oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
07 Marraskuu 2024, 02:18:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Kalenteriin linkitetyt tapahtumat
  • Ohiajomelunmittaukset: 19 Toukokuu 2012
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä  (Luettu 27253 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 18 Toukokuu 2012, 09:10:15 »

Huomio: Koskee vakiopyöriä, ei muutettuja. Referenssitiedoksi tarvitaan siis vakiokuntoisia ohiajomittaukseen. Lisätiedot: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/259879-Ohiajomelun-mittausta-VAKIOPY%C3%96RILLE
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 18 Toukokuu 2012, 09:26:28 »

...ja http://www.bajahill.net/2012/05/ohiajomelun-mittauksia-vakiopyorille.html
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 18 Toukokuu 2012, 09:59:35 »

Koska tilaisuus on tarkoitettu vakiopyörille, siitä ilmoittaminen on erityisen soveliasta muunneltujen moottoripyörien yhdistyksen kotisivuilla... Virnistää Näyttää kieltä
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 18 Toukokuu 2012, 10:22:59 »

Koska tilaisuus on tarkoitettu vakiopyörille, siitä ilmoittaminen on erityisen soveliasta muunneltujen moottoripyörien yhdistyksen kotisivuilla... Virnistää Näyttää kieltä

Täältä se sana leviää kuitenkin myös vakiotaviksille...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 19 Toukokuu 2012, 16:05:18 »

Jos onnistun liittämään tulostiedoston, se on tossa:

* MMAF Ohiajomelu Hyvinkää 190512.pdf (16.6 kilotavua - ladattu 1864 kertaa.)
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 19 Toukokuu 2012, 16:14:10 »

Taisi onnistua.

Pika-analyysi: eivät mene vakiopyörätkään läpi ohiajomittauksesta edes keskimäärin. Mikseivät? Mittaustapa ja -olosuhteet ovat kaikille samat ja neljä pyörää meni direktiivin mukaisesti käpistellyillä tuloksilla läpi, joten en näkisi suurta virhemarginaalia näissä. Sen sijaan yksi mahdollinen virhepaikka sisältyy siihen, miten tarkoin kuski osaa avata ja sulkea kaasun juuri oikeissa kohdissa. Aistinvaraisin havainnoin tässä ei suurta heittoa ollut, mutta jonkinlainen virhemarginaali tästä syntyy. Jos virhemarginaaliksi arvioidaan 3 dB(A) (mikä on takuulla yläkanttiin), kaukana raja-arvoista on edelleen useita vakiopyöriä, jopa aivan uudenkarheita sellaisia.

Otanta on pieni, mutta kattaa lähes kaikki valtamerkit. Kiinnostavaa havaita, että suurimmat ylitykset mitattiin eurooppalaisilta valmistajilta. Japskit pärjäsivät "parhaiten". H-D pärjäsi kohtalaisesti, koska vakioporsteri ei yksinkertaisesti kiihdy kelatakseen rundeja Isoa Ääntä varten. Vakio Big Twinejä ei valitettavasti paikalle ilmaantunut.

Otannan pienuudesta huolimatta johtopäätös on varsin selvä. Pitäisiköhän tässä melukeskustelussa ottaa askel- pari johonkin uuteen suuntaan? Pyörittää silmiään
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #6 : 19 Toukokuu 2012, 19:17:55 »

"Otannan pienuudesta huolimatta johtopäätös on varsin selvä."

MMAF ja TCS suosittelevat Porstereihin siirtymistä?

Meluvalvonnan menettelyn, jossa pelataan normin mukaan pläjäytetyillä testikierroksilla, joihin sitten osutaan miten nyt milloinkin (harrastajien testitilanteessa, tienvarren ratsiassa, katsastuskonttorilla), ja yksittäisille verkkaisuuden eteerisyyteen seestyville harrastajille ominaisten käytännön kierrosalueiden välinen hyvinkin merkitsevä ero pistää vituttamaan (testaamisen epävakioisuuden lisäksi). Melumittauksessa mittaillaan siis jotain, mikä saadaan esille väkisin pakottamalla. Käytännössä ongelmaa ei siis ole edes olemassa, kun puhutaan meidän eteeristen elämästä. Tätä on normiohjaus mahtavimmillaan. Jokaisen peniksenjatke saksitaan tai venytetään saman pituiseksi, oli tarvis tai ei.

Tämän päivä lahjani ihmiskunnalle, asian ratkaisu: Jokaiseen rytöläjään voi asentaa minkälaisen tahansa äänentoiston, mutta samalla asennetaan melupiirturi. Polliisi valvoo tienvarressa melupiirturin kiekkoja. Tähän malliin ihastuu joku taatusti... Lopuksi paljon onnea kaikille.

Tähdentäen enempi asiapohjalta, niin eikös data tarjoa pohjaa ylipäätään kyseenalaistaa sekä paikallaan että yliajelun mittaamiseen? Kiinnostavaa olisi tietää poliisin koulutuksen taso akreditointeineen. Muuankin partio totesi vempainten olevan kyydissä, mutta rehteinä hemmoina totesivat, että eipä nyt aleta millekään kun ei niitä osata käyttää.
« Viimeksi muokattu: 19 Toukokuu 2012, 20:09:52 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #7 : 19 Toukokuu 2012, 19:23:44 »

Pääsääntö voi olla, että jos paikallaan mittauksessa ei rajojen alle päästä, niin tuskin päästään ohiajomittauksessakaan.
Johtuen asetuksen tiukemmista raja-arvoista ja mittauksen luonteesta.

Toisaalta uudemmat vakio pyörät ja pyörät joihin vaimennin vaihdettu läpäisee melko varmasti paikallaan mittauksen jos valmistajan kilven arvo ei ole kovin pieni.

Melko suuri hajonta oli muutamassa mittauksessa ja  mittarin tarkastus ajankohta hieman arveluttaa, koska kokemuksen mukaan mittarin virrallinen tarkastus ei onnistu noin helpolla.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 19 Toukokuu 2012, 22:35:16 »

Hajonta selittyy pitkälti mittaustavalla. Yli nelivaihteisissa pyörissä mittaus tehdään kakkosvaihteella molemmilta puolilta sekä kolmosvaihteella molemmilta puolilta. Tuloksista lasketaan sitten keskiarvo. Samalla vaihteella tehtyjen mittausten hajonta oli tässä jo aika pieni, ja siihenkin vaikuttaa, kummalta puolelta mittaus on tehty. Esimerkiksi Harrikat tuottavat yleensä hiukan enemmän melua siltä puolelta, jolla putket ovat.

Mittari kalibroidaan piipparilla, joka tuottaa 94 dB. Kalibrointi tehdään itse. Sen sijaan se piippari pitää tarkastuttaa määräajoin. Periaatteessa kalibrointi tulisi tehdä ennen jokaista mittaussarjaa, mutten sitä tehnyt, koska kalibrointi vaatii onnistuakseen hyvin hiljaisen ympäristön. Tämän(kin) mittausepävarmuuden merkitys on hyvin pieni.

Mittausepävarmuuksia pohdittaessa on myös otettava huomioon, että direktiivi määrää jokaisen mittaustuloksen pyöristettävän sekä vähennettävän siitä 1 dB(A) ennen lopputuloksen laskemista. Jos yksittäinen mittaustulos on esimerkiksi 85,4 dB(A), se on keskiarvoa laskettaessa 84 dB(A).

Tässä kohtaa ei varmaan yllätä tieto, että yhtä lukuun ottamatta kaikki mitatuista pyöristä saavuttivat paikallaan mittauksessa tyyppikilven valvonta-arvon alle 2 dB(A) toleranssilla. Eli jokainen menisi poliisin mittauksesta läpi, eikä tarvita edes sitä 5 + 3 dB(A) toleranssia.

Pääsääntö on, että paikallaan mittauksesta kopterilain raja-arvoilla saattaa jopa päästä läpi, mutta ohiajotestistä ei käytännössä pääse. Tai ei ainakaan kannata: jos vanha pyörä alittaa ohiajotestin kansallisen raja-arvon 91 dB(A), se mitä todennäköisimmin alittaa myös paikallaan mittauksen kansallisen raja-arvon 106 dB(A). Tässä kohtaa olin itse harhaluulon vallassa siihen saakka, kunnes sain mitatuksi isomman otannan varmasti vaatimukset täyttävällä mittarilla.

Villakoiran ydin on näistä mittaustuloksista luettavissa, mutta ääneen sen saapi lausua joku muu... Iskee silmää

Tai no, viiden pisteen vihje. Erään uudehkon MV Agustan (erittäin hyvät soundit) tyyppikilvessä lukee 106 dB(A), minkä se myös saavutti. Ohiajotestissä sama laite saisi tuottaa enintään 80 dB(A), joten korrelaatio mittaustapojen välillä olisi kaikki 26 dB(A)...
« Viimeksi muokattu: 19 Toukokuu 2012, 22:50:46 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 20 Toukokuu 2012, 09:36:32 »

MMAF mittaa vakioputkisten moottoripyörien ohiajomelua
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 22 Toukokuu 2012, 22:37:54 »

Tähdentäen enempi asiapohjalta, niin eikös data tarjoa pohjaa ylipäätään kyseenalaistaa sekä paikallaan että yliajelun mittaamiseen?

Jossain määrin kyllä. Jonkinlainen vakioitavissa oleva mittaustapa on tietenkin hyvästä, mutta nämä nykyiset eivät kyllä ole parhaita mahdollisia. Ohiajotestin pitäisi jotenkin paremmin simuloida todellisuutta siellä, missä melu voi olla häiritsevää, eli  50 km/h tai pienemmillä nopeusrajoitusalueilla. Ehkä siinä voisi olla joku osio 80 nopeudellekin. Lisäksi äänen "laatu" pitäisi huomioida jotenkin muutenkin kuin A-painotuksella. Varsinkin paikallaan mittauksissa korostuu ilmiö, jossa ärsyttävin ääni ei olekaan se suurin äänenpaine. Ja toisaalta päinvastoin, mukavaksi koettu meteli saattaa tuottaa suuriakin lukemia.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto