oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 10:28:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rungon vaihto mutta koska?  (Luettu 38940 kertaa)
HDspora
Newbie
*
Viestejä: 7


« : 28 Marraskuu 2009, 21:56:07 »

Tällä hetkellä on -96 Sportsteri seilaamassa Atlantilla Usa:sta Suomeen. Pyörässä on clear title ja siinä on hieman fiksaamista ennen kuin sen voi kilvittää. Vanhoja viestejä lukiessani huomasin että rungon voi vaihtaa ja se vie prosentteja 28% mutta tärkein kysymys kuuluu että missä vaiheessa runko kannattaa vaihtaa? Eli kilvitänkö pyörän eka alkuperäisellä rungolla ja vasta sen jälkeen uutta runkoa tilalle vai voinko vaihtaa uuden rungon jo ennen rek. katsastusta? Uuden rungon ei tarvi olla juuri samanlainen kuin vanha mutta saako uudessa rungossa olla esim. leveämpi takahaarukka jonne voi sovittaa vaikka 240/250 rengasta ilman että tästä seuraa ongelmia? Käykö uudeksi rungoksi esim. Ultiman tai Demonscyclen runko ilman tuv-hyväksyntöjä?

Kuten kysymyksistä huomaa, olen vasta aloittelemassa tätä rakentelua ja kyseessä on vasta kolmas mopo, ikää 35v.. Hymyilee Kiitoksia vastauksista.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 29 Marraskuu 2009, 14:49:51 »

Olet ilmeisesti vaihtamassa runkoa jäykkään? Tällä hetkellä voimassa olevan lain mukaan rungon saa MUUTTAA jäykäksi mutta VAIHTAMINEN on vielä kiellettyä, tähän odotetaan muutosta vuodenvaihteen jälkeen joten se ei välttämättä muodostu esteeksi.

Sinänsä kannattaa vaihtaa se runko ensin ja mennä vasta sitten rekisteröimään pyörä että siinä säästyy ylimääräiseltä muutoskatsastukselta. Mutta koska pyörä on tuon ikäinen että sen vaatimustenmukaisuus täytyy todistaa niin alkuperäinen runko on ainakin syytä ottaa mukaan koska siitä löytyy tarra josta vaatimusten täyttyminen voidaan todeta.
tallennettu
HDspora
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #2 : 29 Marraskuu 2009, 19:50:40 »

Ehkä jäykkä tai sitten ihan normaali, kuitenkin palloon täytyy saada leveyttä eli normaalia leveämpi takahaarukka olisi mielessä. Tällä hetkellä mulla on Ultiman ja Demonscyclen rungot ilman papereita. Ilmeisesti tälläisen vaihtaminen onnistuu ilman nupisemisia? Ehkä on viisasta jos runkoa kävisi näyttämässä etukäteen konttorilla tai parillakin ja katsoa mitä äijät tuumaa. Kiitoksia Hemuli.
tallennettu
HDspora
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #3 : 06 Joulukuu 2009, 12:53:47 »

Onko mitään esteitä saada jäykkäperä kilpiin? Vai pitääkö olla jousitettu niin kuin Sporan omakin runko?
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #4 : 06 Joulukuu 2009, 21:20:52 »

saat jäykkänä kilpiin kun muutat orggis rungon jäykäksi.
jäykällä tarvike rungolla ,et saa peliäsi juuri nyt mitenkään kilpiin.
kuten hemuli sanoi odottele apu 2 pakettia...
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu 2009, 21:46:37 kirjoittanut teemu » tallennettu
häjy
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #5 : 20 Joulukuu 2009, 00:43:58 »

saat jäykkänä kilpiin kun muutat orggis rungon jäykäksi.
jäykällä tarvike rungolla ,et saa peliäsi juuri nyt mitenkään kilpiin.
kuten hemuli sanoi odottele apu 2 pakettia...

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että nyt APU 2:sen saavuttua rungon saa vaihtaa
ja vielä kilvitettyäkin???
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 21 Joulukuu 2009, 10:42:09 »

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että nyt APU 2:sen saavuttua rungon saa vaihtaa
ja vielä kilvitettyäkin???

Tarkoittaa. Ota kuitenkin huomioon, että jousitetun rungon vaihtamisesta jäykkään rokotetaan 36 %, kun taas jousitetun muuttamisesta jäykäksi vain 8 %. Kumpikin menettelytapa on jatkossa sinänsä laillinen.
tallennettu

häjy
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #7 : 21 Joulukuu 2009, 11:01:09 »

No voi itkevät kivekset  Vaikenee ...
Niinhän tuo tosiaan on. Tätä täytyykin nyt sitten alkaa pohtimaan uudelleen.
Taikasanat "bolt on" taitaapi tulla kysymykseen. Tietysti, jos muutos jää vain
tuohon runkoon, niin ei vielä hätää, mutta taitaapa tuon arvata, että niitä
ideoita vielä kumpuaa muihinkin muutoksiin tallilla ollessa aamuyön pikkutunteina
ja olutpullo kourassa  Näyttää kieltä
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 21 Joulukuu 2009, 11:24:24 »

Prosentit aiheuttavat usein päänsärkyä... Iskee silmää

Ennen kuin haukkuu meikäläiset viranomaiset sinne kuumaan paikkaan, kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikissa "rakenteluystävällisissä" maissa jotka minä tiedän, kuten Ruotsissa ja Englannissa, on periaatteessa aivan samanlainen "prosenttisysteemi" kuin meilläkin. Siellä vain ei puhuta prosenteista, vaan ruåtsalaiset laskevat murtolukuja ja engelsmannit pisteitä.

Jousitetun rungon muuttaminen jäykäksi ei ole aivan amerikantemppu. Siitä vain mietiskelemään, ja sitten rälläkkä käyntiin!
tallennettu

häjy
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #9 : 21 Joulukuu 2009, 11:39:49 »

Juu näin on. Kyllä mielestäni muutenkin meidän kaikkien tulee olla
suhteellisen tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen ja tässäpä jälleen
oiva tilaisuus kiittää isolla kädellä ja kumarruksella teitä MMAF:läisiä.

En tuota alkuperäisen rungon muokkaamista pidä ollenkaan pahana kakkuna
toteutuksen näkökulmasta, mutta olin itse vaan ajatellut toteuttaa kaikki
pyörään tulevat muutokset mitään peruuttamattomasti rälläköimättä, kun
kyseessä on kuitenkin suhteellisen orkkis mustakilpinen -69 rautis matching
number rungolla+tekniikalla. Liekö tuolla nyt sitten niin paljoa merkitystä,
niin sitä täytyy pohtia...
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #10 : 29 Joulukuu 2009, 15:21:11 »

Tarkoittaa. Ota kuitenkin huomioon, että jousitetun rungon vaihtamisesta jäykkään rokotetaan 36 %, kun taas jousitetun muuttamisesta jäykäksi vain 8 %. Kumpikin menettelytapa on jatkossa sinänsä laillinen.

Olen hommaamassa Englannista Gixeriin jäykkää dropseat runkoa. Tämä siis meinaa -36% , jos sen aion laittaa? Mutta jos siis vaihdan keulaputken orkkikseen ( oikea termi? Se missä on runkonumerot ) tippuvat menetetyt prossat -8%:iin?? vai mites lasketaan sitten?

Siis putkirunko gixerin rungon tilalle. Onko tulossa outlaw kopteri vai pystyykö jotenkin kikkailemaan muutokset paperille?

Kiitos


CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 30 Joulukuu 2009, 15:22:54 »

Saapihan sen rungon vaihtaa, mutta 36 prossaa jäykästä rungosta saa takkiinsa. Ei siinä paljon auta selitellä, että alumiininen deltabox olikin oikeasti teräksinen kehtoputkirunko... Hymyilee leveästi
tallennettu

Palle
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #12 : 12 Tammikuu 2010, 12:33:41 »

jos laiskalle joku vielä jaksaa kertoa että onko nyt sitte mahollista vaihtaa pässiin
esim. tuommonen d. birdin tekemä runko ja saaha muutoskatsastus läpi? rossat riitäs..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 13 Tammikuu 2010, 10:15:18 »

On.
tallennettu

Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #14 : 14 Tammikuu 2010, 01:34:52 »

tää nyt sivuaa vähän varsinaista aihetta mutta kysynpä kuiteski, jos homaa romikselta rungon ja runkotodistuksen niin saako sen kilpiin sillä todistuksella kun se riittää jos vaihtaa rungon niin yuo lappu siihen mutta mites jos siitä rungosta tekee pyörän?
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto