oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 13:27:10 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Isoveljen valvontasuunnitelmista päivitys  (Luettu 10555 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 08 Joulukuu 2011, 10:14:03 »

Kirjoittelimme keväällä verenpainetta nostavista ITS-suunnitelmista (ITS kutittelee ikävästi - Isoveli valvoo (23.2.2011)). Suunnitelmassa halutaan muuttaa ajoneuvojen verotus suoritusperusteiseksi siten, että verotuksen pohjana olisi mm. aika ja paikka. Samalla paikkadataa voisi käyttää vaikka sakotuksen, logistiikan seurannan, automaattisen nopeusrajoituksen tai muiden, vielä julkilausumattomien tarpeiden toteuttamiseen. Tekniikkavetoisessa hankkeessa ajoneuvoon asennetaan GPS-paikannin joka raportoi liikkumisiaan viranomaisten keskuspalvelimelle. Suomi on etunenässä kehittämässä ja ajamassa tätä tekniikkaa sisään.

Asia ei varsinaisesti tai ainakaan virallisesti ole edennyt mihinkään, mutta keskustelu eri medioissa on vihdoinkin nousemassa otsikoihin asti. Viranomaisten puolelta on haettu kuluttajilta suoraa palautetta otakantaa.fi verkkopalvelun kautta. Yllättävän moni, ellei jopa pelottavan moni tuntuu kannattavan tällaista lakisääteistä, aina päällä olevaa seurantasysteemiä.

Kuten aiemminkin hanketta ajetaan sisään markinoimalla sitä ympäristön ja liikenneturvallisuuden parantamisella, tosin tarkempi analyysi näiden argumenttien tueksi onkin sitten kokonaan kadoksissa. Tekniikkahömpän markkinoinnin tukena on paitsi viranomaisia ja edustuksellisesti valittuja poliitikkoja niin myös tekniikan kehittelijöitä ja kaupallisia tahoja. Kyse on kuitenkin miljardiluokan bisneksistä jota softanvääntö- ja vipstaakkeliteollisuuden tuotekehitys sekä Big Fyrkka painavat lähes vastustamattomalla voimalla eteenpäin.

Hanketta argumentoidaan myös sillä, että yksityisyys on jo kuitenkin menetetty operaattorien teleseurannan, jäsen- ja boonuskorttien, valvontakameroiden ja muiden vastaavien järjestelmien takia. Miksi siis itkeä yksityisyyden perään nyt tässä ITS-asiassa?

Ensinnäkin jo menetetty yksityisyys ei kelpaa argumentiksi sen lisänakertamiselle. Toisekseen nämä edellämainitut systeemit ovat hajautettuja eri toimijoiden järjestelmiä joiden käyttö perustuu vapaaehtoisuuteen. Ne saa vaikka 'pois päältä' niin halutessaan. Sensijaan lakisääteinen, verotuksen pohjana olevan ITS:n kytkeminen pois päältä tai edes häritseminen tullaan takuulla kriminalisoimaan.

Kovinkaan kummoista historiantuntemusta ei tarvita sen älyämiseen, miten nopeasti hyväntahtoinen ja rauhanomainen hallintomuoto voi muuttua kansalaisilleen vihamieliseksi ja suljetuksi yhteiskunnaksi.

Ja vaikka yhteiskuntajärjestys ei muuttuisi niin tiedon keruun tarpeita laajennetaan jatkuvasti ja yksityisyyden kustannuksella täysin surutta ja vailla omaatuntoa. Tämä siitä huolimatta, että järjestelmän luontivaiheessa vannotaan yksityisyyden- ja tietosuojaa (LiVM kansilapäällikkö (21.10.2011)) sekä vain yhtä ja ihan viatonta käyttökohdetta. Muistellaampa vaikka passien biotunnisteiden ja sormenjälkirekisterien luontikriteereitä parin vuoden takaa sekä sisäministerin viimeaikaisia lausuntoja tietojen avaamisesta kaikkeen poliisitutkintaan (HS 2.10.2011).

Verotuksen tarpeisiin ITS olisi kuitenkin toteutettavissa niin, että jatkuvan paikkatiedon sijaan ajoneuvossa oleva älyboksi raportoisi vain kertyneitä veromaksuja. Tämä ratkaisisi suurimman ongelman yksityisyyden suojan ja tietoturvan osalta. Viranomaispuolella tälle suunnitelmalle ei kuitenkaan tunnu olevan kiinnostusta. Tämä vihjaisi siihen, että vaikka nyt hanketta ajetaan nimenomaan veromallin uudistamisena niin pinnan alla on monta muuta agendaa.

Pitäisikö MMAF-shoppiin  lisätä kypärän alle mahtuva foliohuppu?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 12 Joulukuu 2011, 09:55:10 »

Sopinee tähän(kin)... Näyttää kieltä

tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 04 Huhtikuu 2012, 10:06:06 »

FEMA: http://www.fema-online.eu/index.php?page=special-edition-newsletter---intelligent-transport---april-2012
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto