oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 11:00:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sähköpyöriin komponentteja  (Luettu 117853 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 10 Tammikuu 2010, 20:47:40 »

Kyselin reilu vuosi sitten missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?? Nyt näyttäisi markkinoille tulleen kaupallisia, prätkäkäyttöön soveltuvia komponenteja. Hinnoista mulla ei ole hajuakaan mutta komponenteja on tullut myyntiin nimenomaan viime vuotisen TTXGP:n voittajalta: http://www.mavizen.com/

Tarjolla on ainakin moottorit, tehonsäädin / kontrolleri, laturi, akkuja ja muuta tilpehööriä. En ole näitä muualla, yhdessä paikassa ennen nähnyt kaupattavan!

Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?

Ja paljonkohan tuollaiselle projektille tulisi hintaa...? Nyt kun APU2:ssa jäi ainoaksi omavalmisteiden ongelmaksi Euro3-mukaiset päästövaatimukset niin näiden vermeiden kanssa ei tulisi hankaluuksia ainakaan näiltä osin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #1 : 11 Tammikuu 2010, 14:39:44 »

Jonkin verran tulee noita sähkö/hybridi-kulkuneuvo-palstoja ja -uutisia seurattua, mutta kovin paljon käytännön tai teknistä infoa en ole vielä ehtinyt keräämään. Nämä pari firmaa ovat kuitenkin esillä noilla alan foorumeilla:

EVParts
http://www.evparts.com/

KTA Services
http://www.kta-ev.com/



-t-
tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #2 : 11 Tammikuu 2010, 15:27:17 »

Nyt kun APU2:ssa jäi ainoaksi omavalmisteiden ongelmaksi Euro3-mukaiset päästövaatimukset niin näiden vermeiden kanssa ei tulisi hankaluuksia ainakaan näiltä


http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/EMS-09/8.html

Jussin kuvista lainattuna. Sähkömagneettinen yhteensopivuus tuonee omat haasteensa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 11 Tammikuu 2010, 15:37:32 »

Jussin projekti: http://hogsden.dyndns.org/mediawiki/index.php/Sähkömoottoripyörä

Kirjallisuudesta jatkokysymys

Netistä löytyy sähköpeleistä kiinnostuneille useampiakin opuksia. Amazonista nopealla haulla löytyi ainakin kaksi mielenkiintoista kirjaa:

  • Build Your Own Electric Vehicle, Seth Leitman & Bob Brant
  • Build Your Own Electric Motorcycle, Carl Vogel

Mitäs raati on jo tilannut ja suosittelee??? Onk nää hyvät kirjat aloittelevalle sähkönkäryttäjälle vai mitkä muut olisi?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #4 : 11 Tammikuu 2010, 16:12:23 »

Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?

Ja paljonkohan tuollaiselle projektille tulisi hintaa...? Nyt kun APU2:ssa jäi ainoaksi omavalmisteiden ongelmaksi Euro3-mukaiset päästövaatimukset niin näiden vermeiden kanssa ei tulisi hankaluuksia ainakaan näiltä osin.
No siis konversiossahan on kyseessä moottorin vaihto, eli ensirekisteröintipäivämäärän vaatimukset ... Jos siis prosentit jää alle .... tiedätte kyllä.

Eli jos Santtu ottaa 1938 vuotisen ameriikan raudan pohjaksi, ei tarvi paljoa EMC-juttuloista välittää. Mutta kukapa haluaisi 1938 vuotista amerikan rautaa raiskata. Paitti ehkä minä.

Hintahan on omasta halusta kiinni. Sitä voipi tehdä halvan niinko minä ja Ilmari tai sitten voipi tehdä kalliin, ja ylärajaa ei tunnetusti ole.

Että päästään planeetalle, voisin hihavakioida:

moottori: 500 usd, ja sillä ei saa paljoa.

kontrolleri: 500 usd, ja sillä ei saa paljoa.

tingeltangelit: 200 usd (releet, sulakkeet sun muut)

johdot ja liittimet: 100-200 eur

akut: 1000 eur minimi, ja sillä ei saa todellakaan paljoa.

Euroja tonni moottoriin, toinen kontrolleriin, 4-5 tonnia akkuihin -> jopa alkaa tapahtua.

Kirjoista en osaa sanoa kun kovat jätkät ei sellaisia käytä. Parhaiten oppii kun käräyttää ihan itte omat näppinsä Hymyilee

Nyt jos tekisin halvan härpäkkeen, saattaisin katsoa http://www.goldenmotor.com/ läpi. tai sitten http://www.kellycontroller.com/

Niin kysyikö joku jotain?
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu 2010, 16:20:21 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #5 : 11 Tammikuu 2010, 16:31:18 »


Niin kysyikö joku jotain?


Ei ainakaan tätä, mutta ihan ekana kannattais varmaan pohtia tekeekö nakkikioskilla käyntiin kevyttä vehjettä vai isoa, painavaa, nopeaa vehjettä. Meinaan, että "ajattelin tehdä moottoripyörän: millainenkohan moottori siihen olisi hyvä laittaa" ei ihan riitä lähtökohdaksi Hymyilee

Ja kun on teho suunnilleen tiedossa, voipi ruveta miettimään jännitteitä ja moottoriratkaisuja (tasa- vai vaihtovirta, harjallinen vai harjaton, ... ...)

Ittellä on siis "noin 6kW", 48 volttia ja tasavirtaa, eli kesyin (= halvin) setti mitä ylipäätään viitsii ajatella. Jännitteistä voisi ajatella että enemmän on parempi. 72V lienee aika yleinen lähtökohta. Jos tehoa kaipaa, on vaihtovirta varmaankin heti kättelyssä luontevampi ajatus.

Lisää kysymyksiä tulee samantien; tuleeko vaihteistoa tai kytkintä? Kytkinhän ei ole ihan välttämätön, mutta sillekin on käyttönsä. Kun ajatellaan että perinteiset motskarit lähtevät liikkeelle kitkalla (kytkin) niin kytkimetön sähkövärkki joutuu punnertamaan moottorin tuottamalla momentilla, ja voin kertoa että asiaa kannattaa miettiä Hymyilee

Vaikka sähkömoottorin vääntökäyrä on tasainen, ei sitä vääntöä välttämättä ole absoluuttisesti kovin paljoa -> "lähtee kuin lehmä makuulta", oli tasainen vääntökäyrä tai ei ...

Hmm. Pitäisköhän näitä hajatelmia joskus koota jonnekin.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #6 : 11 Tammikuu 2010, 17:19:53 »

voisithan noita hajatelmia kasata johonkin pakettiin, josta sitten löytyisi helpommin kaikki olennainen "suodatettuna" Iskee silmää
aina löytyy kuitenkin meitä hulluja jotka pyörittelevät projektisuunnitelmia mielen perukoilla, ja kokemusperäistä tietoa ei tältä alalta tässä maassa taida olla kovin paljon yleisesti saatavilla.

itse itseni tiivistäen: kokoa ajatuksia yksiin kansiin niin ainakin mä lupaan lukea Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
ilmarille
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #7 : 11 Tammikuu 2010, 22:04:14 »

Täältä minä ja jussi tilattiin perusosat meidän projekteihin:

http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts.php

projektin weppisivujen linkkiosiosta löytyy myös linkkejä eri osien valmistajien sivuille. Osa niistä on eurooppalaisia, eli jos haluaa harrastaa vähän osien keräilyä sieltä sun täältä niin eu:n sisältä tilattaessa säästää ainakin tullin ja luultavasti postikuluissakin. Tuolta jenkeistä tuli aika mehevät postikulut osien hintojen päälle.

http://emoto.ilmari.info/Linkkeja.html

Kustannuksista sen verran että jussin pyörälle taisi tulla yhteensä hintaa kaikkine kuluineen n. 3500 euroa.

Mulla olis tuossa joutilaana toisen projektipyörän osat, voin myydä jos jollain on energiaa tehdä toinen Cagiva eFreccia valmiiksi. Itsellä on tässä hieman motivaatiomonttua ollut ensimmäisen pyörän valmiiksi saamisen jälkeen. Rahaa noihin osiin on mennyt n. 2400 euroa, osat on käyttämättömiä lukuunottamatta nopeussäädintä joka  on ollut jussilla lainassa. Lähtöarvo hintaneuvotteluille olisi pari tonnia ja tässä lyhyt lista mitä sillä rahalla sais:

- Cagiva freccia pyörä ilman polttomoottorin osia aihioksi
- sähköosia: pääsolenoidi, moottori (48V/6kW), nopeussäädin (48V/100A) moottorijarrutuksessa energian takaisin syöttö akulle, laturi 220V/48V/13A, kaasupotentiometri mallia kaasukahva, pääsulake n. 300A, nippu kaapeleita ja kaapelikenkiä
- 16 kpl 20Ah 12V AGM-akkuja moottoria varten, teoreettinen kapasiteetti 3,8 kWh (ja yksi akku kaupan päälle jos 12V sähköille laittaa oman akun)
- Näiden osien lisäksi vinkkejä ja kokemuksia saa kysellä aikalailla vapaasti ekan pyörän rakentamisesta minulta ja jussilta. Lisäksi uskallan luvata että melko varmasti jussilta saa myös nopeusäätimen ohjelmointilaitetta lainaan, ainakin jos rakentelija on suurin piirtein jussin asuinpaikan suunnalla. (joku helsingin ghetto se tais olla Iskee silmää

että semmoista, melkeinpä tää viesti olis kuulunut myyntipalstalle...
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #8 : 12 Tammikuu 2010, 07:45:58 »


- 16 kpl 20Ah 12V AGM-akkuja moottoria varten, teoreettinen kapasiteetti 3,8 kWh (ja yksi akku kaupan päälle jos 12V sähköille laittaa oman akun)
...
että semmoista, melkeinpä tää viesti olis kuulunut myyntipalstalle...

Oma akku 12V systeemeille oli jossain vaiheessa varteenotettava vaihtoehto, mutta "nyt" on saatavilla 48-12 muuntimia (ei muuntaja Hymyilee tolkkuhintaan. Jos muistan mistä, pistän tähän linkin. 24 voltin releitä ja 24-12 muuntimia kyllä saa helposti ja halvalla, mutta 48V on eksoottisempaa tavaraa.

"Mistä komponentteja?" "Ilmarilta!" eli viestihän oli ihan oikeassa paikassa Hymyilee
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #9 : 13 Tammikuu 2010, 22:20:46 »

nyt jos ei olis kopteriproggis pahasti vaiheessa, niin olis hyvä tilaisuus tehdä "suomen tehokkain chopperi". olis se elvistä lipua sellasella kaikkiin mahdollisiin näyttelyihin ja aina siihen h-d-chopper -riviin luonnollisesti Iskee silmää
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 13 Tammikuu 2010, 22:27:32 »

...ja aina siihen h-d-chopper -riviin luonnollisesti Iskee silmää

 Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt

Joku raja sentään...

 Virnistää Hymyilee leveästi Iskee silmää Hymyilee Cool

tallennettu

Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #11 : 14 Tammikuu 2010, 01:52:14 »

toi on itseasiassa tarpeeksi hullu idea toteuttamista varten, mutta pari seikkaa jää mulle ainakin kaivaan tossa sähkökopterissa, siitä tulee liian pieniääninen ja sitten on tämä konetilan ulkonäkökysymys, kun ei ole sitä muovia peittämässä sitä "konetta"

no niin no olihan noi vähän...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #12 : 14 Tammikuu 2010, 10:48:34 »

...mut sillä pääsis hiipimään paikalle (ja pois!) huomaamatta  Virnistää
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #13 : 14 Tammikuu 2010, 10:54:41 »

http://www.engadget.com/2009/08/14/paul-sr-demonstrates-occs-electric-chopper-fox-news-seems-mys/

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #14 : 14 Tammikuu 2010, 13:39:46 »

Tuolta http://www.mmaf.fi/documents/MikaMMAF20070522-Esitys-Savonia.pdf kalvo #15, Suomalainen sähköchopper omavalmiste vm muistaakseni 2005. Laitetta ei koskaan rekisteröity. Mutta missä se on nykyään???
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto