oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 11:54:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmiste mopo  (Luettu 27009 kertaa)
Kläppi
Newbie
*
Viestejä: 6


« : 17 Elokuu 2007, 12:41:05 »

Olisiko kenelläkään mitään käsitystä "kopteri" mopon valmistamisesta tai rekisteröimisestä?? Onnistuuko se suomessa ja jos onnistuu niin miten??
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #1 : 18 Elokuu 2007, 20:22:13 »

Mopon keulan muutoksia ei ole erikseen rajattu (toisin kuin mp:n). Konttorilla voit vielä tarkistaa, että se myös heidän mielestään tarkoittaa, että se on silloin sallittu.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 19 Elokuu 2007, 18:03:55 »

Eiköhän tässä ollut kyse hiukan enemmästä kuin pelkästä keulan pidennyksestä. Otsikossa kun lukee omavalmistemopo...
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #3 : 19 Elokuu 2007, 18:45:10 »

kyllähän mopoon pitäs keula saada vaihtaa ilman muuta.
mutta kysyjä taisi tarkoittaa ihan oikeaa omavalmiste mopoa.(tyhjästä tehtyä mopoa ilman kanta mopoa ja oman mielen mukaiseksi.)
 ja vielä pitkäkeulaista sellaista.
ikinä en ole kuullut,että joku ois sellaisen tehnyt tai edes kysellyt miten sellaisen voisi tehdä suomessa.toki itse muunneltuja mopoja olen nähnyt,mutta niitä muutoksia ole missään hyväksytty.
miksi ei sellaista pystyisi tehdä jos pystyy tehdä isommankin pyörän tekee.!?
puhutaan sentään vähän eri laitteista.mopolla ajetaan sentään 40km/h
oletko kysynyt akesta mitä mieltä ne on ajatuksestasi rakentaa kopteri mopo??
tallennettu
Kläppi
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #4 : 19 Elokuu 2007, 21:42:17 »

niin kyl homman idea oli se et kone olis ainoa mitä ei tehtäis itse mut runko ja muut osat olis tarkoitus rakentaa itse mahdollisimman paljon!
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 20 Elokuu 2007, 10:06:25 »

Lähtisin omavalmisteisen mopon kanssa soveltamaan moottoripyörien säädöksiä mutta unohtaen ne hankalimmat  Virnistää  Varmaan 'hankalimmasta' päästä on todistaa, että se ei kulje enempää kuin mitä mopo saa enintään kulkea. 
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
leesseri
Vieras
« Vastaus #6 : 20 Elokuu 2007, 12:52:12 »

kun minä olin nuori ja komea(nyt olen vain komea),niin paikkakunnalla liikkui ainakin kaksi ns.omavalmiste mopoa... voimanlähteenä honda monkeyn moottorit molemmissa ja loput tehty itse...kerran uskaltauduin nöösi poikana juttelemaan toisen "rakkarin" kanssa moisista härveleistä ja hän sanoi,että mitään ongelmaa ole polliisin kanssa,koska härpätin kulkee vain 45km/t,vaikka akseliväli oli "sairas" mittasuhteisiin nähden(ainakin 170cm)...mutta nykyään voi sävelet olla toiset,sillä joku nettikauppa myy "custom"mopoja, hondan kopiomoottorilla ja lauseella -ei tieliikenne käyttöön...eli taitaa puuttua se maaginen E-hyväksyntä,koska kyseiset laitteet on kiinassa valmistettuja,eli tästä taas voi vetää sen johtopäätöksen,että omavalmisteeseen vaaditaan samat pykälät,normit ja direktiivit,kuin isompaan vastaavanlaiseen...
eli joku monkeyn moottori voipi olla hiukkasen hankala saada saastemittauksesta läpi nyky normeilla.tästä taas päästään siihen,kun nyky teini päräyttää "mopolla" polliisin tutkaan 95km/t ja saa siitä moottoripyöräverot päällensä,niin miksi ei sakoteta myös saasteista?...tätä epäkohtaa voi viranomaiset miettiä sängyssään,kun uni ei tule ja televisiosta pukkaa pelkkää tv-chattia...
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #7 : 20 Elokuu 2007, 14:39:48 »

En siis todellakaan ajatellut, että joku mopon tekisi alusta alkaen itse, jos noita kaupasta saa leimoilla 6 satasella. 30 donan (tai 60:n) motskarin vielä ymmärrän. Lähinnä mietin rakennekieltoja ja prosenttipuolta. Motskariin verrattuna kopterin voi tehdä siis helpommin, mutta muu vaiva on vähintään sama. E-leimat täytyy siis olla tai vastaava, mutta näyttö voi olla hankalaa. Näille kun ei varmaan ole mitään rinnakkaistuonnin buumia ollut, eikä siten palveluja siltä osin. Ranskassa voi saada tyypin vaikka hevoselle Hymyilee leveästi, mutta silti toi näyttökysymys voi jäädä suurimmaksi kannoksi pihamaalle. Direktiivejä/vaatimuksia on päälle 35, joten vaivannäkö palkittaneen, mutta tuntiliksoille sillä ei kyllä pääse.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 20 Elokuu 2007, 15:59:36 »

En siis todellakaan ajatellut, että joku mopon tekisi alusta alkaen itse, jos noita kaupasta saa leimoilla 6 satasella. 30 donan (tai 60:n) motskarin vielä ymmärrän.
...ehkä sä sittenkin olet kaikista meidän keskusteluista huolimatta, tai niiden takia, missannut sen pointin. Rakentelun motivaationa on erittäin harvoin raha. Yleensä motivaationa on se rakentelu.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 20 Elokuu 2007, 21:20:17 »

Rautarouvalla on itse asiassa se pointti hallussa minkä me kaikki alfa-uroot olemme ylenkatsoneet.

Eli osta valmiiksi kilvitetty mopo, leikkaa runko tuhanteen palaan ja kasaa uudestaan hitsaamalla haluttuun mittaan. Vie mopo muutoskatsastukseen ja merkkauta tehdyt muutokset otteeseen (onko mopossa edes rekisteriotetta? Nimim. "liian kauan mopoiästä" Virnistää ) ja karauta tyytyväisenä auringonlaskuun.

Prosentit todennäköisesti riittää ihan mihin vaan eikä ne konttorilla edes tiedä minkä näköinen se alun perin on ollut. Ainoa mikä on pakko säilyttää alkuperäisenä on takarenkaan koko ja välityssuhde ettei huippunopeus kasva.

Eli turha lähteä keksimään pyörää uudestaan kun uuden aihion saa tänä päivänä alle torihintojen.
« Viimeksi muokattu: 20 Elokuu 2007, 21:21:59 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 21 Elokuu 2007, 14:16:41 »

Ei taida rosenttiasetus koskea mopoja...?

Omavalmistehomma on kauhee suo. Ei mahdoton, mutta aikaa, hermoja, rahaa, tupakkia, kaljaa, vaimoväen kärsivällisyyttä, mielenterveyttä ja monta Johnny Winterin levyä vaativa homma. Osta manki ja rakenna siitä.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #11 : 21 Elokuu 2007, 14:45:35 »

...ehkä sä sittenkin olet kaikista meidän keskusteluista huolimatta, tai niiden takia, missannut sen pointin. Rakentelun motivaationa on erittäin harvoin raha. Yleensä motivaationa on se rakentelu.

Auts, johas se pistelee Virnistää Eli ymmärrän kyllä pointin Sinusta huolimatta. On vaan tullut vastaan tapauksia, että siinä vaiheessa kun todistelu on jo triplannut rinnakkaistuodun vehkeen arvon toteaa konttori ettei ikinä tuu meneen läpi. Reality bites.
Siis kopterinahan mopo on helpompi tehdä. Sitä muuta varten ei tarvitse kuin perustaa MmAF ja 10 pahvilaatikollista paperia ym ym. eli motivaation ottaa selvää pitäisi riittää aika pitkälle. Mopon vaatimukset poikkeaa kuitenkin motskarista siinä määrin, että (edes) täältä tietoa ei löydy kaikkiin kysymyksiin. Siksi jos itse tekisin, tekisin sen mökkiajoon tai muutoksina lapulliseen vehkeeseen.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto