oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 10:07:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Toinen jarrulevy vanhaan etunapaan  (Luettu 29548 kertaa)
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #15 : 05 Lokakuu 2011, 22:48:03 »

Gyrotyyppisen hyrrävoiman epävakaaseen tilaan saattaminen tapahtuu siten että hidastat kappaleen toista sivua.
Voiman ei tarvitse olla suuri kun itse pyörivä kappale muuttaa suuntaa. Muistettava on että pyörässä on navassa molemmilla sivuilla laakerointi. Näissä on myös väljys. Eli pieni heilahdus kertautuu akselilla sivuttaissuunaiseksi voimaksi.
Leveä teleskooppikeula on yleinen pitkäkeulissa. Ilmiö toistuu myös lyhyissä keulissakin. Js tunteen haluaa tuntea käsissään niin kapea ohjaustanko ja koettamaan. 
Myös springeri-keula vippaa levyn puolelle. Springerit on kapeampia joten sitä ei niin helposti huomaa. 
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #16 : 05 Lokakuu 2011, 22:55:12 »

niin, asiaa voi jokainen kokeilla omalla vastuullaan siten että ottaa fillarin renkaan ja pitää akselista kiinni molemmin puolin. Kaveri pyöräyttää renkaan pyörimään suht kovaan pyörimisnopeuteen. Kaveri koskettaa toselta puolelta rengasta vannetta sormella tai hidastaa vaikka kevyesti toisen puolen pinnoista. Mitä leveämpi vanne on, sitä voimakkaammin tuntuu sivulle kampeaminen.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #17 : 06 Lokakuu 2011, 00:14:13 »

Kinaaminen on kivaa.

Näissä ihmelaitteissa missä ongelmia on monia kohtia joista tulee klappia ja liikettä. Piirsin kuvan ilman mummorautaa.

Yksinkertaisimmille voisi piirtää kaksi kuvaa koska itseasiassa se iskarin liukuosa tuo aika monta liikettä putkille, erikseen ja yhdessä. Ne kuvat olisivat alasysteemistä alaputkien ja etuakselin kanssa (ns. "U") ja yläsysteemi liukuputkineen ja kolmiopaloineen. Mutta en jaksanut.

T-kappaleet liikkuvat ohjausakselilla erikseen. Niitä ei siis ole japaninkoneissa (ne muutamat 70- ja 80-luvun japsit joiden kanssa olen pelannut) tai ameriikanlaitteissa mekaanisesti kytketty ohjausakselista yhteen kuten esim Italian pyörissä. Se t-kappaleen otinpinta siihen liukuputkeen on pieni, varsinkin pidemmällä keulalla saa hiukankin löysällä olevat t-kappaleet 'epäsynkkaan' niin, että ohjausakseli ei tahdo sopia paikalleen ennen putkien mäiskintää samansuuntaisiksi.

Törmäsin tähän ylläolevaan hienonhienoon keulaputkien erisuuntaisuuteen t-kappaleiden surkean laadun takia ensimmäisen kerran joskus 80-luvulla, kun  vaihdoin GR Suzukin etustefoja. Kyseisessä pyörässähän ne putket taisi olla kromattua bambua?

Iskareiden liukuputki pyörii siinä alaputkessa. Vaikka t-kappaleet olisi lukittu jäykäksi rakenteeksi toisiinsa taipuvat liukuputket aina, ja yleensä eri tahdissa. Tämän takia kulmikas liukuputki itseasiassa toimisi tässä paremmin.

Etuakseli on kaikissa tapaamissani keularakenteissa ollut pyöreä. Keulaputket pääsevät kävelemään tämän akselin ympäri, ja pidemmillä la lepruimmilla keulaputkilla tämän kävelyn huomaa.

Mummoraudalla estetään ylempänä esitetty alaputkien keskinäinen pyörähtäminen sekä eriaikainen liike, se tukee etuakselia ja tekee alarakeneesta neliön, sen "U":n sijaan.

On siinä pari muutakin liikkuvaa ja joustavaa osaa, värähtelyistä puhumattakaan. Jätetään jotain väittelylle.

Ajotilanteessa kaikki ylläolevat tapahtuvat tietty samaan aikaan, ja samalla myös eturengas vääntää tien epätasaisuuksissa koko systeemiä johonkin.

Kohta piirrän kuvan animaatioiden kanssa. Tulisi sekin sitten opeteltua (animointi, siis).


* Keula01.png (81.24 kilotavua, 586x675 - tarkasteltu 1256 kertaa.)

* Keula02.png (46.53 kilotavua, 555x647 - tarkasteltu 1692 kertaa.)

* Keula03.png (43.95 kilotavua, 539x404 - tarkasteltu 1606 kertaa.)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #18 : 06 Lokakuu 2011, 21:04:38 »

Taisin avata Pandoran lippaan tai jonkin runsaudensarven aamulla kun Guzzikeskustelussa mennään jo viidennellä sivulla tämän aiheen suhteen. Siellä on muutama hyvä pointti heitetty. Piirroksia ja pienoismalleja on rakenneltu ja käyty tallissa tekemässä käytännön kokeita. Mielenkiintoista...

Linkitän ristiin.

http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3137.0

mm

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #19 : 06 Lokakuu 2011, 21:31:02 »

 Virnistää Hymyilee leveästi Virnistää Hymyilee leveästi

Kiintoisaa keskustelua tosiaan...

Kiertymisen teoreettista syytä voivat toki kiinnostuneet päissään pähkäillä. N kpl jarrutestejä tehneenä tiedän varmasti sanoa, että ilmiö on todellinen. Käytännön ratkaisuja ongelmaan ovat tuplalevyt ja mummorauta. Tarpeeksi pitkässä keulassa sitä mummorautaa tarvitaan myös kaarreajon takia.
tallennettu

motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #20 : 06 Lokakuu 2011, 22:11:33 »

Bemarin omistajien sanotaan olevan insinöörejä hyvin pitkälti, lievätkö enemmän teoreetikoita kuitenkin. Guzziporukassa ei montaa insinööriä liene mutta teoreetikkoja senkin edestä ja muutama käytännön pellepeloton. Nähtävästi. Uusi piirre porukassa.
Tässä kävi taas vanhanaikaisesti: Tieto lisää tuskaa. Ehkä tuosta tuskasta nousee muutama rakentelija esiin kuin vainaja suosta kunhan on käyty läpi vielä pari muuta teoreettista mp:n erityispiirrettä.

mm
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #21 : 10 Lokakuu 2011, 16:59:01 »

Kohta piirrän kuvan animaatioiden kanssa. Tulisi sekin sitten opeteltua (animointi, siis).

Animaatio:
Ohjausgeometrian muutos yksipuoleisella jarrulevyllä

ja selitykset: http://luupilotti.blogspot.com/2011/10/keulan-taipumus-venkuiluun-ilman.html
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto