oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 21:25:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 367468 kertaa)
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #45 : 15 Tammikuu 2010, 09:25:36 »

Niin se 20% rajaa sitä tilavuuden nousua, eli 20% tilavuutta voi nostaa, jos ei tehonmittaus todistusta ole.

Toinen vaihtoehto on hankkia todistus jossa teho on noussut sen max 20%, jolloin moottorin tilavuudella ei ole merkitystä.

Siihen sitten lisäksi kasvanutta huippunopeutta vastaavat muutokset, melu ja päästömittaukset.

Koskee tietysti vanhoja ei tyyppihyväksyttyjä pyöriä.

Lisäksi kannttaa muistaa verottajaa jos kuutiotilavuuden muutos muuttaa veroluokkaa niin verolappu tulee maksuun, riippuen milloin  verotus on tehty.


tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #46 : 15 Tammikuu 2010, 11:19:18 »

Niin se 20% rajaa sitä tilavuuden nousua, eli 20% tilavuutta voi nostaa, jos ei tehonmittaus todistusta ole.

Toinen vaihtoehto on hankkia todistus jossa teho on noussut sen max 20%, jolloin moottorin tilavuudella ei ole merkitystä.

Siihen sitten lisäksi kasvanutta huippunopeutta vastaavat muutokset, melu ja päästömittaukset.

Tämä ei pidä täysin paikkaansa. Iskutilavuutta voi nostaa jopa 100 prosenttia, kunhan tehoa, päästöjä ja melua koskevat vaatimukset täytetään. Pitää muistaa, että 20 % sääntö ei ole ainoa tehon kasvattamista rajoittava laskutapa: alkuperäisinä painavien ja tehottomien pyörien tehon kasvua rajaa teho/painosuhde 0,3 kW/1 kg (jolloin maksimi on kuitenkin 100 % ja se rajoittaa iskutilavuuden kasvua, ellei muuta todistusta kasvaneesta tehosta esitetä).

Iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvua koskeva sääntö on todistustaakkasääntö, jonka mukaan tehon katsotaan kasvavan iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvun mukaisessa suhteessa, ellei muuta selvitystä esitetä. Tämä tarkoittaa, että iskutilavuuden kasvaessa niin paljon, että iskutilavuuden kasvun mukaisessa suhteessa teho kasvaisi raja-arvojen yli, vaaditaan erillinen selvitys tehosta. Muussa tapauksessa tehonmittaustodistusta ei tarvita. Tämän tiedän, koska olin itse sorvaamassa kyseistä sääntöä lakiin. Tietenkin on mahdollista, että TraFi tai joku muu tulkitsee asiaa toisin, mutta näin se oli joka tapauksessa tarkoitettu.

Huippunopeus ei myöskään yleensä vaadi mitään erityistoimenpiteitä. Sitä ei ensinnäkään ole rajoitettu muuta kuin mopoissa. Elleivät välityssuhteet tai moottorin maksimikierrokset merkittävästi kasva, ei myöskään huippunopeus kasva merkittävästi.

Teoriassa voitaisiin ajatella uutta jarrutestiä, jos huippunopeus kasvaa merkittävästi. Se kuitenkin tehdään direktiivinkin mukaan enintään nopeudesta 160 km/h. Jos Hajabusa kulkee alkuperäisenä 320 km/h ja turbotettuna 330 km/h, voi kysyä, miksi sille pitäisi tehdä uusi jarrutesti nopeudesta 160 km/h?

Tehorajat ovat olemassa sitä varten, että niiden puitteissa mitään muita rakenteellisia muutoksia ei tarvita kuin ehkä joissain harvinaisissa poikkeustapauksissa, esimerkkinä vaikkapa sivuvaunu-Uralin huippunopeuden kasvu 80 km/h -> 200 km/h... Virnistää
tallennettu

hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #47 : 15 Tammikuu 2010, 14:57:37 »

Aikaisemmin moottorin vaihdossa tilavuuden kasvu prosentit laskettiin mallisarjan suurimmasta moottorista. Mahtaako mennä vieläkin näin vai kaytetäänkö otteeseen merkittyä tilavuutta/tehoa ? Esim. 60-luvun Norton, samat runko, vaihteisto ja jarrut 350cc - 750cc.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #48 : 15 Tammikuu 2010, 20:57:54 »

Tämä ei pidä täysin paikkaansa. Iskutilavuutta voi nostaa jopa 100 prosenttia, kunhan tehoa, päästöjä ja melua koskevat vaatimukset täytetään. Pitää muistaa, että 20 % sääntö ei ole ainoa tehon kasvattamista rajoittava laskutapa: alkuperäisinä painavien ja tehottomien pyörien tehon kasvua rajaa teho/painosuhde 0,3 kW/1 kg (jolloin maksimi on kuitenkin 100 % ja se rajoittaa iskutilavuuden kasvua, ellei muuta todistusta kasvaneesta tehosta esitetä)...

Hmmm... Eli saako siihen 750 cc sivuvaunudnepriin siis pultata CBR900RR:n koneen ilman dynolappua? Virnistää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #49 : 15 Tammikuu 2010, 20:58:45 »

Niin siis tilavuuden kasvuprosentteja ei prätkissä lasketa.

Sen sijaan tehon kasvua verrataan autoja vastaavalla tavalla mallisarjan tehokkaimpaan versioon, jossa runko yms. ovat samoja kuin muutettavassa laitteessa. Tämä sallii esimerkiksi 883 Sportsterin vertaamisen tehtaan 1200 Sportsteriin.
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #50 : 15 Tammikuu 2010, 21:14:48 »

Hmmm... Eli saako siihen 750 cc sivuvaunudnepriin siis pultata CBR900RR:n koneen ilman dynolappua? Virnistää

Heti porsaanreiät mielessä... Virnistää

Luonnollisesti iskutilavuuden kasvattamista ja tehonnousua koskeva sääntö ei päde koko moottorin vaihtamiseen - silloinhan muuttuu usein yllättävän moni muukin asia kuin iskutilavuus - kuten esimerkki Dnepristä osoittaa...
tallennettu

MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #51 : 18 Tammikuu 2010, 18:33:45 »

Mitenkäs jos kuristaa koneen? Autoissahan näin ei muistaakseni saa tehdä, eli moottori on katsastusmiehen silmissä aina vähintään yhtä tehokas kuin se aikoinaan oli papereissa. Moottoripyörissähän taas tunnetaan 25kW kuristus väliluokan korttia varten, joten Hymyilee leveästi...

Vielä mielenkiintoisempia kysymyksiä ovat: saako siis prätkään laittaa auton moottorin, kunhan teho pysyy +20prossassa? Entäs omavalmistekone? Ainakin hayabusia saisi näillä säännöksillä 1700cc billettiryhmillä kilpiin.

Heti porsaanreiät mielessä... Virnistää

Luonnollisesti iskutilavuuden kasvattamista ja tehonnousua koskeva sääntö ei päde koko moottorin vaihtamiseen - silloinhan muuttuu usein yllättävän moni muukin asia kuin iskutilavuus - kuten esimerkki Dnepristä osoittaa...
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #52 : 18 Tammikuu 2010, 20:08:43 »

Tehon prosentti ja teho/painosuhde sääntö koskee vain vanhempia ei tyyppihyväksyttyjä malleja.

Hayabusa ei taida olla tähän sarjaan kuuluva, eli jos pyörään on sen käyttöönottopäivänä sovellettu jotain vaatimuksia niin ne pitää täyttyä myös muutoksen jälkeen.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #53 : 19 Tammikuu 2010, 09:45:32 »

Lisäisin edelliseen sen verran, että lähtökohtaisesti mitään ei ole kielletty: ei edes sen tyyppihyväksytyn Hajabusan koneen vaihtamista auton koneeseen. Vaihdetun koneen pitäisi kuitenkin olla e-hyväksytty kyseiseen Hajabusaan, jotta sen saisi leimattua... Jos se nyt jotakuta riemastuttaa, todettakoon, että tällöin ei ole tehorajoja... Virnistää

Jos taas laite ei ole tyyppihyväksytty, päästöt ja melu voidaan mitata konttorilla. Tällöin mennään tehorajojen mukaan. Kuten edellä mainittiin, koko moottorin vaihtoa ei iskutilavuuden kasvuun liittyvä todistustaakkasääntö koske.
tallennettu

Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #54 : 19 Tammikuu 2010, 22:26:34 »

Asetuksen 16 pykälän 4 momentista lainaten.....

4. Muun kuin 3 momentissa tarkoitetun moottoripyörän ja L5e-luokan ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta tai muuttamalla muulla tavoin moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi seuraavin ehdoin:

a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin tai saman valmistajan valmistamaan, muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman moottorin tehoa enempää kuin 20 % taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän moottorin tehon ja omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi kuin 0,30 kW/1 kg;

c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen katsotaan lisäävän moottorin tehoa samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä muuta selvitystä.



Eli nämä kaksi momenttin 4 kohtaa tulevat aiheuttamaan ongelmia kun halutaan tehoa kasvattaa ei tyyppihyväksytyssä pyörässä, momentissa 4 nimenomaan rajataan tehon nostaminen moottorin vaihdolla tai muilla keinoilla mitä momentissa sanotaan ja momentin kohdissa a-d rajataan ehdot millä edellytyksin se on sallittu.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #55 : 20 Tammikuu 2010, 11:59:47 »

Voisitko täsmentää, mitä ongelmia tarkoitat? Minusta tuossa varsin selväsanaisesti sallitaan yhtä sun toista...
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #56 : 26 Tammikuu 2010, 21:34:18 »

Ensimmäistä viestiä muokattu iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvua koskevan todistustaakkasäännön osalta. Se ei siis sovellu koko moottorin vaihtamiseen.
tallennettu

Mokilok
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #57 : 02 Helmikuu 2010, 19:10:26 »

Terveppä terve kaikille puuhastelijoille!

Mahtaako olla uuden tulokkaan vikaa, mutta pieni kertaus/tarkennus olisi tähänkin suuntaan paikallaan:

Oma pyörä on otettu saksassa käyttöön maaliskuussa 1999 ja rekisteriotteesta löytyy E1-merkintä. Katalysaattorin rohjakekin tuossa vielä viime keväänä oli paikallaan, palkinto-kalan kokoisen äänenvaimentimen kanssa. Nyt perää komistaa tupla-kalanpyrstöt ja vaimennuksesta huolehtii kaksi huilua per putki. Katalysaattori lepää tallin nurkassa ihan kaiken varalta. Päästöt on siis mitä lie, mutta äänet on hiottu komean muhkeiksi muttei missään mitassa koviksi.

Mitähän oikeasti vaatisi tuon saattaminen katulailliseksi? Aiemmin on vain sanottu, että jos katti on ollut niin katti pitää olla.  Huh
tallennettu
Mokilok
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #58 : 02 Helmikuu 2010, 19:11:16 »

Ja kiitos muuten kaikille raskaan työn raatajille. Olette saaneet sorretun motoristin hymyilemään  Hymyilee leveästi
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #59 : 03 Helmikuu 2010, 08:32:25 »

Oma pyörä on otettu saksassa käyttöön maaliskuussa 1999 ja rekisteriotteesta löytyy E1-merkintä. Katalysaattorin rohjakekin tuossa vielä viime keväänä oli paikallaan, palkinto-kalan kokoisen äänenvaimentimen kanssa. Nyt perää komistaa tupla-kalanpyrstöt ja vaimennuksesta huolehtii kaksi huilua per putki. Katalysaattori lepää tallin nurkassa ihan kaiken varalta. Päästöt on siis mitä lie, mutta äänet on hiottu komean muhkeiksi muttei missään mitassa koviksi.

Mitähän oikeasti vaatisi tuon saattaminen katulailliseksi? Aiemmin on vain sanottu, että jos katti on ollut niin katti pitää olla.  Huh

Ekan tekstin kohdat 2a ja 3a koskevat sinua. Katti pitää yhä olla ja rökärissä on oltava e-merkki nimenomaan tätä mallia silmälläpitäen. Jos ei ole niin edessä on kallis päästötesti.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto