oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 12:19:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Muutosprosenteista virallista paperia?  (Luettu 18137 kertaa)
BeNA
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 05 Kesäkuu 2007, 13:28:28 »

Edessä muutoskatsastus ja pyörässä MMAF:n exeltaulukolla laskettuna 48% muutoksia.
Ite muistelin jotta olis 36% max muutos%, mutta ilmeisesti muuttunut 1.1.2007??
Kyselin valmiiksi katsastuksesta paikalliselta katastajalta noista muutoksista ja se tarkisti jostain ne ja ilmoitti tuon 36% (muistaakseni), tästä on pari kk, mutta kuitenkin tänä vuonna. Päteekö samat %:t myös autopuolella, koska mielestäni katsastusmies vertasi juurikin auton muutoskatsastukseen??

Onko tästä "prosenttilaista" jossain oikein virallista printtiä, jota voisi vilauttaa katsastusmiehelle (jos ei vieläkään tietoinen asiasta)??

Yritin etsiä näiltä sivuilta, mutta epäonnistuin Itkee

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 05 Kesäkuu 2007, 14:06:23 »

Autoille on omat prosenttitaulukkonsa, niitä ei voi soveltaa prätkille. Luitko jo artikkelin "Milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa?"?? Tuosta artikkelista lainattua:
Lainaus käyttäjältä: milloin mp pitää muutoskatsastaa
Vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöön otetun ajoneuvon osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Vähäisiksi muutoksiksi, jotka eivät edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin kulutusosien vaihtaminen tämän prosenttiluvun jo ylityttyä.

Prosenttipykälät ihan oikeassa muodossa: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258 ...huomaa myös ym. artikkelin lopusta pykälälinkit, muutoskatsastamisesta säädetään yllättävän monessa paikassa.
« Viimeksi muokattu: 05 Kesäkuu 2007, 14:19:55 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
BeNA
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #2 : 05 Kesäkuu 2007, 14:26:51 »

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Mainitsemasi juttu jo luettu hätäsesti, mutta ite en sieltä nuita prosentteja löytäny?
Finlexin linkeistä löytyivät kiitos. Aiemmin sieltä yritin löytää mutta ei tahtonu pykälähelevetistä pistää silmään ihan nuot prosentit. Pitää printata ja esittää katsastusmiehelle hetken koitettua.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 05 Kesäkuu 2007, 15:12:23 »

Aikaisemmin kanta-ajoneuvon tarkastuksen rajana oli 35 %. Lisäksi oli eri rajoja ulkomailta tuotujen muuttamiseksi. Kanta-ajoneuvon tarkastus ja muut prosenttirajat poistuivat, nykyään muutoskatsastuksessa hyväksytään enintään 49,9 % muutetut. Tämä koskee myös autoja, joten katsastusmies ei ole ihan ajan tasalla. AKE on tiedottanut katsastusasemia muuttuneista säädöksistä; jos siellä ei osata suoraan lakia lukea, niin käske lukea AKE:n viimeisimmät tiedotteet.
tallennettu

JanneK
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #4 : 08 Kesäkuu 2007, 08:02:11 »

Tuolla lainauksessa sanottiin, että "Vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöön otetun ajoneuvon osista 25 prosenttia" jne...
Mitenkäs tuo sitten menee ennen vuotta 60 käytöönotetuille?
Onko niillä joku muu raja vai eikö tarvitse muutoskatsastaa ollenkaan?
Kai niitä vanhempiakin koskee kuitenkin se 50%:n kova raja?

Olen kova poika kyselemään  Hymyilee

-JanneK


tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 08 Kesäkuu 2007, 08:24:57 »

Jonkun stetsonista tuo vuosimalliraja on aikanaan nykäisty. Se tarkoittaa, että pelkästään prossien takia tuota vanhempaa vekotinta ei tartte muutoskatsastaa ennen kuin 50 % menee rikki (jolloin ei oikeastaan enää konttorille kannata muutenkaan mennä... Virnistää). Mutta jos tehdään muutoksia, jotka teknisten määräysten mukaan pitää muutoskatsastaa (esim. haarukan ja pyörien vaihtaminen), kannattaa prossat merkkauttaa otteeseen samalla kertaa.
tallennettu

smuige
Jr. Member
**
Viestejä: 25


WWW
« Vastaus #6 : 08 Kesäkuu 2007, 09:59:49 »

Eikös aikaisemmin ollut käytäntö, että vaihdetut osat "kuoleentuivat" eli muuttuivat kanta-ajoneuvon osiksi määrätyn vuosimäärän kuluttua (5 vai 7 vuotta)Huh

Milloin tämä oli voimassa? Tai milloin sen voimassaolo loppui?
tallennettu

Keep on Rockin'
Walkka MC vuodesta 1986
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 08 Kesäkuu 2007, 10:17:16 »

...Milloin tämä oli voimassa? Tai milloin sen voimassaolo loppui?

Kuoleentumisperiaate poistui jo 80-luvulla. Se jätti liikaa porsaanreikiä veronkiertoa varten, mersuihinhan tehtiin paljon korinvaihtoja niin että hienolla kupeekorisella autolla ajettiin savuttavan taksidieselin voimin kunnes aika tuli täyteen ja tallin nurkassa odottanut kupeen oma kone nostettiin takaisin moottoritilaan.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #8 : 11 Kesäkuu 2007, 08:55:10 »

Jonkun stetsonista tuo vuosimalliraja on aikanaan nykäisty. Se tarkoittaa, että pelkästään prossien takia tuota vanhempaa vekotinta ei tartte muutoskatsastaa ennen kuin 50 % menee rikki (jolloin ei oikeastaan enää konttorille kannata muutenkaan mennä... Virnistää). Mutta jos tehdään muutoksia, jotka teknisten määräysten mukaan pitää muutoskatsastaa (esim. haarukan ja pyörien vaihtaminen), kannattaa prossat merkkauttaa otteeseen samalla kertaa.

Eli kun mulla on vm 1952 suomipyörä johon on laitettu hiukan pidemmät etuputket ja autonnakki taakse, ja papereissa on nakki merkattuna. Muuten tyhjää. Alles guut? Saa ajaa kehä kolmosen sisäpuolella? Tosin keulan palautan lähes alkuperäiseen pituuteen. Mites jos laitan esim springer keulan?Lähes orkkispitusen. Otteessa ei ole merkattuna minkäänlaista akseliväliä. Pitääkö vanhus sillon muutoskatsastaa?

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 11 Kesäkuu 2007, 11:03:26 »

Haarukan ja aksilavälin muutokset täytyy katsastaa, vaikka vehjas olis 1600-luvulta. Tosin 1952 mallisessa ei pitäis tulla kovasti onkelmia, kun ei ole paljoa vaatimuksiakaan, mitä pitäis täyttää. Ja samallahan ne prossatkin sinne merkkaa. Pysyy Kaikkonen tyytyväisempänä. Cool
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto