oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Maaliskuu 2024, 09:25:59 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mukana metelissä!  (Luettu 182728 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #45 : 26 Huhtikuu 2012, 07:44:00 »

^On tuo ihan oikein tehty. Putken hyväksyntä on osoitus vaatimustenmukaisuudesta myös vanhemmissa laitteissa, se vain ei ole pakollinen.
tallennettu

L
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #46 : 26 Huhtikuu 2012, 07:55:28 »

^On tuo ihan oikein tehty. Putken hyväksyntä on osoitus vaatimustenmukaisuudesta myös vanhemmissa laitteissa, se vain ei ole pakollinen.
Eli saan mennä ja päristä suuren metelin saattelemana?
tallennettu
Korson Welles
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #47 : 26 Huhtikuu 2012, 08:31:59 »

Aamulähtökiireessä vilkuilin topiccia läpi. Aika paljon oletuksia ja mutu-tietoa... Löytyykö palstalta jotain viisasta, joka osais heittää FAKTAA, kui on lakipykälät joiden nojalla uskaltais tarpeen mukaan lähteee vaikka käräjille perkele! Siis lähinnä vanhempia rätkiä koskevat hyväksyttävät äänenmittaustavat tienpäällä/katsauskonttorilla yms.

Make Your Neighborhood Happier - KERKER
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #48 : 26 Huhtikuu 2012, 09:49:20 »

...mitattiin että -89 XV1100 tuottaa ääntä lähemmäs 120 db. Soittelivat sieltä moneen paikkaan ja kaikki olivat lopuksi sitä mieltä että ei haittaa vaikka äänet ovat kovemmat, kun Silvertailin putket ovat tyyppihyväksytyt kyseiseen pyörään. Käskivät vain pitää todistuksen tästä mukana ja näyttää poliisille jos tarvetta vaatii...

120 dB ja KOSKEMATON tyyppihyväksytty putki? En usko. Vaimentimien kuori voi olla tyyppihyväksyntämeistoksella varustettu mutta sisuskaluja on kyllä rukattu kovalla kädellä jälkeenpäin.
tallennettu
L
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #49 : 26 Huhtikuu 2012, 10:18:50 »

120 dB ja KOSKEMATON tyyppihyväksytty putki? En usko. Vaimentimien kuori voi olla tyyppihyväksyntämeistoksella varustettu mutta sisuskaluja on kyllä rukattu kovalla kädellä jälkeenpäin.
Joo siis meillä ei ollut kierroslukumittaria, joten ei voitu testata näitä oikeita kierroksia. Pyörästä siis saadaan ylipäätään lähtemään tuommoinen meteli lähes täysillä kierroksilla. Pahoittelen että ilmaisin asian erittäin huonosti. Virallinen mittaus olisi kyllä mielenkiintoista saada suoritettua.
tallennettu
jkm
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #50 : 27 Huhtikuu 2012, 08:32:32 »

Mitkähän mahtaa olla oikeat kierrokset metelin mittaukseen vääntömoottorissa, jossa max kierrokset on sytkäboxissa rajoitettu 5 tonniin? Onko se 90% 5 tonnista ja siitä puolet, jolloin kierrokset olis 2250? Jos katsotaan moottorin alkuperäiset max tehon kierrokset ja siitä puolet niin tulos on jotain 2600 tai ehkä enemmänkin. Metelillä on suuri ero näiden kierrosten välillä.
Jos mittaus kierrokset on tuo suurempi, niin silloinhan ei toteudu laissa mainittu max tehon kierroksista puolet, kun tuo kone ei yksinkertaisesti kierrä 5 tonnia enempää.
Kysehän on nimenomaan käytön aikaisesta melusta jolloin tuo 2250 pitäisi olla oikein.
Entä kuinka saan kadunvarsi mittauksessa menemään jakeluun nuo rajoitetut kierrokset, avaanko sytkäkopan uteliaille sinipukuisille virkamiehille jotta he näkevät itse max kierrokset?
Mikäli kuitenkin katsotaan alkup.max-tehon kierrokset, niin silloin tuo "käytön aikainen" termi ei toteudu.
Arvatenkin mittaus tapahtuu tuolla korkeammalla kierrosluvulla. Jos siinä tapauksessa kiistän sakon niin varmaankin rajoitettujen kierrosten todistaminen on mun harteilla. Ja nimenomaan mittaushetkellä olevat max kierrokset. Pitääkö mun silloin näyttää se sytkäboxi ja pyytää poliisien nimet paperiin että ovat nähneet kierrosluvun rajoittimen asetetun tuohon 5 tonniin? Ja vielä selvennykseksi että laite on vanha HD, jota pitäis koskea se 106 db.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #51 : 27 Huhtikuu 2012, 14:45:52 »

Laki määrää mittauksen tehtäväksi 50% maksimitehon kierrosluvusta. Siinä ei mainita mitään kierrosten rajoittamisesta. Periaatteessa ainoa millä saat todistettua moottorisi alemman testauskierrosluvun on dynolappu josta ilmenee maksimitehon kierrokset. Pahoin kyllä pelkään että ne on samat tai korkeammat kuin vastaavan tehdasvireisen moottorin.
tallennettu
stressman
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #52 : 27 Huhtikuu 2012, 15:14:39 »

Laki määrää mittauksen tehtäväksi 50% maksimitehon kierrosluvusta. Siinä ei mainita mitään kierrosten rajoittamisesta. Periaatteessa ainoa millä saat todistettua moottorisi alemman testauskierrosluvun on dynolappu josta ilmenee maksimitehon kierrokset. Pahoin kyllä pelkään että ne on samat tai korkeammat kuin vastaavan tehdasvireisen moottorin.

Juuri tuo 50% maksimitehosta tekee sen, ettei mittaustulos korreloi juuri lainkaan ajonaikaisen melun kanssa. Huomattavasti tasapuolisempi tapa olisi mitata melu kierroksilla, joillaa moottori tuottaa esim 20 kW tehon, tai kierroksilla jotka vastaavat ajotilannetta esim 100 km/h nopeudessa. Käytännössä ohiajomittaus katsastusasemalla ottaa jossain määrin tätä huomioon, mutta siitähän ei ole mitään hyötyä silloin, jos poliisi vie kilvet tien päällä.
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #53 : 27 Huhtikuu 2012, 19:18:37 »

^On tuo ihan oikein tehty. Putken hyväksyntä on osoitus vaatimustenmukaisuudesta myös vanhemmissa laitteissa, se vain ei ole pakollinen.

Mitenkäs se näin on lipsahtanut?
Jos vanhaan pyörään laittaa uudet vilkut, niin pitää täyttää uudet pykälät. No joo, turvavälineestä kyse. Mutta eikös äänenvaimenninkin ole nykyään jos kilvet voi viedä vedoten turvallisuuteen?  Iskee silmää
tallennettu
jkm
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #54 : 27 Huhtikuu 2012, 20:08:06 »

Periaatteessa ainoa millä saat todistettua moottorisi alemman testauskierrosluvun on dynolappu josta ilmenee maksimitehon kierrokset. Pahoin kyllä pelkään että ne on samat tai korkeammat kuin vastaavan tehdasvireisen moottorin.
Ok. Ei tässä mitään paniikkia ole, saahan nuo mölyt sellaiseksi kun tarvii. Mitkähän on alkupään evon maksimitehon kierrokset? Ja onko mittaustuloksessa tosiaan 5db toleranssi ylöspäin, silloinhan mulla vois olla 111db mittaustulos. Ainakin tuolla toisella palstalla kirjoitellaan tuosta +5db toleranssista, mutta en muista itse sellaisesta lukeneeni noissa lakiteksteissä tai ohjeistuksissa. Tuntuu vähän oudolta tuo 5db siihen nähden että raja-arvot on kuitenkin 3db:n välein???
tallennettu
Imohtep
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #55 : 29 Huhtikuu 2012, 07:28:07 »

No laitetaan lisää ihmettelyn aihetta:

-valmistusvuosi 2000
-maahantuontikatsastus Jenkeistä tuonnin jälkeen 2011. Katsastuksessa vuosimalliksi muuttui 2002, viimeisimmän omistajan vaihdoksen takia.
-laitteessa remmiahdin ja pyörään valmistetut aftermarket-putket tuodessa
-katsastuksessa todistukset: dynokäyrä, äänet, nopeusmittari, jarrut
-hyväksytty ilman valituksia
-väite äänen testaajalta: Nousee 106db max.-rajaksi, koska tehot nostettu?!?!?

Saattaa olla kyllä aika lähellä tuota 106:tta.

Ongelmana, että en ole nähnyt testipapereita, koska mennyt suoraan leimakonttorille ja kun kävin kyselemässä leimakonttorilta,
niin ei voi tulostaa/näyttää, koska viranomaistietoja ja "digitoitu".

Trafiin pyysi ottamaan yhteyttä, ei vielä tullut soitettua, koska uskon tulevan liikaa skeidaa sieltä päin ja itse joutuu polttamaan hihat...

Otteessa lukee pakoputkien vaihto ja putkien merkki, mutta ei muita tietoja.

Eli, jos tien päällä tulee kinaa, niin näkevätkö tiedot siellä vai ottavatko varmuudeksi kilvet?

Myöskään en tiedä maksimikierroksia, koska dynopaperi ainoastaan viranomaisilla...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #56 : 29 Huhtikuu 2012, 13:21:08 »

...Ja onko mittaustuloksessa tosiaan 5db toleranssi ylöspäin, silloinhan mulla vois olla 111db mittaustulos...

Viiden dB:n liukuma koskaa ainoastaan tyyppihyväksyttyjä jotka mitataan rungossa olevan kilven perusteella, ei näitä 103/106 rajoja.
tallennettu
ma^ko
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #57 : 29 Huhtikuu 2012, 23:15:07 »

Mitkähän on alkupään evon maksimitehon kierrokset?

Ennen '86 5200rpm, '86 eteenpäin 5000rpm, jotkin '90-luvun mallit 4900rpm.
tallennettu
Imohtep
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #58 : 02 Toukokuu 2012, 11:48:19 »

Polliisin suusta kuultuna:

-1992 jälkeen tyyppikilven mukaan +/- 5db... että näin.

Ei satu kylläkään olemaan mullakaan tyyppikilvessä mitään meteleistä...

Hienot on ohjeet.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #59 : 02 Toukokuu 2012, 12:45:21 »

Ohjeista kaikki aina puhuvat... kantsiskohan lukaista ihan aluksi, mitä laissa lukee? Käsittääkseni polliisinkin tulisi noudattaa toiminnassaan ensisijaisesti lakia.
tallennettu

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto