oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Syyskuu 2019, 06:09:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tiemaksujen suunnittelu uusiksi  (Luettu 12732 kertaa)
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« : 03 Helmikuu 2012, 13:16:29 »

Etenee etenee, Keilaniemessä varttunut vipstaakkeliväki valtaa liikennealaa. Huomatkaa kuitenkin sana 'oikeudenmukaista', eli eihän tässä hätiä mitiä...kun kaiken lisäksi 'älyäkin' käytetään...

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/2275183

Jorma Ollila oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävän työryhmän puheenjohtajaksi
Tiedote 03.02.2012 12.33 2275184

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän selvittämään, miten päästään kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä. Työryhmän puheenjohtaja on Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila.

Työryhmä selvittää muun muassa, miten Suomen tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä. Tarkastelussa ovat tiemaksujen tekniset, liikenteelliset, taloudelliset ja lainsäädännölliset kysymykset.

Ollilan vetämä työryhmä lähtee työhön pohtimalla periaatteellisia asioita; tiemaksujen tavoitteita, vaikutuksia ja mahdollisuuksia liikennejärjestelmän ohjaajana ja tehostajana. Myös yksityisyydensuojan varmistaminen on tärkeä osa selvitystyötä.

- Lähdemme tekemään selvitystä avoimin mielin. Keskeisin kysymys on selvittää, mitkä ovat tiemaksuille asetettavat tavoitteet eli mitä niillä pyritään saavuttamaan. Onko tavoitteena liikenteen sujuvoittaminen, päästöjen vähentäminen, liikenneväylien rahoittaminen vaiko jokin muu tavoite. Liikenteen hinnoittelu ja palvelut ovat yhteiskunnallisesti erittäin merkittäviä asioita, joiden selvittämistä pidän todella mielenkiintoisena tehtävänä, sanoo Jorma Ollila.

Liikenneministeri Merja Kyllönen on erittäin tyytyväinen Ollilan puheenjohtajuuteen.

- Tiemaksujen selvittäminen on kirjattu hallitusohjelmaan, ja pidänkin oikeudenmukaisen liikenteen hinnoittelun selvittämistä yhtenä hallituskauteni tärkeimpänä asiana. Ollilan tehtävä puheenjohtajana on haastava ja odotan tuloksia mielenkiinnolla. Annan työryhmälle kaiken tukeni ja työrauhan, toteaa liikenneministeri Kyllönen.

Liikenteen hinnoittelu eli erilaiset liikenteeltä perittävät maksut, kuten tiemaksut ovat yleistyneet viime vuosina. Lähes kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa ja muualla kehittyneissä maissa on käytössä erilaisia tienkäyttömaksuja. EU:n pitkän aikavälin tavoitteena on soveltaa käyttömaksuja kaikkiin ajoneuvoihin koko liikenneverkossa.

Työryhmän jäseninä on liikenne- ja viestintäministeriön ja sen hallinnonalan virastojen sekä valtiovarainministeriön ylintä johtoa. Lisäksi työryhmään kuuluu tutkimus- ja tiedemaailman edustajia.

Työryhmän toimikausi on 3.2.2012-31.12.2013.
Työryhmän asettamiskirje tiedotteen liitteenä LVM.fi-verkkopalvelussa.

tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #1 : 03 Helmikuu 2012, 21:43:55 »

Työryhmään kuuluu poliitikkoja, liike-elämän edustajia, virkamiehiä useilta hallinnonaloilta ja tiedemaailman tietäjiä.

Pätevää varmaan mutta missä tienkäyttäjien ja liikenteen ammattilaisten edustajat?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 04 Helmikuu 2012, 10:40:35 »

Nostin tämä omalle otsikolle ja uudeksi uutiseksi koska asia on tärkeä. Aikaisemmin samasta aiheesta:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1732.0
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1615.0
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu 2012, 10:56:12 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 04 Helmikuu 2012, 11:03:35 »

Näkisin tämän uutisen erinomaisen hyvänä! Siis Ollilasta huolimatta. Nythän pantiin piste teknologiavetoiselle hankkeelle ja mietitään ensin, että mitä oikein halutaan tehdä, ja vasta sitten mietitään teknologiaa.

Tai sitten kyseessä on erittäin ovela propaganda median hiljentämiseksi.

Ecoist-teknologiahankkeen pyörä messuilla:

tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #4 : 07 Helmikuu 2012, 04:08:59 »

Höpsis. Teknologiapuoli nimenomaan otti vetolänget kaulaansa. Tuo liikennepolitiikkapuoli on jumpattu samoin sanankääntein toimeksiannettuna sen seitsemän kertaa viimeisen 15-20 vuoden aikana. No, eipä palanut virkatyöaikaa sen kirjoittamiseen, löytyi työpöydän laatikosta valmiina. Ja sieltä voi kaivaa myös yhtä monta kertaa veivatut vastaavat pohdinnan tuloksetkin. Niin että kyllä jää teknologisteille hyvin sijaa lanseerata soppaan oma hunajainen bisneslisänsä. Haisee guggenheimille.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 07 Helmikuu 2012, 08:16:06 »

Guggenheimin haju on paha.
tallennettu

jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #6 : 07 Helmikuu 2012, 08:22:55 »

Nimenomaan teknologiavetoisena itsekin tämän tällä hetkellä näen. Ollilan pari päivää sitten antamat lausunnot vaan vahvistivat asiaa. En tiedä pääsikö siltä jotenkin lipsahtamaan, mutta jutusta jäi varsin erikoinen fiilinki, puhui aivan kuin jo olemassa olevasta seuranta- / maksujärjestelmästä, viimeisiä palikoita vain kasaillaan.

Guggeli haisee pahalle, pitää paikkansa.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #7 : 07 Helmikuu 2012, 09:42:51 »

Keilaniemen Jorkki luritteli justiinsa niitä lypsämistapoja joilla vipusoftateollisuus yhdessä mainosmaakareiden kanssa koukuttaa mahdollisimman suuria ihmismääriä massamainonnan flouhun. Ajoneuvoon pakotettu laite paikkatieto-ominaisuuksin on täsmäase. Saatanan sarvet näkyy. Tämä on minun 2.public warning aiheesta ihmiskunnalle. Liikenne on tässä kuviossa pelkkä kulissi.

Ps. Tämä viesti taisteltiin eetteriin muorin täpletillä. Tämä täpletti joutaisi saunaan perseenaluseksi.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 07 Helmikuu 2012, 10:23:16 »

Niinkuin näette, mulla ei enään ole tässä hampaita tai pälliä mukana. Jormaakin tulee nähtyä harvakseltaan.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
annek
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #9 : 07 Helmikuu 2012, 17:46:52 »

^^No johan on pieni perse jos tuollaiselle täpletille mahtuu. Ne on hyviä pannunalusia. Siis kattilan.

Itselleni tuli ja tästä asetelmasta mieleen se kuuluisa pukki kaaliman vartijana. Nimitetään työryhmän vetäjäksi henkilö jolla on "hieman" kytköksiä mahdollisia tarvittavia hardwarekikkareita valmistavaan putiikkiin. Hmh.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #10 : 08 Helmikuu 2012, 08:57:21 »

Suomen uusi nokia.

Tavoitteena saada valvontavärkistä vientituote. Tämä lause ehkä saattaa joidenkin itsevalvontavälineitä ja muidenurkintavehkeitä valmistamaan kykenevien tahojen mielenkiinnon synnyttää.

Tekniikka etenee. Katsellaan hiukan taaksepäin. Kun lankapuhelin tuli markkinoille se mullisti tiedonsiirron tosiaikaisuudellaan. Toisaalta tiedettiin missä kyseinen henkilö oli jos hän vastasi puhelimeen.
Meni jonkin aikaa niin tuli vastaava langaton systeemi eikä enää oltu sidottuja paikkaan.
Nykyisessä värkissä alkaakin olemaan myös toimintoja jotka eivät sido paikkaan lainkaan ja aikaankin vain osittain.
Mitä tästä on seurannut: Monet henkilöt ovat vapaaehtoisesti orjuuttaneet itsensä tällä laitteella niin että jos se hajoaa, hukkuu tai varastetaan niin sen mukana katoaa myös henkilöllisyys, tavoitettavuus, muistot ja suunnitelmat.
Nykyisellään nekin asiat jo saadaan tallennettua, niin halutessaan, jollekin sähköiselle palvelulle jonnekin.

Henkilöstä, ihmisestä, tuleekin jonkinlainen astraalihahmo joka liehuuaa jossain pilvessä ja on tavoitettavissa ajasta, paikasta ja vireystilastaan riippumatta tai ainakin saadaan tietoa hänelle  ja hänestä kulkemaan.

Tämä liikennevalvonta- ja ohjausjärjestelmä on vain jatkumo edellä kuvatulle kehitykselle tavoittaa myös henkilön fyysinen olomuoto aikaan ja paikkaan sidotusti.

Halutaan siis tavallaan palata siihen tilaan että tiedetään missä kukin on kulloinkin.

Nyt siis kärvistelemme tässä, vain pienessä lisässä, olemassa oleviin järjestelmiin. Ja siitä meidät halutaan maksavan lisää rahaa vain siksi että se on "palvelu" jota meille myydään.

Muitakin ajatuksia näin ke. aamuna päähän tunkee mutta tulee liikaa sormenpaille töitä jos ne kaikki pölhöydet tähän suollan.

Taidanpa avata puhelimenikin vasta huomenna, Sillon tulee kolme päivää täyteen etten ole käyttänyt sitä ollenkaan.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #11 : 15 Helmikuu 2012, 11:47:18 »

Huoh...
Lainaus
Tiedote 15.2.2012
Oikeudenmukaisen ja älykkään liikenteen palvelujärjestelmän kehitys saa vauhtia

Aplicomin koordinoima suomalaisyritysten yhteistyöryhmä PANDA vauhdittaa uudenlaista älyliikenneosaamista samaan suuntaan hallituksen liikennepoliittisten tavoitteiden kanssa. Yhteistyöryhmä on siirtynyt hankkeessaan kolmanteen vaiheeseen ja jatkaa laajentuneella kokoonpanolla turvallisempaan, sujuvampaan ja vähempipäästöiseen liikenteeseen pohjautuvan palveluekosysteemin rakentamista suomalaisille tienkäyttäjille.

Samalla tehdään kansainvälisesti etulinjassa etenevää kehitystyötä. Yhteistyöryhmän innovaatiot tähdätään myös vientituotteiksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön korkean tason selvitystyöryhmän asettaminen kartoittamaan tapoja päästä kohti oikeudenmukaisempaa ja älykkäämpää liikennettä on päättäjiltä vahva signaali. Liikennettä on kehitettävä palvelemaan liikkujia paremmin, ja kehitystyössä on myös kyse panostuksesta suomalaisen vientiteollisuuden vahvistamiseen.

Liikenteen palveluekosysteemin kehittäminen käynnistettiin alun perin Pohjola Vakuutuksen asiakkaisiin suuntautuen vuonna 2008 Pohjolan, Aplicomin, Nokian, Destian ja Helptenin välisenä yhteistyönä. Nyt yhteistyöryhmään liittyneitä yrityksiä ovat Taipale Telematics Oy ja Ebsolut Oy sekä maailman johtava NFC(Near Field Communicatins)-tagien valmistaja UPM RFID.

¬ Vakuutusmaksujen osalta tavoitteemme on, että ne voidaan tulevaisuudessa kohdentaa entistä oikeudenmukaisemmin. Muita palveluekosysteemin hyötyjä ovat esimerkiksi liikenneturvallisuuden lisääntyminen sekä ajosuoritteiden muodostuminen vähemmän kuluttaviksi, Pohjola Vakuutuksen yksikönpäällikkö Kyösti Talsi arvioi.

¬ PANDA-ryhmä kehittää itse ja liittää järjestelmään muiden toimittamia uudenlaisia palveluita autoilijoille, kuten pysäköinti- ja hätäpalveluita. Toteutukset ovat kansainvälisestikin vailla vertaa, sanoo palvelujärjestelmäarkkitehtuurista vastaavan Helpten Oy:n toimitusjohtaja Sampo Hietanen.

Näissä palveluissa autoilijan käyttöliittymänä toimii matkapuhelin, joka liitetään ajoneuvolaitteeseen bluetooth-yhteyden avulla. Helposti asennettavan ajoneuvolaitteen kehittää Aplicom, ja siihen voidaan saada yksityisyyden suojan turvaavia erikoisominaisuuksia.

¬ Tiemaksujärjestelmässä autoilijan yksityisyyden suojaan voidaan vaikuttaa esimerkiksi siten, että ajoneuvolaite itsenäisesti laskee ajotietojen perusteella tarvittavat maksutiedot ja lähettää ne tiemaksuja veloittavalle organisaatiolle. Itse paikkatietoja ei tarvitse lähettää laitteesta ulos lainkaan, toteaa Aplicom Oy:n toimitusjohtaja Vesa Helkkula.

Yhteistyöryhmä on aiemmin toteuttanut Pohjolan autovakuutusasiakkaiden kanssa laajan pilotin, jossa käytettiin satelliittipaikannusta hyödyntävää älypalvelujärjestelmää. Siinä pilotoituja palveluita olivat muun muassa automaattinen ajopäiväkirja ja ajopalautteen ohjautuminen myös vakuutusyhtiölle.

Palvelujärjestelmän toteutuksessa painotettiin sitä, että myös ajamisen matkaan, aikaan, paikkaan ja ajotapaan perustuvia tietoja voitaisiin hyödyntää siinä, että vakuutusmaksut määrittyisivät asiakkaille täsmällisemmin ja oikeudenmukaisemmin. Samassa yhteydessä tutkittiin yksityisyydensuojan ja käyttäjäkokemuksen toteutumista.


Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Vesa Helkkula, Aplicom Oy
puh. 0400 532 034

---

Aplicom

Suomalainen Aplicom on yksi johtavista ajoneuvoihin asennettavien paikannus- ja telematiikkalaitteiden valmistajista Euroopassa. Yrityksen myynnistä 80 % suuntautuu Suomen ulkopuolelle. Aplicomin tuotteita myydään palveluntarjoaja- ja järjestelmätoimittajaverkoston kautta yli 30 maassa. Yrityksen kotipaikka on Äänekoskella, ja Espoon toimipisteessä toimii myynti ja markkinointi.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #12 : 16 Helmikuu 2012, 08:37:39 »

Mä en kyllä ymmärrä miten esim. Floridassa saadaan tietullit kerättyä ihan ilman moisia isoveli valvoo systeemeitä.  Vihainen

Tarttiskohan sinne jonkun noista mennä kattomaan miten se homma hoituu...

Tää on parhautta 
"Näissä palveluissa autoilijan käyttöliittymänä toimii matkapuhelin, joka liitetään ajoneuvolaitteeseen bluetooth-yhteyden avulla. Helposti asennettavan ajoneuvolaitteen kehittää Aplicom, ja siihen voidaan saada yksityisyyden suojan turvaavia erikoisominaisuuksia."

tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #13 : 17 Helmikuu 2012, 07:58:03 »

Floridassa ja lukuisissa muissa vastaavissa paikoissa, kuten esimerkiksi Jeuroopan maksullisilla motareilla, killingit kerätään sen nimenomaisen rännin läpi ajamisesta. Sisääntuloja ja poistumisia on rajallinen määrä. Siksi simple vanhanaikainen tekniikka toimii ok, satelliitti ei ole välttämätön.

Nämä satelliittitiemaksueemelit haluaa jäljittää jokaisen auton liikkuman metrin tapahtuipa se missä tahansa tie- ja katuverkolla, mukaan luettuna omat pihat ja pellot. Satelliittitiemaksueemelin kaveri mainos- ja markkinaeemeli haluaa myös suoran linjan siihen ratin keskiöön 24/7. GoogleCar 2020, feispuukit ja kaikki. Kuuntele tiedotteet, peukuta päivän kaverit ja aja.
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #14 : 17 Helmikuu 2012, 08:25:56 »

Sarkasmi on huono laji... siis tiedän miten homma toimii.....

Juupen loppujuttu sai sellaiseen aatokseen, etä tulis joku ja ampuis ni olis parempi.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto