oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 15:48:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: pakoputken sijoittelu ja vaatimuksia  (Luettu 21708 kertaa)
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« : 23 Syyskuu 2007, 21:21:02 »

eka viestini Hymyilee leveästi

onko pakoputken/vaimentimen paikasta jotain säädöksiä? kerran olen katsastusmieheltä kysynyt ja sano että saa olla pakoputken pää maksimissaan 20cm taka-akselin etupuolella, mutta olen nähnyt useessakin muutoskatsastetuissa, ja tehtaasta tulleista pyöristä putken moottorin alla "käärmeenpesä"-tyyliin sekä että ulostulo on suoraan oikean jalkatapin takapuolella. itellä 98 mallin mopotin jonka muutokset kovasti haluaisin papereihin.

onko mahdollista saada muutoskatsastettua pakoputki tulemaan juurikin noin jalkatapin takaa? omavalmistevaimenninta on ilmeisesti turha edes ajatella, vaikka kuinka hiljasen saisin tehtyä? ja mitenkäs tuo vaimentimen lyhentäminen? hyväksyykö katsastusmies sitä? vai ratkaseeko tämänkin asian DB:t?

kiitos kovasti jotka viitsivät vastata, koitin etsiä keskustelua juuri tuosta sijoittelusta, mutta en löytänyt, ja rohkenin uuden aiheen pistää.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 23 Syyskuu 2007, 22:35:35 »

Sijoittelun suhteen ei ole enää rajoituksia, ne poistuivat jo vuosia sitten.

Pyöräsi vuosimalli aiheuttaa ongelmia muutoskatsastuksen suhteen, sen kun pitäisi täyttää voimassa olevat määräykset melusta ja päästöistä eikä niitä pysty testauttamaan missään.
tallennettu
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #2 : 24 Syyskuu 2007, 07:19:23 »

eli pitää sitten vaan koittaa viedä leimalle kiinni olleen BOSsin mökäpöntön kanssa. eka jostain db-killeri niin varmaan kelpaa paremmin. kai sitä on sitten vaan pakko jättää leimaamatta toi putki  Vihainen.... keväällä vasta menossa mutta pitää valmistautua hyvissä ajoin.
jos katsastusmies jostain syystä hyväksyy jonkun häröputken, onko poliisilla mitään nokankoputtamista asialle? ei luulisi.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 24 Syyskuu 2007, 07:58:42 »

Ilman mitään papereita tai e-merkejä tuskin hyväksyy '98 mallin pyörän kanssa, valitettavasti. Ja jos hyväksyy niin sitten tien päällä sheriffi saattaa siihen tarttua, kun se on hyväksytty läpi sormien. Tämä on yksi niistä monista ongelmista jonka kanssa painitaan ( Päästömittausprojekti etenee ja Äänten mittausta tien päällä? Melurajojen säätöä...). Ja siis ongelmahan on se, että putkesi saattaa toki olla täysin määräysten mukainen mutta et vain pysty sitä osoittamaan. Ja vaikka haluaisit muutoskatsastaa niin et tämän todistetaakan takia voi sitä tehdä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #4 : 24 Syyskuu 2007, 16:30:00 »

eikö siis nykyisin ole mitään säädöksiä putken suuntauksesta? onko vihdoin luvallista vetää putket reteesti yläviistoon penkin tason päälle???
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 24 Syyskuu 2007, 17:54:01 »

Pakoputkia koski aikanaan asetuksen ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 110 §:

Lainaus
Moottoripyörän pakoputkiston tulee sijaita siten, ettei putkiston mikään osa ulotu kuormittamattoman istuimen istuinpintaa korkeammalle. Pakoputkisto saa päättyä enintään 0,20 metriä taka-akselin etupuolelle. Putkiston pitää olla suunnattu enintään 25 astetta yläviistoon ja enintään 10 astetta sivulle päin. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea.

Tämä säännös poistettiin asetusmuutoksella 290/1998. Tämän asetusmuutoksen, jolla ns. multidirektiivi 97/24/ETY implementoitiin Suomeen, perustelumuistiossa sanotaan seuraavaa:

Lainaus
Asetusmuutoksella poistettaisiin kansalliset vaatimukset muiden kuin tyyppihyväksyntädirektiivien säätelemien ominaisuuksien osalta. Tällaisia pykäliä, joiden sisältö ei missään muodossa siirtyisi muutettuun asetukseen, olisivat moottoripyörien osalta ... 110 § (pakoputkisto).

Silloin tällöin törmää viranomaiseen, joka soveltaa kymmenen vuotta sitten kumottuja pykäliä. Tarkalleen ottaen kyseessä on tällöin virkavirhe.

Direktiivissä ei ole pakoputkiston suuntaamista tai mitoitusta koskevia määräyksiä. Muita kuin alkuperäisiä putkia, joille haetaan osan tyyppihyväksyntä, koskevat kuitenkin seuraavat määräykset:

Lainaus
3.5.1 Yleiset eritelmät
Äänenvaimentimen on oltava niin suunniteltu, niin rakennettu ja
sen on oltava siten asennettu, että:
3.5.1.1 — moottoripyörä täyttää tämän luvun vaatimukset tavanomaisissa
käyttöolosuhteissa ja erityisesti huolimatta siitä tärinästä, jonka
kohteena se saattaa olla,
3.5.1.2 — moottoripyörän käyttöolosuhteet huomioon ottaen saavutetaan
kohtuullinen ruosteenkestokyky,
3.5.1.3 — alkuperäisen äänenvaimentimen antama maavara ja moottoripyörän
mahdollinen kallistuskulma eivät vähene,
3.5.1.4 — pinnalla ei ole epätavallisen korkeita lämpötiloja,
3.5.1.5 — sen ääriviivoissa ei ole ulkonemia eikä teräviä reunoja,
3.5.1.6 — iskunvaimentimille ja jousille on varattu tarpeeksi tilaa,
3.5.1.7 — putkilla ja johdoilla on riittävästi turvavaraa,
3.5.1.8 — se kestää muuntelua sellaisessa määrin, joka on yhtäpitävä
selvästi määriteltyjen asennus- ja ylläpitomääräysten kanssa.

Näin ollen on luvallista vetää putket reteesti yläviistoon penkin tason päälle! Hymyilee
tallennettu

Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #6 : 25 Syyskuu 2007, 16:33:31 »

hmmm... pitäisikö mun nyt hommata vakio/hyväksytty pönttö katsastusta varten? ei hajuakaan onko toi BOS hyväksytty tai mitään. tai sitten vaan kokeilen jonkun pöntön kanssa ja korjaan sitten... "kokeilut" maksaa vähän mutta maksakoon.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 25 Syyskuu 2007, 16:38:13 »

Riippuu siitä, minkä ikäisestä rakkineesta on kyse. Jos käyttöönotto 1.1.1991 tai myöhemmin, älä turhaan kokeile mitään, koska tällöin Sinulta vaaditaan joka tapauksessa selvitys metelistä ja päästöistä.

E-hyväksytty vaimennin kelpaa, kunhan sen mukana on todistus hyväksynnästä. Omavalmistevaimennin... trouble.
tallennettu

Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #8 : 26 Syyskuu 2007, 14:46:16 »

ei jeesus kun on vaikeeta!!!! 98 tolla lukee aikasemmin vuosimalliks... *kirosanoja* tarvii se ***tanan vakioputki sitten hommata Epävarma.... taaaai ostaa se e-pönttö. käyn viä kyseleen kats.mieheltä jutskia. kiitos nyt kumminkin vastanneille.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #9 : 28 Syyskuu 2007, 15:43:23 »

on se kumma kun kaverilta vietiin kilvet yläviistoputkien takia kaks kesää sitten. kai se siis oli joku soveltava virkamies kyseessä Hymyilee

no ensi kesänä suunnataan tämän miehen toimesta lisää mökää linnuille...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 28 Syyskuu 2007, 16:04:39 »

Ei virkamiehetkään tiedä vielä yhdeksän vuotta voimassa olleista säädöksistä... Tuollaisessa tapauksessa olisi ehdottomasti pitänyt asia kiistää ja viedä se eteenpäin. MMAF auttaa jos vastaavaa tulee eteen.
tallennettu
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #11 : 02 Lokakuu 2007, 22:15:15 »

kävin konttorilla ja sano katsastusmies että jos on vaan e-merkki pöntössä niin kelpaa. ei tarvi mitään papereita. tosin se sano ettei mun tarvis muutoskatsastaa laitetta ollenkaan, jos vaan kaikki on e-merkattuja. sanoin tuovani jokatapauksessa koska poliisi tykkää kilpiä viedä (jopa vakiopeleistä Järkyttynyt) melko herkästi. sano vaan että "noh, voithan sä tuodan niin kattotaan sitä vähän..."
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 03 Lokakuu 2007, 07:45:29 »

kävin konttorilla ja sano katsastusmies että jos on vaan e-merkki pöntössä niin kelpaa. ei tarvi mitään papereita. tosin se sano ettei mun tarvis muutoskatsastaa laitetta ollenkaan, jos vaan kaikki on e-merkattuja. sanoin tuovani jokatapauksessa koska poliisi tykkää kilpiä viedä (jopa vakiopeleistä Järkyttynyt) melko herkästi. sano vaan että "noh, voithan sä tuodan niin kattotaan sitä vähän..."

Jaa? Kyllä se lain mukaan pitäisi muutoskatsastaa, mutta mun puolesta tuo tulkinta on aivan erinomainen! Virnistää

Noin teoriassa pitäisi aina tsekata, että putki on e-hyväksytty juuri kyseiseen pyörään.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 03 Lokakuu 2007, 07:56:28 »

tosin se sano ettei mun tarvis muutoskatsastaa laitetta ollenkaan, jos vaan kaikki on e-merkattuja.

Jos näin sanoi karsastaja ei ehkä ollut ihan selvillä pykälistä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #14 : 06 Lokakuu 2007, 11:15:56 »

kyllä vaan. tuntu kans että ehkä ei tiedä edes katsastusmies kaikkea Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto