oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 20:37:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ajovalojen e-hyväksyntä  (Luettu 37304 kertaa)
Rexa
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 24 Huhtikuu 2007, 12:43:41 »

Pistin USA,sta "uustuotuun" Shoveliini ( vm -79) uuden ns "Lehmänpään" missä on e-hyväksymätön ajovaloumpio, meneekö se läpi katsastuksesta ?  Umpion vaihto ei olekaan pikkujuttu, koska se sattuu olemaan pisaranmuotoinen, eli tuo umpio on lähinnä -39 fordin umpiota.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #1 : 24 Huhtikuu 2007, 13:32:38 »

Nämä riittää käyttöönottoajankohtaan 31.12.1988 asti:
LÄHI- JA KAUKOVALAISIN: lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen               
SUUNTAVALAISIMET: väh. 15 W eteen ja taakse ruskeankeltainen               
JARRUVALAISIN: väh. 10 W (tai R50 hyv.) punainen tai ruskeankeltainen (sekä etu/takajarru)   
TAKAVALAISIN: väh. 2 W (tai R50 hyv.) punainen
REKISTERIKILVEN VALAISIN: valaisee valkoisella tai vaaleankeltaisella valolla kilven
TAKAHEIJASTIN: E-tai ARK-HYVÄKSYTTY
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 24 Huhtikuu 2007, 14:11:44 »

Saisiko täsmennyksen tuohon "symmetriseen ajovaloon" - mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko esim. jenkkimallin DOT-merkitty valo tämän mukaan kielletty - muutenhan se on samanlainen kuin E-valo mutta antaa hajavaloa ylöspäin jotta myös tien yläpuolella olevat liikenneopasteet näkyvät paremmin pimeässä.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #3 : 11 Kesäkuu 2007, 09:12:26 »

Moroz,

Kävin katastamassa Sukisuki vm 1983 GSXE 1100sta ja konttorilla hylättiin Allrightista hankitut tuplavalot. Ovat kuulemma molemmat kaukovaloja. Olin aika ällikällä päähän lyöty. Kaikki asianmukaisesti kytketty ja säädetty. Omituista, että moinen pulju myy laillisena laittomia valoja...?

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 11 Kesäkuu 2007, 09:40:47 »

Nämä riittää käyttöönottoajankohtaan 31.12.1988 asti:
LÄHI- JA KAUKOVALAISIN: lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen
Minäs vuonna tuo E-hyväksyntä muuten ylipäätään keksittiin?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 11 Kesäkuu 2007, 12:06:12 »

Ns. "Geneven sopimus" on tehty 20.3.1958 ja voimaan se tuli 20.6.1959. Suomi liittyi sopimukseen 17.9.1976.
tallennettu
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #6 : 10 Helmikuu 2009, 16:09:36 »

Jatketaan wanhaa valoja sivuavaa aihetta. Lähtökohta on se, että ebayssa pari kantikkaita hippivaloja pakotti ostamaan itsensä. Näissä 1-lankainen muistaakseni 50w-polttimo. Voisinko kuvitella yhden valon hoitavan lähivalon virkaa, ja kahden palavan valon markkeeraavan sitten kaukovaloa? Vai pitääkö vaihtaa lähivaloksi pienempitehoinen polttimo? Pyörä mallia -80.
tallennettu
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #7 : 10 Helmikuu 2009, 21:51:33 »

Tämän linkin takaa löytyy valojen merkinnöistä tietoa..

http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.4.5

..eli hyväksyntä riippuen mikä kirjainmerkintä niissä laseissa on.


-t-
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 11 Helmikuu 2009, 11:08:26 »

Tuon ikäisessä ei tarvita hyväksyntää, voisikohan sitä valojen suuntauksella pelata pitkät/pätkät?

Toisaalta, eipä niitä kukaan kysele varsinkaan kun ei ole edes muutoskatsastuspakon alainen teko.
tallennettu
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #9 : 11 Helmikuu 2009, 13:00:54 »

Vaikka asia ei itseäni koskekaan, niin kysytäämpä vielä hieman tarkennusta..
Tuolla aiemmin sanottiin, että e-hyväksyntä astui voimaan '59 ja Katsastajan Käsikirjan mukaan '68 jälkeen käyttöönotetuissa ajoneuvoissa pitää olla e-hyväksytyt valaisimet.

Eikö kuitenkaan nuo tyypitykset (ks. em. linkki Bajahillin sivuille) ole olleet käytössä vastaavasti jo tuohon aikaan, eli ennen Halogen-aikakautta olisi nämä merkinnät löydyttävä lasista ?

C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament


Vai missä vaiheessa valojen 'tyypitykset' tulivat käyttöön, tai vaikka noista ei katsastus- tms. viranomaiset välittäisikään vanhempien laitteiden osalta, niin missä vaiheessa pitäisi löytyä?

-t-
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #10 : 11 Helmikuu 2009, 14:40:29 »

"lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen"

eli ei tartte e:tä jos on muute hyvä.
lasin merkinnöistä taas en tajua mitään, käytännössä ainakin mulla on ollut lisäpitkät ainoina valoina, toinen vaan oli suunnattu alas ettei häikäse ja toimii lyhyenä. tietty joku innokas olisi tehnyt siitäkin rikostutkinnan...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #11 : 11 Helmikuu 2009, 22:47:28 »

"lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen"

eli ei tartte e:tä jos on muute hyvä.

Se on hyvä(nnäköinen). Tämä vastaus miellytti. Pultataan tuikut kiinni.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 12 Helmikuu 2009, 10:39:55 »

Katsastajan käsikirjan mukaan E-hyväksyttyä lähi/kaukovaloa ei vaadita vasta kuin -87 lähtien. Mutta kampittuuko hippituplat tohon kohtaan joka valojen kahdentamistapauksessa määrää pitkät molempiin umpioihin?

NIMIKE: 7.5 LÄHI- JA KAUKOVALOT, C8, C9
AJONEUVOLUOKAT: MP ja L5

01.12.1957 oli voimassa säädös, jonka mukaan moottoripyörässä
- tulee olla lähi- ja kaukovaloheitin
- kolmipyöräisessä kaksi edellä mainittua valonheitintä.
MaA Tpp 34 §, 392/57

01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä
- tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot
- kolmipyöräisessä riittää yksi valonheitin
MaA Tpp 34 §, 392/57 + 233/67

01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä tulee olla
- lähi- ja kaukovalonheitin
- väri valkoinen tai vaaleankeltainen
- lähivalon heitin E- hyväksytty tai vähintään 15 W lampulla varustettu symmetrinen lähivalo.
- 50 - 120 cm korkeudella
- saa olla kaksi valonheitintä, valaisevien pintojen väli enintään 10 cm lähivalo vain toisessa, kaukovalo molemmissa ja milloin valonheittimet päällekkäin, lähivalot ylemmissä. Referenssiluku enintään 40.
ANA Tpp 73 §, 150/83

01.12.1987 tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- moottoripyörän valojen katsotaan olevan määräystenmukaiset, jos pyörä on hyväksytty E- säännön 53 mukaisesti.
ANA Tpp 81a §, 150/83 + 875/87 103

01.01.1989 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä tulee olla
- E 57 tai jonkin autojen valoja koskevan hyväksymissäännön mukaisesti hyväksytty
lähi- ja kaukovaloheitin.
ANA Tpp 73 §, 150/83 + 875/87
« Viimeksi muokattu: 12 Helmikuu 2009, 10:41:43 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #13 : 12 Helmikuu 2009, 11:06:25 »

Luulis tän olevan aika yksiselitteinen asia?
01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä
- tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 12 Helmikuu 2009, 15:37:47 »

Symmetrialla tuossa tarkoitetaan valokeilaa, ei asennusmääräyksiä. Käsittääkseni kaukovalon kahdentaminen ei ole välttämätöntä ennen 1.1.1984 käyttöönotetuissa laitteissa, vaan niissä voisi olla hippituplat, joista toisessa lähivalo ja toisessa kaukovalo. Myös rinnakkainen kahdentaminen siten, että lähivalo on toisella ja kaukovalo toisella puolella, on mielestäni symmetriavaatimusten estämättä sallittua, koska nykyiset määräyksetkin sallivat (itse asiassa edellyttävät) epäsymmetriaa silloin, kun valot ovat vierekkäin.
tallennettu

Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto