Jos jotakin foorumia asia koskettaa, niin ehkäpä tämä on oikein paikka pienelle yhteenvedolle 1.1.2007 tai sen jälkeen kaikkia ensimmäistä kertaa käyttöön otettavia moottoripyöriä koskevista uusista päästörajoituksista.
Muutama syy, miksi nyt voimaantulleet päästörajoitukset on syytä tuntea erityisesti rakentelua silmälläpitäen (tai miksi rakentelusta kiinnostuneen on syytä pysyä kaukana vm. 2006 ja uudemmista pyöristä):
1) Päästötasojen leikkaus on päästölajista riippuen 50- 70 %, mihin ei päästä ilman merkittäviä muutoksia moottoritekniikkaan (katteja ja lisää elektroniikkaa). Kaikki Euroopan markkinoilla toimivat valmistajat joutuvat sopeuttamaan valmistuksensa tähän standardiin. Mukana on myös uusi testisykli.
2) Ympäristödirektiivinä muutokset koskevat koko uusiutuvaa ajoneuvokantaa yhdestä päivämäärästä alkaen, kun yleensä direktiivien tiukennukset tulevat voimaan vain uusille tyypeille sitä mukaa kuin tehtaat niitä tyypittävät. Tämä käytännössä merkitsee vastuun siirtymistä vaatimuksenmukaisuudesta 1.1.2007 (osin jo 1.1.2006) jälkeen tehtaalta sille, joka haluaa rekisteröidä tällaisen pyörän ensimmäistä kertaa.
3) Tämä nimenomainen direktiivin muutos, jolle on siis jo annettu 5 vuoden siirtymäaika, on syynä siihen, että päästökatsastuksia (ja määräaikaiskatsastuksia) on ylipäätään EU-tasolla alettu valmistella. Käytönaikaisen päästötason seurannan osalta on tässä välissä myös muuten tiukennettu direktiivin vaatimuksia seuraavasti:
a. Kuhunkin ajoneuvotyyppiin sallittavat pakojärjestelmän/katin osat on valmistajan erikseen tyypitettävä kyseiseen ajoneuvoon kuuluvina ja tieto näistä vaihtoehdoista on saatavissa tyyppitiedoista ja mahdollisesti rekisteritiedoista. Pakojärjestelmässä on myös vastaavat merkinnät, josta pitäisi voida tien päällä tunnistaa onko kyseinen järjestelmä ajoneuvoon soveltuva/sallittu.
b. Ensimmäistä kertaa tyyppihyväksynnän yhteydessä ajoneuvolle on tehty tarvittavat testit ja ilmoitettu myös käytönaikainen päästötaso, jota voidaan valvoa tienvarsitarkastuksissa huolimatta siitä, että mp-määräaikaiskatsatusta ei olisi voimassa eikä päästötasoja sitä kautta asetettu. Tämä on valvontakeino sen varalle, että merkinnät olisivat järjestelmässä/ajoneuvossa kunnossa, mutta pakojärjestelmää olisi roplattu sisältä käsin. (Esimerkiksi alppimaat tai nähtävyyksistä kuulut kaupungit, jotka kantavat erityistä huolta ilmanlaadustaan tulevat mieleen esimerkkinä paikoista, joissa saatettaisiin tehdä näitä tarkastuksia myös turisteille. Tosin vasta 5 vuoden päästä voisi ajatella liikenteessä olevan siinä määrin näitä uusia pyöriä, että tienvarressa kyttääminen tuottaisi jotain tuloksia. )
Ja miksi olisin erityisen tarkkana ostaessani 1.1.2006 – 1.7.2008 aikana muualla EU:ssa ensimmäistä kertaa käyttöönotettua ja rekisteröityä moottoripyörää johtuu siitä, että tämä direktiivi (97/24/EY, 2002/51/EY jne. muutokset), joka jo itsessään on äärimmäisen sekava vyyhti muutoksia ja siirtymäsäännöksiä koskee tietysti vain rajoitetusti ns. yksittäisiä ajoneuvoja eli ajoneuvoja, joita jokainen jäsenmaa, voi velvoittavista ajankohdista huolimatta hyväksyä rekisteriin direktiivin ulkopuolella (tyyppien ns. hännät ym. poikkeukset), mutta joiden rekisteröintiä tai vaatimuksenmukaisuutta Suomi tai muut jäsenmaat eivät ole velvoitettuja tunnustamaan.
Eli Suomessa 1.1.2007 jälkeen rekisteriin hyväksyttyihin ajoneuvoihin sovelletaan direktiiviä sellaisenaan, eikä vastaavana ajankohtana muualla käyttöönotettua ajoneuvoa kohdella sen lievemmin, vaikka se olisi jossain toisessa maassa lievemmin vaatimuksin rekisteriin kelvannutkin!! Tammikuussa pykäliä rukattiin Suomessa täsmällisempään muotoon (24/2007) ja nyt meilläkin poikkeuksen muodostavat ne ajoneuvotyypit, joita valmistaja on selvittänyt myytäväksi Euroopan unionissa vuosittain enintään 5 000 yksikköä. Näihin sovelletaan uusissa päästömääräyksissä siis päivämäärää 1.1.2008.
Lisätietoja kaipaavalle:
Päästörajoitukset sisältyvät direktiivin 97/24/EY lukuun 5 ja varsinaiset päästörajat on säädetty tämän muutosdirektiivillä 2002/51/ETY. Koska eur-lex on kivasti solmussa juuri tämän direktiivin osalta, niin tällä hetkellä parhain tietolähde uusista vaatimuksista on koonnos/consolidated version eli päivitetty direktiivin 97/24/EY versio, joka pitää sisällään myös käytönaikaista päästötasoa ja merkintää koskevat uusitut vaatimukset (jos jaksaa koko luvun kahlata läpi). Kyseinen luku 5 alkaa sivulta 226 ja sivulta 250 löytyy uudet päästöraja-arvot. Linkki direktiiviin:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/consleg/1997/L/01997L0024-20060328-fi.pdfAKE:sta löytyy tietoa 5000 kappaleen kiintiössä hyväksytyistä moottoripyöristä
TÄÄLTÄ, joka on hyödyllistä selvittää siis ENNEN maahantuontia tai rekisteröimättömän ajoneuvon ostoa
edit1ja2: täsmennys alle 5000 kpl myytäviin tyyppeihin