Pakosta seuraisi muuten ainakin kolme asiaa. Halpoja rakenteluaihioita tulisi markkinoille pilvin pimein, vanhojen pyörien romutus alkaisi oikein urakalla ja mp-kanta romahtaisi välittömästi.
Halvoilla rakenteluaihioilla tarkoittanet pyöriä joita ei ikinä ole uskallettu viedä katsastukseen/katsastuksessa hylkäyksen, esim päästö- tai prosenttiylitys, saaneet pyörät.
Sellaiset pyörät käyvät toki aihioista mutta kanta-ajoneuvo pitäisi hankkia muualta tai olla niin pätevä rakentaja että kykenee jo kertaalleen hylätyn pyörän muokkaamaan uudelleen katsastuskelpoiseksi. Mikä ei liene mitenkään mahdotonta.
Vanhojen pyörien, jota ryhmää et ole rajannut mitenkään, osuus lienee katsastushylkäyksissä pieni koska 70-, 80-, ja vielä yhdenksänkymmentäluvullakin oli päästörajat on kohtuu helposti täytettävissä ja muutkin vaatimukset melko väljiä. Väittäisin että näistä ikäryhmistä säilyy liikenteessä merkittävä osuus.
Perustelen, vanhojen pyörien osalta, siten että tuskin tulee mitään taannehtivaa lainsäädäntöä koskemaan moottoripyöriä. Eli mennään edelleen niillä pykälillä jotka ensirek. päivänä ovat olleet voimassa. Jos näin ei asia tule olemaan, toteutuu Jarkon yllä oleva ennustus.
Suurempana peikkona näen, varaosatarvitsijan tai rakentajan näkökannalta, sen että ei saisi käyttää tarvike-/oma-/piensarjavalmisteosia korvaamaan alkuperäisiä.