Juge
Jr. Member
Viestejä: 16
|
|
« : 06 Syyskuu 2010, 23:21:21 » |
|
Sain laitettua pyörääni AME:n 14 asteen sarjan kahdeksan tuumaa ylipitkillä putkilla ja hyvältä näyttää ja tuntuu Mutta nälkä kasvaa syödessä ja kyselisinkin että onko olemassa CE-hyväksyttyjä perän madallussarjoja? Pyörä on Yamaha Drag Star 1100 ja vuosimalli 2000. Olen yrittänyt kysellä liikkeistä ja googletella mutta ei ole tullut vastaan. Ja leimaa varten hyväksynnän ilmeisesti kuitenkin tarvitsee (ainakin konttorin mukaan).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #1 : 07 Syyskuu 2010, 07:32:32 » |
|
Vaihda konttoria... Ei mokomat rautapalaset mitään hyväksyntiä tarvitse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juge
Jr. Member
Viestejä: 16
|
|
« Vastaus #2 : 07 Syyskuu 2010, 10:24:26 » |
|
Eli ei löydy CE-hyväksyttyjä paloja mistään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #3 : 07 Syyskuu 2010, 11:08:38 » |
|
CE-merkintä tarkoittaa, että valmistaja vakuuttaa tuotteen täyttävän sitä koskevat direktiiveissä säädetyt vaatimukset. Koska moottoripyörän keulaa ja T-kappaleita ei koske suoraan yksikään direktiivi, ei CE-merkittyjä keulaa tai T-kappaleita voi olla olemassakaan.
Vaihda konttoria...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #4 : 07 Syyskuu 2010, 11:48:52 » |
|
Itse asiassa nyt kun tarkemmin asiaa ajattelee niin eihän tuollaiset irtopalat edes vaadi muutoskatsastusta, nehän rinnastetaan iskareiden vaihtoon...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #5 : 07 Syyskuu 2010, 12:11:10 » |
|
Nyt kun vielä tarkemmin ajattelee niin eihän tässä edes puhuttu mistään irtopaloista vaan ainoastaan perän madalluksesta ... Yhtä kaikki, ei vaadi muutoskatsastusta kun mikään otteeseen kirjatuista mitoista ei muutu eikä runkoa muuteta. Kannattaa lukea tämä artikkeli muutoskatsastamisesta: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juge
Jr. Member
Viestejä: 16
|
|
« Vastaus #6 : 07 Syyskuu 2010, 13:10:13 » |
|
Eikö CE-merkintä tarkoita sitä että ne on testattu? En tiedä näistä paljoakaan mutta näin olen käsittänyt. En ole ihan varma mitä eri merkinnät tarkottaa ja miten ne rinnastuu mutta AME:n sarjan selvitin ennen kun asensin katsastuskonttorin kanssa että se olisi hyväksytty. Sillä on ainakin TUV-sertifikaatti. Tuota linkkiä olen lueskellut ja seuraavan lauseen mukaan olen kuvitellut että pitää katsastaa:
"Esimerkkisi iskarit saa siis vaihtaa alkuperäistä vastaaviin ja samaan malliin tarkoitetuiksi ilman muutoskatsastusta. Sensijaan jos samalla esimerkiksi akseliväli muuttuu tai maavara putoaa täytyy ajoneuvo muutoskatsastaa (ks. alla)."
Käsitän lauseen niin että iskarien pitää olla samanlaiset kuin alkuperäisten (ei siis lyhyemmät) ja lisäksi toisessa lauseessa puhutaan että jos maavara putoaa niin pitää katsastaa. Olenko ymmärtänyt tekstin väärin? Ja edeltävässä lauseessa puhuttiin rungon lisäksi myös pyöräntuentalaitteista... mitä niihin kuuluu?
Mihinköhän konttoriin sitä pitäisi pääkaupunkiseudulla sitten mennä? Pariin olen soitellut ja samantyylisiä puheita kuullut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #7 : 07 Syyskuu 2010, 13:29:08 » |
|
Kuten T-Bone sanoi, CE-merkintä viittaa ainoastaan ko. laitetta koskevaan direktiiviin ja CE-vaatimustenmukaisuusvakuutuksella valmistaja ainoastaan vakuuttaa valmistaneensa tuotteen ko. direktiivin vaatimusten mukaisesti. TUV on sitten taas virallinen testauslaitos jonka allekirjoittama paperi taas osoittaa että tuote todella täyttää sille asetetut vaatimukset.
Jos haluaa pilkulleen täyttää lain kirjaimen niin voihan ne iskaritkin käydä konttorilla merkkauttamassa. Ja tottakai inssi vaatii hyväksyttyjä osia koska ei itsekään tiedä mitä oikeasti pitää olla - ja kun asiakas soittaa kysyen "pitääkö olla hyväksytyt" niin siitä pääsee helpoimmalla eroon sanomalla "pitää". Näin ei ainakaan paljasteta omaa tietämättömyyttään ja jos poka tulee myöhemmin konttorille lappujen kanssa niin se on pienempi moka kuin se että olisi sanonut että ei tarvi muutokseen johon paperit tosiaan tarvitaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #8 : 07 Syyskuu 2010, 13:36:45 » |
|
Silmän käteen otettuani havaitsin, että kysehän oli tosiaan madallussarjasta takahudlariin...
Mutta sama pätee tähänkin: CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä, että tuote täyttää direktiivien vaatimukset. Myöskään takaiskareihin ei sovellu suoraan yksikään direktiivi, joten CE-merkittyjä osia ei voi olla olemassa.
TÜV on eri juttu. Se perustuu Horstlandian kansalliseen lainsäädäntöön, joka edellyttää jokseenkin kaikkien muutososien olevan TÜV-hyväksyttyjä.
TÜV ei kuitenkaan liity iskareiden vaihtoon mitenkään, nimittäin Suomessa tällaisia vaatimuksia ei ole, vaan asiasta säädetään ns. kopterilaissa, jonka mukaan jousitusta saa muuttaa. Jos akseliväli tai maavara tällöin muuttuu, pitää vekotin lain mukaan näyttää konttorilla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juge
Jr. Member
Viestejä: 16
|
|
« Vastaus #9 : 09 Syyskuu 2010, 11:04:05 » |
|
Kiitos teille kovasti asian selventämisestä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kuvaja
|
|
« Vastaus #10 : 09 Syyskuu 2010, 20:22:42 » |
|
TÜV ei kuitenkaan liity iskareiden vaihtoon mitenkään, nimittäin Suomessa tällaisia vaatimuksia ei ole, vaan asiasta säädetään ns. kopterilaissa, jonka mukaan jousitusta saa muuttaa. Jos akseliväli tai maavara tällöin muuttuu, pitää vekotin lain mukaan näyttää konttorilla...
Ihan vain mielenkiinnosta, pitääkö tuosta "näyttämisestä" olla mustaa valkoisella (vai olikos se vihreällä...)? Itselläni on jo jonkin verran listattuna noita vaihdettuja osia. Aattelin vain, että tuleeko tilan loppuessa paperista vain lisää liitteitä, vai vain merkintä prosenteista ja perään "mm. seuraavat" ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #11 : 10 Syyskuu 2010, 08:50:37 » |
|
^Hyvä kysymys. Maavaraa kun ei näy ainakaan otteella. Jos iskarit vaihtuvat, niistä pitäisi ottaa prossat. Niistäkään ei kuitenkaan nykyisillä otteilla näy kuin %-luku.
Kuten sanoin, lain mukaan konttorilla pitäisi kuitenkin käydä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juise
Jr. Member
Viestejä: 12
|
|
« Vastaus #12 : 06 Tammikuu 2012, 14:30:51 » |
|
Tervehdys!
Tässä tulevana moporakentelijana katselin tarvitsemiani osia Drag Star classicin madallukseen ja ainoat löytyivät ameriikan maalta (madallus osat eteen)
Tähän aiheeseen koskien heräsi itsellenikin kysymys että kun näissä osissa tuskin on mitään virallisia hyväksyntäpapereita ainakaan eu alueelle, ja koska kyse on madaltamisesta -> akseliväli lyhenee -> muutoskatsastukseen mars.
Mutta tarvitseeko näihin palikoihin siis olla mitään papereita vai selviääkö sillä että katsuri toteaa tapahtuneen ja rahastaa sen mukaan?
itse jouset eteen ja taakse sekä takapään madallussosat löytyy ihan euroopasta, joten niiden kanssa tullee paperit mukana.
Kiitoksia vastauksista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #13 : 08 Tammikuu 2012, 00:58:44 » |
|
Ei edelleenkään tarvitse. Ei sitä konttoria kiinnosta kuin muuttuneet mitat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juise
Jr. Member
Viestejä: 12
|
|
« Vastaus #14 : 08 Tammikuu 2012, 19:22:56 » |
|
Ei edelleenkään tarvitse. Ei sitä konttoria kiinnosta kuin muuttuneet mitat.
Sen siitä saa kun puusilmänä lukee näitä kiimoissaan tulevasta moposta.. Eli jotenkin tässä pykäläviidakkoa selatessani oli jäänyt takaraivoon vaikuttamaan tuo autopuolella vaadittava tüv paperi madallusjousien kohdalla..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|