oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
13 Joulukuu 2019, 08:05:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 226659 kertaa)
urBo
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #15 : 18 Joulukuu 2009, 10:20:10 »

Äkkiseltään tuli mieleen että mitä jos tyyppihyväksyntä on tehty ennen 17.6.1999 ja on otettu käyttöön ennen 17.6.2003 ja vieläpä varustettu katalysaattorilla. Mites tällöin turbon katsastus?


Tuo tyyppihyväksyntädirektiivi koskee uusia tyyppejä 17.6.1999 alkaen ja kaikkia käyttöönotettuja 17.6.2003 alkaen.


Edit: virheellinen tieto korjattu.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #16 : 18 Joulukuu 2009, 10:37:57 »

Miten on, jos vaihtaa äänenvaimentimen -07 käyttöönotettuun pyörään, tuleeko sen vaimentimen olla merkki- ja mallikohtaisesti EU- tyyppihyväksytty vai kelpaako mikä tahansa e-merkitty pönttö?

Pitää olla tyyppihyväksytty nimenomaan kyseiseen pyörään.
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #17 : 18 Joulukuu 2009, 10:43:24 »

Äkkiseltään tuli mieleen että mitä jos tyyppihyväksyntä on tehty ennen 17.6.1999 ja on otettu käyttöön ennen 17.6.2003 ja vieläpä varustettu katalysaattorilla. Mites tällöin turbon katsastus?

Varmaan tää on yksinkertaisinta kirjoittaa niin, että jos pyörässä on katti, saa pakoputkistoa muuttaa vain kyseiseen pyörään e-hyväksytyillä palikoilla. Tällöin siis ilman tehorajoja.
tallennettu

lounliraider
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #18 : 18 Joulukuu 2009, 11:01:29 »

Pitää olla tyyppihyväksytty nimenomaan kyseiseen pyörään.

Tätä pelkäsinkin; kyseiseen pyörään ei ole eikä todennäköisesti tule olemaankaan koskaan tarjolla hyväksyttyjä tarvikeputkia tai vaimentimia. Uusien alkuperäisten saatavuus tulevaisuudessa on suht´heikkoa ja epävarmaa. No, alkuperäiset ovat nyt tallin hyllyssä tallessa, ja laittomalla putkella mennään jatkossakin.
tallennettu
urBo
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #19 : 18 Joulukuu 2009, 11:17:18 »

Varmaan tää on yksinkertaisinta kirjoittaa niin, että jos pyörässä on katti, saa pakoputkistoa muuttaa vain kyseiseen pyörään e-hyväksytyillä palikoilla. Tällöin siis ilman tehorajoja.

Asia selvä,kiitos!
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #20 : 18 Joulukuu 2009, 17:11:33 »

yritin ymmärtää tekstejä, mutta mutta.

Omassa projektissa vaihtuu koneen myötä myös käyttövoima.
Se edellyttää siis edelleen muutoskatsastuksen, vaikka moottorinvaihto ja tehokysymykset eivät sitä edellytä?

Mahtaa olla kiva  tuo siirtymävahe, kun entiset ohjeet ovat katsureilla ja valvovilla viranomaisilla takaraivossa ja kohdille tulee uusien pykälien perusteella tehty ja muutoskatsastamaton pyörä.
tallennettu

kai se siihen sopii?
turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #21 : 19 Joulukuu 2009, 07:11:02 »

Jos on esim. v.2002 käyttöönotettu pyörä ,niin mistä tietää kuuluuko tuo Euro-1 vai Euro-2 tasoon. Eli voiko ennen 17.6.2003 käyttöönotettu olla myös Euro-2 tasoinen.   Lähinnä tuo päästömittaus tuollaiseen kiinnostaa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #22 : 19 Joulukuu 2009, 09:41:14 »

Omassa projektissa vaihtuu koneen myötä myös käyttövoima. Se edellyttää siis edelleen muutoskatsastuksen, vaikka moottorinvaihto ja tehokysymykset eivät sitä edellytä?
.
Myös moottorin vaihto vaatii muutoskatsastusta, jos siinä koneessa on jotain yksilöintitietoja (kuten lähes aina on). Dokumentissa http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0 laajempi oppimäärä.

Jos on esim. v.2002 käyttöönotettu pyörä ,niin mistä tietää kuuluuko tuo Euro-1 vai Euro-2 tasoon. Eli voiko ennen 17.6.2003 käyttöönotettu olla myös Euro-2 tasoinen.
.
Rekisteriotteesta tämän pitäisi selvitä. Milloin se tarkemminottean on otettu käyttöön? Onko pelissä (ollut uutena) katalysaattori vai ei?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
jurbo
Newbie
*
Viestejä: 3



« Vastaus #23 : 19 Joulukuu 2009, 10:51:51 »

Minun pyörä on otettu käyttöön 17.2.2002, ei ole ollut katalysaattoria ja
rekisteriotteen tyyppihyväksyntänumerossa lukee: e4*92/61*0116*01.

Runkolätkässä lukee runkonumeron yläpuolella:  e4 0116 , sekä:  88 db(A).

Eli käsitän tämän olevan euro 1-tasoa, jolloin tehon noustessa virityksen
takia vaja 20%, riittää konttorin melu- ja pakokaasumittaus. Myös lappu tehoista tarvitaan näytille.


tallennettu
urBo
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #24 : 19 Joulukuu 2009, 11:18:08 »

Mulla taas vm.2002 suzukin rekisteriotteen tyyppihyväksyntäkentässä ei lue mitään ja katti on vakiona. (vaikka siitäkään ei ole mainintaa rekisteriotteessa)
tallennettu
turboman
Jr. Member
**
Viestejä: 17


WWW
« Vastaus #25 : 19 Joulukuu 2009, 11:18:51 »

Minun pyörä on otettu käyttöön 17.2.2002, ei ole ollut katalysaattoria ja
rekisteriotteen tyyppihyväksyntänumerossa lukee: e4*92/61*0116*01.

Runkolätkässä lukee runkonumeron yläpuolella:  e4 0116 , sekä:  88 db(A).

Eli käsitän tämän olevan euro 1-tasoa, jolloin tehon noustessa virityksen
takia vaja 20%, riittää konttorin melu- ja pakokaasumittaus. Myös lappu tehoista tarvitaan näytille.



Mikä noista numerosarjoista pelin kertoo olevan Euro-1 tasoinen ja millä rekisteriotteen merkinnällä sen voi tietää olevan Euro-2 tasoinen.
Tekeekö katalysaattori ennen 17.6.2003 käyttöönotetuista automaattisesti Euro-2 tason pyörän. Ja näkyykö tuo katalysaattori rekisteriotteesta tai jostain muusta tiedostosta , jonka katastussetä voi löytää.
tallennettu
jurbo
Newbie
*
Viestejä: 3



« Vastaus #26 : 19 Joulukuu 2009, 11:37:23 »

En tiedä. Omat kirjoitukseni on mutu-fiiliksen ja toiveiden risteytymää, kaikki perustuu tästä topicista poimittuihin tietoihin.

Mikä suzuki vm 2002 on katalysaattori? Busa.. kö?   

tallennettu
urBo
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #27 : 19 Joulukuu 2009, 11:45:28 »

En tiedä. Omat kirjoitukseni on mutu-fiiliksen ja toiveiden risteytymää, kaikki perustuu tästä topicista poimittuihin tietoihin.

Mikä suzuki vm 2002 on katalysaattori? Busa.. kö?   



Joo busassa on katalysaattori -02. Tämä on kyllä melkoisen sekavaa näiden pykälien kanssa, jos jostakin löytyisi tyhjentävä vastaus kaikkeen, ilman erilaisia tulkintamahdollisuuksia.

Mutta hienoa työtä MMAF!
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 45


« Vastaus #28 : 19 Joulukuu 2009, 20:10:59 »

Oon lukenu parista muusta foorumista kauheeta polemiikkia ja avautumista tästä uudesta laista, lähinnä pakoputkien dB osalta.
Osassa avautumisposteissa spekuloitiin jopa miten alkuper.putket menettää vaimennuskykyään ikääntyessään niin joutuu ostamaan uudet tms.  
Itselle kuitenkin on jäänyt käsitys Suomen lainsäädännöstä, että katsastus ja/tai tyyppihyväksynnän ajankohdan aikana vaikuttaneen lain aikana tyypitetty ja/tai muutoskatsastettu laite on lainvoimeinen myös myöhemmin voimaantulleen lain aikana

Suuri kiitos MMAF:n porukalle, sekä erityisesti Tuusulan T-Bonelle hyvistä ja selkeistä §-merkkien avaamisesta duunarin ymmärrettävään muotoon
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu 2009, 23:45:06 kirjoittanut -Teme- » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #29 : 19 Joulukuu 2009, 20:49:22 »

Oon lukenu parista muusta foorumista kauheeta polemiikkia ja avautumista tästä uudesta laista, lähinnä pakoputkien dB osalta.
.

Olen samaa lukenut muutamalta taululta. Hiukan  se keskustelu ehkä huvittaakin varsinkin kun nyt saatu lakimuutos on suurelta osin melko merkittävä helpotus vielä tämän kuun voimassaolevaan pykälistöön nähden. Nyt siis itketään kun asiat joita ennen ei voinut tehdä tai joita satunnaisesti katsottiin sormien läpi tulee siis oikeasti mahdolliseksi. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä varsinkaan niitä jotka eivät vaivaudu selvitteleen taustoja.

Toki on totta että tätä meteliasiaa ei saatu niin hyväksi kuin olisi tarpeen, aika kuitenkin näyttää käytännön tulkinnan ja tarpeet lisämuutoksille.

Osassa avautumisposteissa spekuloitiin jopa miten alkuper.putket menettää vaimennuskykyään ikääntyessään niin joutuu ostamaan uudet tms.  
.

Tämä pitää paikkansa. tältäkin taululta löytyy paljon tietoa. Asiaa on myös tutkittu järjestelmällisesti, ulkomailla. Katso http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=819.0


Itselle kuitenkin on jäänyt käsitys Suomen lainsäädännöstä, että katsastus ja/tai tyyppihyväksynnän ajankohdan aikana vaikuttaneen lain aikana tyypitetty ja/tai muutoskatsastettu laite on lainvoimeinen myös myöhemmin voimaantulleen lain aikana
.

Juuri näin. Tekninen vaatimustaso määräytyyn käyttöönottopäivän mukaan. Esimerkiksi erilaisia päästö- ja meluvaatimustasoja on pelkästään 1999 jälkeen tullut yli 15kpl.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu 2009, 21:01:10 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto