oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
18 Syyskuu 2019, 11:05:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 [3]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä hyötyä moottoripyörien vuosikatsastuksesta olisi?  (Luettu 36192 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #30 : 11 Helmikuu 2008, 17:36:07 »

VTT:n AKE:n toimeksiannosta laatima karsastusselvitys on valmis, se löytyy täältä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/99444215-9D6D-4E1F-BA4F-46308F0CC50D/0/AKE607Katsastuksenvaikutusliikenneturvallisuuteen.pdf

Pikaiseen lukemiseen perustuvia havaintoja tässä.

Selvityksen perusteella katsastustoiminta Suomessa ei ylipäätään ole kustannus-hyöty-suhteensa ja yhteiskuntatalouden kannalta paras mahdollinen, vaan selvityksessä suositellaan määräaikaiskatsastusjärjestelmän keventämistä. Hyvä havainto.

Moottoripyörien kohdalla selvityksessä todetaan, että käytössä olleen tutkimustiedon pohjalta ei ole mahdollista tehdä johtopäätöksiä määräaikaiskatsastuksen hyödyllisyydestä.

Osa raportista perustui kirjallisuuskatsaukseen, osa haastattelututkimukseen. Prätkien osalta voi havaita, että kirjallisuuskatsauksen mukaan tekniset puutteet olivat onnettomuuksien syynä tai osasyynä erittäin harvoin.

Tämän seikan toi esiin myös haastattelututkimukseen osallistunut SMOTO:n edustaja, joka ainoana haastatelluista suhtautui kielteisesti prätkien määräaikaiskatsastusten käyttöönottoon. Muut puolsivat sitä. Muiden haastateltujen joukkoon (kaikkiaan 12 henkilöä) kuuluivat mm. kahden katsastusketjun edustajat, liikkuvan poliisin edustaja sekä eräitä muita viranomaisten ja autoliikkeiden edustajia.

Haastateltavien esittämät selvityksessä mainitut perustelut ovat niukkoja, mutta jännittäviä. Tässä otteita, joissa suurin osa "perusteluista" tuleekin mainituksi:

Lainaus
Katsastuksen edustajat kertoivat tarkastukseen tulevien moottoripyörien olevan parempikuntoisiksi kuin mopot. Mopoista löytyy muun muassa vääränlaisia valoja. Nuorten ja kokemattomien henkilöiden huoltaessa ja virittäessä kulkuneuvojaan tapahtuu helposti virheitä. Katsastusta pidettiin hyvänä asiana jo kasvatuksellisessa mielessä.

Lainaus
Suurin osa mopoista on asiantuntijoiden arvion mukaan viritettyjä. Etenkin mopoille kohdistetut tienvarsitarkastukset olisivat viritysten vähentämiseksi todennäköisesti tehokkaampi keino kuin määräaikaiskatsastukset.

Lainaus
Poliisi kertoi, että monella moottoripyörällä tai mopolla on väärä identiteetti. Identiteetin tarkistamiseksi määräaikaiskatsastus olisi hyvä keino. Tällä hetkellä moottoripyöräpoliisit tekevät jonkin verran tienvarsitarkastuksia moottoripyörille ja mopoille. Heillä on siihen paremmat edellytykset kuin autoa ajavilla poliiseilla.

Näistä "perusteluista" osa selittynee sillä, että haastatelluista kaksi edusti katsastusyrittäjiä, joille määräaikaiskatsastusten hyöty on taloudellista laatua. Loput selittynevät sangen kuvaavasti haastateltujen asiantuntemuksen puutteella; esimerkiksi identiteetistä puhunut poliisi lienee jäänyt -90-luvulle. Joskus sitä tulee pohtineeksi vakavasti, millaisissa käsissä tämän maan asiat makaavat. Onneksi selvityksen laatineet VTT:n porukat eivät sentään "ostaneet" näitä perusteluja.

SMOTO:n ja MMAF:n puolesta on selvitelty teknisten puutteiden vaikutuksia prätkien onnettomuustilastoissa. Samoin on selvitelty määräaikaiskarsastusten yhteiskunnallisia hyötyjä ympäristökysymyksissä sekä omistusoikeuden ja verotuksen valvonnassa. Osa tuloksista sisältyy viimeisimmässä S-Moto-lehden numerossa julkaistussa jutussa, kokonaisuudessaan juttu lähteineen (joita varsinkin turvallisuuskysymysten osalta on paljon enemmän kuin yllä mainitussa selvityksessä) julkaistaneen seuraavassa Kopteri-lehdessä ja sen jälkeen ehkä myös täällä. Kehotan jo valmiiksi asiasta päättäviä tahoja lukemaan jutun ja ymmärtämään sen sisällön.
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #31 : 12 Helmikuu 2008, 16:00:15 »

Heh, ylikontrollin on havainnut jo Pihtiputaan Mummokin, mutta on toiveajattelua että virkakoneisto luopuisi kontrolliotteestaan (saavutettu etu) piirunkaan verran. Todennäköisesti tätä luetaan niin, että nimenomaan katsastamisen 'kehittäminen' (=lisääminen) on välttämätöntä vajaaksi jääneiden hyötyjen saavuttamiseksi. Sitä kannattavat systeemin määräämällä pakkotoimenpiteellä vaurastuvat katsastustoimijat ja yleisesti kontrollipervertikot. Mikään ei siis viittaa sellaisen yhteiskunnallisen kehityksen suuntaan, että kontrollia oltaisiin höllentämässä, millään sektorilla. Sori Der Pessimismus. Silti, oikea loppupäätelmä VTT:n sillisalaattiselvityksestä sentään nousee. Miksikähän muuten AKEn massiivista tietokantaa ei ole hyödynnetty rohkeammin ihan omien suomalaisten arviointien tekemiseen? Nojoo.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #32 : 12 Helmikuu 2008, 16:23:21 »

Ennustan, että kontrollin määrä lisääntyy, kunnes kansalaisten sietokyvyn raja ylittyy. Sen jälkeisiä tapahtumia en uskalla ennustaa... Vaikenee Epävarma

Kiinnostava havainto VTT:n selvityksestä on tämäkin:

Lainaus
Haastatellut asiantuntijat pitivät suomalaista nykykatsastusta katsastustiheydeltään ja sisällöltään pääosin hyvänä. Jos tiheyttä lähdetään muuttamaan, suosituksena on, että päätöksen pitäisi perustua tilastolliseen näyttöön katsastustiheyden turvallisuusvaikutuksesta. Vastaavasti jos katsastuksesta poistetaan tai siihen lisätään jotain, suositellaan myös näiden muutosten perustuvan liikenneturvallisuusvaikutuksiin.

Kuitenkin samaan hengenvetoon samat haastatellut asiantuntijat puoltavat määräaikaiskatsastusten käyttöönottoa myös kaksipyöräisille, vaikka yhtään ainutta liikenneturvallisuuteen liittyvää perustetta ei asian puolesta ole kyetty esittämään. Erikoista logiikkaa, sanoisin. Virnistää
tallennettu

Sivuja: 1 2 [3]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto