oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
20 Elokuu 2018, 16:54:23 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Forge Speed Shop tukee MMAF:n toimintaa vuonna 2014
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 3 [4]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sähköpyöriin komponentteja  (Luettu 52695 kertaa)
Kaenmuro
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #45 : 28 Kesäkuu 2011, 01:23:55 »

Mites noissa muuten käy kun polttomoottorillisessahan tulee hyrrä vaikutusta moottorin käynnistä, ja sähköpyörässä minun päätelmän mukaan tuo puuttuu. Eli minkälainen vaikutus tuolla on ajettavuuteen?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #46 : 28 Kesäkuu 2011, 07:50:17 »

Mites noissa muuten käy kun polttomoottorillisessahan tulee hyrrä vaikutusta moottorin käynnistä, ja sähköpyörässä minun päätelmän mukaan tuo puuttuu. Eli minkälainen vaikutus tuolla on ajettavuuteen?

No eipä niillä polttomoottorinkaan liikkuvien osien hyrrävoimilla juuri ole vaikutusta ajossa, jos ei puhuta ihan mörkömoottoreista. Siellähän ei pyöri juuri muuta massiivista kuin kampiakselin vastapainot ja koko liuta pienisäteisiä rattaita. Sähkömoottorissa pyörii taasen melkein koko moottori.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #47 : 18 Heinäkuu 2011, 17:54:05 »

Jälleen uusi yrittäjä, tällä kertaa kokonaisella pyörällä eikä vain komponenteilla: http://www.orphiro.nl/

...ei ehkä ensisilmäyksellä häikäise mutta mukava nähdä, että näitä tulee.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #48 : 18 Heinäkuu 2011, 18:41:57 »

Tuo takahhaarukka-moottoriratkaisu on hyvin saman tyyppinen kuin valmistin Motojussin "El Frecciaan". Tosin määräys oli että mitään osaa ei saa hitsata runkoon tai takahaarukkaan. Joten tein työstämällä korvakkeet alumiinista ja kiinnitys tapahtui ikään kuin "pannoilla" alkuperäisrakenteisiin.
Tämä ratkaisu on helppo toteuttaa ja jousittamaton massa jää suhteellisen alhaiseksi. Paras olisi kuitenkin moottorin asennus siten että moottorin akseli olisi samassa linjassa takahaarukan akselin kanssa. Se minimoisi massat. Usein näkee pyörän napaan asennettuja moottoreita mutta siinä jousittamattomat ja pyörivät massat aiheuttavat ongelmia ohjattavuuteen ja jousituksen toimintaan.

mm


* IMG_6155.JPG (365.64 kilotavua, 1599x1098 - tarkasteltu 1436 kertaa.)
tallennettu
Pekka L
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #49 : 19 Heinäkuu 2011, 08:17:20 »

Tässä kanssa kokonainen pyörä, valmistajan mukaan melko suorituskykyinenkin:
Huippu 200 kmph ja jopa 300 km toimintasäde!

http://www.litogreenmotion.com/

The world's first CVT electric motorbike
 
"The world's first integrated touch screen on a motorbike
The world's first keyless motorcycle
new generation of electric superbike, with cutting-edge design, unparalleled power and exhilarating performance."

tallennettu
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #50 : 19 Heinäkuu 2011, 22:53:52 »

Lieneekö Brammo jo ollut täällä?
http://www.brammo.com/home/
tallennettu
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #51 : 24 Heinäkuu 2011, 22:58:05 »

Tämmöiseen törmäsin:

http://www.colorado.edu/physics/EducationIssues/podolefsky/electric_motorcycle.html

J
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #52 : 26 Heinäkuu 2011, 16:08:38 »

Tee-se-itse -kaksipyöräinen, tosin pyörät sijaitsee tässä pelissä rinnan:

My latest creation
Description of DIY Segway
Lisää: http://p1r.crf.nu/segway/
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #53 : 10 Tammikuu 2012, 20:56:55 »

Tuossa aiemmin joku mainitsi Agni-motors'in sähkömoottorin. Kyseinen firma, joka jatkokehitti Cedric Lynch'in versiota moottorista, oli mukana tuolla Isle of Man Zero Emission -kisassa 2009, mutta sen koommin ei kai ole tuosta kuulunut uutisia? Aikamoista hyötysuhdetta lupailevat moottoreilleen; 91-93%

Agnimotors.com - Isle of Man project
Sinänsä mielenkiintoinen projekti tuo oli - Suzuki GSXR'stä muutettu sähköversio..

-t-
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #54 : 23 Syyskuu 2012, 16:26:25 »



Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?


Kukas kilvittää ekana tällaisen:

http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_motorcycles_native_gpr-s.php

Rakennussarja, jossa pääsee itte valkkaamaan osat lompakkonsa mukaan. Kelpais.

Kävin juuri tallilla diagnosoimassa omaa sähköpyörää. Moottoriosasto toimii, vehke kulkee kivasti, mutta 12 voltin systeemin on pimeinä. Mittasin että 48-12 DC-DC muunnin antaa ulos 48 volttia, eikä ajovalot oikein siitä tykänneet. Prkl.

Pistänpä tilaten http://www.electricmotorsport.com firmasta pari 48->12 muunninta. Voi kuitenkin olla ettei cagivalla tänä vuonna ajeta, alkaa syksy painaa päälle.

Edit: Tää paketti alkoi muuten kiinnostaa just aikalailla: http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_batteries_lpf_gbs_kit48.php    48V, 60Ah, reilu 2000 dollaria. Ei puutu kuin se reilu 2000 dollaria Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu 2012, 16:38:01 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #55 : 24 Syyskuu 2012, 12:41:21 »

Kantsii varoa halpoja DC-DC-muuntimia. Niissä monissa ei ole miinusta eristetty (isolated) lainkaan vaan niissä on siis kolme johdinta: miinus, plus sisään ja plus ulos. Lopputuloksena sulla on akuston miinus rungossa ja melkoinen vaaratilanne käsissäsi. En suosittele.

Mulla on nyt tällähetkellä vanha läppärin virtalähde muuntimena, se näyttää kelpuuttavan akuston 80VDC sisään ja antaa 15V ulos. Se lataa sitten lyijyakkua, jolle on 14,9VDC sallittu jännite. Näyttää toimivan ok ainakin toistaiseksi. Ehkä hankin paremman joskus. Vaihdoin taakse ledilamput ja eteen parkin tilalle led-huomiovalon, että ei mene sähköä turhaan niihin. Vilkut on vielä pieni ongelma kun ei Kawan vilkkureleen tilalle ole löytynyt vielä toimivaa elektronista ja vanha rele toimii muutenkin huonosti.

En tykkää noista valmiista akkupaketeista, koska niissä on joku tyhmä, tarpeeton BMS mukana. Ostin itse 24kpl (nyt 25kpl, lisäsin yhden) 40Ah CALBeja ev-power.eu:sta hintaan 1500€ toimitettuna. Toimivat oikein hyvin ilman mitään BMS:ää kun tekee bottom-balansoinnin ja lataa 3.5 volttiin per kenno hyvällä laturilla. Ideana siis on tyhjentää akut ensin kaikki käsin ja sitten ladata tuohon, jolloin niitä ei saa ajamalla tuhottua. Eikä lataamallakaan, jos ei lataa tuon jänniteen yli per kenno. Eikä kuormita siis kennoja erikseen millään lisälaitteella.

Pärrä kulkee max 110km/h ja tuosta 40Ah akustosta irtoaa noin 40km/h varsin mukavalla kiihtyvyydellä. Olisi ehkä voinut hankkia 60Ah akutkin, mutta ainakin nyt sain noi sovitettua varsin helposti. Painoa putosi pyörästä jopa 60kg konversiossa eli senkinpuolesta olisi varaa vaikka panna toiset 25kpl noita 40Ah kennoja.

Jahka innostun niin teen auton, mutta pysyn alle 120VDC:n siinäkin, koska suuremmat jännitteet vaatisi lupia ja papereita. Saapa nähdä pitääkö panna pärrä ensiviikonlopun jälkeen jo seisontaan kun tuli otettua normivakuutus hankittuani pyörän kesken kauden. Konversioon meni about kesäloman verran aikaa ja siinäkin ehdittiin olla viikko mökillä. Kulutus on muuten noin 70Wh/km.

Blogia motskariprojektista osoitteessa http://kWsaki.com
« Viimeksi muokattu: 24 Syyskuu 2012, 12:44:32 kirjoittanut jsantala » tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #56 : 24 Syyskuu 2012, 14:25:03 »

Kantsii varoa halpoja DC-DC-muuntimia. Niissä monissa ei ole miinusta eristetty (isolated) lainkaan vaan niissä on siis kolme johdinta: miinus, plus sisään ja plus ulos. Lopputuloksena sulla on akuston miinus rungossa ja melkoinen vaaratilanne käsissäsi. En suosittele.

Maa on mulla Cagivassa yhteinen, ja kelluva, eikä sillä ole mitän tekemistä rungon kanssa.

Ja just tuollainen kolmekarvainen oli toi purkki, mikä nyt siis antaa 48 volttia läpi. En tiedä miksi se keksi ryhtyä moisia harrastamaan.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #57 : 24 Syyskuu 2012, 14:28:57 »

Ainakin mun pyörässä runko on miinusmaadoitettu, joten kolmijohtoisen DC-muuntimen laittaminen saattaisi akuston miinuksen runkoon. Vaikkei rungossa olisikaan miinusta niin silti ajatus siitä, että pyörän jokainen miinusjohto olisi potentiaalinen riski jostain syystä osuessaan mihin tahansa akuston navoista ei kuulosta kovin turvallisesta. Mieluummin siis pidän akuston molemmat navat täysin eristettyinä 12V-järjestelmästä.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #58 : 12 Joulukuu 2017, 06:53:32 »

Ainakin mun pyörässä runko on miinusmaadoitettu, joten kolmijohtoisen DC-muuntimen laittaminen saattaisi akuston miinuksen runkoon. Vaikkei rungossa olisikaan miinusta niin silti ajatus siitä, että pyörän jokainen miinusjohto olisi potentiaalinen riski jostain syystä osuessaan mihin tahansa akuston navoista ei kuulosta kovin turvallisesta. Mieluummin siis pidän akuston molemmat navat täysin eristettyinä 12V-järjestelmästä.

Vanha ketju, mutta haitanneeko.

Pistin Mascot 8862 tms muuntimen, joka tekee 48 voltista 12 volttia. Erilliset miinukset näille. Toimii hienosti.

Nyt, monta vuotta myöhemmin tsekkailin että kaikki palikat kestävät sen 60 volttia, heitin lahonneet AGM-akut kuuseen, ostin tilalle 7 kpl Nissan Leafista purettuja akkumoduleja, (eli 14 kappaletta LMO-kennoja sarjassa) ja sain soviteltua ne paikalleen.

Kannoja valvomaan laitoin kaksi kappaletta CellLog 8M mittareita. Näin saa nähtyä silmillään jokaisen kennon jännitteen ja pääsee huolestumaan jos joku kenno jää muista jälkeen.

Lisäksi asensin halvan BMS-kikkareen, joka tekee automaattisesti top balansoinnin kun akusto ladataan täyteen.

... ja lopulta tajusin että olin aikanaan kasannut AGM-akuston typerästi. Akut olisi pitänyt niputtaa "neljä rinnan, neljä sarjaan" eikä "neljä sarjaan, neljä rinnan". Syynä tähän on se, että neljä akkua rinnan pitäisivät toisistaan huolta sen sijaan että joka ainoa akku olisi yksinään pahaa maailmaa vastaan. Eli neljä rinnakkaista akkua pysyisivät paremmin (eli väkisin) samoissa jännitteissä.
tallennettu
Erkko!
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #59 : 24 Tammikuu 2018, 13:56:30 »

Hauska ketju kun vähän oma ala kohtaa tämän kanssa.

Maa on mulla Cagivassa yhteinen, ja kelluva, eikä sillä ole mitän tekemistä rungon kanssa.

Ja just tuollainen kolmekarvainen oli toi purkki, mikä nyt siis antaa 48 volttia läpi. En tiedä miksi se keksi ryhtyä moisia harrastamaan.
Kannattaa käydä kaikki laitteen komponentit läpi että niissä ei ole nolla rungossa. Mun hommissa nolla erotetaan maista, koska vuotovirrat voi aiheuttaa emc häiriöitä. Tämähän ei aina onnistus, koska esmes tuulilasinpyyhkijöiden valmistaja tekee laitteet autoihinsa ja näissä on tunnetusti nolla = maapotentiaali.

Nollahan näissä autoissa ja mopoissa tyrkätään runkoon, notta sulake räpsyy kun positiivinen osuu siihen. Kelluvassa maassa ongelma on se, ettei suoja laukea kun positiivinen osuu siihen, vaan positiivinen muuttaa laitteen rungon kyseiseksi jännitteeksi. Tämä vuoksi en ymmärrä tätä asiaa:

Kantsii varoa halpoja DC-DC-muuntimia. Niissä monissa ei ole miinusta eristetty (isolated) lainkaan vaan niissä on siis kolme johdinta: miinus, plus sisään ja plus ulos. Lopputuloksena sulla on akuston miinus rungossa ja melkoinen vaaratilanne käsissäsi. En suosittele.
Onko kyseessä jokin lataukseen liittyvä vaaratilanne?

Suunnittelen tunneliporauslaitteita ja meidän maadotus on tehty täten.
Korkeajännite puolen suojamaa on rungossa. (nollaa ei ole)
Ohjausjännite puolen maa on rungossa, nolla on kelluva. Tämä on tehty samoin kuin talosähköissä eli akulta lähtevä nolla on PEN ja jaetaan heti välittömässä läheisyydessä PE:ksi (maapotentiaali) ja N:ksi (nolla potentiaali)
12vdc on kokonaan irti maista.

DC/DC convertteri on non-isolated eli nolla menee läpi laitteen yhtenä puuna. Tämä on juurikin edellä mainitsemani ongelmatilanteen vuoksi. Jos 12Vdc räpsähtää runkoon ja ko muunnin on eristetty, niin ko sulake ei pala vaan runko jännitteistyy.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto