltamiskäytäntöäkään. Katsurilla on toki oikeus tulkita lakia näinkin, ja vähän tapauksesta riippuen tällainen tulkinta on ihan järkevä.
tallennettu

-wla-
Jr. Member
**
Viestejä: 10


« Vastaus #10 : 20 Syyskuu 2009, 23:04:00 »

Kun katsuri  meinas et prossat menee mulkatuista orkkistankeista niin otin nyt tankin prossat otteeseen vaikka se vähä turhaa olikin. Mulla on jotkut paprut   ja valokuva kun pyörä on tuotu suomeen -98 ja tehty kanta-ajoneuvo tarkastus, et niillä vois onnistua  saada prossat pois jos rupee ahistaan.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto