oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 18:16:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Onnellinen muutoskatsastuksen lopputulos  (Luettu 13357 kertaa)
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« : 19 Heinäkuu 2012, 11:24:46 »

California Trike on leimattu ja sillä ajaminen on laillista tästä eteen päin.
Muutosprosentti on 9.
Lausuntoja vaadittiin jarruista ja rakennemateriaaleista sekä itse rakenteesta.

Katsastuskonttorilla katsuri mittaili akselivälin, kokonaispituuden, leveyden ja painon akseleittain ja kokonaispainon.

Kapineen ajopaino on 330 kg. Kokonaispaino 480 kg. Ei tarvinnut poistaa takasatulaa.

Asiasta lisää:
http://www.motomatti.fi/2012/07/california-trike-katsastus.html
tallennettu
suma
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #1 : 01 Maaliskuu 2013, 21:31:11 »

Kiinnostaa noi lausunnot.Itsetkö vaan teit,vai pitääkö olla joku instanssi,mistä ne haetaan.Itselle tulossa trike aihio tuolta californiasta ja ois hyvä tietää,mitä hemmetin papereita taas tarvitaan?
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #2 : 01 Maaliskuu 2013, 23:22:59 »

En tiedä mitä oikeasti tarvitaan mutta tää katsuri sanoi että rakennesuunnitelma, jos hitsauksia niin niistä selvitys miten tehty eli materiaalit, rakenneratkaisut ja työmenetelmät. Tietenkin virallisen tarkastuslaitoksen jarrutestin läpäisystä pitää olla todistus. Pitää olla myös näyttö siitä että mistä laitteesta trike on tehty. Siihen riittää aihiopyörän rekisteröintitodistus. Eu:ssa ennen 2004 elokuuta rekisteröity pyörä kelpaa sinällään trikeaihioksi. Ulkomaan vehkeistä en tiedä sanoa.

Koska tein itse nuo kaikki toimenpiteet otin kaikista merkittävistä työvaiheista valokuvat kohtuullisella resoluutiolla ja oheen kirjoitin työtavoista selvityksen ja listasin kaikki käytetyt materiaalit ja niiden valmistajan lujuusselvitykset.

Jonkinlainen pumaska paperia siitä kertyi ja katsuri oli tyytyväinen. Epäilen että ei välttämättä ymmärtänyt ihan kaikkea mitä olin kirjoittanut. ATK on mukava järjestelmä: sieltä löytää ratkaisun lähes kaikkiin ongelmiin.

Itse katsastus olikin sitten pala kaakkua. Mitat ja leima uuteen rekisteröintitodistukseen ja baanalle. Nopeusmittari pitää olla alkuperäisen etupyörän mukaan...

Se että trike-aihiosi on suolaveden tuolta puolen voi muuttaa asioita. Olen ymmärtänyt että jos se on merkitty trikeksi jo lähtömaassaan se on trike myös täällä kuten esin H-D Servicar. Jos kysymys on esimerkiksi Honda-pohjaisesta trikestä mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Korkeintaan valolaitteissa voi olla sanomista.

Tällä palstalla lienee parempiakin asiantuntijoita aiheen piiristä kuin tämä itse.

On, näköjään, tullut jonkinnäköiseksi kohtaloksi tehdä trikejä: ekan kun tein niin tuli heti tilauksia lisää. Nähtäväksi jää teenkö ja kuinka monta.
tallennettu
suma
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #3 : 03 Maaliskuu 2013, 11:18:19 »

No HD sieltä on mulle tulossa ja se on soolopyörä.mukana tulee valmiit osat trikeksi muuntamiseksi eli taka-akseli ja -svingi.
Täytyy varmaan käydä konttorilla haastattelemassa katsastussetää.Pitääkö ton käsijarrun muuten olla mekaaninen,tossa akselissa
kun on levyjarrut,enkä tiedä onko siinä mitään käsijarrujärjestelmää.Jenkeissä varmaan riittää mönkijätyyppinen kahvanlukitus.
Näistä tuntuu toi tieto olevan vähän kiven alla.Oon yrittänyt kattoo Trafin sivuiltakin,mutta en oikein ymmärtäny siitä kapulakielestä
kuin ja sanat. Huh
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #4 : 03 Maaliskuu 2013, 11:46:42 »

Käsijarrusta taisi olla hyvin selkeä kuvaus: Käyttölaitteeltaan erillinen mekaaninen järjestelmä. Riippumaton käyttöjarrun toiminnasta.

Käytännössä yksinkertaisin on laittaa auton käsijarrun vipu ja vaijeri. Toivottavasti jarrusatuloissa on myös mekaaninen jarru johon vaijeri vaikuttaa. Jos ei ole, helpointa on ehkä vaihtaa jarrusatulat sen tyyppisiin. Itse löysin erään edullisen satulatyypin jossa on kaikki mekanismit "sisäänrakennettu" eli satulassa on liu'ut, käsijarrumekanismi ja jarrupalojen kiinnitys itsessään. Tosin käytännön kokekemusta ko satulasta tulee vasta myöhemmin.

Olen nähnyt myös seisontajarrun asennettuna voimansiirtoon, ennen tasauspyörästöä. Sen laillisuudesta en tiedä kun sehän lukitsee vain voimansiirron mutta ei estä täysin pyöriä pyörimästä tasauspyörästöstä johtuen.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 06 Maaliskuu 2013, 09:12:39 »

Lukuun ottamatta taka-akselin, jarrujen ja valaisinlaitteiden erikseen kolmipyöriä koskevia vaatimuksia mennään kuten minkä tahansa muunkin prätkän muutoskatsastuksissa.

Muutoskatsastuksissa sovellettavat vaatimukset löytyvät kopterilaista, se on pääsääntöisesti ihan selkeää Suomen kieltä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
tallennettu

suma
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #6 : 06 Maaliskuu 2013, 18:11:35 »

Kiitos tuosta linkistä,tuota tekstiä jo meikäläinenkin tajuaa. Hymyilee
Täytyy näillä tiedoilla suunnitella eteenpäin!
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto