oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 10:54:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Nykyajan sotaratsut  (Luettu 17954 kertaa)
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« : 21 Kesäkuu 2007, 08:52:20 »

Ei löytynyt kuvia (hätäisellä etsinnällä) HBS:n fightereista, jotta olisin voinut demonstroida pointtiani kuvin, mutta varmaan ilmankin suurin osa ymmärtää mitä yritän sanoa. Ja kyse ei ole nyt siitä, että säädöksiä on noudatettava pilkuntarkasti, vaan siitä, että kun "soveltaminen" menee alueelle, jonka seurauksia ei ole selvästikään ymmärretty niitä sovelluksia tehtäessä, niin tiedolle näyttää olevan selkeä kysyntä.

Eli huoleni koskee ulkonevia osia, joista on ihan omat yksityiskohtaiset säädöksensä. Ajoneuvolaki säätää, että "Ajoneuvon rakenne, varusteet ja ulkopuolinen muoto eivät saa aiheuttaa vaaraa".
Moottoripyöriä koskevasta säädöksestä löytyy vielä tarkemmin, miten tämä voidaan tulkita, eli: "minkääntyyppisen ajoneuvon ulkopuolella ei saa olla kärjellisiä, teräviä tai ulostyöntyviä osia, jotka osoittavat ulospäin, tai mitään sellaista muotoa, ulottuvuutta, suunnan tai kovuuden kulmaa, joka lisää ruumiinvammojen riskiä tai niiden vakavuutta kelle tahansa jota ajoneuvo onnettomuustilanteessa tönäisee tai koskettaa."

Eli suomeksi: kaikenlaiset terävät nastat, niitit, seipäät, sapelit tai mitä mielikuvistus tuottaakin eivät kuulu liikenneajoneuvoon, jos yllä mainittu ehto ei täyty. Hirvittää ajatellakin tollaisen koulutietä tarpovan 6-vuotiaan päätä, joka ajattelemattomasta tien ylityksestä vaikka vain kolmenkympin tiellä saa kalloonsa konetuliaseen luotiriviä muituttavat lävistykset. Ne pleksit ja muoviosat on tarkoituksella sellaisia kuin ovat ja pitää muistaa, että se kaveri voi myös maata siinä kadulla, joten vaikka olisi kyse alustasta, niin ainakin itse huolehdin, etten liikenteessä taistele muuta kuin keskipakovoimaa ja tuulta vastaan.

Ja koska pyörässä on oltava joitain osia jotka täytyy tehdä vähän erilailla tarkoituksensa puolesta, niin seuraavia erillisvaatimuksia voidaan soveltaa:

  • Kilvet:
    — reunojen ja kulmien kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm
  • Varret:
    — eivät saa olla pitempiä kuin puolet varren halkaisijasta, jos halkaisija on vähemmän kuin 20 mm
    — varren päiden reunojen kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm, jos varren halkaisija on vähintään 20 mm.
  • Tuulilasin tai tuulisuojan yläreunan kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm tai sen tulee olla päällystetty reunasuojausmateriaalilla
  • Kytkin- ja jarruvipujen päiden on oltava havaittavasti pyöreät ja niiden kaarevuussäteen tulee olla vähintään 7 mm.
    Kyseisten vipujen ulkoreunojen kaarevuussäteen on oltava vähintään 2 mm. Mitat tarkastetaan
    vipujen ollessa vapaa-asennossa.
  • Eturoiskesuojan kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm.
  • Polttoainesäiliön yläpinnalla sijaitsevan täyttökorkin takareuna, johon kuljettaja voi osua törmäyksessä, ei saa kohota ympäröivästä pinnasta enempää kuin 15 mm; liitosten ympäröivään pintaan tulee olla sileitä tai
    havaittavasti pyöreitä. Jos 15 mm:n vaatimusta ei voida toteuttaa, muita varotoimenpiteitä - kuten suojain täyttökaulan takana - tulee tehdä
  • Virta-avaimissa tulee olla suojattu pää. Vaatimus ei koske kokoontaittuvia avaimia tai avaimia, jotka asettuvat pinnan mukaisesti.

Säädöslinkki: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/consleg/1997/L/01997L0024-20060908-fi.pdf
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 21 Kesäkuu 2007, 11:27:16 »

Mites toi:

http://www.choppersinc.com/html/bikes.asp?sale=&bikeID=9&Page=2

Täyttääkö vaatimukset?

 Virnistää
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 21 Kesäkuu 2007, 11:32:02 »

"Scrotum catcher"... Virnistää Virnistää Virnistää

Muutenhan tuo Rautiksen teksti oli aika selvää pässinlihaa mutta saisko tarkennuksen seuraavaan:

Lainaus käyttäjältä: Rautis
Varret:
— eivät saa olla pitempiä kuin puolet varren halkaisijasta, jos halkaisija on vähemmän kuin 20 mm
— varren päiden reunojen kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm, jos varren halkaisija on vähintään 20 mm.

Mitä tarkasti ottaen ovat nämä "varret"?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 21 Kesäkuu 2007, 12:29:38 »


Meinasin kirjoittaa vielä pikatestiksi vinkin miettiä olisiko koristeosa turvallinen asentaa n. 3-4 senttiä (sopivan kiihtyvyyden saavuttamiseksi) istuimen eteen ja jos vastaus on totta maar, niin sen voi laittaa myös pleksiin tmv.. mutta en siis laittanut  Hymyilee leveästi
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #4 : 21 Kesäkuu 2007, 12:57:40 »



Mitä tarkasti ottaen ovat nämä "varret"?


Koska englanninkielisestä versiosta löytyy sana "stem", niin päättelisin (ilman asiaankuuluvaa käytännön koulutusta) tarkoittavan myös ja ehkä mieluummin kiinnikkeiden mutteri ym kantoja. Kun ei toi eka kriteerikään ei sovi oikein mihinkään kättä pidempään, jos halkaisijaltaan max 2 sentin "varsi" ei saa olla senttiä korkeampi. Jos löytyy vielä osia johon halkaisijaltaa yli 2 sentin "varsi" määritelmänä sopii, niin niissä vaatimukset koskee siis vain pään kaarevuutta.

Ja siis em. vaatimukset täyttyy myös, jos niiden materiaalina tai päällysteenä on pehmeä kumi tai muovi, jonka 60 Shore A-kovuus on enintään 60.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #5 : 21 Kesäkuu 2007, 17:46:09 »

"scrotum catcher"...tuosta tulee mieleeni billy lanen lausahdus biker build offissa -tein sen kauniiksi,en turvalliseksi...vielä kun muistaa hänen rakentamansa ensiövedon ketjuilla,jotka mukavasti "söi" lahjetta,tahi takalokari/pakoputki systeemin,niin kelpo pelle peloton on kyseessä...ja jalkaa on hän myös letkutellu paikallisissa diskoteekeissä niin ahkeraan,että juovuspäissään ajoi autolla jonkun hengiltä...mutta lisää kelpo runkoja ja ulokkeita löytyy www.amenmotorcycles.com ...(en osaa linkittää tuota,koska yläasteella pilasin kuuloani huonolla hevillä,tupakoin ja lintsasin atk tunnit)...
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #6 : 21 Kesäkuu 2007, 17:57:44 »

näköjään osasin linkittää...oppia ikä kaikki...
tallennettu
IronHead
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #7 : 21 Kesäkuu 2007, 21:25:26 »

"Eturoiskesuojan kaarevuussäteen tulee olla vähintään 2 mm."
Miten tätä tulkitaan, kun ei ole etulokaria ollenkaan  Virnistää Virnistää
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 27 Kesäkuu 2007, 17:02:44 »

Kyseistä kriteeriä sovelletaan tietysti vain jos on mihin soveltaa. Ja kriteeri (2mm) koskee tietysti eturoiskesuojan REUNAN pyöristystä.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto