oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 11:21:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tarvikerungon käytöstä?  (Luettu 12412 kertaa)
Ta-2
Newbie
*
Viestejä: 5


« : 14 Elokuu 2011, 20:19:04 »

Hei.

Tätä on varmasti väännetty useammalle jo rautalangasta, mutta tökkään vielä hiillosta ja kysäisen varmistukseksi. Haulla löysin jo vastauksia ja lakipykälät on tulostettuna iltalukemiseksi; maalaisen on kuitenkin hyvä saada varmuus ennenkuin upottaa kätensä...

Omistan amerikkalaisvalmisteisen moottoripyörän merkiltään Buell, vuosimalli on 97 ja vekotin alkuperäiskuntoinen poislukien vaimennin. Alkuperäinen runko on teräsputkirunko kehtomuodossa. Nyt pikkaisen streetfighter menoon kyllästyneenä haaveena olisi saada tuosta rakennettua menevä bobberi.

Pauchgo tekee Sportsteriin käypäsiä jäykkiä tarvikerunkoja ja tuo vanhempi buellin konehan ei ulkoisesti Sportin koneesta poikea. Joten vaihdostyö ei "kovin" kummoinen ole.

Voinko siis vaihtaa kyseisen jäykän perusrungon Buellin jousitetun rungon tilalle ja saada vekottimeen tässä valtakunnassa jonain kauniina päivänä laillisesti tieliikenteeseen? Erityistä huomioitavaa ja kompastukiviä?

-T
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 15 Elokuu 2011, 07:57:06 »

Voit vaihtaa rungon. Prossia menee 36 kappaletta kun jousiperäinen runko vaihtuu jäykkään.
tallennettu

Ta-2
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #2 : 15 Elokuu 2011, 10:26:31 »

Ok, täytyy laskea paljonko muihin muutoksiin prosentteja uppoaa. Ilmeisesti runkovaihdoksessa vanhan rungon tunniste täytyy meistää vaihdokkiin?
tallennettu
Ta-2
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #3 : 16 Elokuu 2011, 18:20:12 »

Palatakseni tuohon runkoasiaan;

Mikäli voin säilyttää osan alkuperäisestä rungosta ja muuttaa rungon mieleisekseni sitä kautta, niin selviänkö vain 8% muutoksella (haarukka 4% + jousitus 4%). Vai katsotaanko tuota muutosta sen mukaan, miten merkittävästi runko on alkuperäisestä muuttunut ja lisätään prosentteja sen mukaan. Aina tietysti koko rakennusprosessi helpottuu, mikäli prosentteja rungosta säästän.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 16 Elokuu 2011, 20:36:47 »

Ihan yksiselitteistä vastausta runkomuutosten prosenttimenetyksiin ei ole olemassa. Jäykkäperäiseksi sahaaminen on selvää: siitä menee 8 pinnaa. (Tosin joskus käytetään alkuperäiset akselin kiinnikkeet, niistä saa taas pari pinnaa "hyvää".) Muiden runkomuutosten osalta prosenttiasiat riippuvat siitä, mitä tekee.

Buellin runko on sitten kromimolybdeeniseosta. Hitsaaminen edellyttää oikean lisäaineen ja jälkikäsittelyn.
tallennettu

Ta-2
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #5 : 16 Elokuu 2011, 21:04:14 »

Buellin runko on sitten kromimolybdeeniseosta. Hitsaaminen edellyttää oikean lisäaineen ja jälkikäsittelyn.

Tätä osasinkin epäillä, joten muokkaaminen on itselle hieman haastavampaan. Muutama osanen täytynee vanhasta rungosta ainakin käyttää tarvikerunkoa käytettäessä (ei kriittisiä rakenteita). Millaista seosta tuo Bulun runko onkaan, on mahdoton minun tietää ja varmasti katsastusmiehenkin. Nuorrutusterästä voi kuitenkin, tietääkseni, liittää ns. normiteräkseen hitsaamalla.

No parhaassa tapauksessa pääsen rungon suhteen pienillä prosenteilla pahimmassa (todennäköisimmässä) prossia paukkuu se 36%.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 17 Elokuu 2011, 21:15:05 »

Samantapaista projektia itselläni suunnitteilla. Noita Buellin putkirunkoja kun sattuu nurkissa lojumaan parikin kappaletta niin niitä on tullut tutkittua. Onpa yhden rungon pätkä käynyt testattavanakin ja siitä T-Bone tiesi kertoa sen sisältävän kromimolybdeenia.

Mutta sellaisen käyttäminen bobberprojektissa on kyllä aika rohkea ajatus. Lähdetään ensin siitä että Buellin moottorihan on kumiripustettu, tämä asettaa rungolle tavallista suurempia vaatimuksia lujuuden suhteen. Moottori olisikin syytä kiinnittää kiinteästi runkoon jos sitä muokataan rajusti. Toiseksi runkohan koostuu pääasiassa moottorin yläpuolisesta kehikosta joka kulkee kyykkymalliin moottorin ympärillä. Siitä jos lähtee bobberia tekemään niin joko a) tulee tosi erikoinen laite tai b) alkuperäisestä rungosta ei jää kuin ohjauslaakeriputki ja numero.

Jälkimmäisessä tapauksessa on vaikea kuvitella että katsuri juurikaan prossia heltyisi antamaan.

Jos lähdet rungonvaihtolinjalle niin käytännössä se tarkoittaa matalan raaseripopperin tekemistä. Joudut nimittäin pakosti käyttämään Buellin alkuperäisen keulan sekä vanteet. Muuten ei yksinkertaisesti prossat riitä. Tai sitten ollaan taas a-vaihtoehdossa eikä sellaista härveliä katso sokea reettakaan. Mutta itse näkisin että kokonaan uuden rungon tekeminen/ostaminen on järkevin vaihtoehto. Ihan vinkkinä, Hollantilainen L&L Choppers tekee asiallisia sportin runkoja.
tallennettu
JiiVee
Uutislähteet
*****
Viestejä: 73


« Vastaus #7 : 19 Elokuu 2011, 13:51:41 »

Ohi aiheen, mutta eesiläisen tuttavani/hänen firmansa näkemys Buellista
http://www.tmchoppers.ee/id/4/?gid=47
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto