oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 02:06:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hyväksyttyjä madallussarjoja?  (Luettu 29407 kertaa)
Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« : 06 Syyskuu 2010, 23:21:21 »

Sain laitettua pyörääni AME:n 14 asteen sarjan kahdeksan tuumaa ylipitkillä putkilla ja hyvältä näyttää ja tuntuu Hymyilee Mutta nälkä kasvaa syödessä ja kyselisinkin että onko olemassa CE-hyväksyttyjä perän madallussarjoja? Pyörä on Yamaha Drag Star 1100 ja vuosimalli 2000. Olen yrittänyt kysellä liikkeistä ja googletella mutta ei ole tullut vastaan. Ja leimaa varten hyväksynnän ilmeisesti kuitenkin tarvitsee (ainakin konttorin mukaan).


* Mobile Photo 30.8.2010 19.48.10.jpg (298.55 kilotavua, 1600x1200 - tarkasteltu 2697 kertaa.)
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 07 Syyskuu 2010, 07:32:32 »

Vaihda konttoria... Ei mokomat rautapalaset mitään hyväksyntiä tarvitse.
tallennettu
Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #2 : 07 Syyskuu 2010, 10:24:26 »

Eli ei löydy CE-hyväksyttyjä paloja mistään?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 07 Syyskuu 2010, 11:08:38 »

CE-merkintä tarkoittaa, että valmistaja vakuuttaa tuotteen täyttävän sitä koskevat direktiiveissä säädetyt vaatimukset. Koska moottoripyörän keulaa ja T-kappaleita ei koske suoraan yksikään direktiivi, ei CE-merkittyjä keulaa tai T-kappaleita voi olla olemassakaan.

Vaihda konttoria...
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 07 Syyskuu 2010, 11:48:52 »

Itse asiassa nyt kun tarkemmin asiaa ajattelee niin eihän tuollaiset irtopalat edes vaadi muutoskatsastusta, nehän rinnastetaan iskareiden vaihtoon...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 07 Syyskuu 2010, 12:11:10 »

Nyt kun vielä tarkemmin ajattelee niin eihän tässä edes puhuttu mistään irtopaloista vaan ainoastaan perän madalluksesta Virnistää... Yhtä kaikki, ei vaadi muutoskatsastusta kun mikään otteeseen kirjatuista mitoista ei muutu eikä runkoa muuteta. Kannattaa lukea tämä artikkeli muutoskatsastamisesta: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0
tallennettu
Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #6 : 07 Syyskuu 2010, 13:10:13 »

Eikö CE-merkintä tarkoita sitä että ne on testattu? En tiedä näistä paljoakaan mutta näin olen käsittänyt. En ole ihan varma mitä eri merkinnät tarkottaa ja miten ne rinnastuu mutta AME:n sarjan selvitin ennen kun asensin katsastuskonttorin kanssa että se olisi hyväksytty. Sillä on ainakin TUV-sertifikaatti. Tuota linkkiä olen lueskellut ja seuraavan lauseen mukaan olen kuvitellut että pitää katsastaa:

"Esimerkkisi iskarit saa siis vaihtaa alkuperäistä vastaaviin ja samaan malliin tarkoitetuiksi ilman muutoskatsastusta. Sensijaan jos samalla esimerkiksi akseliväli muuttuu tai maavara putoaa täytyy ajoneuvo muutoskatsastaa (ks. alla)."

Käsitän lauseen niin että iskarien pitää olla samanlaiset kuin alkuperäisten (ei siis lyhyemmät) ja lisäksi toisessa lauseessa puhutaan että jos maavara putoaa niin pitää katsastaa. Olenko ymmärtänyt tekstin väärin? Ja edeltävässä lauseessa puhuttiin rungon lisäksi myös pyöräntuentalaitteista... mitä niihin kuuluu?

Mihinköhän konttoriin sitä pitäisi pääkaupunkiseudulla sitten mennä? Pariin olen soitellut ja samantyylisiä puheita kuullut.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 07 Syyskuu 2010, 13:29:08 »

Kuten T-Bone sanoi, CE-merkintä viittaa ainoastaan ko. laitetta koskevaan direktiiviin ja CE-vaatimustenmukaisuusvakuutuksella valmistaja ainoastaan vakuuttaa valmistaneensa tuotteen ko. direktiivin vaatimusten mukaisesti. TUV on sitten taas virallinen testauslaitos jonka allekirjoittama paperi taas osoittaa että tuote todella täyttää sille asetetut vaatimukset.

Jos haluaa pilkulleen täyttää lain kirjaimen niin voihan ne iskaritkin käydä konttorilla merkkauttamassa. Ja tottakai inssi vaatii hyväksyttyjä osia koska ei itsekään tiedä mitä oikeasti pitää olla - ja kun asiakas soittaa kysyen "pitääkö olla hyväksytyt" niin siitä pääsee helpoimmalla eroon sanomalla "pitää". Näin ei ainakaan paljasteta omaa tietämättömyyttään ja jos poka tulee myöhemmin konttorille lappujen kanssa niin se on pienempi moka kuin se että olisi sanonut että ei tarvi muutokseen johon paperit tosiaan tarvitaan.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 07 Syyskuu 2010, 13:36:45 »

Silmän käteen otettuani havaitsin, että kysehän oli tosiaan madallussarjasta takahudlariin...

Mutta sama pätee tähänkin: CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä, että tuote täyttää direktiivien vaatimukset. Myöskään takaiskareihin ei sovellu suoraan yksikään direktiivi, joten CE-merkittyjä osia ei voi olla olemassa.

TÜV on eri juttu. Se perustuu Horstlandian kansalliseen lainsäädäntöön, joka edellyttää jokseenkin kaikkien muutososien olevan TÜV-hyväksyttyjä.

TÜV ei kuitenkaan liity iskareiden vaihtoon mitenkään, nimittäin Suomessa tällaisia vaatimuksia ei ole, vaan asiasta säädetään ns. kopterilaissa, jonka mukaan jousitusta saa muuttaa. Jos akseliväli tai maavara tällöin muuttuu, pitää vekotin lain mukaan näyttää konttorilla...
tallennettu

Juge
Jr. Member
**
Viestejä: 16


« Vastaus #9 : 09 Syyskuu 2010, 11:04:05 »

Kiitos teille kovasti asian selventämisestä Hymyilee
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #10 : 09 Syyskuu 2010, 20:22:42 »

TÜV ei kuitenkaan liity iskareiden vaihtoon mitenkään, nimittäin Suomessa tällaisia vaatimuksia ei ole, vaan asiasta säädetään ns. kopterilaissa, jonka mukaan jousitusta saa muuttaa. Jos akseliväli tai maavara tällöin muuttuu, pitää vekotin lain mukaan näyttää konttorilla...

Ihan vain mielenkiinnosta, pitääkö tuosta "näyttämisestä" olla mustaa valkoisella (vai olikos se vihreällä...)?
Itselläni on jo jonkin verran listattuna noita vaihdettuja osia. Aattelin vain, että tuleeko tilan loppuessa paperista vain lisää liitteitä, vai vain merkintä prosenteista ja perään "mm. seuraavat" ?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 10 Syyskuu 2010, 08:50:37 »

^Hyvä kysymys. Maavaraa kun ei näy ainakaan otteella. Jos iskarit vaihtuvat, niistä pitäisi ottaa prossat. Niistäkään ei kuitenkaan nykyisillä otteilla näy kuin %-luku.

Kuten sanoin, lain mukaan konttorilla pitäisi kuitenkin käydä...
tallennettu

Juise
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #12 : 06 Tammikuu 2012, 14:30:51 »

Tervehdys!

Tässä tulevana moporakentelijana katselin tarvitsemiani osia Drag Star classicin madallukseen ja ainoat löytyivät ameriikan maalta (madallus osat eteen)

Tähän aiheeseen koskien heräsi itsellenikin kysymys että kun näissä osissa tuskin on mitään virallisia hyväksyntäpapereita ainakaan eu alueelle, ja koska kyse on madaltamisesta -> akseliväli lyhenee -> muutoskatsastukseen mars.

Mutta tarvitseeko näihin palikoihin siis olla mitään papereita vai selviääkö sillä että katsuri toteaa tapahtuneen ja rahastaa sen mukaan?

itse jouset eteen ja taakse sekä takapään madallussosat löytyy ihan euroopasta, joten niiden kanssa tullee paperit mukana.

Kiitoksia vastauksista.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 08 Tammikuu 2012, 00:58:44 »

Ei edelleenkään tarvitse. Ei sitä konttoria kiinnosta kuin muuttuneet mitat.
tallennettu
Juise
Jr. Member
**
Viestejä: 12


« Vastaus #14 : 08 Tammikuu 2012, 19:22:56 »

Ei edelleenkään tarvitse. Ei sitä konttoria kiinnosta kuin muuttuneet mitat.

Sen siitä saa kun puusilmänä lukee näitä kiimoissaan tulevasta moposta.. Eli jotenkin tässä pykäläviidakkoa selatessani oli jäänyt takaraivoon vaikuttamaan tuo autopuolella vaadittava tüv paperi madallusjousien kohdalla..
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto