oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
18 Syyskuu 2019, 11:58:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 [3] 4 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Äänenmittausta Liikenteessä (Tuusulan Motarilla 26.8.2011)  (Luettu 68814 kertaa)
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #30 : 07 Syyskuu 2011, 16:45:26 »

Taitaa joutua laitaa jotku pöntöt. Lättäpää pokserin ääni on semmone mukavan napakka eikä sitä tuu ikään kierrätettyä. Pakko myöntää että tullu ajeltua putkenpätkillä, mutta naapureita on vaan naurattu. Joo asun maalla, mutta ku kaupunkiin tulee joskus mentyä, niin sielä ne kilvet sitte lähtis...

Otti silmään että -55 vuosimalli menee?

Joko Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

tai Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

....ttaa jo ajatella että koitetaan paljoko vanha lättäpää kestää kiekkaa paikallaan  Vihainen
tallennettu
TiMu
Uutislähteet
*****
Viestejä: 19



WWW
« Vastaus #31 : 07 Syyskuu 2011, 23:18:01 »

Lainaus
....ttaa jo ajatella että koitetaan paljoko vanha lättäpää kestää kiekkaa paikallaan

Nille täytyy sanoa että max teho saavutetaan 3000 rundilla ja jos jotain mussuttavat sano näytä jotain muuta ! Jos evon äänet mitataan 2500 rundilla !
tallennettu
JiiVee
Uutislähteet
*****
Viestejä: 73


« Vastaus #32 : 09 Syyskuu 2011, 11:16:33 »

Mitä jos kouluttaisi muutaman poliisin pakokaasunhaistelijaksi? Voisikohan sen yhdistää poliisikoirakoulutukseen? Virnistää

Poliisit ja koirat - haistelevat toistensa pakoputkia...  Virnistää
tallennettu
urBo
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #33 : 25 Syyskuu 2011, 21:19:49 »

Kuinkas tuo nyt menee jos ratsiassa määrätään muutoskatsastamaan vaimentimet niin onko jo aikaisemmin leimattu ahdin tulilinjalla kun vaimentimille mennään hakemaan hyväksyntää. Vaimenninhan on pakoputkiston osa niin voivatko ottaa syyniin koko putkiston ahtimineen päivineen. Ahtimen katsastuksessa siis ollut aikoinaan vakiovaimentimet paikoillaan.

Eu-tyyppihyväksytty ajokki kyseessä ja nyt e-hyväksytyt vaimentimet paikoillaan ilman muutoskatsastusta.
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #34 : 27 Syyskuu 2011, 13:21:51 »

Ottamatta asiaan sen kummemmin kantaa, niin eikös se katsuri ole aina velvollinen tarkastamaan kulkimen liikennekelpoisuuden. Myös muutoksen yhteydessä.
tallennettu
murska
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #35 : 19 Lokakuu 2011, 14:11:12 »

Kilpien vienti on äärimmäinen turvaamistoimi ja sitä saa käyttää vain silloin, kun (a) verot on maksamatta, kyseessä on (b) jatkuva ja ilmiselvä vakava piittaamattomuus (samasta aiheesta toistuvia sakkoja ja huomautuksia jotka eivät kuitenkaan johda muutoskatsastukseen) tai (c) ajoneuvosta on vakavaa vaaraa ympäristölle tai turvallisuudelle.

Kilven väärä paikka, liian pienet peilit, e-merkittömät vilkut ja muutoskatsastamaton rökäri eivät erikseen tai edes yhdessä muodosta vakavaa vaaraa. Vasta kun asiasta on jo aikaisemmin kirjoitettu sakko tai annettu huomautus niin sitten voidaan kilpien menetyksestä puhua.

Valitettavasti käytäntö tien päällä osoittaa, että kielpien takavarikointia käytetään toisinaan sakon korvaus- tai jatkorangaistuksena. Sitä käytetään myös muutoskatsastusmääräyksen alleviivauksena, myös sellaisissa tapauksissa joissa muutoskatsastusta ei oikeasti edes tarvita. Tämä on kyykytystä eikä sitä pidä niellä.

Jos näistä ei kuitenkaan tule meille mitään faktaa niin näitä ei oikeasti ole tapahtunut. Asialle ei voida tehdä yhtään mitään. Keskustelutauluilla kilpien viennistä nillittäminen voi toki alentaa omistajan vitutusta mutta se ei korjaa ongelmaa.

Itse veikkaan että ympäristöviranomaiset/TraFi/Poliisi määrittelee jonkun desibeliarvon jonka ylitys katsotaan vakavaksi vaaraksi ympäristölle. Se mikä arvo tulee olemaan tiedetään varmasti ensikesänä. Kanttaa muistaa että melu kaksinkertaistuu kolmen desibelin välein. Raja-arvon ylitys merkitsee tällöin että kilvet lähtee.
Nykyään kun katsotaan että melusta on tullut vakava ympäristöongelma. Lisäksi ympäristöviranomaiset ovat muutenkin tarkkana liikenteen melulle ja vaikka pyörine melusta tuleva altistus on yleensä lyhytaikaista niin kuitenkin altistuvia ihmisiä voi olla paljon.
tallennettu
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #36 : 20 Lokakuu 2011, 10:57:12 »

Kanttaa muistaa että melu kaksinkertaistuu kolmen desibelin välein.
Äänen vaatima energia kaksinkertaistuu 3dB:n välein, mutta korva kokee "kaksinkertaistumisena" vasta n. 10 dB:n muutoksen.
tallennettu
APR
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #37 : 03 Marraskuu 2011, 17:20:20 »

Onko tietoa kuinka tiukkoja rajoissa ollaan tien päällä? Tehdäänkö mittaus vasta sitten jos ajaa niin kovalla kaasulla, että huuto kuuluu jo kauas?

Omassa 1000cc V2 kyykyssä on E - hyväksytyt vaimentajat DB killereillä ja ihan mielenkiinnosta kävin mittauttamassa äänet virallisesti. Mittaaja sanoi, että periaatteessa turha toimenpide koska vaimentajien ko. pyörämallin EU tyyppihyväksynnästä löytyy paperi mutta sanoi, että halvempaa tämä on nyt kuin ensi kesänä ratsiassa todeta mahdollisesti liian kova ääni.

Ja huolimatta vaimentajien hyväksynnästä ja laillisesta kunnosta äänet olivatkin hieman liian kovat. Pyörän tyyppikilvessä ilmoitettu raja on 93 db 5000 kierroksella ja siihen lisättynä 5 db olisi siis pitänyt alittaa 98 db arvo. Mitattu tulos oli 5000 kierroksella keskimäärin 100,2 db.

Menisikö tämmöinen reilun kahden desibelin ylitys vielä läpi tien päällä ratsiassa? Pyörän tyypistä ja ajotyylistäni johtuen pyörän kierrokset ylittävät harvoin 5000:a eli äänet jäävät siis reilusti alle 100 db:n mutta selittelyt ei varmaan auta jos äänet joka tapauksessa mitattaisiin.

Pyöräni on ko. putkien ja 28 tkm sekä 4 vuoden iän aikana ollut kerran ratsiassa eikä äänistä tai mistään muustakaan silloin tullut sanomista. Aiempi pyöräni taas omasi E-hyväksymättömän rataputkiston (ei mitään DB killereitä) niin sai se silti MP-poliisin hyväksynnän koska äänet oli kuitenkin kohtuulliset (sanoivat hyvät)  ja ko. poliisilla oli kuulema siviilipyörässään saman merkkinen putki.

Onko tässä siis "melua tyhjästä" vai tullaanko ääniä mittaamaan ensi kesänä tiukalla seulalla?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #38 : 03 Marraskuu 2011, 18:15:48 »

Mistäpä me virkavallan pään sisälle näkisimme? Itse en usko mihinkään massiivisiin metelioperaatioihin, mutta eihän tuo mahdotontakaan ole.

Sinänsä kiinnostava asia tuo, että E-hyväksyttykään tavara ei välttämättä täytä normeja, vaikka normeihin itseensä sisältyy jo aika isokin toleranssi. Omissa mittauksissamme olemme todenneet vastaavan ilmiön; esimerkiksi uudehko Harrikka alkuperäisputkilla tuotti 5 dB(A) kovemman äänen kuin mitä tyyppikilvessä luki. Joka tapauksessa vastuu siitä, että E-hyväksytty tuote ei vastaakaan enää vaatimuksia, on periaatteessa valmistajalla sekä tyyppihyväksynnän myöntäneellä viranomaisella. Jos sillä kuitenkin sakot tulee, niin ohjelmassa on paljon riesaa, jos vastuuasiat tahtoo ihan lain mukaan selvittää.

Melkoinen soppa tämä mölylainsäädäntö. Syyttävä sormi osoittaa tietenkin lainsäätäjää, joka sekoaa jo omaan näppäryyteensä... Pyörittää silmiään
tallennettu

ma^ko
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #39 : 25 Marraskuu 2011, 18:51:46 »

Poliiseille on tulossa melumittareita kalustoonsa mukanakuljetettavaksi, kuinka paljon niitä tulee on toinen juttu.

Poliiseja opetetaan mittaaman mölyt niillä mittareillaan.

Eli tulee massiivisia ratsioita tahi ei, niin mittausvalmiutta parannetaan ja tuntien osan poliiseista innon(ja inhon kaikkea rakennettua kohtaan) tulee mittaukset lisääntymään.

Kilpiä tullaan poistamaan, koska se on normaali käytäntö jos laite määrätään katsastettavaksi. Kilven talteenotto ei ole edes ilmeisesti mitenkään jyrkkä toiminne, se eroaa varsinaisesta ajokieltoon määräämisestä(näin muo ainakin valaisi sekä yksi poliisi & katsastusmies). Eli jos ajoneuvo määrätään katsastettavaksi/muutoskatsastettavaksi niin kilpi otetaan talteen ja kirjoitetaan ajolupa jolla ajoneuvon saa ajaa pois tienpäältä. Jos taas ajoneuvo määrätään ajokieltoon niin sitä ei saa ajaa pois tapahtumapaikalta.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #40 : 28 Marraskuu 2011, 20:49:22 »

Kilpiä tullaan poistamaan, koska se on normaali käytäntö jos laite määrätään katsastettavaksi. Kilven talteenotto ei ole edes ilmeisesti mitenkään jyrkkä toiminne, se eroaa varsinaisesta ajokieltoon määräämisestä(näin muo ainakin valaisi sekä yksi poliisi & katsastusmies). Eli jos ajoneuvo määrätään katsastettavaksi/muutoskatsastettavaksi niin kilpi otetaan talteen ja kirjoitetaan ajolupa jolla ajoneuvon saa ajaa pois tienpäältä. Jos taas ajoneuvo määrätään ajokieltoon niin sitä ei saa ajaa pois tapahtumapaikalta.

Kissalan pojat on hyviä keksimään perusteita kilpien viennille, oon itekin kuullut useampia. Osittain ihan järkeenkäypiäkin ne selitykset, ei siinä mitään. Lain mukaan asia ei kuitenkaan ole ihan noin yksiselitteinen.

Kilpien vienti tarkoittaa ajoneuvon käytön estämistä. Ajoneuvo puolestaan on omaisuutta, joka on perustuslailla suojattu asia. Perustuslain omaisuudensuoja tarkoittaa, että jokaisella on oikeus käyttää omaisuuttaan siihen tarkoitukseen, johon se nyt sattuu olemaan tehty. Omaisuutta ei saa asettaa käyttökieltoon, ellei asialle ole erityisen painavia perusteita. Pelkkä liian kova meteli ei ole sellainen peruste, koskei se vaaranna merkittävästi sen paremmin turvallisuutta kuin ympäristöäkään.

Myönnettäköön, että asia vaatii hiukan juridista paneutumista.
tallennettu

ma^ko
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #41 : 01 Joulukuu 2011, 16:46:23 »

Jos ajat katsastamattomalla autolla, niin kilvet lähtee, vaikkei autossa olisi yhtään mitään vikaa mikä vaarantaa yhtään minkään. Jos sun prätkäsi määrätään katsastettavaksi niin sehän on silloin katsastamaton, eli ihan yhtä hyvällä syyllä siitä voi poistaa kilven. Tuntuu ainakinkin varsin loogiselta ja katsastettavaksi poliisi saa sen ajoneuvon määrätä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #42 : 01 Joulukuu 2011, 20:53:22 »

En viitsi jankuttaa asiasta enempää. Jos jonkun mielestä on ihan ok, että kilvet viedään pelkän metelin perusteella, se on hänen vapaa mielipiteensä. Lain mukaan asia ei kuitenkaan ole näin.
tallennettu

Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #43 : 02 Joulukuu 2011, 08:52:21 »

Jos ajat katsastamattomalla autolla, niin kilvet lähtee, vaikkei autossa olisi yhtään mitään vikaa mikä vaarantaa yhtään minkään. Jos sun prätkäsi määrätään katsastettavaksi niin sehän on silloin katsastamaton, eli ihan yhtä hyvällä syyllä siitä voi poistaa kilven. Tuntuu ainakinkin varsin loogiselta ja katsastettavaksi poliisi saa sen ajoneuvon määrätä.

Eihän toi oo sama asia. Jos leimatussa autossa on pakoputki poikki, mut muuten kunnossa, niin tuskin kilvet lähtee.

Taidat olla kyttien ja katsureiden kaveri....ainakin logiikka on hyvin virkamiesmäinen. Vihainen  Pohjois-Koreakin taitaa olla maidon ja hunajan maa??
tallennettu
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #44 : 02 Joulukuu 2011, 12:43:31 »

Poliisin täytyy sitten pystyä osoittamaan että katsastusvelvollisuus on laiminlyöty. Sitä varten ei viedä kilpiä, että lähdetään konttorille selvittämään että oisko pitänyt katsastaa.
Autolla kun on vuosikatsastus pakollinen, niin siinä ei ole epäselvyyttä.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto