oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
10 Joulukuu 2024, 20:25:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Osan tyyppihyväksyntämenettely  (Luettu 40974 kertaa)
Rocks
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« : 20 Tammikuu 2010, 16:58:05 »

Minkälainen prosessi on ajovalon tai jonkin muun moottoripyörään tarkoitetun valaisimen e-hyväksyttäminen? Kuka tekee, paljon maksaa?

Jos nyt kuvitellaan että olisi keskiverto harrastajaa paremmat resurssit ja pystyisi valmistamaa valaisimia, niin onko niitä mahdollista saa hyväksyttyä edes niillä kohtuu hyvillä resursseilla?

Google ei oikein osannut kertoa aiheesta tai sitten en osannut etsiä.
« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu 2010, 10:04:50 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 20 Tammikuu 2010, 17:58:21 »

Koska kysymys oli niin hyvä (ja ajankohtainen) nostin sen kokonaan omaksi aiheekseen.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 21 Tammikuu 2010, 10:20:44 »

Muutin vähän otsikkoa, koska kysymys koski osan tyyppihyväksyntää, eikä tutkimuslaitoksen nimeämistä.

Homma menee siis niin, että valmistaja hakee hyväksynnän tuotteelleen tyyppihyväksyntäviranomaiselta, Suomessa TraFi:lta. EU-tyyppihyväksynnän myöntäminen edellyttää, että osa on testattu direktiivissä säädetyllä tavalla ajoneuvolaissa tarkoitetun nimetyn (akkreditoidun) tutkimuslaitoksen toimesta. Lisäksi hyväksynnän voimassaolo edellyttää tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvontaa.

Ohjeita tyyppihyväksynnästä löytyy TraFi:n sivuilta.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Tyyppihyväksyntä/

Siellä on myös luettelo Suomessa nimetyistä tutkimuslaitoksista. Myös ulkomaisen nimetyn tutkimuslaitoksen todistus kelpaa, täydellisempi luettelo löytyy jostain komission sivuilta.

Moottoripyörien valaisinlaitteita koskevat vaatimukset löytyvät direktiivistä 97/24/EY. Lähi- ja kaukovaloja (etulamppu) koskevia vaatimuksia on kohtuullisen paljon, sen sijaan jokseenkin kaikkia muita valoja koskevia vaatimuksia on vähän. Yksi valoja testaava nimetty tutkimuslaitos löytyy Hollannista:

http://www.kema.com/Default.aspx

Vaikka itse vaatimuksista ja jopa niiden testaamisesta selviäisi useissa tapauksissa kohtuuponnisteluin ja ilman miljoonapääomaa, asiaan liittyvä byrokratia on lamauttavaa. Epävarma
tallennettu

MikaHu
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #3 : 29 Tammikuu 2015, 09:49:26 »

Tähän aiheeseen osittain liittyen, luin noista määräyksistä ja säädöksistä, että E-hyväksyttyä valoa ei saa muuttaa.

Tämän jos tulkitsen oikein, niin en voi esimerkiksi vaihtaa hyväksyttyyn ajovaloon omavalmisteisia kuoria, vaikka kuitenkin sisukset ovat alkuperäiset?

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta jollakin täällä foorumilla saattaa olla kokemusta asiasta?

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 04 Maaliskuu 2015, 10:57:31 »

Ei sillä kuorella ole e-hyväksyntää, ainoastaan umpiolla. Kunhan uusi kuori ei muuta umpion ominaisuuksia niin en näkisi mitään estettä sen muokkaamiselle.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto