oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Huhtikuu 2024, 14:00:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: etupään muokkaus  (Luettu 25719 kertaa)
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« : 02 Marraskuu 2013, 12:51:52 »

Olen tässä pähkäillyt tuota keulan pidentämistä, notta mikähän olisi fiksuin ja edullisin tapa toimia. Pyörä on -84/85 Virago 750.

Onko mitään järkeä vaihtaa vaan etupään sisäputket pidempiin? Samalla halkaisijalla olevat sopivasti pidemmät putket ja niihin ne alkuperäiset ulkoputket, ettei tarvii jarrujen kanssa pelata muuten kuin letkuja pidentämällä. En meinannut muokata runkoa ja t-palatkin voisin pitää orkkiksina.

Onko kukaan tehnyt tällaista? Meneekö ajogeometria ihan vituiksi? Kun rungon asento muuttuu ja painopiste siirtyy taaemmas, niin tuleeko miten paljon kiikkerämmäksi? Mitäs moottori tykkää asennon muutoksesta?

AME:n paketit on pikkusen liian kalliita, mutta noita putkiahan saa alta viiden sadan ja palat maksaa 300-400, mutta nehän voin tehdä itekkin, samoin kuin laakerikupit. Onko katsastusmies hankalana jos ite tekee?
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 03 Marraskuu 2013, 10:04:10 »

Onko mitään järkeä vaihtaa vaan etupään sisäputket pidempiin?

Ei ole. Etujättö menee liian pieneksi tai jopa negatiiviseksi = Pelistä tulee vaarallinen ajaa.

Perustietoja ja terminologiaa: http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf sekä http://www.bajahill.net/1999/08/miksi-ja-miten-moottoripyora-kaantyy.html
« Viimeksi muokattu: 03 Marraskuu 2013, 10:05:47 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« Vastaus #2 : 04 Marraskuu 2013, 19:03:22 »

kiitos vastauksesta. eli t-palat ja laakerikupit pitää vähintään tehdä
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 05 Marraskuu 2013, 09:12:53 »

kiitos vastauksesta. eli t-palat ja laakerikupit pitää vähintään tehdä

Jep, jos noi epäkeskot laakerikupit riittävät. Yleensä muutetaan sitä emäputken kulmaa runkojigissä leikkaamalla ja hitsaamalla.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 05 Marraskuu 2013, 20:28:19 »

Pelkästään keulaputkia pidentämällä jättö kasvaa eikä pienene. Riippuen lähtötilanteesta vähäisessä määrin niitä voi pidentää muuttamatta emäputken kulmaa.
tallennettu

turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« Vastaus #5 : 06 Marraskuu 2013, 00:05:27 »

joo, rungolle en meinannut tehdä mitään, koska melko maltillisena ja orkkiskelpoisena meinasin pyörän pitää. tuo etupäähommakin saattaa tapahtua vasta vuoden-kahden päästä, jos silloinkaan.
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
suma
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #6 : 03 Tammikuu 2014, 18:14:21 »

Mitenkäs toi etujättö on kotikonstein mitattavissa,lähinnä et miten saa sen emäputken linjan siirrettyä tonne tallin lattiaan?
Onko rakentajilla jotain hyviä niksejä?
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #7 : 04 Tammikuu 2014, 09:15:04 »

Piirrä lattiaan viiva ja siihen poikittain viiva. Pistä pyörä viivalle suoraan ja pystyyn ja poikkiviivalle vatupassila pystysuoraan etuakselin kohdalle vaikka tikku pystyyn tai virittele luotilanka. Teippaa hitsauslanka tai joku vastaava vaikka tarjateräs teleskoopin keskelle niin että se ylettää maahan. Vastaavasti sihtaa toisella harjateräksellä T-kappaleiden akselin linja lattiaan. Merkit lattiaan ja mittailemaan.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 04 Tammikuu 2014, 12:03:33 »

Pelkästään keulaputkia pidentämällä jättö kasvaa eikä pienene. Riippuen lähtötilanteesta vähäisessä määrin niitä voi pidentää muuttamatta emäputken kulmaa.

No niimpä. Olempas taas pöljä...

Mitenkäs toi etujättö on kotikonstein mitattavissa,lähinnä et miten saa sen emäputken linjan siirrettyä tonne tallin lattiaan?
Onko rakentajilla jotain hyviä niksejä?

Oon laittanut pyörän tunkille suoraan ja ottanut eturenkaan irti, sitten laaserilla ohjausakselin vierestä mittaamaan pistettä lattiassa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
suma
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #9 : 21 Helmikuu 2014, 18:39:52 »

No niin mittailtu on ja saatu vaihtelevia tuloksia.tietääkös kukaan,mikä on -98 FXSTC originaali jättö?tietäis vaan,et onko noi omat mittaukset menny ees sinnepäin Huh
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 24 Helmikuu 2014, 12:54:01 »

En usko että Softailin jättö on vuosien varrella juuri muuttunut, uusiin pyöriin ilmoitetaan FX-mallit 4.8" eli 123 mm ja FL-softailit 5.8" eli 147 mm.

Kaikista helpointa toi jättö on mitata niin että unohdat ne laserit sun muut hömpötykset ja otat reilun pätkän narua sekä kaverin jeesaamaan. Ihan ensiksi tue pyörä vaikka parin kakkosnelosen avulla niin että se seisoo pystysuorassa - voit myös pyytää kolmannen kaverin istumaan satulaan ja pitämään fillaria suorassa. Merkkaa luotilangan avulla lattiaan piste etuakselista kohtisuoraan alaspäin. Paina narun toinen pää yläteekappaleen kylkeen niin että se on rungon ohjausakseliputken keskikohdalla. Sitten annat toisen pään kaverillesi ja pyydät tätä painamaan sen kireänä maahan etuakselista kohtisuoraan maahan vedetyn linjan etupuolelle. Sitten tihrustat langan kulman suhdetta runkoputkeen ja pyydät kaveria siirtämään langan kosketuspistettä maahan kunnes linjat ovat saman suuntaiset. Kun tämä kohta on saavutettu, merkkaa se tallinlattiaan viivalla ja mittaa sen ja edellä mainitun etuakselin kohdalle merkityn viivan välinen etäisyys. Ja ihan varmuuden vuoksi, vaihtakaa miehitystä narun päissä ja uusikaa mittaus. Jos ollaan yhtään samalla alueella voidaan todeta mittauksen onnistuneen.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto