oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
18 Syyskuu 2019, 11:04:57 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: SMOTOn tilanne kuohuttaa  (Luettu 6460 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 215


« : 02 Huhtikuu 2008, 21:01:23 »

SMOTO:n1  vuosikokous nosti maaliskuussa jäsenkerhojen vuosimaksuja. Tämä on valitettavasti johtanut merkittävän jäsenkerhon eroon SMOTO:sta. Asia koskee myös MMAF:a koska se ainakin äkkiseltään pudottaa SMOTO:n painoarvoa viranomaisneuvotteluissa sekä nostaa esiin kotimaisen edunvalvonnan rahoituksen ongelman: Kerhojen kerhon pitkäjänteinen kehittäminen ei toimi jos toiminnan rahoittajat eli jäsenkerhot eivät aidosti ole toimintaan sitoutuneita.

MMAF on tähän asti saanut Arkadianmäen ja ministeriöiden ovet ja neuvottelupöydät auki nimenomaan SMOTO:n kautta. Toimiva ja uskottava kattojärjestö on MMAF:n toiminnan tarkoituksen ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta elintärkeä. Toistaiseksi vain SMOTO on voinut tarjota toimivan vaihtoehdon rivimotoristien edunvalvonnan tarpeisiin.

Edunvalvonnan rahoittaminen henkilöjäsenten voimin ei laajassa mittakaavassa toimi. Tästä on kokemusta usean Eurooppalaisen sisarjärjestön osalta. Valitettavan moni riviharrastaja tuntuu ajattelevan, että edunvalvontaa ei tarvita ’koska ongelmia ei ole’. Paradoksaalisesti juuri tämä on toimivan edunvalvonnan merkki.

Suomessa on yli 170000 moottoripyörää, näiden pyörien omistajista SMOTO:on kuuluu 10-15%. Tämä tarkoittaa sitä, että yli 80% kaikista motoristeista on ns. vapaamatkustajia jotka voivat nauttia kohtalaisen vapaasta moottoripyöräilystä loppuporukan maksaessa viulut. Elämä on!

Ilman vahvaa ja toimivaa kattojärjestöä emme pääse sellaisiin neuvottelupöytiin joissa myös rakentelun ongelmia voidaan ratkoa. MMAF siis haluaa ehdottomasti jatkaa SMOTOn tukijana. Jää nähtäväksi onko tällä tilanteella todellista vaikutusta kotimaisen edunvalvontakentän tekemisiin ja painoarvoon. Voi olla, että loppupelissä todetaan hommien onnistuvan kuten ennenkin.

1Suomen Motoristit r.y. (SMOTO) on suomalaisten moottoripyöräkerhojen ja järjestöjen yhteenliittymä ja yhteistyöelin. SMOTOn tarkoituksena on valvoa suomalaisen motoristin etua. SMOTOon kuuluu yli 90 jäsenkerhon kautta suoraan reilut 20000 suomalaista motoristia. SMOTO kuuluu myös FEMAan (Federation of European Motorcyclists Associations) joka avaa kanavat myös Brysselin direktiivitehtaaseen. Suurimpana etujärjestönä SMOTO edustaa ja valvoo kaikkien suomalaisten moottoripyöräharrastajien ja –kuluttajien etua.
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu 2008, 12:39:57 kirjoittanut Santtu » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 02 Huhtikuu 2008, 21:04:55 »

SMOTO:n jäsenmaksut muodostuvat kerhoille seuraavasti: FEMA-osuus maksetaan kaikista jäsenistä ja se on viime vuosien ajan ollut 1,00 per jäsen. SMOTO:n osuus oli viime vuonna 0,80 ensimmäisestä 500 jäsenestä. Tämä SMOTO:n osuus on pysynyt useita vuosia samansuuruisena ja mm. sen pienuus johti talousongelmiin kasvaneiden haasteiden edessä. SMOTO:n vuosikokous nosti tänä vuonna tätä SMOTO-osuutta. Nyt se on 2,60 ja se maksetaan enintään 750 jäsenestä. Jälkiviisaana voisi todeta, että maksua olisi pitänyt korottaa useaan otteeseen jo aikaisemmin.

Lasketaan kattojärjestöjen jäsenmaksut ja tulot viidelle esimerkkiyhdistykselle:
   Vuosi 2007                                     
   Yhdistyksen koko            50      300      610      2500      6000   
   FEMA-osuus jäsentä kohden      1,00€      50€      300€      610€      2500€      6000€   
   SMOTO-osuus / jäsen, max 500 jäsenestä      0,80€      40€      240€      400€      400€      400€   
   Kattojärjestömaksut yhteensä            90€      540€      1010€      2900€      6400€   
   Jäsenmaksutuotot, vuosimaksun suuruus      30€      1500€      9000€      18300€      75000€      180000€   
   Kattojärjestömaksujen %-osuus, kulut/tuotot             6,00%      6,00%      5,52%      3,87%      3,56%   
   Todellinen kattojärjestökulu / jäsen            1,80€      1,80€      1,66€      1,16€      1,07€   
                                          
   Vuosi 2008                                       
   Yhdistyksen koko            50      300      610      2500      6000   
   FEMA-osuus jäsentä kohden      1,00€      50€      300€      610€      2500€      6000€   
   SMOTO-osuus / jäsen, max 750 jäsenestä      2,60€      130€      780€      1586€      1950€      1950€   
   Kattojärjestömaksut yhteensä            180€      1080€      2196€      4450€      7950€   
   Jäsenmaksutuotot, vuosimaksun suuruus      30€      1500€      9000€      18300€      75000€      180000€   
   Kattojärjestömaksujen %-osuus, kulut/tuotot             12,00%      12,00%      12,00%      5,93%      4,42%   
   Todellinen kattojärjestökulu / jäsen            3,60€      3,60€      3,60€      1,78€      1,33€   

Kattojärjestön kulurakennetta voidaan tutkia myös laskemalla palkatun työntekijän kustannukset ja jakamalla se maksavien jäsenten määrällä. Jos palkkakulut pakollisine maksuineen ovat 50000,- € vuodessa ja maksavia jäseniä on 15000 niin vuosimaksun SMOTO-osuuden pitäisi olla 3,33 €.

   Vuosi 2011 (kuvitteellinen esimerkki ja luvut arvattu)                                       
   Yhdistyksen koko            50      300      610      2500      6000   
   FEMA-osuus jäsentä kohden      1,10€      55€      330€      671€      2750€      6600€   
   SMOTO-osuus / jäsen, max 750 jäsenestä      3,45€      172,50€      1035€      2104,50 €      2587,50€      2587,50€   
   Kattojärjestömaksut yhteensä            227,50€      1365€      2775,50€      5337,50€      9187,50€   
   Jäsenmaksutuotot, vuosimaksun suuruus      33€      1650€      9900€      20130€      82500€      198000€   
   Kattojärjestömaksujen %-osuus, kulut/tuotot             13,79%      13,79%      13,79%      6,47%      4,64%   
   Todellinen kattojärjestökulu / jäsen            4,55€      4,55€      4,55€      2,14€      1,53€   

Kuten näky, kulujen nousu iskee nimenomaan pienempiin yhdistyksiin jos leikkuria (max jäsenmäärä josta SMOTO:n osuus maksetaan) ei nosteta. Toisaalta, absoluuttinen summa nousee 'kipurajan' yli jos leikkuria ei ole.

<EDIT 2.4.2008> Muutin laskelmataulukon ulkoasua paremmin luettavaksi</EDIT>
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu 2008, 09:29:47 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 02 Huhtikuu 2008, 21:06:22 »

Siirsin aiemmin uutisena olleen keskustelun yleiselle puolelle, toimivat haut loogisemmin. Keskustelu löytyy osoitteesta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=397.0 ja otsikolla H-DCF erosi SMOTO:sta (29.3.2008).
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 02 Huhtikuu 2008, 22:36:31 »

...ja kerho jota kiinnostaa SMOTO:n jäsenyys (tai yksityishenkilö joka on kiinostunut henkilökohtaisesta kannattamisesta) löytää tietoa osoitteesta: http://www.smoto.info/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=48
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
jarrumies
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #4 : 03 Huhtikuu 2008, 09:09:01 »

Edunvalvonnan kustannuksia laskettaessa on oleellista laskea hinta per motoristi. Kokonaissummana kustannus isolle kerholle tuntuu suurelta, mutta yksittäistä motoristia kohden summa on naurettava. Kahvin ja pullan tai ison stoben hinnalla saadaan motoristien ääni kuuluviin, jos niin halutaan.

Tämän hetkinen tilanne on edunvalvonnan saavutusten osalta hyvällä mallilla, mutta jos jäämme ilman tehokasta äänenkäyttöä päätöksen teossa tilanne voi muuttua. Tämän jälkeen moottoripyöräily harrastuksena on rajoitettua ja mielekkyys vähäistä. On tahoja, jotka näkisivät, että moottoripyöräily pitäisi Suomessa kieltää tai tehdä erityisen vaikeaksi. Tämä voidaan assianmukaisella edunvalvonnalla estää.

Siinä vaiheessa kun koneesta tulee öljyt pihalle, loppuu matkanteko kesken.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto