oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Huhtikuu 2024, 12:55:28 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vituiks meni.  (Luettu 91553 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #15 : 10 Maaliskuu 2010, 11:09:12 »

Eihän uusi lakimuutos suinkaan ole täydellinen ja Nassen osoittama pointti on yksi niistä asioista jotka ei välttämättä muuttuneet parempaan suuntaan. Tätä pohdittiin eräänkin katsurin kanssa joka totesi että onko hänen nyt hommattava astemitta kun tuli tuollainen raja-arvo keulakulmaan jonka ylittävät pitäisi passittaa testeihin.

Tulevaisuus osoittaa minkälaiseksi käytäntö muodostuu, nussitaanko pilkkua jos akseliväli on 2001 mm vai käytetäänkö rehellistä maalaisjärkeä.

Mielenkiintoista on myös nähdä miten hyväksytyn testauslaitoksen statuksen hankkiminen onnistuu alan toimijoilta.
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #16 : 11 Maaliskuu 2010, 18:27:19 »

niin, mites kun keulana on girder ja kulmaa on 47+7 astetta akseliväli 207? testeihin vai ei??
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #17 : 11 Maaliskuu 2010, 22:01:18 »

girderissä ei tuo keulakulma haittaa, 47 astetta on raja pumppukeulassa. akseliväli on sitten sopimuskysymys katsastusmiehen kanssa, voidaan tulkita "pieneksi 2 metrin ylitykseksi", tai sitten niin että pyörä on "pitkä" ja täytyy testata. paikallisia katsastusmiehiä jututtamaan, jos löytyy yhtään palveluhalua niin pitäis onnistua katsastus ihan konttorilla; jättö, maavara yms. kun on kuitenkin kohdallaan.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #18 : 12 Maaliskuu 2010, 12:12:40 »

Mielenkiintoinen puheenaihe.
Näitä keskusteluja käytiin jo ennen kuin uusi laki tuli voimaan.
Mielipiteet oli yleensä sellaisia,että miksi niitä pitkäkeuloja ei voi sitten konttorilla hyväksyttää ja testata...jne.
Nyt saa laillisesti tehdä okeasti pitkiä pyöriä ja kaikkea muuta kivaa.Tosin jostain testeistä joutuu jotain pulittamaan.
Tollaisia nassen mainitsemia 215cm akselivälillä olevia pelejä sai katsastettua oikeastaan vain viime kesänä.
Siihen asti se raja on ollut se 2m+ muutama sentti.
Jos jossain päin suomea on katsastettu sitä reilusti pidempiä pyöriä niin lakia on tulkittu silloin väärin.
Kaikki pitkät pyörät on ollut läytännössä tähän asti ollut omavalmisteita.
Nyt uusi laki mahdollistaa pitkän pyörän tekemisen mistä tahansa tehtaan tekeleestä.
Ei se laki nyt niin vituiks menny vaikka jostain voi siltä tuntua tällä hetkellä.
Uudet pykälät toi mukanaan PALJON kaikkea hyvää.
Tosin tulevana kesänä ei varmaan paljon uusia pitkäkeuloja nähdä kilvissä tienpäällä.
Pointtini on se,että kunhan nyt saadaan hykäksyttyjä testauslaitoksia ja konttorit tulkitsemaan lakia järkevästi. Kyllä uudet lait aikanaan näyttää hyvältä joskus tulevaisuudessa kun niitä osataan tulkita oikein...
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #19 : 12 Maaliskuu 2010, 12:15:37 »

Mites tämä jäykkäperäksi muutos nykyään sujuu ? http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0 Jos jarrutesti tarvitaan kaikkiin jäykkäperämuutoksiin, niin se on kyllä askel taaksepäin.

miten se perän jäykistäminen siihen takajarruun vaikuttaa? no ei mitenkään.
tallennettu
Chito
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #20 : 12 Maaliskuu 2010, 12:16:07 »

Laitetaas nyt tähän, vaikka ei ihan ketjun alkuperäiseen aiheeseen osukaan, mutta kuitenkin liittyy konttorilla katsastamisen ja asiantuntijatestien rajapintaan.

Voi olla vähän pälli kysymys, mutta niin on kysyjäkin. Kun puhutaan 47 asteen rajasta pumppukeulassa, tarkoitetaanko emäputken kulmaa vai keulaputkien kulmaa? Kyllä mulla tästä aika vankka käsitys on (olevinaan), mutta äskettäin eräs tietäjä vannoi muuta, ja epäilyksen siemen oli kylvetty...
tallennettu

XS-2  -72
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #21 : 12 Maaliskuu 2010, 12:20:17 »

Laitetaas nyt tähän, vaikka ei ihan ketjun alkuperäiseen aiheeseen osukaan, mutta kuitenkin liittyy konttorilla katsastamisen ja asiantuntijatestien rajapintaan.

Voi olla vähän pälli kysymys, mutta niin on kysyjäkin. Kun puhutaan 47 asteen rajasta pumppukeulassa, tarkoitetaanko emäputken kulmaa vai keulaputkien kulmaa? Kyllä mulla tästä aika vankka käsitys on (olevinaan), mutta äskettäin eräs tietäjä vannoi muuta, ja epäilyksen siemen oli kylvetty...

Se 47 astetta tarkoittaa ETUHAARUKAN kulmaa
tallennettu
Chito
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #22 : 12 Maaliskuu 2010, 13:27:56 »

Se 47 astetta tarkoittaa ETUHAARUKAN kulmaa

Juuri tätä hain. Kiitos.
tallennettu

XS-2  -72
janshovel70
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #23 : 12 Maaliskuu 2010, 15:02:10 »

Eikai ihan vituiks kuitenkaan,kyllähän toi uusi laki tuo tullessaan
paljon hyviä uudistuksia, vaikka henk.kohtaisesti viimeisempään projektiin vaikuttava lakiehdotus omavalmisteen lievemmät päästöarvot ei mennytkään läpi,itse en uskonut et näinkin paljon asioita saatiin hyväksytyksi.
Tulevaisuudessa voi muutoskatsastuksia teettää melkeen millä konttorilla vain ,eikä tarvii arvuutella kuka mitäkin
hyväksyy,jos tulee väittelyä niin aina voi lyödä faktaa pöytään ja niiden mukaan mennään jos lakiin on uskomista ja
se on hyvä asia.Sekin on  et jos jotkut hommat vaatii testausta niin hyvähän se on et on paikkoja jossa niitä
voi tehdä ja eikai kukaan ilmaiseksi?Sit jos laskee pyörän rakentelun kokonais kustannuksia niin ei ne enää siin tunnu,
kunhan ne pysyy harrastaja ystävällisinä. Iskee silmää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #24 : 17 Maaliskuu 2010, 12:44:54 »

Jahas, täällähän on ollut vilkasta, kun olin hetken toisaalla...

Ja minkä helvetin takia tää homma on menny niin pilkunnussimiseksi, entisenkin lain puitteissa pysty tekemään vallan mieluisan sopperin vaikka 215cm akselivälillä ja saada sen täysin lain mukaan katsastettua tieliikenteeseen ilman mitään ongelmia.

Tämä harhaluulo on sangen yleinen, mutta harhaluulo se on silti. Totta, vanhassa laissa oli pieni pelivara, mutta 215 akseliväliin saakka se ei taittunut. Se, että laite on katsastettu, ei valitettavasti tarkoita, että se olisi laillinen. Mitä tulee keulakulmaan, yli 47 astetta oli aikaisemman lain mukaan yksiselitteisesti laiton. Jos joku katsuri ei ole astemittaa ennen käyttänyt, se ei tee pelistä laillista.

Outlaw-vehkeillä on vedetty, eikä siinä mitään, kukin tavallaan. Tulee vaan mieleen kysyä, että miksi sinne konttorille ylipäänsä piti mennä, kun homma oli pelkkää puljaamista? Olis nekin rahat voinut vaikka pistää bensaan ja ajaa vaan. Ihan yhtä laitonta sekin on, maakunnasta riippumatta.

Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut, ym, niin kiitti vaan, tapoitte juuri sopperirakentelun Suomesta! Elikkäs kysyn vaan, kannattiko? Vastatkaa ne ketkä tietää ja osoittakaa minun olevan väärässä?? Kiitos.

Aluksi yritettiin kehitellä sellaisia sääntöjä, joiden mukaan erillistä testiä ei olisi tarvittu. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista hyvin monesta eri syystä, esimerkiksi ohjattavuuteen liittyviä muuttujia on aivan liian monta ja ne vaikuttavat myös toinen toisiinsa. Myöskään jarrujen toiminnan laskennallinen osoittaminen on käytännössä mahdotonta: emme tiedä esimerkiksi todellisia kitkakertoimia emmekä sitä, miten vekotin jarrutuksen aikana käyttäytyy, vaikka laskelma osoittaisikin niinsanotusti positiivista tulosta.

Ruotsissa SFRO on ainoa taho, joka voi hyväksyä sopperin jarrut sun muut. Mun käsittääkseni tämä ei ole tappanut sopperinrakentelua Ruotsissa. Eikä se tee sitä täälläkään, on noita testattavia jonossa jo jokunen. Ilmaisia lounaita ei vieläkään ole, mutta jos nyt ylipäänsä saadaan testilupa AKE:sta, niin yritetään selvitä mahdollisimman pienin kustannuksin. Mut oikeesti: jos on fyrkkaa rakentaa sopperi, niin mä en suostu uskomaan, että muutama satanen testikuluihin vie ketään konkurssiin.

Kaikkea ei voi saada. Eritoten täydellistä rakentelun vapautta ei tässä maassa voi saada. Sille ei MMAF voi mitään. Edes sitä, mikä olisi realistista ja järkevää, ei kaikilta osin saatu. Parhaamme kuitenkin yritettiin. Taistelu jatkuu, uudella miehityksellä.

P.S. Mua hiukan häiritsee, että tästä sopperihommasta rutina alkoi vasta nyt kun uusi laki on jo voimassa. Kaikki - siis todellakin kaikki - tähän asiaan liittyvä tieto oli kuitenkin saatavilla jo pari vuotta aikaisemmin monestakin eri paikasta, esimerkiksi täältä taululta, MMAF:n jäsenkirjeistä, Kopteri-lehdestä. Miksi avautuminen vasta nyt?
tallennettu

chopman
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #25 : 18 Maaliskuu 2010, 11:51:31 »

Toi jälkikäteenrutina on aivan normaalia valitettavasti. Silloin kun asioihin olisi mahdollista vaikuttaa tai ilmaista mielipiteensä niin yleensä kaivellaan kotona kivespusseja ja herätään siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä, näin karkeasti ilmaistuna. Hyvää työtä maffi on joka tapauksessa tehnyt joten kiitokset siitä.
tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #26 : 18 Maaliskuu 2010, 12:37:39 »

Jos joku katsuri ei ole astemittaa ennen käyttänyt, se ei tee pelistä laillista.

Outlaw-vehkeillä on vedetty, eikä siinä mitään, kukin tavallaan. Tulee vaan mieleen kysyä, että miksi sinne konttorille ylipäänsä piti mennä, kun homma oli pelkkää puljaamista? Olis nekin rahat voinut vaikka pistää bensaan ja ajaa vaan. Ihan yhtä laitonta sekin on, maakunnasta riippumatta.

Tässä koko vallinnut käytäntö kiteytyy hyvin
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2010, 12:42:21 kirjoittanut Hessu » tallennettu
mausan
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #27 : 18 Maaliskuu 2010, 13:02:51 »

Mielenkiintoinen pointti jo hyväksytyn pyörän mahdollisesta laittomuudesta. Oma kilvitetty -08 218 akselivälillä ja asiasta vähän juttua toisaalla. Katsurin kans neuvottelin ja hän sanoi koko pyörien rakentelun liikkuvan ns. harmaalla alueella ; laissa liikaa tulkinnanvaraa. Kuitenkin päästiin hyvään lopputulokseen eikä asiasta ole jälkeenpäin tullut mitään kyselyjä/kommentteja miltään suunnalta.Tiedustelin myöhemmin asiaa ko. inssiltä.
Jos ensi kesänä ratsiassa pyörä todetaan laittomaksi, saan sakot, määräys katsastukseen ja siihen määrätään uusintakatsastuksen jälkeen tehtäväksi  muutoksia, testauksia jne , kuka maksaa muutoksista aiheutuneet kulut?
Muutama vuosi sitten sattuneen tapauksen päätös; Jos katsastusasema on hyväksynyt liikenteeseen määräysten vastaisen ajoneuvon on ko asema maksuvelvollinen kustannuksista jotka aiheutuu ajoneuvon saamiseksi määräysten mukaiseksi. Asiasta ei tarvinnut mennä edes oikeuteen.
Hyvää työtä ootte tehny ja rutisioita riittää joka nurkalla. Kun jalka on jo sisällä eikä ovenraossa on helpompi mennä eteenpäin. Kevättä kaikille.
 
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #28 : 26 Huhtikuu 2010, 10:06:57 »

Asoita hieman laajemminkin seuranneena ei voi muuta kuin nostaa hattua aina vaan korkeammalle APU2 paketin läpisaanniin puuhaihmisille ja järjestöille.
Tuon suuntainen rakentamista edistävä säännöstömuutos on poikkeuksellista tämän päivän maailmassa. Minä en tiedä  mitään muuta maata, joka antaisi nykyään myönnytyksiä tuohon suuntaan. Trendi on nimenomaan päinvastainen.
Ilmeisesti tuo asiassa närästääkin Suomen virkamieskoneistoa, joka on tottunut siihen että ruuvia kiristetään eikä löysätä, joten muutosvastarintaa on. Ja haluttomuutta ymmärtää asiaa, vaan jarrutetaan vielä se mikä voidaan.
tallennettu
kopteri.jusa
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #29 : 29 Huhtikuu 2010, 19:09:15 »

Tänään katsastus, kaksmetriä / ketjunkiristysvaralla 205cm ok! Jarrut ok Virnistää!
Katsastajan kanssa kävin keskusteluita neljästi ennen muutoskatsastusta ja pääsimme yhteisymmärrykseen muutoksista. Asiallista katsastustoimintaa.
Vaimentimia ei tällä asemalla voitu mitata kun ei ollut laitetta jolla katsovat puolivälin kierrosluvun alueesta / mopossa ei kierroslukumittaria.

Äänet lähden mittauttamaan Loimaan Db-päivillä 8.5.2010. Jos ovat ihan metsässä niin täytyy ehkä vaihtaa vaimentimet tai tehdä niille jotain  Pyörittää silmiään.

Turhaa hermoilua ennen katsastusta, Iso kumarrus ja kiitos MMAF  Virnistää!

T:Hämeestä





« Viimeksi muokattu: 30 Huhtikuu 2010, 12:19:40 kirjoittanut kopteri.jusa » tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto