oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Syyskuu 2019, 06:07:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Äänenmittausta Liikenteessä (Tuusulan Motarilla 26.8.2011)  (Luettu 68824 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 215


« Vastaus #15 : 30 Elokuu 2011, 13:47:24 »

Sain soiton sunnuntaina että kilvet oli viety Stadissa äänien perusteella, ei sakkoja ja 1/2h aikaa poistua tallille. Oli mitattu suoraan putken päästä joko 106 tai 109 db, raja-arvoksi konstaapeli oli ilmoittanut 99 db. Nyt odottelen muutamaa tarkennusta tapahtuman kulkuun jotta voin kirjoittaa varmasti faktaa asiasta - odotellaan...
tallennettu
TiMu
Uutislähteet
*****
Viestejä: 19



WWW
« Vastaus #16 : 01 Syyskuu 2011, 10:12:05 »

Kolmannes moottoripyöristä liian meluisia
Tiedote. Julkaistu: 01.09.2011 klo 10:29 - Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

http://www.epressi.com/tiedote/autot/kolmannes-moottoripyorista-liian-meluisia
tallennettu
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #17 : 01 Syyskuu 2011, 12:42:35 »

Tuota uutisointia kyllä osasi odottaa.
 
Ainakin yksi virhe tuossa. Sanotaan että mittaus suoritetaan 0,5 m etäisyydellä pakoputken päästä, mutta ei kerrota että 45 asteen kulmassa.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #18 : 02 Syyskuu 2011, 07:23:07 »

Henkseleitä paukutellaan käsivaralta tehdyn harjoituskierroksen perusteella. Pätevää & ammattitaitoista?

Annettu tilastotieto on joko väärä tai tahallaan vääristetty. Siis valhe. On vaikea uskoa, että jos menen tienvarteen ja pysäytän 100 seuraavaa paikalle osuvaa moottoripyörää, että niistä yli puoleen on vaihdettu pakoputki. Epäilisin että varsin suuri osa (yli puolet?) on tyystin vakiokuntoisia ajoneuvoja. Elikkä tarkoittaako uutinen että "mittaukseen" on ohjattu valikoitu osa pyöristä, ja niissä yli puolet on sellaisia, joissa on vaihdettu pakoputki. Lisää tarkkuuttaa viranomaisen riemunmessuun siis, nämä on vaarallisia yleistyksiä, jos ne tehdään väärin! Montako pyörää ajoi tarkistuspisteiden ohi kaiken kaikkiaan, montako tarkastettiin, montako mitattiin? Vai jäikö laskematta? Jos jäi laskematta, se mitätöi ilmoitetut tilastotiedot. Vain epäpätevä johtoporras uskoo tietoihin.

Harrastajajärjestöillä ei ole edunvalvontatyössä varaa tämmöiseen suurpiirteisyyteen. Miksi viranomaisilla taas on?

On mielenkiintoista seurata, että valitaanko toimintapolitiikka tästä eteenpäin ja missä suhteessa vaihtoehtojen "Pyydystä & Rankaise" vai "Vaikuta Valistamalla" välille. Suomalainen traditio valitettavasti puoltaa ensimmäistä vaihtoehtoa ainoana toimintamallina. Osapuoliorganisaatiot ovat laistaneet tiedonjakelun todella lahjakkaasti jättäen sen harrastajajärjestöjen, toveriavun ja itsenäisen pään raapimisen kontolle. Näinkö sen pitää olla? Ja vielä kerran, ollaanko ylipäätään oikeasti merkittävän asian äärellä?

Juupe
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #19 : 02 Syyskuu 2011, 08:17:15 »

Juupe, You'r My Man!

Pitää todellakin nähdä pinnan alle ja lukea rivien välistä mitkä todelliset tarkoitusperät ovat. Sulla on se kyky. Aikoinaan kun näihin asioihin itse sekoilin Smoton hallinnossa luulin olevani varsinainen salaliittoteoreetikko ja näin mörköjä joka mutkassa ja pää harmaantui. Jälkeen päin on osoittautunut että kovin olin sinisilmäinen...
tallennettu
hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #20 : 02 Syyskuu 2011, 09:48:04 »

Sanotaan että mittaus suoritetaan 0,5 m etäisyydellä pakoputken päästä, mutta ei kerrota että 45 asteen kulmassa.

Noinhan se pitäisi mennä, mutta. Kuis sit käy kun on sivulle taivutetut putkenpäät?
Eli jos mitataan 45 asteen kulmassa, niin silloinhan putki puhaltaa kaikki sulosaundit just mittaria kohde...
tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #21 : 02 Syyskuu 2011, 09:59:05 »

Henkseleitä paukutellaan käsivaralta tehdyn harjoituskierroksen perusteella. Pätevää & ammattitaitoista?

Annettu tilastotieto on joko väärä tai tahallaan vääristetty. Siis valhe. On vaikea uskoa, että jos menen tienvarteen ja pysäytän 100 seuraavaa paikalle osuvaa moottoripyörää, että niistä yli puoleen on vaihdettu pakoputki. Epäilisin että varsin suuri osa (yli puolet?) on tyystin vakiokuntoisia ajoneuvoja. Elikkä tarkoittaako uutinen että "mittaukseen" on ohjattu valikoitu osa pyöristä, ja niissä yli puolet on sellaisia, joissa on vaihdettu pakoputki. Lisää tarkkuuttaa viranomaisen riemunmessuun siis, nämä on vaarallisia yleistyksiä, jos ne tehdään väärin! Montako pyörää ajoi tarkistuspisteiden ohi kaiken kaikkiaan, montako tarkastettiin, montako mitattiin? Vai jäikö laskematta? Jos jäi laskematta, se mitätöi ilmoitetut tilastotiedot. Vain epäpätevä johtoporras uskoo tietoihin.


Voin olla väärässäkin, mutta eikö tämä ratsia tapahtunut Bomber-iltana ja lähtöpaikan tienoilla? Ei liene sattumaa...
tallennettu
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #22 : 02 Syyskuu 2011, 10:03:42 »

Noinhan se pitäisi mennä, mutta. Kuis sit käy kun on sivulle taivutetut putkenpäät?
Eli jos mitataan 45 asteen kulmassa, niin silloinhan putki puhaltaa kaikki sulosaundit just mittaria kohde...

Muistelen, että 45 on määritelty suhteessa ulostuloon. Toivoa sopii, että sitä myös noudatettaisiin, kuten muitakin ohjeita.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #23 : 02 Syyskuu 2011, 10:17:49 »

On vaikea uskoa, että jos menen tienvarteen ja pysäytän 100 seuraavaa paikalle osuvaa moottoripyörää, että niistä yli puoleen on vaihdettu pakoputki. Epäilisin että varsin suuri osa (yli puolet?) on tyystin vakiokuntoisia ajoneuvoja.

Kyllä niitä muutoskatsastamattomia mökäputkia itse asiassa on sangen paljon. Luotettavaa tilastotietoa ei kuitenkaan missään ole, joten ei oikein kukaan voi esittää muuta kuin valistuneita arvauksia.

TraFi:n kanssa kävin pientä keskustelua asian tiimoilta. Tarkoituksena on ymmärrykseni mukaan kehittää valvontaa ja laatia siitä kelvollinen ohjeistus. Sielläkin tavallaan ymmärretään, että prätkän pitää kuulostaa prätkältä eikä sähköhammasharjalta, mutta lakia pitäisi kuitenkin noudattaa. Kovasti vakuuteltiin, että mitään ajojahtia ei ole kukaan aloittamassa, vaan meteliä tullaan mittaamaan vasta sitten kun se koetaan korvakuulolta häiritsevän kovaksi. Kohderyhmä on siis gaussin käyrän oikeassa laidassa. Lisäksi sielläkin tiedostetaan, että laki on tältä osin aika monisyinen, jossain ajoneuvossa raja-arvo voi olla esimerkiksi 92 dB(A), kun taas toisessa samanikäisessä vehkeessä se onkin 103 dB(A). Järjetöntä.

Vaan ken elää, hän näkee. Toimenpiteiden kohdalla on lupa toivoa valistunutta harkintaa poliisilta. Resurssien käyttö on sitten asia erikseen, massiiviset valvontatoimet eivät ole mitään muuta kuin resurssien haaskuuta.

Jos jossain vaiheessa jaksan, teen pienen tutkimuksen ohiajomittauksen ja staattisen mittauksen korrelaatiosta. Joitakin havaintoja asiasta mulla jo on, ja niiden perusteella ohiajotesti on harvakäyntisille vehkeille staattista mittausta armeliaampi. Pois lukien e-hyväksytty kama, muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä putkia myös ohiajotestin perusteella. Esimerkiksi Testmillillä on luvat melumittaukseen, joten joitakin tapauksia tällä tavoin voitaneen saattaa lailliseen kondikseen.
tallennettu

Mutu
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #24 : 05 Syyskuu 2011, 14:53:49 »

En tiedä millanen mesta niillä oli mitata mutta itse kun olin konttorilla äänimittauksessa niin tilan piti olla 20m x 20m asfalttikenttä, eikä saanut olla ketään muita siinä alueella kuin mopo ja sen selässä kahvan kääntäjä sekä mölynmittaaja mittareineen.
tallennettu
Seppo
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #25 : 05 Syyskuu 2011, 18:31:14 »

Käytin itsekin sovelia konttorilla ja äänet on "yllättäen" liian suuret. Tuo staattisen mittauksen arvoksi tuli n. 111 dB ja kyselin etteikö tehtäisi ohiajomittausta - ei tehty kun ei ole laitteita. Onko Oulussa millään konttorilla noita ohiajomittauksen vehkeitä? Testmillillä vissiin laitteet on mutta lähempääkö ei löydy?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #26 : 06 Syyskuu 2011, 13:58:15 »

Wanha uutinen:
Lainaus
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=819.0
Uudenkarheiden päästömittauksissa yllätyksiä (1.3.2009)

Sveitsiläinen tutkimuslaitos julkaisi hiljakkoin tutkimuksen, jossa mitattiin uudenkarheiden, noin 12000km ajettujen pyörien päästöt. Valmistajien mukaan pyörät ovat uutena Euro-3 mukaisten päästönormien kanssa yhteensopivia. Tämä ns. Euro-3 on Suomessakin vuonna 2003 voimaantullut erittäin tiukka päästönormi jonka pitäisi taata ympäristöystävällisyys.

Kymmenestä mitatusta seitsemän ei läpäissyt

Mittauksessa havaittiin, että kymmenestä mitatusta eri merkkisestä moottoripyörästä peräti seitsemän ei enää läpäissyt Euro-3:n mukaisia vaatimuksia. Mittaustulos vahvistaa vanhoja epäilyjämme. Normit on laadittu siten, että niihin on mahdollista päästä tietyissä olosuhteissa uusien komponenttien kanssa. Vanhemman ajoneuvon kanssa tilanne on käytännössä kuitenkin toinen.

Tämä myös nostaa esiin paradoksin, jossa käytetyn ajoneuvon muuntelun kohdalla vaaditaan tiettyä vaatimustasoa johon edes vakiokuntoinen, originaaliosilla varustettu ajoneuvo ei todellisuudessa pääse. Näin kirjoitettu normi toimii samalla myös epäsuorana rakentelun esteenä.

Koko raportti: http://www.svmc.se/upload...._AE.pdf (Englanniksi, PDF, 485 kB)

Tuolloin ei mitattu ääniä mutta tiedossa on, että monen pyörän villat katoavat muutamassa vuodessa eikä esim. valmistajan huolto-ohjelmassa ole änkkärin vaihtoa tai villoittamista mukana.

Jos näistä tulee sakkoja ja kilpien menetyksiä voidaan myös kysyä mikä on kuluttajansuoja jos pyörä on sellaisenaan hankittu mp-liikkeestä. Tällainen saataa kaatua myös kauppiaan niskaan.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TiMu
Uutislähteet
*****
Viestejä: 19



WWW
« Vastaus #27 : 07 Syyskuu 2011, 15:55:33 »

Verkkouutiset uutisoi myös tuon melunmittaus ratsian , mutta siellä oli myös vähän enemmän juttua

Lainaus
Poliisilla pulaa mittausvälineistä

Ylitarkastaja Otto Lahti arvioi, että poliisi hakee nyt linjaa kaksipyöräisten melusta. Kaupunkiympäristössä prätkien jyrinä ja mopojen sirinä riipivät kansalaisia, ja paineita on kasattu lainvalvojien niskaan.

Lahti kertoo, että poliisi voi keskeyttää ajon, jos moottoripyörä on säädösten vastainen. Rangaistus melusta on poliisin harkinnassa. Jos haitta ei ole vakava, voi pyörää käyttää esimerkiksi kaksi viikkoa tai ainakin ajaa sen kotiin remonttia odottamaan.

Valvontapäivässä melua mitattiin kännykän kokoisella mittarilla. Laite maksaa muutama sata euroa, mutta Lahti otaksuu poliisin olevan valmis satsaamaan mittauskalustoon.

Valvonnassa mittari asetettiin puolen metrin päähän pakoputkesta ja koneen kierrokset nostettiin puoleen huippuluvusta. Eri pyörille on eri rajoituksia, mutta Lahti sanoo 105–115 desibelin mittauslukeman olevan sellainen, että pyörä kuulostaa pahalta liikenteessä. Pahin mitta-arvo oli 122 desibeliä. Desibeliasteikossa melu kaksinkertaistuu kolmen desibelin välein.

Katalysaattorin puuttumista ei havaitse silmin. Pakokaasun tuoksu kertoo kokeneelle tarkkailijalle, milloin on syytä epäillä, ettei pyörässä ole katalysaattoria.

Mulla ei näköjään olleet edes pahimmat mökät  ;-) suoritettuna korvakuulolta joillakin kierroksilla !
« Viimeksi muokattu: 07 Syyskuu 2011, 15:58:10 kirjoittanut TiMu » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #28 : 07 Syyskuu 2011, 16:05:09 »

Lainaus
Pakokaasun tuoksu kertoo kokeneelle tarkkailijalle, milloin on syytä epäillä, ettei pyörässä ole katalysaattoria.

Mitä jos kouluttaisi muutaman poliisin pakokaasunhaistelijaksi? Voisikohan sen yhdistää poliisikoirakoulutukseen? Virnistää
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #29 : 07 Syyskuu 2011, 16:35:14 »

Lainaus
puolen metrin päähän pakoputkesta ja koneen kierrokset nostettiin puoleen huippuluvusta.

Hyvin toimittaja ymmärtänyt mittaustavan...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto