oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 06:09:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mp:en turbotus ja sen katsastaminen otti takapakkia  (Luettu 22986 kertaa)
xb12s
Newbie
*
Viestejä: 4


« : 10 Helmikuu 2011, 23:13:08 »

Morjes.

Itselläni oli moottoripyörä projekti, missä turbotettiin Buell XB12S -04
Pyörä oli käytteen otettu kylläkin jo 9/2003.

No tämän piti olla läpihuutojuttu eli vaadittiin vain katsastus konttorilla seuraavat asiat:
- Dynolappu missä näkyy ahtopaine, vääntö ja tehot sekä ahtopaineiden oltava
   vähintää 0,5bar. Eikä tehot saanut nousta tietenkään yli 20% alkuperäisestä.
- Päästömittaukset, jotka onnistuu konttorilla: Tyhjäkäynti ja 1/3 max tehoista
- Desibelimittaukset, jotka onnistuu konttorilla: sai olla +5dB alkuperäisestä arvosta
- E hyväksytty äänenvaimennin.

No kuinkas ollakkaan niin 2.2.2011 tulikin Trafitilta uusi ohje tähän, jonka tulkinnan mukaan EURO2 pyörien turbotus ei onnistu ainakaan kovin helpolla.
Ja ikävä kyllä minun pyöräni on semmoinen.
Näin totesi myös katsastusmies, joka asiasta minulle ilmoitti.

Olin soittanut katsastusasemallekkin ja varmistanut että pyörän saa katsastettua ja lailliseksi. Onhan nuita Buluja turbolle katsastettu, jopa vuosimallia 2005.

Elikkä summa summaarun pyörän voisi viedä suoraan paalaimeen tai ajella sitten radalla.
Ihmetyttää vaan että kuka lystin maksaa, tai no minä itse tietenkin  Huh

* Päästömittausprojekti.pdf (93.95 kilotavua - ladattu 885 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu 2011, 00:15:58 kirjoittanut xb12s » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 11 Helmikuu 2011, 09:20:57 »

Ei se TraFi:n ohje (joka muuten julkaistiin vaatimattomat 14kk asetuksen jälkeen) mitään uutta tähän tuonut, johan tää EURO2-asia oli meidänkin kirjoittamissa tulkintaohjeissa: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

Eri asia on sitten se, että kuluttajalle on vaikeaa selvittää onko pyörä EURO2-normitettu vai ei. Ja jos konttori antaa tähän vielä vääriä ohjeita niin nousee toki kysymys, että pitäisikö tällaisissa rajatapauksissa jossa pyörä on käyttöönotettu jo ennen EURO2:n täysimääräistä voimaantuloa, asia on epäselvä tai vaikea selvittää ja konttori on antanut vääsiä ohjeita kuitenkin tulkita pyörää kuin se ei olisi EURO2-pyörä...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
xb12s
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #2 : 11 Helmikuu 2011, 22:47:43 »

Hei kertokaappa viisaammat että eikös ne katsastus miehen tekemät muutokset rekisteröintiin mene kuitenkin Trafillle missä asiat tarkastetaan ja lopullisesti hyväksytään??

Ainakin tutulle, joka käytti pyöräänsää muutoskatsastuksessa niin olivat katsastusasemalta soittaneet ja sanoneet että tarvitaan vielä joitain tarkennuksia, kun olivat Trafilta pyytäneet.

Eli jos, Trafin ohjeeseen ei ole mitään uutta tullut ja päätökset käyvät tarkistuksella Trafilla, niin miten aikaisemmin on saanut saman merkkisen pyörän ja jopa uudempaa vuosimallia muutoskatsastettua Turbolle???

Trafille tänään puolen tunnin puhellun soittaneena, ja kyseltyäni tästä uudesta ohjeesta ja sen tulkinnoista ja sun muista. Tuli puheeksi se että pyörässäni ei ole edes katalysaattoria, niin Trafin kaveri väitti että kaikissa EURO2 luokan pyörissä se on sillä rajat ovat niin tiukat.
No laitoin sitten vielä jenkkilään mailia että korjatkaa jos olen väärässä niin sanoivat että Buelleihin on tullut katalysaattorit vasta vuonna 2008 EURO3 luokan tulessa voimaan. Että semmosta kertoo, jotain ainakin siitä että ovatkohan kaverit Trafilla itsekkään perillä asioistaan.

tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #3 : 12 Helmikuu 2011, 12:03:11 »

Keskustelusi Trafin "asiantuntijan" kanssa osoittaa, että ei trafissakaan kaikki tiedä kaikkea. Silti voidaan väittää yhtä sun toista. Käytännössä Euro3 vaatimustaso on niin tiukka, että siihen ei pääse ilman katalysaattoria. Euro2 rajat on pystynyt täyttämään myös ilman katalysaattoria.
tallennettu
xb12s
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #4 : 12 Helmikuu 2011, 12:50:01 »

Keskustelusi Trafin "asiantuntijan" kanssa osoittaa, että ei trafissakaan kaikki tiedä kaikkea. Silti voidaan väittää yhtä sun toista. Käytännössä Euro3 vaatimustaso on niin tiukka, että siihen ei pääse ilman katalysaattoria. Euro2 rajat on pystynyt täyttämään myös ilman katalysaattoria.

Tämä Trafin "asiantuntija" tai niinkuin titteli kuuluu ylitarkastaja, vain sattuu olemaan semmoinen kaveri, jonka kyllä pitäisi asioistaan olla perillä.
Pyysi oikein saada dokumentin, jos pyörässäni ei ole muka katalysaattoria, no semmoinen on jo tulossa.
tallennettu
pokon
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #5 : 08 Lokakuu 2011, 18:00:59 »

Kuinkas väittelyt katsastusmiehen kanssa meni ?

Tässä on kehittynyt samankaltaisia suunnitelmia niin olis mukava kuulla onko ongelmat selvinny, ettei omaa buellia tarvitse kuusankosken lavalle sijoittaa.

Missä päin maailmaa rakennat buellia?
tallennettu
xb12s
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #6 : 09 Lokakuu 2011, 22:14:49 »

Kuinkas väittelyt katsastusmiehen kanssa meni ?

Tässä on kehittynyt samankaltaisia suunnitelmia niin olis mukava kuulla onko ongelmat selvinny, ettei omaa buellia tarvitse kuusankosken lavalle sijoittaa.

Missä päin maailmaa rakennat buellia?

No väittelythän meni miten meni.
Soittelin tuosta asiasta aikoinaan liikenneminesteriöön asti ja siellä ne olivat ihan ymmärtäväisiä. Sanoivat että pitäisi saada tänne suomeenkin joku "puoli ilmainen" paikka jossa voisi nuo päästöt käydä mittaileen.

Kuusankosken lava on ikäväkyllä oikea paikka.
Tuu hakemaan tuo mun pyörä pois, kuhan hinnasta päästään sopuun.

Pohjois-pohjanmalla minun pyöräni sijaitsee.
tallennettu
FinnisHerr
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #7 : 25 Maaliskuu 2012, 18:14:19 »

Ei se TraFi:n ohje (joka muuten julkaistiin vaatimattomat 14kk asetuksen jälkeen) mitään uutta tähän tuonut, johan tää EURO2-asia oli meidänkin kirjoittamissa tulkintaohjeissa: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

Eri asia on sitten se, että kuluttajalle on vaikeaa selvittää onko pyörä EURO2-normitettu vai ei. Ja jos konttori antaa tähän vielä vääriä ohjeita niin nousee toki kysymys, että pitäisikö tällaisissa rajatapauksissa jossa pyörä on käyttöönotettu jo ennen EURO2:n täysimääräistä voimaantuloa, asia on epäselvä tai vaikea selvittää ja konttori on antanut vääsiä ohjeita kuitenkin tulkita pyörää kuin se ei olisi EURO2-pyörä...

Vanhaan asiaan palatakseni, mistä saa selvitettyä että onko vuosimallia 2003 oleva pyörä (josta olen mahdollisesti kauppaa tekemässä) euro2-normitettu vai ei?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 26 Maaliskuu 2012, 08:55:05 »

Vanhaan asiaan palatakseni, mistä saa selvitettyä että onko vuosimallia 2003 oleva pyörä (josta olen mahdollisesti kauppaa tekemässä) euro2-normitettu vai ei?

Tässä vielä selvennöksenä eri EURO-päästösukupolvien voimaantuloajat. T-Bone voisi lisätä nämä ekan viestin sisään:

KansannimiSäädösVoimaantulo Suomessa
Euro 197/24/EYVoimaantulo koskee 17.6.1999 alkaen uusia tyyppejä, 17.6.2003 kaikkia käyttöönotettuja
Euro 22002/51/EY (A-rajat)Voimaantulo koskee 1.4.2003 alkaen uusia tyyppejä, 1.7.2004 kaikkia käyttöönotettuja (näistä enduro- ja trialpyörille annettu 1 vuosi lisäaikaa)
Euro 32002/51/EY (B-rajat)Voimaantulo koskee 1.1.2006 alkaen uusia tyyppejä, 1.1.2007 kaikkia käyttöönotettuja (paitsi alle 5000 kappaleen myyntierään kuuluvaa 1.1.2008 alkaen)

Hirvee sekamelskahan toi päästösääntely on.

Yksinkertainen peukalosääntö: jos pyörässä on alkuperäisenä katti, pelataan e-hyväksytyillä palikoilla. Jos kattia ei ole, päästöt ja melut mitataan konttuurilla. Mistä tietää, onko siinä kattia vai ei? Ei aavistustakaan. Mun pyörissä ei ole, eikä tule. Ikinä moista kapistusta nähnytkään... Iskee silmää

...eli joutunet kysymään valmistajan viralliselta edustajalta onk se Euro2 vai ei?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto