oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 06:27:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoluokan vaihtaminen alaspäin? (mp->mopo tms)  (Luettu 6805 kertaa)
Lauri
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« : 10 Marraskuu 2009, 10:28:18 »

Sähkökonversiotarinoita seuraillessa nousi esille kysymys, että voiko L-luokan sisällä vaihtaa helposti ajoneuvoluokkaa alaspäin ja ehkä joskus vielä takaisinkin?

MotoJussi on aiemmin kirjoittanut, että kevarin kokonaismassa oli ongelmallinen juttu ja toisaalta waltomar oli tehnyt kevarista mopon, mutta myös siinä projektissa paino tuli vastaan. Molemmat mm. muuttuivat yksipaikkaisiksi.

Voisiko projektin lähtokohdaksi ottaa jonkun "ison" pyörän ja rekisteröidä sen kevytmoottoripyöräksi tai jopa mopoksi, ja sitten vaikka takaisin suuremmaksi jos tulee tarvetta (ja kun akku + moottoritekniikka ovat kehittyneet sopivasti)? Onko moottorin teho ainoa mikä määrää, vai onko mukana jotakin rakenteellisiakin juttuja jotka estäisivät siirtymät luokkien välillä?

Nykyisillä toimintasäteillä ja latausmahdollisuuksilla (tai niiden puutteesta johtuen) kyseessä olisi kuitenkin kaupunkiliikenteeseen tuleva laite, joten ne mopon maksiminopeudetkin voisi olla ihan siedettäviä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 10 Marraskuu 2009, 11:33:01 »

Sikaflunssaisia mietteitä:

Kokonaismassan määrää valmistaja. Jos tehdään muutoksia, jotka kasvattavat omamassaa, pitää kantavuutta vastaavasti pienentää.

Äkkiseltään moottoripyörän ja kevytmoottoripyörän välillä ei teknisessä mielessä ole kuin yksi ero: teho. Siinä mielessä jokin iso pyörä toimisi mainiosti aihiona, ja muutettaessa kevariksi pitäisi riittää vain selvitys muuttuneesta tehosta.

Muistutan kuitenkin lukijoita, että asuinmaamme on Suomi. Kun alunperin 1000-kuutioinen pyörä muutetaan kevariksi, veroluokka muuttuu. Palautusta ei kuitenkaan saa. Sitten kun se muutetaan takaisin 1000-kuutioiseksi, veroluokka muuttuu, ja seuraa täydennysverovelvollisuus...

 Virnistää Järkyttynyt Pyörittää silmiään Näyttää kieltä Vaikenee
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto